لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

آشنایی با انواع قهوه، نوشیدنی محبوب جهانی


درباره انواع قهوه و طرز تهیه آن ها

آشنایی با انواع قهوه و روش آماده کردن انواع قهوه

 

سفری در دنیای انواع قهوه و روش آماده کردن آن

در این نوشته از بیتوته، قصد داریم به معرفی انواع قهوه و روش آماده کردن آن ها بپردازیم. قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در جهان است که از دانه های بو داده گیاه قهوه به دست می آید. این نوشیدنی با مزه و عطر دل انگیز و خواص متعددی که دارد، طرفداران بسیاری را در سراسر دنیا به خود جذب نموده است. تنوع قهوه ها خیلی زیاد است و هر نوع مزه و مزه ویژه خود را دارد.

قهوه یک نوشیدنی محبوب است که از دانه های بو داده گیاه قهوه آماده کردن می گردد. گیاه قهوه بومی مناطق گرمسیری آفریقا است و قهوه در کشورهای سرتاسر جهان کشت می گردد. روش های متضاد بسیاری برای آماده کردن قهوه وجود دارد که میتوان آن را گرم یا سرد سرو نمود. بیشتر به عنوان یک نوشیدنی بیدار کننده در صبح استفاده می گردد. علاوه بر تاثیرات محرک، قهوه دارای چندین فواید تندرستی مثل کم شدن خطر بعضی بیماری ها و بهبود عملکرد فیزیکی است. در اینجا ما 30 نوع نوشیدنی مختلف قهوه را شرح می دهیم:

 

انواع قهوه :

در این نوشته قصد داریم شما را با انواع قهوه آشنا کنیم.

 

در ابتدا ضروری است بدانید نام های اسپرسو، فرانسه و ترک تنها به روش آماده کردن ی قهوه اشاره دارد و در نوع قهوه مصرفی تغییری ایجاد نمی نماید اما در درجه آسیاب پودر قهوه تفاوت ایجاد می نماید.

 

نام های عربیکا و روبوستا به نوع قهوه مصرفی اشاره دارد. یعنی برای آماده کردن یک قهوه فنجان اسپرسو یا قهوه فرانسه شما قادر هستید هم از قهوه عربیکا، هم از قهوه ی روبوستا و هم از ترکیبی از این دو گونه قهوه استفاده نمایید انتخاب هر کدام به ذائقه و علایق شما بستگی دارد.

 

تا اینجا متوجه شدید که برای آماده کردن یک فنجان قهوه ابتدا می بایست نوع دانه ی قهوه را انتخاب نمایید و با توجه به ابزار آماده کردن که در اختیار دارید قهوه فرانسه، قهوه اسپرسو و یا قهوه ترک آماده کردن نمایید.

 

ابزارهای موجود برای آماده کردن انواع قهوه :

• ابزارهایی که برای آماده کردن یک قهوه اسپرسو قادر هستید استفاده نمایید موکاپات، دستگاه اسپرسوساز یا ماشین اسپرسو است.

 

• ابزارهایی که برای آماده کردن یک قهوه فرانسه قادر هستید استفاده نمایید فرنچ پرس، دستگاه فرانسه ساز یا قهوه ساز چکه ای است.

 

• ابزارهایی که برای آماده کردن یک قهوه ترک قادر هستید استفاده نمایید جذوه، دله یا شیر جوش است.

 

روش آماده کردن قهوه اسپرسو :

پیچیده ترین روش برای آماده کردن قهوه، اسپرسو است. قهوه اسپرسو عمدتاً با استفاده از دو ابزار، یعنی موکاپات و ماشین اسپرسو یا اسپرسوساز برقی، آماده کردن می گردد.

 

اسپرسو یکی از روش های خیلی محبوب برای آماده کردن قهوه است و پایه بسیاری از نوشیدنی های معروف مثل کاپوچینو، امریکانو، لاته، دبل اسپرسو و بسیاری دیگر از نوشیدنی هایی که در فهرست منوی کافه ها مشاهده می شوند، را تشکیل می دهد.

 

روش آماده کردن قهوه فرانسه :

روش دیگری از آماده کردن قهوه، قهوه فرانسه است که با استفاده از روش دم کردن آماده کردن می گردد. در ایران، این روش آماده کردن قهوه به عنوان قهوه فرانسه شناخته می گردد، اما در دیگر کشورها نام فرانسه برای این نوع قهوه رایج نیست. این روش آماده کردن قهوه پس از قهوه ترک، آسان ترین روش است و از دو ابزار اصلی، یعنی فرنچ پرس و دستگاه قهوه ساز چکه ای یا فرانسه ساز، استفاده می نماید.

 

برای آماده کردن قهوه فرانسه با فرنچ پرس، کافی است دو قاشق پودر قهوه را درون فرنچ پرس قرار داده و آب جوش را بیافزایید. بعد از مدتی، قهوه آماده می گردد و با فشار دادن اهرم فرنچ پرس به سمت پایین، قادر هستید قهوه را در فنجان ریخته و لذت ببرید.

 

برای آماده کردن قهوه فرانسه با دستگاه چکه ای یا فرانسه ساز، برای هر فنجان قهوه که می خواهید، یک یا دو قاشق پودر قهوه را در سبد دستگاه قرار داده و برای هر فنجان قهوه، یک فنجان آب در مخزن آب دستگاه ریخته می گردد. سپس دستگاه را روشن نمایید. بعد از گذشت چند دقیقه، قهوه به صورت چکه ای در قوری قهوه دستگاه ریخته می گردد و شما قادر هستید آن را نوش جان نمایید.

 

قهوه فرانسه معمولا با شیر و شکر استفاده می گردد.

 

روش آماده کردن قهوه ترک :

آسان ترین روش آماده کردن ی قهوه، قهوه ترک است. برای آماده کردن قهوه ترک، نیازی به ابزار خاصی ندارید. شما با استفاده از کمی پودر قهوه و یک قهوه جوش یا شیر جوش، قادر هستید قهوه ترک را فراهم کنید. پودر قهوه مورد استفاده در قهوه ترک با درجه آسیابی خیلی ریز آماده کردن می گردد. عموماً در آماده کردن قهوه ترک از قهوه عربیکا استفاده می گردد. یکی از دلایل انتخاب قهوه عربیکا، کمتر بودن میزان تلخی آن نسبت به قهوه روبوستا است؛ زیرا در قهوه ترک، به علت استفاده از پودر قهوه، شما تلخی و سنگینی زیادتری را تجربه می نمایید.

 

برای آماده کردن قهوه به روش ترک می بایست دو قاشق چایخوری پودر قهوه را با یک فنجان آب سرد مخلوط نمایید. بعد از مخلوط کردن محلول همگن و یک دست به دست آمده را روی شعله کم می گذارید و منتظر می مانید تا قهوه به مرحله جوش برسد. قبل از جوش آمدن شعله را خاموش نموده و قهوه را از روی اجاق بر دارید. 

 

طرز تهیه انواع نوشیدنی

روش آماده کردن انواع قهوه

 

انواع قهوه اسپرسو :

اسپرسو: قهوه ای غلیظ و فشرده با طعمی قوی و تلخ.

لاته: لاته از ترکیب اسپرسو و شیر بخارپز آماده کردن می گردد. این قهوه طعمی ملایم و دلچسب دارد و کافئین آن نیز نسبتاً پایین است.

 

کاپوچینو: کاپوچینو از ترکیب اسپرسو، شیر بخارپز و فوم شیر آماده کردن می گردد. این قهوه طعمی قوی تر از لاته دارد و کافئین آن نیز زیادتر است.

 

ماکیاتو: ماکیاتو از ترکیب اسپرسو و مقدار کمی شیر بخارپز آماده کردن می گردد. این قهوه طعمی قوی و تلخ دارد و کافئین آن نیز بالا است.

 

آمریکانو: آمریکانو از ترکیب اسپرسو و آب داغ آماده کردن می گردد. این قهوه طعمی مشابه قهوه سیاه دارد اما کمی رقیق تر است.

 

موکا: اسپرسو با شیر بخار داده شده، فوم شیر و سس شکلات.

فراپوچینو: قهوه سرد مخلوط با شیر، یخ و مزه دهنده ها.

 

آشنایی با انواع قهوه :

1. قهوه سیاه :

قهوه سیاه یک انتخاب ساده و در عین حال تاثیرگذار است که در بین بسیاری از اشخاص محبوب است. این نوع دارای دانه های آسیاب شده قهوه است که در آب داغ غوطه ور شده اند و از افزودن شیر، شکر، خامه یا مزه های دیگر خودداری می کنند. با مزه تلخ و قدرتی که دارد، شاید کمی به آن عادت نمایید – به خصوص اگر تازه وارد قهوه می شوید. اما، این یک راه عالی برای بیدار شدن و سرحال بودن در یک لحظه و آغاز اولیه در روز کاری است.

 

2. اسپرسو :

اسپرسو قهوه ای است که با فشار دادن آب داغ به دانه های ریز آسیاب شده قهوه آماده کردن می گردد. برای مزه قوی و مزه غلیظ و غلیظش معروف است. اسپرسو با استفاده از دستگاهی ساخته می گردد که از فشار بالا برای عبور آب داغ از تفاله قهوه استفاده می نماید. نتیجه یک شات کوچک و کامل از قهوه است که معمولاً در یک فنجان دمیتاس سرو می گردد.

 

3. آمریکانو :

آمریکایینو نوعی قهوه است که با افزودن آب جوشیده به یک شات اسپرسو درست می گردد. آن را “Americano” می نامند زیرا شبیه به نوع قهوه ای است که معمولاً در ایالات متحده سرو می گردد که معمولاً از دم کردن آب داغ روی دانه های آسیاب شده قهوه آماده کردن می گردد. نتیجه قهوه ای است که نسبت به اسپرسو قوی تر و غلظت کمتری دارد اما همچنان مزه غنی و کامل قهوه را دارد.

 

4. کاپوچینو :

کاپوچینو قهوه ای است که از قسمت های مساوی اسپرسو، شیر بخار پز و کف آماده کردن می گردد. معمولاً در یک فنجان کوچک 6 اونس (180 میلی لیتری) سرو می گردد. کاپوچینو با بافت غنی، خامه ای و مزه قوی و پررنگ آن مشخص می گردد.

 

5. لاته :

لاته قهوه ای است که با اسپرسو و شیر بخار پز درست می گردد و روی آن لایه نازکی از کف شیر قرار می گیرد. معمولاً در یک لیوان بلند 12 اونسی (360 میلی لیتری) سرو می گردد. لاته مزه ملایم تری دارد و بافت خامه ای زیادتری دارد. کف شیر روی آن بافتی صاف و مخملی و مزه کمی شیرین می دهد.

 

نحوه درست کردن انواع قهوه

روش درست کردن قهوه لاته

 

6. ماکیاتو :

ماکیاتو که به کافه ماکیاتو یا اسپرسو ماکیاتو نیز معروف است، طعمی کاملاً تند دارد زیرا از یک شات اسپرسو با مقدار کمی شیر بخار پز در بالای آن تشکیل شده است تا مزه تلخ اسپرسو را رقیق نماید. شربت های مزه دار را نیز میتوان به ماکیاتو اضافه نمود تا آن را شیرین تر و به سلیقه شخصی شما زیادتر نماید.

 

ماکیاتو قهوه ای است که با مقدار کمی شیر بخارپز و یک تکه کف شیر روی یک شات اسپرسو درست می گردد. معمولاً در یک لیوان کوچک 4 اونسی (120 میلی لیتری) سرو می گردد. واژه “macchiato” در ایتالیایی به معنای “نشانه گذاری” یا “لکه دار” است که به روشی اشاره دارد که کف شیر اسپرسو را “نشانه گذاری” می نماید. شبیه کاپوچینو است اما شیر کمتر و کف زیادتری دارد و مزه غلیظ تری به آن می دهد.

 

7. موکا :

موکا قهوه ای است که با پایه لاته و شربت شکلات یا پودر کاکائو به آن اضافه می گردد. معمولاً در یک لیوان بلند 12 اونسی (360 میلی لیتری) سرو می گردد. مزه شکلات در موکا از شربت شکلات یا پودر کاکائو می آید که قبل از افزودن اسپرسو در شیر بخارپز مخلوط می گردد. این به موکا طعمی غنی و شکلاتی و بافتی صاف و خامه ای می دهد.

 

موکا برای همه دوستداران شکلات در آنجا ایده آل است زیرا شکلات را با اسپرسو، شیر بخارپز و کف ترکیب می نماید تا یک نوشیدنی لذت بخش داشته باشد. همچنین بیشتر با پاشیدن شکلات در بالا همراه است. به عنوان ترکیبی قهوه و شکلات داغ در نظر گرفته می گردد، طعمی غنی و خامه ای ارائه می دهد که در ماه های زمستان خیلی محبوب است.

 

8. سفید پهن :

رنگ سفید پهن که منشا آن استرالیاست، در چند سال گذشته طوفان بسیاری از سایر نقاط جهان را به خود اختصاص داده است و حالا یکی از محبوب ترین قهوه های اطراف است. این نوشیدنی در اصل یک کاپوچینو است اما بدون کف یا شکلات روی آن پاشیده شود. این فقط شامل یک شات اسپرسو و شیر بخار پز است. فلت وایت قهوه ای است که با دو شات اسپرسو و مقدار کمی شیر بخارپز آماده کردن می گردد و روی آن لایه نازکی از کف شیر روی آن قرار می گیرد.

 

فلت وایت با حدود 3 اونس (90 میلی لیتر) اسپرسو و 4 اونس (120 میلی لیتر) شیر بخار پز ساخته می گردد که روی آن لایه نازکی از کف شیر قرار می گیرد. کف شیر به طور معمول روی اسپرسو و شیر در یک حرکت دایره ای ریخته می گردد و یک سطح “پهن” در بالای نوشیدنی ایجاد می نماید. Flat White از استرالیا منشا گرفته و به یک نوشیدنی قهوه محبوب در سراسر جهان تبدیل شده است.

 

9. کورتادو :

کورتادو قهوه ای است که با مقدار کمی شیر جوشانده و لایه نازکی از کف شیر روی یک شات اسپرسو درست می گردد. معمولاً در یک لیوان کوچک 4 اونسی (120 میلی لیتری) سرو می گردد. واژه “cortado” در اسپانیایی به معنای “برش” است که به روشی اشاره دارد که شیر سبب کم شدن قدرت اسپرسو می گردد. کورتادو با مزه متعادل، صاف و بافت خامه ای و مخملی آن مشخص می گردد.

 

10. افوگاتو :

آفوگاتو یک دسر قهوه است که از اسپرسو روی ژلاتو وانیلی یا بستنی ریخته می گردد. واژه “affogato” در زبان ایتالیایی به معنای “غرق” است که به روش ریختن اسپرسو روی بستنی و “غرق کردن” آن اشاره دارد. آفوگاتو یک خوراکی ساده اما دلپذیر است که مزه غنی و جسورانه اسپرسو را با بافت خامه ای و صاف بستنی ترکیب می نماید.

 

11. قهوه سرد :

قهوه سرد از جوشاندن قهوه داغ و سپس سرد کردن آن روی یخ آماده کردن می گردد. این یک قهوه با تازگی و مزه ملایم برای روزهای گرم تابستان است. در تابستان، مردم نمی توانند از قهوه سرد به عنوان یک نوشیدنی با تازگی که آنها را از خواب بیدار می نماید، سیر شوند. در حالی که دستور العمل ها با مزه های مختلف و سایر مواد افزودنی متفاوت است، 

 

قهوه یخی با دم کردن قهوه داغ با هر روش دلخواه مثل دم کردن قطره ای، فرنچ پرس یا اسپرسو آماده کردن می گردد. سپس قهوه دم شده را روی یک لیوان پر از یخ ریخته و به صورت سرد سرو می گردد. معمولاً با سرو قهوه روی یخ و سپس با شیر یا خامه درست می گردد. اگرچه، بعضی تصمیم می گیرند برای دریافت مزه کامل و شدید قهوه به جای شیر از آب استفاده کنند.

 

روش درست کردن انواع قهوه

روش درست کردن قهوه سرد

 

فواید قهوه :

قهوه فواید متعددی برای تندرستی دارد، از جمله:

 

– افزایش هوشیاری و تمرکز

– بهبود عملکرد حافظه

– کم شدن خطر ابتلا به بعضی بیماری ها مثل آلزایمر و پارکینسون

– افزایش چربی سوزی و کمک به کم شدن وزن

 

مضرات قهوه :

استفاده بیش از حد قهوه قادر هست عوارضی مثل اضطراب، بی خوابی و افزایش ضربان قلب داشته باشد. زنان باردار و شیرده نیز می بایست در استفاده قهوه احتیاط کنند.

 

در آخر :

قهوه نوشیدنی محبوب و پرطرفداری است که انواع مختلفی دارد. هر نوع قهوه مزه و مزه ویژه خود را دارد و با روش های مختلفی آماده کردن می گردد. قهوه فواید متعددی برای تندرستی دارد اما استفاده بیش از حد آن قادر هست عوارضی نیز داشته باشد.

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها