لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

هر آنچه می بایست در مورد مراحل غذای کودک بدانید


چه زمانی نوزادان باید جامدات را شروع کنند

مراحل غذای کودک

 

مراحل اصلی غذای کودک

مراحل غذای کودک شامل تغذیه نوزاد از شیر مادر تا معرفی غذاهای جامد است. در این نوشته از بیتوته، به بررسی زمان مناسب و نوع غذاهای مناسب برای هر مرحله پرداخته‌ایم. پیروی از راهنمایی‌های متخصصین می‌تواند به رشد سالم کودک کمک نماید.

چهار مرحله غذای کودک تعیین می‌کنند که چه زمانی کودک شما آماده انتقال از شیر خشک یا شیر مادر به غذاهای جامد است.

 

سال اول زندگی کودک شامل نقاط عطف بسیاری است و یکی از مهمترین آنها قرار گرفتن در معرض غذاهای جدید و هیجان‌انگیز است! هنگامی که کودک شما چند ماهه می‌شود، به تدریج آماده می‌شود تا از شیر خشک یا شیر مادر به غذاهای جامد برود.

 

سه مرحله اصلی غذای کودک وجود دارد که والدین می بایست با آنها آشنا باشند. مرحله اول، مرحله پوره است که از 4 تا 6 ماهگی آغاز می‌شود. در 6 تا 9 ماهگی، کودک می‌تواند قوام غلیظ‌تری را تحمل نماید و می بایست بتواند مواد جامد نرم را در 10 تا 12 ماهگی بخورد. در ادامه هر مرحله را توضیح خواهیم داد و ارزش پیروی از آنها را بررسی خواهیم نمود.

 

چه زمانی نوزادان می بایست جامدات را آغاز کنند؟

به گفته کیتی تامسون، متخصص تغذیه و مدیر عامل Square Baby، یک شرکت غذای ارگانیک کودک و خدمات زایمان، “زیادتر نوزادان آماده معرفی مواد جامد بین 4 تا 6 ماهگی هستند.”

موقع معرفی هر نوع غذای جامد به نوزادان، متوجه می‌شوید که همیشه یک محدوده سنی وجود دارد زیرا رشد هر کودک متفاوت است. به همین علت، آکادمی اطفال آمریکا (AAP) والدین را تشویق می‌نماید تا از دستورالعمل‌های زیر استفاده کنند تا تعیین کنند که آیا کودک شما برای غذاهای جامد آماده است:

– وزن نوزاد تقریباً دو برابر شده باشد.

– کودک بتواند بدون کمک سر خود را بالا نگه دارد و صاف بنشیند.

– کودک به غذایی که شما می‌خورید علاقه نشان دهد و حتی شاید به آن دست بزند.

– کودک بتواند غذا را از قاشق بگیرد (به جای اینکه از چانه‌اش چکه نماید).

 

سه مرحله اصلی غذای کودک

چه زمانی نوزادان می بایست جامدات را آغاز کنند

 

مرحله 1: آشنایی نوزاد با غذاهای پوره

هنگامی تشخیص دادید که کودک شما آماده چیزی زیادتر از شیر خشک یا شیر مادر است، زمان آن رسیده که با غذاهای مرحله اول کودک آغاز نمایید. شما می‌توانید این غذاها را خودتان درست نمایید یا از فروشگاه آماده کردن نمایید. در هر صورت، غذاهای مرحله اول کودک می بایست تک‌ماده‌ای، پوره شده و بدون تکه‌های بزرگ باشند.

 

تامسون می‌گوید AAP بر ارزش ارائه انواع بافت‌ها و غذاها تاکید می‌نماید. او می‌گوید: «به‌ویژه سبزیجات، میوه‌ها، غلات نوزاد غنی‌شده با آهن، و گوشت‌های پوره شده برای کمک به رشد کام نوزادان، دریافت مواد مقوی ضروری و یادگیری دوست داشتن انواع غذاها».

 

این دوره زمانی یک پنجره حیاتی برای تشویق کودک شما به آزمون کردن غذاهای مختلف و گسترش ذائقه او است. تامسون می‌گوید: «4 تا 7 ماهگی یک پنجره مهم است که در آن نوزادان زیادتر مستعد علاقه‌مندی به مزه‌های جدید هستند – به همین علت خیلی مهم است که کودک خود را در معرض هر چه زیادتر غذاها، مزه‌ها و بافت‌ها قرار دهید».

 

بعضی از رایج‌ترین غذاهای مرحله اول کودک:

– غلات بچه غنی‌شده با آهن

موز

– سیب‌زمینی شیرین

آووکادو

هویج

هلو

– سیب

کدو حلوایی

– معرفی سبزیجات

 

در این مرحله سبزیجات را نادیده نگیرید! کودک خود را با نخود، لوبیا سبز و حتی کلم بروکلی و گل‌کلم پوره شده آشنا نمایید. تامسون توصیه می‌نماید: «معرفی زودهنگام و مکرر سبزیجات به کودک می‌تواند به رشد ذائقه و لذت بردن از مزه‌های مختلف از جمله خاکی، تلخ و شور و همچنین شیرین کمک نماید».

 

مدیریت آلرژی غذایی

موقع معرفی غذاهای جدید، همیشه مراقب عکس العمل‌های آلرژیک باشید. تامسون می‌گوید مرحله اول زمان مناسبی برای این کار است، زیرا هر غذای جدید فقط می بایست یک ماده داشته باشد. غذاهای رایجی که شاید در بعضی نوزادان عکس العمل آلرژیک ایجاد کنند عبارتند از: بادام زمینی، آجیل درختی، تخم‌مرغ، شیر گاو، گندم، سویا، ماهی، صدف و کنجد. در صورت بروز هرگونه عکس العمل، فوراً با پزشک اطفال خود مشورت نمایید.

 

نکاتی برای مدیریت آلرژی:

– هر بار یک غذا را معرفی نمایید، به‌ویژه در مورد آلرژن‌های بالقوه.

– علائم آلرژی غذایی شاید شامل خارش، بثورات پوستی، کهیر، استفراغ، اسهال، صدای خشن یا تغییر ناگهانی رفتار باشد.

– نیازی به صبر بیش از یک روز بین معرفی غذاهای جدید نیست. قرار گرفتن پیوسته تحت راهنمایی پزشک می‌تواند به ایجاد تحمل کمک نماید.

– عکس العمل‌های آلرژیک معمولاً در عرض چند دقیقه یا چند ساعت دیده می‌شوند. مطالعات نشان می‌دهد که معرفی زودهنگام آلرژن‌ها (4 تا 6 ماهگی) و بیشتر می‌تواند حساسیت غذایی را تا 80 درصد کم شدن دهد.

 

مراحل اصلی غذای کودک

سه مرحله اصلی غذای کودک

 

مرحله 2: پوره های ضخیم‌تر

هنگامی که کودک شما بر پوره‌های اولیه مسلط شد، که معمولاً بین 6 تا 9 ماهگی اتفاق می‌افتد، آماده مرحله دوم غذای کودک می‌شود. والدین می‌توانند غذاهای مرحله دوم را به عنوان «پوره‌های ضخیم‌تر» در نظر بگیرند.

 

تامسون می‌گوید: «این زمان خیلی خوبی برای معرفی ترکیب‌های طعمی است، زمانی که مطمئن شوید کودک شما به اجزای ویژه حساسیت ندارد. توصیه می‌کنم پوره‌های چند ماده‌ای را با مخلوط‌ها و بافت‌های مختلف از جمله صاف، غلیظ و حتی درشت آزمون نمایید».

 

بعضی از غذاهای مورد علاقه مرحله دوم:

– سیب و زغال اخته

– سیب و سیب‌زمینی شیرین

– آووکادو و موز

– هویج، انبه و موز

– سیب‌زمینی شیرین و مرغ

– سیب، توت‌فرنگی و موز

– هویج، سیب‌زمینی شیرین و نخودفرنگی

– بلغور جو دوسر، هویج و هلو

– عدس، لوبیا سبز و سیب

چغندر، توت‌فرنگی و ماست

– مرغ، هویج و شیر نارگیل

 

تامسون توضیح می‌دهد که در مرحله دوم، هر یک از این ترکیب‌های غذایی را می‌توان با کمی بلغور جو دوسر یا غلات کامل ترکیب نمود تا غذای سالم‌تر و دلچسب‌تری برای کودک داشته باشد. بسیاری از غذاهای مرحله دوم در فروشگاه‌های مواد غذایی موجود است یا اگر غذای کودک خود را درست می‌نمایید، می‌توانید این مواد را در خانه بیافزایید. فقط مطمئن شوید که غذای کودک خود را در این مرحله نسبتاً صاف و تنها با یک لمس بافت نگه دارید.

 

آشنایی نوزاد با غذاهای پوره

مراحل اصلی غذای کودک

 

مرحله 3: توسعه مهارت جویدن

هنگامی که کودک شما بافت‌های کمی ضخیم‌تر را پذیرفت، شاید آماده باشد تا به مرحله سوم غذا خوردن برود. این بیشتر بین 9 تا 10 ماهگی اتفاق می‌افتد. فیلومنا کرسی، متخصص تغذیه کودکان در Dartmouth Health Children، می‌گوید که یک نشانه مهم برای آمادگی کودک برای مرحله سوم، توسعه مهارت گیره گرفتن است.

 

گیره گرفتن زمانی است که کودک قادر است اشیاء را با انگشت شست و سبابه خود بگیرد، به جای استفاده از تمام دست. هنگامی کودک به این مهارت دست می‌یابد، نشان‌دهنده این است که توانایی استفاده از جویدن چرخشی برای تجزیه مواد غذایی خود را دارد. کرسی می‌گوید: “کودک حالا آماده خوردن مواد جامد نرم و پوره‌هایی است که تکه‌های نرمی در آن‌ها وجود دارد.”

 

غذاهای پیشنهادی برای مرحله سوم:

– پوره سیب زمینی

– سبزیجات بخارپز یا پخته‌شده مثل سیب زمینی شیرین، کلم بروکلی، کدو حلوایی و هویج

میوه‌های رسیده مثل موز، گلابی، انبه و آووکادو را خرد یا له نمایید

– گوشت رنده شده

– لوبیا له‌شده

– تخم‌مرغ همزده

– ماکارونی نرم

– توفو تکه‌تکه یا برش‌خورده

– ماهی بدون استخوان

– گوشت خردشده

 

چه زمانی نوزادان باید جامدات را شروع کنند

آشنایی نوزاد با غذاهای پوره

 

مرحله 4: غذاهای خانوادگی و آداب سفره

تا زمانی که کودک شما به نخستین سالگرد تولد خود برسد، احتمالاً می‌تواند نسخه تغییر یافته‌ای از آنچه بقیه اعضای خانواده می‌خورند، استفاده نماید. اما اگر هنوز به این مرحله نرسیده است، اشکالی ندارد. کیتی تامسون می‌گوید: “بعضی از والدین شاید قبل از 12 ماهگی غذاهای سفره‌ای را معرفی نموده باشند و بعضی دیگر شاید این کار را نکرده باشند. در هر صورت اشکالی ندارد! کاری را انجام دهید که برای شما و خانواده شما سودمند است. هیچ ترتیب “کاملی” برای معرفی جامدات وجود ندارد.”

 

در این سن، کودک شما شاید از غذاهایی مثل پنکیک، پنیر کبابی، املت یا تخم‌مرغ، وافل، پاستا، گوشت‌های خرد شده مثل مرغ یا بوقلمون، سبزیجات و میوه‌های نرم، پنیر و کلوچه لذت ببرد. تامسون می‌گوید: “اگر کودک شما هنوز از پوره‌ها لذت می‌برد، از آن‌ها استفاده نمایید. حتی در 12 ماهگی می‌توانید ترکیبی از غذاهای روی میز و غذاهای پوره‌شده را آماده کردن نمایید. پوره‌ها همه‌کاره هستند و می‌توانند به عنوان دیپ، اسپرید یا رویه استفاده شوند، یا حتی به عنوان پایه‌ای برای سس برای چیزهایی مثل گوشت یا پاستا.”

 

مراحل غذای کودک

غذای کودک

 

جمع‌بندی:

چهار مرحله غذای کودک به عنوان یک راهنما برای کمک به والدین در معرفی غذاهای جامد به نوزادان عمل می‌نماید. در مرحله اول، والدین می‌توانند آغاز به معرفی غذاهای پوره کنند، سپس در مرحله دوم، نوزادان می‌توانند از غذاهایی با غلظت غلیظ‌تر لذت ببرند. هنگامی که نوزادان رشد زیادتری پیدا نمودند، می‌توانند در مرحله سوم آغاز به خوردن غذاهای جامد نرم مثل سبزیجات بخارپز کنند. مرحله چهار زمانی است که نوزادان می‌توانند به طور کامل به اکثر غذاهای جامد روی بیاورند. اگرچه مراحل غذا معمولاً با سن مشخص می‌شود، سن خاصی برای هر مرحله وجود ندارد و والدین می بایست برای تعیین آمادگی کودک به علائم رشد توجه کنند.

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها