لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

نئوپلازی داخل اپیتلیال وولو چیست و چطور تشخیص داده می گردد؟


نئوپلازی داخل اپیتلیال وولو, نئوپلازی داخل اپیتلیال وولو یک بیماری پیش سرطانی

نئوپلازی داخل اپیتلیال وولو یک بیماری پیش سرطانی است

 

نئوپلازی در اپیتلیال ولو: علائم، دلیل و درمان

نئوپلازی داخل اپیتلیال ولو به معنای رشد سلول‌های جدید در لایه‌های بالایی اپیتلیال ولو است که شاید ناشی از صدمه، التهاب، عفونت یا تحریکات دیگر باشد. این فرایند معمولاً سبب افزایش قطر اپیتلیال ولو و کم شدن عملکرد آن می‌شود. درمان نئوپلازی داخل اپیتلیال ولو بستگی به دلیل آن دارد، اما در بسیاری از موارد از جمله التهابات و عفونت‌ها، درمان با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای ضد التهابی تاثیرگذار است. در این نوشته از بیتوته شما را با این بیماری آشنا می نماییم.

نئوپلازی داخل اپیتلیال وولو (VIN) یک بیماری پیش سرطانی است که فرج را که اندام تناسلی خارجی زن است، تحت اثر قرار می دهد. با رشد غیرطبیعی سلول ها در پوست فرج مشخص می گردد. VIN براساس شدت رشد غیر طبیعی سلول به سه درجه طبقه بندی می گردد.

 

• VIN 1 که به عنوان VIN درجه پایین یا دیسپلازی خفیف نیز شناخته می گردد ، کم شدت ترین شکل VIN است. با تغییرات خفیف در سلول های پوست فرج مشخص می گردد و شاید بدون درمان خود به خود از بین برود.

 

• VIN 2 که به عنوان دیسپلازی متوسط ​​نیز شناخته می گردد ، با تغییرات بارزتر در سلول های پوست فرج مشخص می گردد. به عنوان یک بیماری پیش سرطانی در نظر گرفته می گردد و نیاز به درمان دارد.

 

• VIN 3 که به عنوان VIN درجه بالا یا دیسپلازی شدید نیز شناخته می گردد ، شدیدترین شکل VIN است. این بیماری با تغییرات قابل توجهی در سلول های پوست فرج مشخص می گردد و به عنوان یک بیماری پیش سرطانی در نظر گرفته می گردد که در صورت عدم درمان قادر هست به سرطان فرج تبدیل شود.

 

نئوپلازی داخل اپیتلیال وولو, علل بروز نئوپلازی داخل اپیتلیال وولو

 ویروس پاپیلومای انسانی یکی از علل بروز نئوپلازی داخل اپیتلیال وولو است

 

علل ایجاد VIN

دلیل دقیق VIN مشخص نیست، اما عوامل خطر شامل عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، سیگار کشیدن، ضعف سیستم ایمنی و سابقه بیماری‌های پوستی فرج مثل لیکن اسکلروزوس است.

 

علائم VIN چیست؟

در بسیاری از موارد، نئوپلازی داخل اپیتلیال ولو (VIN) هیچ علامتی ایجاد نمی نماید. با این حال، هنگامی که علائم ظاهر می شوند، شاید شامل موارد زیر باشند:

– خارش، سوزش یا درد در ناحیه فرج

– تغییر در رنگ یا بافت پوست فرج

– لکه های برجسته، ضخیم یا زگیل مثل روی فرج

– خونریزی یا ترشح از فرج

– درد موقع مقاربت جنسی

 

این علائم مختص VIN نیست و قادر هست ناشی از شرایط دیگر نیز باشد. بر این اساس، در صورت مشاهده هر یک از این علائم یا مشاهده هرگونه تغییر در ظاهر فرج، مهم است که به یک ارائه دهنده مواظبت های بهداشتی مراجعه نمایید. یک پزشک متخصص قادر هست یک معاینه فیزیکی انجام دهد و شاید آزمایش های زیادتری مثل بیوپسی را برای تعیین دلیل علائم شما توصیه نماید.

 

نئوپلازی داخل اپیتلیال وولو, راههای تشخیص VIN

معاینه فیزیکی یکی از راههای تشخیص VIN است

 

VIN چطور تشخیص داده می گردد؟

تشخیص نئوپلازی داخل اپیتلیال ولو (VIN) معمولاً نیاز به بیوپسی دارد که عبارت است از برداشتن یک قطعه کوچک از بافت برای بررسی زیر میکروسکوپ. آزمایش‌های دیگری نیز شاید برای کمک به تأیید تشخیص و تعیین میزان بیماری انجام شود.

 

در طول معاینه فیزیکی ، پزشک شاید در پی علائم VIN، مثل تغییر در رنگ یا بافت پوست فرج یا وجود لکه‌های برجسته، ضخیم یا زگیل مثل روی پوست باشد. پزشک همچنین شاید یک معاینه لگنی برای ارزیابی سلامت واژن، دهانه رحم و رحم انجام دهد.

 

اگر مشکوک به VIN باشد، شاید بیوپسی برای تایید تشخیص انجام شود. یک پزشک ناحیه مورد نظر را با بی حسی موضعی بی حس می نماید و قطعه کوچکی از بافت را از ناحیه صدمه دیده خارج می نماید. سپس نمونه بافت برای بررسی زیر میکروسکوپ به آزمایشگاه فرستاده می‌شود تا مشخص شود سلول‌های غیرطبیعی وجود دارند یا خیر.

 

همچنین شاید آزمایش‌های اضافی برای تعیین وسعت این بیماری و گسترش آن به بافت‌ها یا اندام‌های مجاور انجام شود. این آزمایش‌ها شاید شامل آزمایش‌های تصویربرداری مثل اولتراسوند، سی‌تی‌اسکن یا MRI یا روشی به نام کولپوسکوپی باشد که شامل استفاده از یک میکروسکوپ ویژه برای بررسی دقیق‌تر فرج و بافت‌های اطراف آن می‌شود.

 

اگر VIN تشخیص داده شود، پزشک با بیمار صحبت می نماید تا یک برنامه درمانی مناسب بر پایه شدت بیماری و سایر عوامل مثل سن بیمار و سلامت کلی ایجاد نماید.

 

نئوپلازی داخل اپیتلیال وولو, VIN براساس شدت رشد غیر طبیعی سلول

VIN براساس شدت رشد غیر طبیعی سلول 

 

گزینه های درمانی VIN چیست؟

انتخاب درمان به عواملی مثل شدت بیماری، سلامت کلی بیمار و ترجیحات بیمار بستگی دارد. مهم است که در مورد خطرات و مزیت های هر گزینه درمانی با یک پزشک صحبت نمایید تا مناسب ترین روش اقدام را تعیین نمایید. بازدیدهای با نظم بعدی با یک پزشک نیز برای نظارت بر موقعیت و پیشگیری از برگشت یا پیشرفت آن به سرطان فرج مهم است. درمان نئوپلازی داخل اپیتلیال ولو (VIN) به شدت بیماری بستگی دارد و شاید شامل یک یا چند مورد باشد. گزینه های زیر:

 

• مشاهده: در بعضی موارد، VIN با درجه پایین (VIN 1) شاید نیازی به درمان نداشته باشد و میتوان آن را برای تغییرات در طول زمان بررسی نمود.

 

• داروهای موضعی: داروهایی مثل ایمی‌کویمود یا 5-فلوراوراسیل شاید در ناحیه صدمه‌دیده استفاده شود تا سلول‌های غیرطبیعی را بکشد و سیستم ایمنی را برای مبارزه با این بیماری تحریک نماید.

 

• لیزر درمانی: شاید از لیزر برای برداشتن بافت صدمه دیده استفاده شود که سپس بافت سالم جایگزین می گردد.

 

• جراحی: شاید برای برداشتن بافت صدمه دیده، جراحی لازم باشد، به ویژه در موارد VIN متوسط ​​تا شدید (VIN 2 یا VIN 3). نوع جراحی مورد استفاده به وسعت و محل بافت صدمه دیده بستگی دارد. گزینه های جراحی شاید شامل برداشتن، ولوکتومی یا جراحی لیزر باشد.

 

• پرتودرمانی: پرتودرمانی شاید همراه با جراحی در بعضی موارد برای از بین بردن سلول های غیرطبیعی باقیمانده استفاده شود.

 

نئوپلازی داخل اپیتلیال وولو,VIN ممکن است هیچ علامتی ایجاد نکند

VIN شاید هیچ علامتی ایجاد نکند

 

سوالات متداول در مورد نئوپلازی داخل اپیتلیال ولو

در اینجا چند سوال متداول در مورد نئوپلازی داخل اپیتلیال ولو (VIN) وجود دارد:

 

چه چیزی سبب VIN می گردد؟

دلیل دقیق VIN مشخص نیست، اما تصور می‌شود که با عوامل خطر خاصی مثل عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، سیگار کشیدن، ضعف سیستم ایمنی و سابقه بیماری‌های پوستی فرج مثل لیکن اسکلروزوس مرتبط باشد.

 

علائم VIN چیست؟

VIN شاید هیچ علامتی ایجاد نکند، اما زمانی که علائم رخ می دهد، شاید شامل خارش، سوزش یا درد در ناحیه فرج، تغییر در رنگ یا بافت پوست فرج، برآمدگی، ضخیم شدن یا لکه های زگیل مثل روی فرج باشد. فرج، خونریزی یا ترشح از فرج و درد در موقع مقاربت جنسی.

 

VIN چطور تشخیص داده می گردد؟

تشخیص VIN معمولاً نیاز به بیوپسی دارد که عبارت است از برداشتن یک قطعه کوچک از بافت برای بررسی زیر میکروسکوپ. سایر آزمایش‌ها مثل آزمایش‌های تصویربرداری یا کولپوسکوپی نیز شاید برای کمک به تأیید تشخیص و تعیین وسعت بیماری استفاده شوند.

 

گزینه های درمانی VIN چیست؟

درمان VIN به شدت بیماری بستگی دارد و شاید شامل مشاهده، داروهای موضعی ، لیزر درمانی ، جراحی یا پرتودرمانی باشد. انتخاب درمان به عواملی مثل شدت بیماری، سلامت کلی بیمار و ترجیحات بیمار بستگی دارد.

 

آیا میتوان از VIN پیشگیری نمود؟

هیچ راه ضمانت شده برای پیشگیری از VIN وجود ندارد، اما اقداماتی وجود دارد که میتوان برای کم شدن خطر ابتلا به این بیماری انجام داد. این موارد شامل رعایت بهداشت خوب فرج ، اجتناب از محرک هایی است که شاید به پوست فرج صدمه برساند، ترک سیگار، واکسینه شدن در برابر HPV، و حفظ سیستم ایمنی سالم از راه یک رژیم غذایی متعادل و ورزش با نظم.

 

آیا VIN سرطان است؟

VIN سرطان نیست، اما یک بیماری پیش سرطانی است که در صورت عدم درمان قادر هست به سرطان فرج تبدیل شود. ویزیت های با نظم پیگیری با یک پزشک برای نظارت بر موقعیت و پیشگیری از پیشرفت آن به سرطان مهم است.

 

آیا VIN رایج است؟

VIN یک موقعیت نسبتاً ناشایع است، اما بروز آن در سال‌های اخیر به‌ویژه در زنان جوان‌تر افزایش یافته است. تخمین زده می گردد که از هر 1000 زن در جمعیت عمومی 1 نفر را تحت اثر قرار دهد.

 

آیا VIN پس از درمان عود می نماید؟

بله، VIN قادر هست بعد از درمان عود نماید، به خصوص اگر عوامل خطر زمینه ای مورد توجه قرار نگیرند. بازدیدهای با نظم بعدی با یک پزشک برای نظارت بر موقعیت و تشخیص زودهنگام عود خیلی مهم است.

 

آیا VIN قابل سرایت است؟

VIN قابل سرایت نیست، اما بعضی از عوامل خطر مرتبط با این بیماری، مثل عفونت HPV ، قادر هست از راه فعالیت جنسی منتقل شود.

 

آیا VIN قادر هست بر باروری یا بارداری تأثیر بگذارد؟

به طور کلی، VIN بر باروری یا بارداری تأثیر نمی گذارد، اما درمان VIN شاید بر باروری یا نتایج بارداری تأثیر بگذارد. مهم است که در مورد هر گونه نگرانی در مورد باروری یا بارداری با یک پزشک متخصص صحبت نمایید.

 

نئوپلازی داخل اپیتلیال وولو, تاثیر نئوپلازی داخل اپیتلیال وولو بر بارداری

اثر نئوپلازی داخل اپیتلیال وولو بر بارداری

 

نتیجه

نئوپلازی داخل اپیتلیال ولو این است که این فرایند معمولاً با علائمی مثل قرمزی، التهاب، تورم و خارش همراه است و می‌تواند در انواع مختلف سلولی اپیتلیال ولو اتفاق بیفتد. درمان نئوپلازی داخل اپیتلیال ولو بستگی به دلیل آن دارد و در بسیاری از موارد از جمله التهابات و عفونت‌ها، درمان با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای ضد التهابی تاثیرگذار است. با این حال، برای درمان نئوپلازی داخل اپیتلیال ولو در بعضی موارد از جمله عارضه بالقوه بیماری‌زا، نیاز به تشخیص دقیق و درمان مناسب وجود دارد، به علاوه بعضی روش‌های درمانی مثل جراحی نیز برای درمان نئوپلازی داخل اپیتلیال ولو مورد استفاده قرار می‌گیرند. از آنجا که نئوپلازی شاید سبب کم شدن عملکرد اپیتلیال ولو شود، تشخیص و درمان سریع آن خیلی مهم است.

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها