لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

روش آماده کردن شیر جو و تفاوت آن با دیگر شیرها


شیر جو

روش آماده کردن شیر جو و تفاوت آن با دیگر شیرها

 

روش درست کردن شیر جو به روش های مختلف:

شیر جو یک جایگزین شیر غیر لبنی مقوی و خوش طعم است که به آسانی در خانه درست می گردد. این شیر برای افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند یا به محصولات لبنی حساسیت دارند ایده آل است. علاوه بر این، شیر جو مملو از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است که آن را به یک مکمل سالم برای رژیم غذایی شما تبدیل می نماید. در این نوشته بیتوته راهنمای گام به گام روش آماده کردن شیر جو در منزل را ارائه می دهیم.

روش آماده کردن شیر جو:

مواد لازم برای درست کردن شیر جو :

 جو مروارید1 فنجان
 آب4 لیوان
 شیرین کننده (اختیاری)2-3 قاشق غذاخوری
 عصاره وانیل (اختیاری)1 قاشق چایخوری
 نمکمقدار اندکی

 

دستور آماده کردن شیر جو :

مرحله 1: ابتدا جو را پاکیزه نمایید و سپس بشویید

نخستین گام در آماده کردن شیر جو، پس از پاک کردن آن، آبکشی جو است. جو را زیر شیر آب بشویید تا هرگونه کثیفی یا گرد و خاک از بین برود.

 

مرحله 2: جو را خیس نمایید

جو را بعد از آبکشی در ظرفی بریزید و روی آن را با آب بپوشانید. اجازه دهید جو برای حداقل 4 ساعت یا یک شب خیس بخورد. خیساندن جو به نرم شدن آن کمک می نماید و ترکیب آن را آسان می نماید.

 

مرحله 3: جو را آبکشی نمایید

بعد از خیساندن، آب جو را تخلیه نموده و زیر آب جاری بشویید.

 

مرحله 4: جو و آب را مخلوط نمایید

جو خیس شده و آبکشی شده را به همراه 4 فنجان آب تازه در مخلوط کن بریزید. مخلوط را با شتاب بالا به زمان 1-2 دقیقه یا تا زمانی که مخلوط یکدست و خامه ای شود مخلوط نمایید.

 

مرحله 5: مخلوط را صاف نمایید

هنگامی که مخلوط جو و آب به خوبی مخلوط شد، آن را از راه یک الک توری ریز یا پارچه پنیر صاف نمایید. این مواد جامد جو را از بین می برد و شیری صاف و خامه ای تولید می نماید.

 

مرحله 6: شیر را شیرین و مزه دار نمایید (اختیاری)

در صورت تمایل، شیرین کننده هایی مثل عسل، شربت افرا یا شکر را به شیر صاف شده بیافزایید. برای مزه زیادتر قادر هستید کمی نمک و عصاره وانیل نیز بیافزایید.

 

مرحله 7: شیر را ذخیره نمایید

شیر جو را به شیشه یا بطری پاکیزه و خشک منتقل نمایید و در یخچال نگهداشتن نمایید. شیر در یخچال تا 5 روز ماندگاری دارد.

 

شیر جو یک جایگزین شیر غیر لبنی سالم و خوش طعم است که به آسانی در خانه درست می گردد. با پیروی از این مراحل ساده قادر هستید شیر جو خود را آماده کردن نمایید و از فواید بی شمار آن برای تندرستی بهره مند شوید. به یاد داشته باشید که با شیرین کننده ها و مزه دهنده های مختلف آزمایش نمایید تا شیری متناسب با سلیقه شما ایجاد نمایید.

 

آیا قادر هستم به جای جو مروارید از دانه های جو استفاده کنم؟

بله، برای آماده کردن شیر جو قادر هستید به جای جو مروارید از پرک جو استفاده نمایید. با این حال، فرآیند شاید کمی متفاوت باشد زیرا تکه ها زیادتر پردازش می شوند و شاید قبل از مخلوط کردن نیازی به خیساندن نداشته باشند.

 

روش آماده کردن شیر جو پرک :

نحوه درست کردن شیر جو

نکاتی برای آماده کردن شیر جو پرک

 

برای آماده کردن شیر جو با دانه های جو پرک، مراحل زیر را دنبال نمایید:

 

مواد لازم برای آماده کردن شیر جو پرک :

جو پرک 1 فنجان
 آب 4 لیوان
 شیرین کننده (اختیاری)2-3 قاشق غذاخوری
 عصاره وانیل (اختیاری) 1 قاشق چایخوری
 نمکبه مقدار کم 

 

دستورالعمل آماده کردن شیر جو :

مرحله 1: دانه های جو را بشویید

دانه های جو را پاکیزه نمایید و زیر آب جاری بشویید تا هرگونه کثیفی یا گرد و غبار را از بین ببرید.

 

مرحله 2: تکه های جو و آب را مخلوط نمایید

تکه های جو شسته شده را به همراه 4 فنجان آب تازه در مخلوط کن بریزید. مخلوط را با شتاب بالا به زمان 1-2 دقیقه یا تا زمانی که مخلوط یکدست و خامه ای شود مخلوط نمایید.

 

مرحله 3: مخلوط را صاف نمایید

هنگامی که جو و آب به خوبی مخلوط شدند، آن را از راه یک الک توری ریز یا پارچه پنیر صاف نمایید. این مواد جامد جو را از بین می برد و شیری صاف و خامه ای تولید می نماید.

 

مرحله 4: شیر را شیرین و مزه دار نمایید (اختیاری)

در صورت تمایل، شیرین کننده هایی مثل عسل، شربت افرا یا شکر را به شیر صاف شده بیافزایید. برای مزه زیادتر قادر هستید کمی نمک و عصاره وانیل نیز بیافزایید.

 

مرحله 5: شیر را ذخیره نمایید

شیر جو را به شیشه یا بطری پاکیزه و خشک منتقل نمایید و در یخچال نگهداشتن نمایید. شیر در یخچال تا 5 روز ماندگاری دارد.

 

توجه داشته باشید که مقدار پره های جو شاید با جو مروارید متفاوت باشد، بر این اساس شاید لازم باشد مقدار آب مصرفی را تنظیم نمایید تا به قوام مورد نظر برسید. علاوه بر این، شیر حاصل شاید کمی رقیق تر و سبک تر از شیری باشد که با جو مروارید آماده کردن می گردد.

 

نکته هایی برای تهیه شیر جو

نکاتی برای آماده کردن شیر جو

 

بعضی از دستور العمل های استفاده از شیر جو چیست؟

شیر جو یک جایگزین همه کاره شیر غیر لبنی است که قادر هست در انواع دستور العمل ها استفاده شود. در اینجا چند ایده برای استفاده از شیر جو آورده شده است :

 

لاته شیر جو: از شیر جو به عنوان پایه لاته خامه ای استفاده نمایید. قهوه دم نموده را با شیر جو و شیرین کننده دلخواه خود مثل عسل یا شربت افرا مخلوط نمایید.

 

اسموتی شیر جو: شیر جو را با میوه ها و سبزیجات مورد علاقه خود مخلوط نمایید تا یک اسموتی سالم و خوش طعم درست نمایید. برای تغذیه زیادتر مقداری پودر پروتئین یا کره آجیل بیافزایید.

 

بلغور جو دوسر شیر جو: برای پختن بلغور جو دوسر به جای شیر لبنیات یا آب از شیر جو استفاده نمایید. برای یک صبحانه مقوی از میوه ها، آجیل و شیرین کننده های مورد علاقه خود استفاده نمایید.

 

پودینگ شیر جو: برای آماده کردن پودینگ خامه ای و خوش طعم به جای شیر لبنی از شیر جو استفاده نمایید. شیر جو را با نشاسته ذرت، شکر و عصاره وانیل مخلوط نمایید و روی حرارت ملایم بپزید تا غلیظ شود. پودینگ را سرد نمایید و با توت تازه سرو نمایید.

 

سوپ شیر جو: از شیر جو به عنوان پایه سوپ خامه ای استفاده نمایید. سبزیجاتی مثل پیاز، سیر و هویج را در قابلمه تفت دهید، سپس شیر جو و آب سبزیجات را بیافزایید. آنقدر بجوشانید تا سبزیجات نرم شوند و سوپ داغ شود.

 

اینها فقط چند نمونه از دستور العمل های بسیاری است که میتوان با شیر جو درست نمود. به آسانی قادر هستید مزه ها و مواد مختلف را آزمایش نمایید تا غذاهای منحصر به فرد خود را بسازید.

 

شیر جو در مقایسه با سایر جایگزین های شیر غیر لبنی چطور است؟

شیر جو یک جایگزین شیر غیر لبنی مقوی و خوش طعم است که فواید بسیاری دارد. در اینجا روش مقایسه آن با سایر جایگزین های محبوب شیر غیر لبنی آمده است:

 

شیر بادام: شیر بادام یک جایگزین محبوب شیر غیر لبنی است که کالری و چربی کمی دارد. با این حال، منبع خوبی از پروتئین یا فیبر نیست. از طرف دیگر شیر جو دارای پروتئین و فیبر زیادتری است و قادر هست جایگزین خوبی برای افرادی باشد که در پی ارزش غذایی زیادتر در شیر خود هستند.

 

شیر سویا: شیر سویا منبع خوبی از پروتئین است و بیشتر به عنوان جایگزینی برای شیر لبنیات استفاده می گردد. با این حال، بعضی از اشخاص شاید به سویا آلرژی داشته باشند یا به علت نگرانی در مورد محتوای استروژن آن ترجیح دهند از استفاده آن اجتناب کنند. شیر جو جایگزین خوبی برای افرادی است که در پی شیری غیر لبنی هستند که پروتئین بالایی داشته باشد و سویا نداشته باشد.

 

شیر نارگیل: شیر نارگیل یک جایگزین شیر غیر لبنی غنی و خامه ای است که بیشتر در آشپزی استفاده می گردد. با این حال، چربی اشباع شده و کالری بالایی نیز دارد. از سوی دیگر، شیر جو دارای چربی و کالری کمتری است و قادر هست گزینه بهتری برای افرادی باشد که در پی جایگزین شیر سالم تری هستند.

 

شیر جو دوسر: شیر جو دوسر یک جایگزین محبوب شیر غیر لبنی است که دارای فیبر بالا و چربی کم است. با این حال، منبع خوبی از پروتئین نیست. از طرف دیگر، شیر جو پروتئین زیادتری دارد و قادر هست جایگزین خوبی برای افرادی باشد که در پی شیر جایگزینی هستند که هم پروتئین و هم فیبر بالایی داشته باشد.

 

به طور کلی، شیر جو یک جایگزین شیر غیر لبنی مقوی و خوش طعم است که فواید بسیاری دارد. پروتئین و فیبر بالایی دارد، چربی و کالری کمی دارد و میتوان از آن در انواع دستور غذاها استفاده نمود. اگر در پی جایگزین شیر غیر لبنی هستید، شیر جو قطعا ارزش آزمون کردن را دارد.

 

سخن پایانی :

شیر جو یک جایگزین شیر غیر لبنی سالم و خوش طعم است که به آسانی در خانه درست می گردد. با پیروی از این مراحل ساده قادر هستید شیر جو خود را آماده کردن نمایید و از فواید بی شمار آن برای تندرستی بهره مند شوید . به یاد داشته باشید که با شیرین کننده ها و مزه دهنده های مختلف آزمایش نمایید تا شیری متناسب با سلیقه شما ایجاد نمایید.

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها