لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

آنچه در مورد واژینوز سیتولیتیک می بایست بدانید


درمان واژینوز سیتولیتیک, تشخیص واژینوز سیتولیتیک, دلایل بروز واژینوز سیتولیتیک

واژینوز سیتولیتیک چیست

 

چه چیزی سبب واژینوز سیتولیتیک می گردد و چطور درمان می گردد؟

تصور می گردد که واژینوز سیتولیتیک، که گاهی به آن “سندرم رشد بیش از حد لاکتوباسیلوس” یا “سیتولیز دودرلین” می گویند، زمانی اتفاق می افتد که نوع خاصی از باکتری در واژن شما رشد نماید. این بیماری رایج بسیاری از علائم مشابه عفونت های قارچی، واژینوز باکتریایی و تریکومونیازیس را دارد. در این نوشته از بیتوته روش تشخیص واژینوز سیتولیتیک و موارد دیگر آورده شده است.

واژینوز سیتولیتیک چیست؟

واژینوز سیتولیتیک، همچنین به عنوان سندرم رشد بیش از حد لاکتوباسیلوس شناخته می گردد، شامل رشد بیش از حد باکتری های لاکتوباسیل در داخل واژن است.

لاکتوباسیلوس بخشی طبیعی از محیط واژن است. این باکتری اسید لاکتیک تولید می نماید که به تثبیت تعادل pH واژن کمک می نماید و پراکسید هیدروژن که به عنوان یک عامل ضد عفونی کننده عمل می نماید. تعداد بسیاری لاکتوباسیل در محیط قادر هست فلور طبیعی واژن را مختل نماید و تعادل PH واژن را همراه با علائم دیگر تحت اثر قرار دهد. 

 

چه چیزی سبب واژینوز سیتولیتیک می گردد؟

واژینوز سیتولیتیک یک تشخیص بحث برانگیز در جامعه پزشکی است. بسیاری از پزشکان معتقد نیستند که این یک تشخیص قانونی است. بعضی دیگر معتقدند که این وضعیتی است که با مشکل تعادل pH در واژن شما مرتبط است.

 

مقدار pH واژن شما نقش بسیاری در سلامت واژن شما دارد. سطح اسیدی را اندازه گیری می نماید و قادر هست براساس سن، رژیم غذایی، شرایط تندرستی و سایر عوامل تغییر نماید. مقیاس pH از 0 تا 14 متغیر است. هر چیزی کمتر از 7 “اسیدی” است.

 

سطح pH معمولی واژن قادر هست بین 3.8 تا 5 باشد. اما با واژینوز سیتولیتیک، تغییر در pH منجر به تغییر در تعادل طبیعی باکتری واژن شما می گردد. این سبب می گردد لاکتوباسیل ها بیش از حد بالا باشد و pH واژن شما اسیدی تر شود. با این شرایط، شاید سطح pH واژن بین 3.5 تا 4.5 باشد.

 

پزشکان بیشتر هنگامی متوجه می شوند که فردی ترشحات مزمن از واژن خود دارد، آن را با داروهای ضد قارچ یا آنتی بیوتیک های مختلف درمان می کنند. اما این درمان ها قادر هست منجر به تغییر در pH واژن شما شود و سبب رشد بیش از حد باکتری ها شود.

 

علاوه بر این درمان ها، موارد دیگری نیز قادر هستند سبب ایجاد واژینوز سیتولیتیک شوند. بدن شما شاید به بعضی محصولات حساس باشد. چند نمونه عبارتند از:

– صابون ها

– پدهای قاعدگی

– دستمال مرطوب

– روان کننده ها

 

تشخیص واژینوز سیتولیتیک, دلایل بروز واژینوز سیتولیتیک, پیشگیری از واژینوز سیتولیتیک

علل بروز واژینوز سیتولیتیک

 

علائم واژینوز سیتولیتیک چیست؟

علائم این بیماری قادر هست مثل عفونت قارچی یا واژینوز باکتریایی باشد. اما با واژینوز سیتولیتیک، علائم معمولاً در هفته قبل از قاعدگی بدتر می شوند. این به این علت است که بدن شما در این بخش از چرخه قاعدگی شما دارای سطوح بالاتر لاکتوباسیل است.

 

به طور مشابه، عوارض جانبی این موقعیت در طول قاعدگی کم شدن می یابد. این به این علت است که خون پریود در مقیاس pH اسیدی کمتری دارد. بر این اساس در دوره قاعدگی، سطوح اسیدی در موقع خونریزی یکنواخت می گردد.

 

با این شرایط، شاید متوجه علایم زیر شوید:

• خارش در واژن یا فرج شما که پوست خارج از واژن شماست.

• سوزش روی فرج، که شاید با ادرار کردن بدتر شود.  

• درد یا سوزش در حین رابطه جنسی یا احساس درد پس از رابطه جنسی.

• ترشحات زرد یا سفید زیادتر از واژن شما. این شاید در سازگاری تغییر نماید.

 

چطور پزشکان واژینوز سیتولیتیک را تشخیص می دهند؟

برای اینکه متوجه شوید به واژینوز سیتولیتیک مبتلا هستید، پزشک ابتدا معاینه لگنی را انجام می دهد. آنها نمونه ای از ترشحات واژن شما را برای بررسی زیر میکروسکوپ می گیرند. آنها در پی تغییرات سلولی، تعداد زیاد لاکتوباسیل ها و سطح پایین گلبول های سفید خون خواهند بود. اگر همه این موارد را پیدا کنند، شاید به این معنی باشد که شما مبتلا به واژینوز سیتولیتیک هستید.

 

آنها PH واژن شما را آزمایش می کنند تا ببینند آیا در محدوده ای است که برای موارد واژینوز سیتولیتیک معمول است یا خیر. پزشک شما شاید آزمایش پاپ اسمیر را برای تشخیص واژینوز سیتولیتیک انجام دهد. برای تأیید اینکه این بیماری همان چیزی است که سبب علائم شما می گردد، نباید هیچ نشانه ای از مخمر، واژینوز باکتریایی یا تریکومونیازیس (عفونت رایج مقاربتی از یک انگل) وجود داشته باشد.

 

 علائم سیتولیز, واژینوز سیتولیتیک, درمان واژینوز

تشخیص واژینوز سیتولیتیک  

 

درمان واژینوز سیتولیتیک چیست؟

برای خلاص شدن از شر واژینوز سیتولیتیک، می بایست pH واژن خود را افزایش دهید و مقدار لاکتوباسیل های خود را به حالت عادی برگردانید. برای انجام این کار، پزشک شاید درمان با جوش شیرین را توصیه نماید. همچنین مهم است که از محصولاتی که شما را تحریک می کنند دوری نمایید.

 

درمان جوش شیرین قادر هست شامل موارد زیر باشد:

شیاف واژینال: قادر هستید با جوش شیرین شیاف درست نمایید. یک پوکه کپسول خالی ژلاتین را با جوش شیرین پر نمایید. یک کپسول را دو بار در هفته به زمان 2 هفته داخل واژن خود قرار دهید.

دوش واژینال: 1 قاشق چایخوری جوش شیرین را در 20 اونس آب گرم حل نمایید. از این مخلوط به عنوان دوش به زمان 7-14 روز استفاده نمایید. قادر هستید یک کیسه دوش را از داروخانه محل خود خریداری نمایید. 

خمیر جوش شیرین: اگر در پوست خارج از واژن خود خارش یا سوزش دارید، استفاده از خمیر جوش شیرین شاید کمک نماید. برای ایجاد یک خمیر قادر هستید از آب و جوش شیرین استفاده نمایید. این را روزانه روی پوست خود بمالید.

 

نشستن در محلول جوش شیرین: 2 تا 4 قاشق غذاخوری جوش شیرین را در 2 اینچ آب گرم حمام مخلوط نمایید. دو بار در روز یا چند بار در هفته به زمان 15 تا 20 دقیقه داخل آب بنشینید.  

 

اگر علائم شما در عرض 2 هفته بعد از درمان از بین نرفت، به پزشک خود مراجعه نمایید.

 

دلایل بروز واژینوز سیتولیتیک, پیشگیری از واژینوز سیتولیتیک, علائم سیتولیز

راههای درمان و پیشگیری از واژینوز سیتولیتیک 

 

چطور میتوان از واژینوز سیتولیتیک پیشگیری نمود؟

برای پیشگیری از واژینوز سیتولیتیک، قادر هستید بعضی از تغییرات در سبک زندگی را اتخاذ نمایید:

• از صابون روی واژن یا اطراف آن استفاده نکنید. فقط آن ناحیه را با آب بشویید یا از یک صابون با pH متعادل و بدون عطر استفاده نمایید.

• در طول قاعدگی به جای تامپون از پد استفاده نمایید زیرا خون قاعدگی PH واژن شما را افزایش می دهد.

• از محصولات بهداشتی واژینال معطر مثل پودرهای واژن، اسپری ها، دستمال توالت، پدها یا چیزهای دیگر استفاده نکنید.

• همیشه در اسرع وقت لباس های خیس را عوض نمایید. این شامل لباس های شنا، لباس های بدنسازی و سایر لباس های مرطوب است.

• از لباس های تنگ دوری نمایید.

• در طول روز از لباس زیر نخی استفاده نمایید. در صورت امکان بدون لباس زیر بخوابید.

• اگر مبتلا به واژینوز سیتولیتیک هستید، تا زمانی که علائم شما از بین نرود، از رابطه جنسی خودداری نمایید.

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها