لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

اسب چارلی در کمین پاها: علائم و درمان گرفتگی عضلات


اسب چارلی, علائم اسب چارلی

اسب چارلی اصطلاحی رایج برای گرفتگی ناگهانی و غیرارادی عضلات

 

بررسی علل و علائم گرفتگی عضلات پا (اسب چارلی) 

اسب چارلی اصطلاحی عامیانه برای گرفتگی عضلات پا است. این انقباضات ناگهانی و غیرارادی قادر هستند خیلی دردناک باشند و معمولاً در عضلات ساق پا یا ران رخ می دهند. در این نوشته از بیتوته به بررسی گرفتگی عضلات ناگهانی و دردناک در پاها می‌پردازیم.

عبارت «اسب چارلی» اصطلاحی رایج برای گرفتگی ناگهانی و غیرارادی عضلات، به خصوص در پاها است. این گرفتگی می‌تواند در هر ماهیچه‌ای از بدن رخ دهد، اما زیادتر در پا اتفاق می‌افتد. احتمال اینکه در موقع خواب یا ورزش دچار اسب چارلی شوید، زیادتر است.

 

اسب چارلی به طور ناگهانی ایجاد می‌شود و می‌تواند چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشد. معمولا این گرفتگی به خودی خود برطرف می‌شود، بر این اساس نیازی به درمان خاصی ندارد. با این حال، کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای بهبود احساس ماهیچه و پیشگیری از بروز مجدد اسب چارلی در آینده انجام دهید.

 

اسب چارلی, علائم اسب چارلی

اسب چارلی سبب ایجاد درد ناگهانی و شدید در عضله می‌شود

 

علائم اسب چارلی

• اسب چارلی سبب ایجاد درد ناگهانی و شدید در عضله می‌شود.

• احساس سفتی شدید در عضله خواهید نمود، انگار که گره خورده باشد. حتی شاید موقع لمس، عضله سفت به نظر برسد.  

• بعضی وقت ها، شاید عضله صدمه دیده دچار تغییر شکل شود یا حتی ببینید که می‌جهد. 

• گرفتگی بیشتر عضلات پا را تحت اثر قرار می دهد، به ویژه ساق پا. 

• شاید اسب چارلی چند بار عود نماید تا اینکه به طور کامل برطرف شود. 

• حتی بعد از رفع گرفتگی، شاید تا چند روز در عضله احساس درد داشته باشید.

 

علل ایجاد اسب چارلی

اسب چارلی زمانی رخ می‌دهد که عضلات شما دچار انقباض غیرارادی شده و سپس شل نمی‌شوند. این اتفاق می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد:

• یکی از علل شایع اسب چارلی، استفاده بیش از حد یا صدمه به عضله است که معمولا به علت ورزش کردن ایجاد می‌شود.

• همچنین کم آبی بدن، به ویژه در موقع ورزش، می‌تواند سبب ایجاد اسب چارلی شود. • کمبود الکترولیت‌های ضروری مثل پتاسیم و کلسیم نیز می‌تواند منجر به گرفتگی عضلات شود.

• مشکلات عصبی نیز می‌توانند سبب ایجاد اسب چارلی شوند. بیرون زدگی دیسک می‌تواند عصب‌های ستون فقرات شما را تحریک نموده و سبب درد و گرفتگی در عضلات کمر شود.

استرس نیز می‌تواند سبب ایجاد اسب چارلی در عضلات گردن شود.

 

اسب چارلی, علائم اسب چارلی

ورزش ریسک گرفتگی عضله را افزایش می دهد

 

چه افرادی زیادتر در معرض اسب چارلی هستند؟

• ورزشکاران، به ویژه در دوران پیش فصل: بدن ورزشکاران در این دوران به فعالیت ورزشی عادت ندارد و زودتر خسته می‌شود. همچنین ورزشکاران استقامتی مثل شرکت کنندگان در مسابقات سه گانه و ماراتن زیادتر در معرض اسب چارلی قرار دارند.

نوع ورزشی که انجام می‌دهید شاید محل بروز اسب چارلی را تحت اثر قرار دهد. اگر موقع شنا پا می‌زنید، به احتمال زیاد در ساق پا دچار گرفتگی خواهید شد. در صورتی که می‌دوید یا می‌پرید، اسب چارلی احتمالا در قسمت بالای پای شما رخ می‌دهد.

 

• سالخوردگان: با افزایش سن و از اواسط دهه چهل، به طور طبیعی تحلیل عضلات آغاز می‌شود و این روند در صورت عدم تحرک کافی تشدید می‌شود. این تغییرات در عضلات می‌تواند منجر به گرفتگی زیادتر در سنین بالاتر شود. همچنین اشخاص مسن معمولا احساس تشنگی کمتری می‌کنند و شاید به اندازه کافی مایعات ننوشند، که این موضوع می‌تواند منجر به کم آبی بدن و در آخر گرفتگی عضلات شود.

 

• بیماران مبتلا به بعضی شرایط ویژه: مثل فیبرومیالژی، دیابت، اختلالات تیروئید، کبد یا اعصاب، نیز زیادتر در معرض گرفتگی عضلات قرار دارند.

• اشخاص دارای اضافه وزن یا چاقی

• زنان باردار

• اشخاص تحت دیالیز

 

چطور از شر اسب چارلی خلاص شویم؟

در حالی که اسب چارلی (گرفتگی عضلات) قادر هست خیلی دردناک باشد، اما معمولا به طور خود به خود و ظرف 10 دقیقه یا کمتر از بین می رود. با این حال، کارهایی وجود دارد که قادر هستید برای بهبود احساس گرفتگی انجام دهید.

 

اگر در حال ورزش هستید، شاید بتوانید با توقف فعالیت و در عوض کشش و ماساژ دادن عضله صدمه دیده، از ادامه گرفتگی پیشگیری نمایید. همچنین قادر هستید از یک پد گرم کننده روی عضله سفت شده خود استفاده نمایید. بعد از فروکش کردن درد شدید، قادر هستید برای تسکین عضله دردناک از کمپرس سرد استفاده نمایید. اگر پس از گرم و سرد کردن همچنان احساس ناراحتی دارید، استفاده یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) مثل ایبوپروفن را در نظر بگیرید. 

 

علاوه بر این، شاید بتوانید با نوشیدن آب به رهایی از گرفتگی عضلات کمک نمایید. اگر به علت کمبود مواد معدنی مثل الکترولیت ها دچار گرفتگی عضلات شده اید، نوشیدنی های ورزشی قادر هستند به جبران آن کمک کنند. استفاده شیر یا خوردن غذاهایی مثل ماست، موز، عدس یا اسفناج نیز قادر هست سودمند باشد.

 

اسب چارلی, علائم اسب چارلی

گرفتگی عضله یک تجربه ناخوشایند

 

چطور از اسب چارلی (گرفتگی عضلات) پیشگیری کنیم؟

با رعایت نکاتی قادر هستید از بروز اسب چارلی پیشگیری نمایید:

• مایعات کافی بنوشید: به خصوص در موقع ورزش، به میزان کافی آب بنوشید. همچنین قادر هستید برای تامین الکترولیت ها، استفاده موز یا آب پرتقال را افزایش دهید. 

 

• کشش را در برنامه روزانه خود بگنجانید: کشش عضلات قبل از ورزش از ارزش ویژه ای برخوردار است. اگر شب ها دچار اسب چارلی می شوید، قبل از خواب نیز حرکت های کششی انجام دهید. 

 

• شدت تمرینات خود را تنظیم نمایید:  اگر فکر می نمایید علت گرفتگی عضلات، شدت بالای تمرینات ورزشی شماست، سعی نمایید با تنظیم سطح تمرین به میزان راحت تری ورزش نمایید.

 

• درمان بیماری های زمینه ای: در صورتی که گرفتگی عضلات به علت یک بیماری زمینه ای ایجاد می گردد، درمان آن بیماری قادر هست از بروز اسب چارلی پیشگیری نماید. داروهایی نیز برای پیشگیری از گرفتگی عضلات وجود دارد، اما اثربخشی آنها متفاوت بوده و شاید عوارض جانبی داشته باشند، بر این اساس برای تجویز دارو حتما می بایست با پزشک مشورت نمایید. 

 

چه زمانی می بایست به پزشک مراجعه نمود؟

گرفتگی عضلات (اسب چارلی) رایج است و دردناک بودن آن غیرعادی نیست. اما اگر موارد زیر را دارید به یک پزشک مراجعه نمایید:

• درد شدید با اسب چارلی

• ضعف عضلانی با اسب چارلی شما

• تورم، قرمزی یا گرمی با اسب چارلی شما

• اسب های چارلی مکرر

• اسب های چارلی حتی بعد از آزمون تاکتیک های پیشگیری

• اسب های چارلی که به نظر می رسد ارتباطی با کم آبی بدن یا ورزش شدید ندارند.

• اسپاسم عضلانی که متوقف نمی شود و در عوض به سایر قسمت های بدن سرایت می نماید

پزشک می‌تواند تعیین نماید که آیا یک مشکل پزشکی زمینه‌ای وجود دارد که سبب ایجاد گرفتگی می‌شود که می بایست برطرف شود.

 

اسب چارلی, علائم اسب چارلی

داروهای مسکن کمک رسان در مواقع گرفتگی

 

سوالات متداول در خصوص اسب چارلی 

1. اسب چارلی چیست؟

اسب چارلی انقباض ناگهانی و غیرارادی عضله است که قادر هست خیلی دردناک باشد. این انقباض قادر هست چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشد.

 

2. آیا اسب چارلی قادر هست خطرناک باشد؟

در زیادتر موارد، اسب چارلی خطرناک نیست و به طور خود به خود در عرض چند دقیقه برطرف می گردد. با این حال، در موارد نادر، گرفتگی عضلات قادر هست شدید باشد و منجر به صدمه عضله یا حتی پارگی شود.

 

3. آیا اسب چارلی فقط در پاها رخ می دهد؟

اسب چارلی قادر هست در هر عضله ای از بدن رخ دهد، اما زیادتر در عضلات پاها، به خصوص ساق پا و ران، اتفاق می افتد.

 

4. چه تفاوتی بین اسب چارلی و گرفتگی عضلات وجود دارد؟

اسب چارلی نوعی گرفتگی عضله است که به طور ناگهانی و غیرارادی رخ می دهد. گرفتگی عضلات قادر هست به دلایل مختلفی از جمله کم آبی بدن، عدم تعادل الکترولیت ها، استفاده بیش از حد از عضلات و بعضی بیماری های پزشکی ایجاد شود.

 

5. آیا اسب چارلی قادر هست در خواب رخ دهد؟

بله، اسب چارلی قادر هست در خواب رخ دهد. این اتفاق قادر هست به علت کم آبی بدن، کمبود الکترولیت ها یا بعضی بیماری های پزشکی باشد.

 

6. آیا اسب چارلی قادر هست نشانه ای از یک بیماری جدی تر باشد؟

در موارد نادر، اسب چارلی قادر هست نشانه ای از یک بیماری جدی تر مثل فیبرومیالژی، دیابت یا بیماری های عصبی باشد. اگر اسب چارلی شما مکرر یا شدید است، می بایست به پزشک مراجعه نمایید.

 

یک بررسی سریع

اسب چارلی یک اسپاسم یا گرفتگی ناگهانی، دردناک و غیرارادی عضلانی است. در حالی که معمولاً در پای شما، به ویژه ساق پا رخ می دهد، قادر هستید در هر عضله ای به آن مبتلا شوید. اسب چارلی قادر هست در هر زمانی از روز رشد نماید، اما زیادتر با حضور در رختخواب و ورزش مرتبط است. بیشتر زمانی اتفاق می افتد که عضله شما بیش از حد کار نماید یا صدمه دیده باشد یا اگر بدنتان کم آب باشد. 

 

اسپاسم معمولاً دلیلی برای هشدار نیست و در عرض چند ثانیه تا چند دقیقه به خودی خود از بین می رود. اسپاسم شاید در حین وقوع دردناک باشد و پس از مدتی سبب درد در عضله شود. مراحل درمانی وجود دارد که قادر هستید انجام دهید، مثل ماساژ دادن، گرم کردن و یخ زدن عضله، تا احساس بهتری داشته باشید. همچنین قادر هستید در وهله اول با توجه به عوامل ساده سبک زندگی مرتبط با ورزش و عادات هیدراتاسیون خود از اسب چارلی پیشگیری نمایید. 

 

اگر اسب چارلی بیشتر اتفاق می افتد یا حتی بعد از انجام اقدامات پیشگیرانه ادامه می یابد، یک پزشک قادر هست تعیین نماید که آیا یک موقعیت تندرستی مرتبط با اسپاسم وجود دارد یا خیر.

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها