لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

روش آماده کردن خورش گلابی به روش های متفاوت


طرز پخت خورش گلابی

روش آماده کردن خورش گلابی به روش های متفاوت

 

روش های پخت خورشت گلابی :

در این نوشته از بیتوته، انواع روش های پخت خورش گلابی را برای شما آورده ایم. خورش گلابی یکی از انواع خورش های ایرانی است که با گلابی، گوشت قرمز یا مرغ و سایر مواد اولیه آماده کردن می گردد. این خورش دارای طعمی شیرین و ملس است و به عنوان یک غذای اصلی در وعده های غذایی استفاده می گردد.

روش آماده کردن خورش گلابی با مرغ :

خورشت گلابی یکی از ویژه ترین خورشت هایی است که میتوان با گوشت و مرغ آماده کردن نمود. این نوع دستورها کاملا سلیقه ای است. این خورش دارای طعمی شیرین و ملس است و به عنوان یک غذای اصلی در وعده های غذایی استفاده می گردد. در ادامه 3 نوع روش پخت خورشت گلابی را برای شما آورده ایم قادر هستید یکی از آن ها را که به سلیقه ی شما نزدیک تر است انتخاب نمایید و درست نمایید.

 

مواد لازم برای آماده کردن خورش گلابی با مرغ :

ران مرغ4 عدد
گلابی2 عدد 
نمک و فلفلبه مقدار لازم
هویج متوسط خردشده2 عدد
آب مرغ1 لیوان
سرکه سیب2 قاشق غذاخوری

 

مراحل پخت خورش گلابی :

برای پخت این روش خورش گلابی، ابتدا فر را در دمای 200 درجه سانتیگراد (400 درجه فارنهایت) گرم نمایید.

مرغ ها را با نمک و فلفل سیاه مزه‌دار نمایید. بعد از مزه دار شدنشان آن ها را داخل تابه ای چدنی روی گاز با حرارت متوسط تفت بدهید و سرخ نمایید. آن ها را از تابه خارج نمایید.

 

گلابی ها و هویج ها را خرد نمایید و به صورت جدا به همراه روغن داخل تابه با حرارت متوسط 4-5 دقیقه تفت بدهید و آن ها را از داخل تابه خارج نمایید. سپس پیاز را به صورت نگینی خرد نمایید و با روغن داخل تابه سرخ نمایید. آب مرغ و سرکه سیب را به آن بیافزایید و هم بزنید.

 

زمانی که جوش آمدند مرغ ها و هویج ها را به آن بیافزایید. تابه را داخل فر قرار بدهید و اجازه بدهید مرغ ها نیم پز شوند، سپس گلابی را بیافزایید و اجازه بدهید مواد با هم به خوبی بپزند. لازم نیست این خورشت آبکی باشد، در حدی که سس غلیظی داشته باشد کافی است. بعد از پخت همه ی مواد، آن را از فر خارج نمایید و با برنج سرو نمایید. در آخر می‌توانید کمی سس داخل ماهیتابه را روی مرغ بریزید.

 

نکته :

• برای خوش رنگ شدن این خورشت قادر هستید از زعفران آب نموده برای آن استفاده نمایید.

 

• برای پخت سریع خورشت قادر هستید زمان قرار دادن تابه داخل فر روی آن را با فویل بپوشانید و پس از پخت روی آن را بردارید. و اجازه بدهید آب آن کمی کشیده و غلیظ شود.

 

• دقت نمایید گلابی زود می پزد و نباید زودتر به خورشت اضافه شود و اگر ریز خرد شود له می گردد.

 

روش آماده کردن خورش گلابی خوش طعم به روش مجلسی : 

روش های درست کردن خورش گلابی

روش آماده کردن خورش گلابی با مرغ

 

خورش گلابی یکی از انواع خورش های ساده و خوش طعم ایرانی است که با ترکیبات متنوعی پخته می گردد،

 

مواد لازم برای خورش گلابی برای 4-5 نفر :

گلابی8 عدد
ران یا سینه مرغ4 تکه
زعفران دم نموده4 قاشق غذاخوری
پیاز 2 عدد
رب گوجه فرنگی1 قاشق غذاخوری
آب لیمو ترش1 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم
زردچوبه و روغنبه مقدار لازم

 

روش آماده کردن خورش گلابی :

برای آماده کردن خورش گلابی خوش طعم در ابتدای کار گلابی ها را به صورت 4 قسمت خرد نمایید، سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار داده و مقداری روغن بیافزایید. سپس گلابی ها را به تابه اضافه نموده و به خوبی تفت بدهید.

 

در حین سرخ کردن گلابی ها مقداری نمک و آب لیمو ترش به همراه نصف زعفران دم نموده را به آنها بیافزایید. بعد از اینکه گلابی ها را به طور کامل سرخ کردید، آنها را از تابه خارج نمایید و کنار بگذارید.

 

سپس تکه های گوشت مرغ را به همراه کمی روغن به تابه بیافزایید، سپس باقیمانده زعفران دم نموده را به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به تابه بیافزایید و تفت بدهید تا تکه های مرغ به طور کامل سرخ شوند.

 

بعد از اینکه تکه های مرغ را سرخ کردید، آنها را از تابه خارج نمایید و کنار بگذارید. در ادامه پیازها را به صورت نگینی خرد نمایید و به همراه کمی روغن به تابه بیافزایید، سپس به خوبی تفت بدهید تا پیاز کمی طلایی شود.

 

در این مرحله رب گوجه فرنگی را به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به تابه بیافزایید و به خوبی تفت بدهید تا رب گوجه فرنگی به طور کامل سرخ شود. در ادامه 3 فنجان آب اضافه نموده و اجازه بدهید بجوشد.

 

حالا تکه های گوشت مرغ را به سس داخل تابه بیافزایید و مواد را با هم مخلوط نمایید، سپس حرارت را کم نمایید و اجازه بدهید مرغ ها نیم پز شوند و بعد گلابی ها را به خورشت بیافزایید اجازه بدهید به خوبی بپزند و خورشت شما جا بیفتد. در پایان خورش را درون ظرف مورد نظرتان بکشید و به همراه برنج سرو نمایید.

 

روش آماده کردن خورش گلابی مجلسی با گوشت گوسفندی :

مواد لازم برای تهیه خورش گلابی

روش آماده کردن خورش گلابی با گوشت

 

گوشت سرخ‌شده گوسفند با گلابی یکی از روش‌های روش آماده کردن خورش گلابی است که شاید برای همه مزه آن خوشایند نباشد. این خورش برای اشخاص ویژه‌پسند و برای آن دسته از افرادی که از مزه‌های جدید استقبال می‌کنند به شدت پیشنهاد می‌شود.

 

چیزی که در مورد ترکیب گوشت گوسفند و گلابی وجود دارد و این غذا را فراموش‌نشدنی می‌نماید، ترکیب گوشت گوسفند پخته‌شده آبدار همراه با گلابی نرم و شیرین است. قطعا می بایست این خورش را آزمون نمایید.

 

مواد لازم برای خورشت گلابی :

 گوشت گوسفند500 گرم
نمک و فلفلبه مقدار لازم
پودر سیر1 قاشق غذاخوری
روغن¼ لیوان
آب گوشت4 لیوان
 سرکه1 لیوان 
سس خردل1 قاشق غذاخوری
آویشن تازه2 قاشق غذاخوری
سیر خردشده6 حبه
پیاز خردشده2 عدد
کره2 قاشق غذاخوری
برگ بو2 عدد
گلابی3 عدد
جعفری تازهبرای آذین

 

دستور پخت خورش گلابی مجلسی با گوشت گوسفند :

نمک، فلفل و پودر سیر را به گوشت بیافزایید و به زمان حداقل یک ساعت و حداکثر 24 ساعت در یخچال بگذارید تا مواد به‌خوبی با گوشت مخلوط شوند.

فر را با دمای 180 درجه سانتی‌گراد گرم نمایید.

روغن را داخل یک قابلمه بزرگ روی حرارت قرار دهید و گوشت گوسفند مرینیت‌شده را در آن سرخ نمایید. هر طرف را حدود 5 تا 6 دقیقه تفت دهید.

 

حرارت را کم نمایید و آب گوشت، سرکه و سس خردل را بیافزایید و هم بزنید تا همه مواد با هم مخلوط شوند؛ سپس آویشن تازه، برگ بو، سیر، کره و پیاز را بیافزایید و هم بزنید. گوشت را با همان قابلمه با ظرف مناسب فر، داخل فر قرار بدهید. روی قابلمه را با فویل بپوشانید.

 

گوشت می بایست به زمان 3 ساعت در فر بپزد. آن را چک نمایید که به خوبی پخته شود.

سپس در این مرحله گلابی خرد شده را به گوشت بیافزایید و اجازه دهید 30 دقیقه دیگر بپزد. و خورشت شما جا بیفتد.

خورش گلابی آماده است و می‌توانید روی آن را با جعفری آذین نمایید.

 

نکاتی برای خوش طعم‌ شدن خورش گلابی :

• گلابی‌ها را به خورش کمی دیرتر بیافزایید تا له نشوند.

• برای افزایش مزه ترش خورش می‌توانید از آبلیمو هم استفاده نمایید.

• خورش گلابی نیاز به آب بسیاری ندارد و می بایست غلیظ باشد.

• این خورش گلابی، را قادر هستید با گوشت گاو و یا گوساله آماده کردن نمایید.

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها