لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

با کلاه تکواندو ایمنی و راحتی در تمرینات خود را بالا ببرید


کلاه تکواندو, طراحی کلاه تکواندو, کلاه تکواندو برای ایمنی در مسابقات

کلاه تکواندو برای ایمنی در مسابقات

 

کلاه تکواندویی با طراحی منحصر به فرد برای استفاده در مسابقات و تمرینات

در ورزش تکواندو ضرباتی توسط پا به تمام قسمت‌های بدن صورت می‌گیرد، ضربه‌زدن به سر،در این ورزش دارای امتیاز بالایی است به همین علت برای محافظت از ضرباتی که به سر ورزشکار وارد می‌شود آماده کردن کلاه ایمنی تکواندو ضروری است. کلاه تکواندو از وسایل مهم موردنیاز یک تکواندو کاراست. در ورزش تکواندو پس از بدن، سر بیشترین ضربه را دریافت می‌نماید. کلاه تکواندو از تجهیزات تکواندو است که سر را از صدمه های جبران‌ناپذیر ضربه‌های رقیب در امان نگه می دارد. در این نوشته از بیتوته سعی خواهیم نمود ویژگی‌های یک کلاه خوب و مناسب را بررسی کنیم.

برای چه به کلاه ایمنی تکواندو نیاز داریم؟

یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین اعضای بدن در ورزش تکواندو سر است که می بایست آن را در مقابل ضربات حریف محافظت نمود به همین علت  نقش کلاه‌ه تکواندو در این رشته  ورزشی از ارزش بالایی برخورد دار است.

 

ضربه مستقیمی که به سر تکواندوکار وارد می‌شود را می‌توان معادل فشار اصابت یک توپ بولینگ 6 کیلوگرمی که دارای شتاب 35 کیلومتر است در نظر گرفت، یعنی حدود بیش از 50 برابر نیروی جاذبه. این ضربه با این قدرت سبب شکستگی استخوان جمجمه، خونریزی یا ایجاد لخته در مغز، صدمه به بافت‌های مغز می‌شود.

 

بر این اساس استفاده از کلاه‌های ایمنی برای ورزش‌های رزمی مثل بوکس و تکواندو الزامی است. طراحی این کلاه به این صورت است که سر، فک و صورت ورزشکار را در برابر ضربات هولناک رقیب مواظبت و محافظت می‌نماید.

 

نکته های مهم در موقع خرید و انتخاب کلاه تکواندو

خوبترین کلاه تکواندو کلاهی است که مقاومت بسیاری داشته، سبک و کم‌حجم باشد، از موادی با جذب ضربه بالا ساخته شده باشد. از دید اندازه به شکلی باشد که به سروصورت بچسبد تا در موقع مبارزه و هنگامی که به آن ضربه وارد می‌شود در سر نچرخد، زیرا افتادن کلاه از سر سبب حواس‌پرتی ورزشکار و کسر امتیاز برای او می‌شود.

 

کلاه تکواندو, طراحی کلاه تکواندو, کلاه تکواندو باید مقاوم باشد

کلاه تکواندو می بایست مقاوم باشد

 

میزان مقاومت کلاه تکواندو

 آماده کردن تجهیزات ایمنی در ورزش تکواندو برای پیشگیری از صدمه رسیدن به اعضا بدن ورزشکار از ملزومات است؛ بر این اساس، این تجهیزات از جمله کلاه تکواندو می بایست از کیفیت خوبی برخوردار باشد.کیفیت بالای هر محصولی سبب می‌شود که آن محصول از مقاومت بالایی برخوردار باشد و سبب صدمه های مضاعف نشود.

 

وزن کلاه تکواندو

در موقع خرید کلاه تکواندو به کم‌ حجم‌ بودن و سبکی کلاه توجه خاصی داشته باشید.اگر کلاه انتخابی شما سنگین باشد به سروگردن شما صدمه وارد می‌نماید.

کلاه تکواندو می بایست سبک باشد تا هنگامی که آن را می پوشید به آسانی بتوانید سر و گردن خود را تکان دهید. کلاه سنگین سبب کندشدن و محدودشدن حرکت های سر و گردن شده و امتیازها را در مسابقات از دست می‌دهید.

 

کلاه تکواندو, طراحی کلاه تکواندو, کلاه تکواندو باید کاملا سایز سر باشد

کلاه تکواندو می بایست کاملا اندازه سر باشد

 

ارزش‌دادن به رنگ کلاه تکواندو

در مسابقات ورزش تکواندو لباس‌های حریفان در دورنگ مجزا آماده کردن می‌شوند.

1. رنگ کلاه تکواندو می بایست با سایر بخش‌های لباس ورزش‌کار هماهنگ باشد.

2. کلاه‌های مخصوص تکواندو در سه‌رنگ قرمز، آبی، سفید تولید می‌شوند.

3. رنگ کلاه انتخابی شما در مسابقات می بایست با رنگ ساق‌بند و رنگ هوگو شما هماهنگ باشد.

 

توجه به سن ورزشکار

خرید کلاه تکواندو می بایست با توجه به رده سنی ورزشکاران انجام شود. درحال حاضر طبق دستورالعمل فداسیون جهانی کلیه کسانی که در رده سنی خردسالان و نونهالان در مسابقات تکواندو شرکت می کنند می بایست از کلاه تکواندو همراه با نقاب محافظتی استفاده نمایند.استفاده از این نوع نقاب محافظتی علاوه بر اینکه اعتماد به نفس بازیکن را در حین مبارزه بالا می برد، سلامت ورزشکار را نیز ضمانت می نماید. 

 

بر این اساس خوبتر است کلاه نقابدار برای کودکان و خردسالانی که در حال آموزش تکواندو در باشگاه ها هستند آماده کردن نماییم تا در حین تمرین از سر و صورت  ورزشکار محافظت نماید. همچنین اگر کودک شما در سن درآوردن دندان است استفاده از محافظ لثه برای او آزاردهنده و مخرب است. در این صورت خوبترین راهکار استفاده از کلاه های تکواندو نقاب دار است.  

 

میزان ضربه‌گیری کلاه تکواندو

یک کلاه باکیفیت و مناسب کلاهی است که توانایی جذب ضربه‌های وارد شده به سر حریف را داشته باشد و مانع از ورود فشار به سر تکواندو کار شود.

 

کیفیت بندهای نگهدارنده کلاه تکواندو

با توجه به اینکه کلاه تکواندو با کمک بند یا کش روی سر ثابت و محکم می ماند بر این اساس موقع خرید کلاه تکواندو چسبی و یا کشی به کیفیت مواد سازنده آنها دقت خاصی داشته باشید. علاوه بر کیفیت متریال بکار رفته می بایست استحکام اتصالات این تجهیزات هم در حد بالا و عالی باشد.

 

کلاه تکواندو, طراحی کلاه تکواندو, کلاه تکواندو نقابدار و معمولی

کلاه تکواندو نقابدار و معمولی

 

دقت در جنس کلاه مخصوص تکواندو

 کلاه‌های ایمنی تکواندو از جنس‌های مختلفی مثل پلاستیک، لاستیک، ابر فشرده و فوم تولید می شوند. یکی از خوبترین نوع کلاه تکواندو، کلاه تزریقی است این کلاه از جنس اورتان است. این کلاه محکم و سبک، سر و گوش ورزشکار را به طور کامل می پوشاند و دید او را محدود نمی نماید.

 

اندازه و اندازه کلاه تکواندو

ازآنجایی‌که کلاه‌های ایمنی تکواندو در اندازه‌های مختلفی شامل بزرگ، کوچک، متوسط تولیدمی شود شما می بایست متناسب با اندازه سرخود کلاه را آماده کردن کنید. در ادامه به  بعضی از نکاتی که در موقع خرید می بایست مراعات کنید اشاره می نماییم.

1. کلاه می بایست متناسب با سر بازیکن آماده کردن شود زیرا کلاه‌های بزرگ روی سر بازیکن می چرخد و سبب حواس پرتی ورزشکار می گردد و کلاه‌های اندازه کوچک به سر ورزشکار فشار می‌آورد.

 

2. کلاه نباید دید ورزشکار را محدود نماید.

 

3. کلاه تکواندو می بایست دارای سیستم بسته‌شدن Velcro یا توری مطمئن باشد.

 

کلاه تکواندو, طراحی کلاه تکواندو, دید بازیکن نباید توسط کلاه تکواندو محدود شود

دید بازیکن نباید توسط کلاه تکواندو محدود شود

 

کلاه تکواندو مدل تزریقی 

یکی از خوبترین نمونه‌های موجود در بازار کلاه مدل تزریقی است که از جنس پلی‌اورتان ساخته شده است.کلاه تکواندو تزریقی از دید محافظت از سر و میزان ضربه‌گیری عملکرد عالی را از خود به‌جای گذاشته است و یکی از نمونه‌های موجود در بازار است که با خیال راحت می‌توانید اقدام به خریداری آن کنید. این کلاه توانایی جذب فشارهای ناشی از ضربات پای حریف را دارد و مانع از صدمه رسیدن به ناحیه سر و صورت می‌شود.

 

کلاه تکواندو نقاب‌دار 

در ورزش رزمی تکواندو علاوه بر محافظت سر ورزشکار در مقابل ضربات پای حریف ، حفاظت صورت نیز  مهم است. در این ورزش به بدن، سر و صورت ضربه وارد می‌شود و برای اینکه بازیکن بتواند علاوه بر سر، از صورت خودش نیز محافظت نماید می بایست از کلاه‌های نقاب‌دار استفاده نماید.

 

کلاه‌های نقاب‌دار پلاستیکی که از جنس پلی‌کربنات ساخته شده اند صورت فرد را از صدمه‌های وارده محافظت می‌کنند. این نقاب‌ها به صورتی طراحی شده‌اند که جلوی دید ورزشکار را حین تمرین و مسابقات نمی‌گیرند. در صورت استفاده از این کلاه بینی، فک و دهان نیز محافظت می شوند. تنها عیب این کلاه ها وزن سنگین آنها نسبت به کلاه های معمولی تکواندو است.

 

نگهداشتن و پاکیزه کردن کلاه تکواندو

• کلاه را در محل‌ مرطوب قرار ندهید.

• پس از تمرین کلاه را در محلی که دارای تهویه دائمی است قرار دهید تا خشک شود.

• برای تمیزکردن کلاه از  شوینده‌ها استفاده ننماییددر صورت لزوم از شوینده‌های ملایم استفاده نمایید.

• برای خشک کردن کلاه از خشک کن استفاده نکنید.

• کلاه را در محل‌های گرم و در کنار منبع های گرمایشی قرار ندهید.

• از مواد شویند قوی، الکل، مواد رقیق‌کننده رنگ برای تمیزکردن کلاه استفاده نکنید.

• کلاه تکواندو را با ماشین لباسشویی نشویید. خوبتر است در صورت نیاز کلاه تکواندو را با دست بشویید.

 

کلاه تکواندو, طراحی کلاه تکواندو, کلاه تکواندو را با مواد شوینده نشویید

کلاه تکواندو را با مواد شوینده نشویید

 

معرفی خوبترین نوع و برند کلاه تکواندو 

• کلاه تکواندو گرین هیل، اندازه Large

• کلاه تکواندو مدل RZ02

• کلاه تکواندو مدل توکا کد F25 جنس فوم

• کلاه تکواندو آی دی ام مدل SM1201 اندازه XLarge  جنس فوم

• کلاه تکواندو آی دی ام مدل SM1201

• کلاه تکواندو پرو اسپرت مدل PR450

• کلاه رزمی با گارد گرین هیل اندازه Medium

• کلاه رزمی فک دار گرین هیل سایزMedium جنس لاستیک

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها