لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

آیا شما عاشق برنج هستید؟ مراقب این عوارض باشید


مضرات زیاده روی در مصرف برنج, عوارض برنج سفید, معایب خوردن بیش از حد برنج

زیاده روی در استفاده برنج

 

عوارض برنج و خطر جدی زیاده روی در خوردن آن

برنج در بسیاری از خانه های ایرانی یک رژیم غذایی اصلی است، در واقع میتوان بیان کرد که بسیاری از ایرانی ها هر روز آن را می خورند. اما چیزی که اکثر ما نمی دانیم این است که اگرچه برنج منبع خوبی از انرژی به شکل کربوهیدرات برای ما است، خوردن بیش از حد آن قادر هست عوارض جانبی داشته باشد. در این نوشته از بیتوته بعضی عوارض جانبی استفاده بیش از حد برنج را برای شما قرار داده ایم.

برنج چیست؟

برنج به عنوان یک دانه غلات، پرمصرف ترین غذای اصلی برای بخش بزرگی از جمعیت بشری جهان، به ویژه در آسیا است. این کالا بعد از نیشکر و ذرت سومین کالای کشاورزی در جهان است. برنج مهمترین غله از دید تغذیه و کالری دریافتی انسان است که بیش از یک پنجم کالری مصرفی انسان در سراسر جهان را تامین می نماید.

 

برنج، یک لپه ای، به طور معمول به عنوان یک گیاه یک ساله کشت می گردد، اگرچه در مناطق گرمسیری قادر هست به عنوان یک محصول چند ساله کاشته شود و قادر هست تا 30 سال محصول جیره تولید نماید. کشت برنج برای کشورها و مناطقی که هزینه های کارگری کم و بارندگی زیاد دارند، خیلی مناسب است، زیرا کشت برنج کار فشرده ای است و به آب زیاد نیاز دارد.

 

معایب خوردن بیش از حد برنج, خطرات مصرف زیاد برنج, مصرف برنج و دیابت

عوارض استفاده برنج

 

عوارض جانبی استفاده زیاد برنج

1. سمیت آرسنیک

برنج نسبت به سایر محصولات غذایی آرسنیک زیادتری جمع می نماید. در واقع، این تنها بزرگترین منبع غذایی آرسنیک غیر آلی است که شکل سمی‌تری دارد. در حالی که آرسنیک غذایی به طور کلی در مقادیر کم وجود دارد و هیچ نشانه فوری مسمومیت ایجاد نمی نماید، استفاده طولانی زمان آرسنیک غیر آلی شاید سبب مشکلات عصبی مختلف در کودکان و نوجوانان شود، مثل: اختلال در تمرکز، یادگیری و حافظه، کم شدن هوش و روابط اجتماعی.

 

2. دیابت

برنج شامل کربوهیدرات هایی است که در واقع برابر با داشتن قند است. بر این اساس استفاده مکرر برنج در مقادیر زیاد قادر هست سبب ایجاد بیماری دیس شود.تیمی از محققان دریافتند که خوردن برنج سفید به صورت روزانه قادر هست خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و همچنین چاقی را افزایش دهد.

 

3. جایی برای رژیم غذایی متعادل باقی نمی گذارد

استفاده بیش از حد برنج یا هر ماده غذایی دیگر شاید سبب شود که شما از سایر مواد مقوی مورد نیاز خیلی کم استفاده نمایید. با گذشت زمان بدن دچار کمبودهایی مثل ویتامین A، روی، آهن می گردد.

 

4. برنج از جذب چندین ویتامین و مواد معدنی پیشگیری می نماید

برنج زمانی که به صورت زیاد استفاده شود، جذب مواد مقوی حیاتی مثل روی را کم شدن می دهد. وابستگی به برنج به عنوان یک منبع غذایی غالب نیز منجر به کمبود ویتامین A می گردد.

 

5. بر متابولیسم گلوکز در بدن تأثیر می گذارد

در نتیجه کالری کم و محتوای کربوهیدرات بالا، خوردن بیش از حد برنج شاید بر متابولیسم گلوکز و تولید انسولین در بدن شما تأثیر منفی بگذارد. این قادر هست منجر به افزایش وزن، مقاومت به انسولین و حتی دیابت شود.

 

6. ایجاد نفخ شکم

برنج به آسانی معده شما را پر می نماید و شاید احساس نفخ نمایید. بلافاصله پس از خوردن برنج به رختخواب رفتن برای تندرستی خوب نیست. اگرچه، خوبی برنج این است که به آسانی هضم می گردد. همچنین بعد از خوردن برنج بیشتر احساس گرسنگی می نمایید و این منجر به پرخوری می گردد.

 

7. افزایش وزن

برنج پخته شامل کالری بالایی است و به همین علت استفاده برنج قادر هست وزن شما را افزایش دهد. برای اینکه وزن خود را کنترل نمایید، برنج را در مقادیر متوسط استفاده نمایید.

 

8. ایجاد بی حالی

اگر در ناهار خود برنج بسیاری میل می نمایید، شاید بلافاصله پس از غذا احساس خواب آلودگی نمایید. این به این علت است که برنج کالری بالایی دارد و بعد از آغاز فرآیند متابولیسم بدن شما را خسته می نماید.

 

معایب خوردن بیش از حد برنج, خطرات مصرف زیاد برنج, مصرف برنج و دیابت

عوارض استفاده برنج سفید خام

 

خطرات خوردن برنج خام

استفاده برنج خام با چندین نگرانی تندرستی همراه بوده است.

مسمومیت غذایی

استفاده برنج خام یا نیم پز قادر هست خطر مسمومیت غذایی را افزایش دهد.این به این علت است که برنج قادر هست شامل باکتری های مضر مثل باسیلوس سرئوس ( B. cereus ) باشد. B.cereus نوعی باکتری است که معمولا در خاک یافت می گردد و قادر هست برنج خام را آلوده نماید. این باکتری قادر هست هاگ تشکیل دهد، که قادر هست به عنوان یک سپر عمل نماید و به B. Cereus اجازه می دهد تا از پخت و پز زنده بماند.

 

با این حال، این باکتری به طور کلی در مورد برنج تازه پخته شده دلواپس کننده نیست زیرا دمای بالا قادر هست رشد آن را به حداقل برساند. در حالی که با برنج خام، نپخته و نامناسب نگهداشتن شده، دمای سردتر شاید سبب رشد آن شود.

مسمومیت غذایی مرتبط با B. Cereus شاید علائمی مثل تهوع، استفراغ، گرفتگی معده، یا اسهال را در عرض 15 تا 30 دقیقه بعد از استفاده ایجاد نماید .

 

مشکلات گوارشی

برنج خام دارای چندین ترکیب است که شاید سبب مشکلات گوارشی شود. برای آغاز، شامل لکتین است، نوعی پروتئین که به عنوان یک حشره کش طبیعی عمل می نماید. لکتین ها بعضی وقت ها به عنوان مواد ضد مقوی شناخته می شوند زیرا شاید توانایی بدن شما برای جذب مواد مقوی را کم شدن دهند. انسان قادر به هضم لکتین ها نیست، بر این اساس آنها بدون تغییر از دستگاه گوارش شما عبور می کنند و شاید به دیواره روده صدمه برسانند. این شاید منجر به علائمی مثل اسهال و استفراغ شود. به طور معمول، زمانی که برنج پخته می گردد، اکثر این لکتین ها با حرارت از بین می روند.

 

سایر نگرانی های تندرستی

در بعضی موارد، میل به خوردن برنج خام می‌تواند نشانه‌ای از یک اختلال در خوردن باشد که به عنوان پیکا شناخته می‌شود( میل به خوردن غذاها یا مواد غیر مقوی) اگرچه پیکا غیر معمول است، اما احتمال بروز آن در کودکان و زنان باردار زیادتر است. در زیادتر موارد موقتی است اما شاید نیاز به مشاوره روانشناسی داشته باشد.

 

استفاده مقادیر زیاد برنج خام ناشی از پیکا با عوارض جانبی مثل خستگی، درد شکم، ریزش مو، صدمه دندان و کم خونی ناشی از فقر آهن همراه است. اگر مشکوک هستید که شما یا کسی که می شناسید شاید پیکا داشته باشد، مهم است که در پی مشاوره پزشکی باشید، زیرا این موقعیت شاید سبب عوارض جدی برای تندرستی شود.

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها