لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

درمان چاقی و عوامل آن


چاقی,علل چاقی

بیماری‌های قلبی – عروقی (مثل سکته قلبی، سکته مغزی و ..) از عوارض چاقی هستند

 چاقی و راههای درمان آن

اضافه وزن و چاقی عامل مهم خطرساز و تهدید کننده بیماری‌های غیرواگیر از جمله بیماری قلبی – عروقی (سکته قلبی و مغزی)، دیابت نوع 2 و بعضی سرطان‌ها هستند.

چاقی به شرایطی گفته می‌شود که افزایش توده چربی بدن در اندازه‌ای باشد که سلامت را به خطر اندازد.

وزن بدن زمانی افزایش می‌یابد که مقدار انرژی که از خوردن غذا به دست می‌آ‌ید از مقدار انرژی که با فعالیت روزمره سوزانده و استفاده می‌شود، زیادتر باشد. اگر مقدار افزایش وزن در حدی باشد که مقدار نمایه توده بدنی بین 29.9 تا 25 کیلوگرم بر مترمربع باشد، اضافه وزن و اگر 30 و بالاتر باشد، چاقی محسوب می‌شود.

عوامل چاقی کدامند؟

– استفاده غذاهای پرانرژی مثل مواد قندی و چربی‌ها، پرخوری و بی‌علاقگی به میوه‌ها و سبزی‌ها یکی از دلایل چاقی به شمار می رود.

– کم تحرکی

– افرادی که با افزایش سن، کم تحرک هستند و زیادتر می‌خوابند و بالطبع نیاز به انرژی کمتری دارند، اما دریافت انرژی یعنی مواد غذایی را که استفاده می‌کنند به مقدار لازم کم شدن نمی‌دهند.این مورد یکی از موارد مهم از علل چاقی است.

– بیماری‌هایی که باعث کم شدن فعالیت می‌شوند مثل بیماری‌های استخوانی مفصل مثل آرتروز

– اختلال در فعالیت بعضی از غدد داخلی بدن مثل کم کاری غده تیروئید

– زمینه ارثی چاقی

عوارض چاقی و اضافه وزن چیست؟

هر چه وزن زیادتر باشد، قلب مجبور است سخت‌تر کار نماید. چاقی باعث بروز بسیاری از بیماری‌ها می‌شود که بعضی از عوارض چاقی عبارتند از بیماری‌های قلبی – عروقی (مثل سکته قلبی، سکته مغزی و فشار خون بالا)، عوارض ریوی، دیابت، بیماری کبد و مجاری صفراوی (مثل سنگ کیسه صفرا و مجاری صفراوی، سیروز کبدی و …)، نقرس، آرتروز و درد مفاصل، بعضی سرطان‌ها مثل (سرطان رحم)، فتق و ایجاد واریس.

اما برای بسپارید که اگر بتوان وزن را کم نمود و به وزن مناسب رسید می‌توان از بروز همه عوارض چاقی تا حد بسیاری پیشگیری نمود.
کاهش وزن تا رسیدن به حد مطلوب می بایست تدریجی و پیوسته باشد و این خیلی خوبتر و سالم‌تر از کم کردن سریع وزن است. خوبترین راه برای این کار، افزایش فعالیت بدنی، اصلاح رژیم و عادت‌های غذایی و کم شدن استفاده انرژی است (یعنی استفاده غذاهای پرانرژی مثل غذاهای چرب و شیرین را کم شدن دهید.)

 

راههای کاهش وزن,جلوگیری از چاقی

در درمان چاقی خوبتر است از مواد غذایی فیبر دار مثل سیزیجات و میوه جات استفاده کنید

 

توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از چاقی- رژیم غذایی:
برای پیشگیری از چاقی رعایت برنامه غذایی و تغذیه صحیح باعث می‌شود که ضمن تامین نیازمندی‌های اصلی مواد مقوی، از زیاده‌روی در استفاده غذا خودداری و تندرستی تضمین شود.

 

بر این اساس برای درمان چاقی:
– استفاده غذاهای چرب یعنی استفاده لبنیات پرچربی، روغن، کره، گوشت قرمز پرچربی، کله و پاچه، سیرابی و شیردان، جگر، مغز، قلوه، دل، سس سالاد و پوست مرغ را به حداقل برسانید.

– در درمان چاقی غذاها را زیادتر به صورت آب‌پز، بخارپز یا کباب شده آماده کردن نمایید.

– از مواد غذایی فیبردار مثل سبزیجات مختلف، میوه‌ها، نان سبوس‌دار، حبوبات (لوبیا، عدس، نخود، ماش، لپه و باقلا) و غلات (برنج، گندم سبوس‌دار و جو با پوست) زیادتر استفاده نمایید.

– خوبتر است برای درمان چاقی شکمی تخم‌مرغ خصوصا زرده آن را حداکثر هفته‌ای دو عدد استفاده نمایید.

– در درمان چاقی خوبتر است برای پخت و پز از روغن مایع استفاده نمایید.

– استفاده غذاهای پرانرژی نشاسته‌دار و دارای قند زیاد مثل انواع ماکارانی، سیب‌زمینی، نان و برنج به خصوص استفاده قند و شکر (قند خالص)، نوشابه‌های شیرین، شیرینی و شکلات را به حداقل برسانید.

– از استفاده غذاهای آماده پرانرژی (غذاهای فوری یا میان وعده) مثل چیپس، پیراشکی، سمبوسه، سوسیس و کالباس حتی‌الامکان بپرهیزید.

– وعده‌های غذا خوردن را افزایش دهید ولی میزان غذای استفاده شده در هر وعده را کم نمایید. نوع غذا خیلی مهم‌تر از مقدار آن است. در ساعات با نظم غذا بخورید.

درمان چاقی  با ورزش:
سمت دیگر ترازوی تعادل وزن، ورزش است. قرار دادن ورزش در برنامه زندگی روزمره همچون خواب و غذا امری ضروری است. خوبترین، آسان‌ترین و مناسب‌ترین ورزش پیاده‌روی است که با شتاب متوسط (حدی که در عین فعالیت قادر به صحبت باشید) انجام شود.

– اگر بالای 40 سال هستید، حتی اگر بیماری خاصی ندارید قبل از آغاز ورزش یا افزایش فعالیت بدنی با پزشک مشورت نمایید. ضمنا می بایست توجه داشت اشخاص مسن، بیماران قلبی، اشخاص مبتلا به بیماری‌های مفصلی و مبتلایان به آسم می بایست قبل از اقدام به ورزش مورد معاینه پزشک قرار بگیرند.

– اگر فقط فعالیت بدنی افزایش یابد در حد محدودی سبب کم شدن وزن می‌شود، بر این اساس می بایست حتما با استفاده کمتر مواد غذایی همراه باشد.

– برای درمان چاقی توصیه می‌شود حداقل هفته‌ای سه مرتبه و ترجیحا هر روز و هر بار به زمان نیم ساعت تمرینات ورزشی با شدت متوسط انجام دهید. می‌توانید این زمان را به زمان‌های کوتاه‌تر حداقل 10 یا 15 دقیقه‌ای تقسیم نمایید و در روز دو یا سه‌ مرتبه ورزش نمایید.

– در کارهای روزمره، فعالیت خودتان را زیاد نمایید. چاقی فقط یک مشکل زیبایی نیست. همانطور که گفتیم وزن اضافی سلامت شما را به خطر می‌اندازد. پس به محض اینکه به وزن مناسب رسیدید برای نگهداشتن آن می بایست به ورزش و خوردن غذای متعادل و مناسب ادامه دهید.
منبع:salamatnews.com



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها