لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

کدام خوبتر است: ورزش با شکم خالی یا پر


عوارض ورزش با شکم خالی, مضرات ورزش با شکم خالی, دویدن با شکم خالی

ورزش کردن با شکم خالی سبب تحلیل رفتن عضلات می گردد

 

ورزش با شکم خالی مضر است یا با شکم پر؟

یکی از سوالاتی که برای افرادی که برنامه ورزشی با نظم دارند پیش می آید این است که ورزش کردن با شکم پر خوبتر است یا با شکم خالی ؟ در ادامه این نوشته به این موضوع می پردازیم.
ورزش کردن با شکم خالی, عوارض ورزش با شکم خالی, دراز نشست با شکم خالی

در زمان ورزش کردن عضلات نیاز به یک منبع انرژی دارند

 

ورزش کردن

در زمانی که فعالیت های ورزشی انجام می دهید عضلات بدن شما فعال می شوند و نیاز به یک منبع انرژی ثابت دارند. این انرژی از راه آدنوزین نری فسفات ( ATP ) تامین می گردد. منبع اصلی این ماده گلوکز است که به طور کلی از کربوهیدرات ها به دست می آید. در صورتی که منبع اصلی در بدن وجود نداشته باشد، بدن برای تامین آدنوزین تری فسفات به سراغ پروتئین و چربی می رود.

 

دویدن با شکم خالی, ورزش با شکم خالی یا پر, ورزش کردن با شکم خالی

ورزش کردن با شکم خالی سبب افزایش چربی سوزی می گردد

 

آیا ورزش کردن با شکم خالی سبب افزایش چربی سوزی می گردد؟

با توجه به توضیحاتی که در مطالب بالا ارائه شد ورزش کردن با شکم خالی سبب افزایش چربی سوزی می گردد. این موضوع به این صورت است که در طول ورزش کردن ماهیچه های شما در پی منبع ATP  هستند و در صورتی که منبع کافی از ATP پیدا نکنند ، بدن به عنوان جایگزین به استفاده از پروتئین و چربی موجود در بدن به عنوان منبع ATP  استفاده می نماید.

 

اما مشکلی که در اینجا وجود دارد این است که پروتئین مورد استفاده برای تولید ATP از ماهیچه ها گرفته می گردد و این امر باعث از دست دادن توده عضلانی می گردد. در این صورت به هیچ وجه نمی توانید مانع این عمل شوید که پروتئین در غیاب کربوهیدرات استفاده نشود. بر این اساس نمی توانید بدن خود را به گونه ای تنظیم نمایید که فقط چربی به سوزاند.

 

همچنین همانطور که می دانید هدف ورزش کاران از ورزش تقویت و حفظ عضلات است ، بر این اساس در صورتی که با شکم خالی ورزش کنند توده عضلات خود را از درست می دهند.

افرادی که صبح موقع با شکم خالی ورزش می کنند ، زیادتر در معرض این مشکل قرار می گیرند ، زیرا در طول ساعات صبح شرایط کاتابولیک بالا تر است. فعالیت کاتابولیک منجر به تجزیه مولکول های پیچیده و تبدیل آنها به نوع ساده تری می گردد. فعالیت کاتابولیک باعث کم شدن توده عضلانی می گردد که برای سلامت بدن مضر است.

 

هنگامی قبل از این که فعالیت ورزشی انجام دهید غذا می خورید ، برای ورزش کردن انرژی زیادتری دارید و با شدت زیادتر و زمان طولانی تری قادر هستید ورزش نمایید ، نتیجه این ورزش هم ساختن غذای زیادتر است. هر چقدر در طول ورزش کردن زیادتر کربوهیدرات بسوزانید پس از ورزش بدن شما چربی زیادتری می سوزاند.

 

بدن برای کار کردن به انرژی نیاز دارد بر این اساس غذا خوردن قبل از ورزش سبب افزایش انرژی شما می گردد و سبب افزایش استفاده اکسیژن پس از ورزش کردن می گردد.

خوردن غذا قبل از ورزش کردن همچنین سبب می گردد که در طول روز کالری کمتری استفاده نمایید. این اثر به این دلیل است که هنگامی ورزش می نمایید بدن خوبتر و سودمند تر از مواد مقوی که دریافت نموده است استفاده می نماید. طبق یک سری از تحقیقات کسانی که قبل از ورزش کردن از کربوهیدرات های پیچیده استفاده می کنند ، در طول روز کمتر از دیگران غذا استفاده می کنند.

 

مضرات ورزش با شکم خالی, دویدن با شکم خالی, ورزش با شکم خالی یا پر

ورزش کردن با شکم پر سبب اختلالات گوارشی می گردد

 

ورزش کردن با شکم پر

خوبترین زمان برای خوردن غذا یک ساعت قبل از ورزش کردن است. خوبتر است تا یک ساعت پس از خوردن غذا از انجام فعالیت های ورزشی و به خصوص فعالیت های ورزشی سنگین خودداری نمایید.

 

به غذا اجازه دهید تا خوب هضم شود زیرا هضم خوبتر غذا سبب می گردد که سوخت رسانی ماهیچه ها در طول ورزش کردن خوبتر انجام شود. و همچنین هضم غذا سبب می گردد که از اختلال هایی همچون اختلالات گوارشی و خستگی ناشی از کمبود انرژی از بین برود.

این زمان برای هضم غذا به این معنا است که مواد مقوی موجود در غذا هضم شود و در آخر تبدیل به ترکیبات کوچک شود که به آسانی قابل هضم باشند.

 

ورزش صبحگاهی با شکم خالی, مشکلات ورزش کردن با شکم پر, عوارض ورزش با شکم خالی

ورزش کردن با شکم پر یا خالی می بایست توسط مربی تعیین شود

 

مشکلات ورزش کردن با شکم پر

زمانی که فعالیت های ورزشی انجام می دهید عضلاتتان از قلب می خواهند که خون زیادتری به آن ها برسانند. در زمانی که استراحت می نمایید 15 تا 20 درصد خونی که در بدنتان در حال گردش است به عضلات اسکلتی اختصاص می بایند ، اما در طول ورزش کردن این میزان تا 80 درصد افزایش می یابد.

 

زمانی که پس از غذا خوردن بلافاصله ورزش می نمایید خون رسانی به عضلات ضعیف صورت می گیرد. زیرا بخشی از خون به سیستم گوارشی خواهد رفت. در این حالت بدن رنگ های خونی را که در ورزش کم ارزش تر هستند را منقبض می نماید.

 

اگر دقیقا قبل از ورزش کردن غذا خورده باشید اندام های گوارشی و اسکلتی تان برای جریان خون با هم می جنگند و ورزش کردن برایتان سخت و طاقت فرسا می گردد.

یکی دیگر از مشکلاتی که با آن روبه رو می شویم گرفتگی و درد در میان تنه است ، همچنین شاید حالت تهوع به شما دست بدهد و استفراغ نمایید.

 

زمانی که بدن شما در حال هضم کردن غذا است ، معده اسید ترشح می نماید که باعث تجزیه مواد عذایی می شوند. ورزش کردن سبب می گردد که اسید معده و تکه های غذا وارد مری شوند و سبب سوزش سر دل شوند. حتی شاید که احساس نفخ نمایید و حس بدی در شکم تان داشته باشید ، که این امر توانایی شما را برای ورزش کردن کم شدن می دهد.

برای راه حل این مشکلات قادر هستید وعده های غذایی خود را با ساعتی که می خواهید ورزش نمایید یا به سالن ورزشی بروید تنظیم نمایید که این مشکلات برای شما پیش نیاید.

 

مشکلات ورزش کردن با شکم پر, عوارض ورزش با شکم خالی, مضرات ورزش با شکم خالی

 کربوهیدرات ها را قادر هستید قبل از فعالیت ورزشی استفاده نمایید

 

مواد غذایی که قادر هستید قبل از ورزش آن ها را استفاده نمایید

خوبترین موادی که قادر هستید قبل از ورزش کردن استفاده نمایید موادی هستند که دارای کربوهیدرات ها و پروتئین ها باشند ، اما به صورت کلی غذاهایی که قادر هستید قبل از ورزش استفاده نمایید را در ادامه ذکر می نماییم.

 

غذاهای کربوهیدرات دار 

برای دریافت انرژی زیادتر برای ورزش کردن قادر هستید غذا هایی را که دارای کربوهیدرات پیچیده هستند ، استفاده نمایید. این غذا ها شامل سیب زمینی ، لوبیا ها ، عدس ، برنج قهوه ای ، جو دو سر ، نان های سبوس دار و مواردی از این قبیل.

 

غذاهای شامل پروتئین 

غذا هایی که شامل پروتئین هستند عبارتند از ماهی ها مثل ماهی سالمون ، مرغ و بوقلمون ، آجیل ، لوبیا ها ، عدس ، تخم مرغ ، سویا و …. این مواد خوبترین مواد برای استفاده قبل از تمرینات ورزشی است. 

 

ورزش با شکم خالی یا پر, ورزش کردن با شکم خالی, عوارض ورزش با شکم خالی

از استفاده فست فود ها قبل از فعالیت ورزشی خودداری نمایید

 

موادغذایی که نباید قبل از ورزش کردن استفاده نمایید

موادغذایی پر چرب

تمام چربی ها برای بدن مضر نیستند اما مواد غذایی که شامل مقدار بسیاری از چربی های مختلف هستند برای زمانی که می خواهید فعالیت بسیاری داشته باشید مضر است.

 

ماست و شیر

لبنیات در بعضی از اشخاص به خوبی هضم نمی شوند اگر از این دسته اشخاص هستید از خوردن لبنیات قبل از ورزش کردن خودداری نمایید.

 

فست فودها

پس از خوردن فست فود ها به شدت احساس پر بودن به آدم دست می دهد پس خوبتر است برای این که تمرینات شما به خوبی پیش روند قبل از ورزش کردن از مواد غذایی فست فود استفاده نکنید.

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها