لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

گیاه مامیران؛ دارویی طبیعی برای رفع مشکلات هضمی و گوارشی


گیاه مامیران, خواص دارویی گیاه مامیران, گیاه مامیران یا سلندین

گیاه مامیران یا سلندین 

 

آشنایی با فواید و خواص مامیران كبیر 

مامیران که با نام علمی Chelidonium majus شناخته می گردد، یک گیاه دارویی است که قرن ها به علت خواص درمانی آن استفاده می گردد. این گیاه به خانواده خشخاش تعلق دارد و بومی اروپا و آسیا است، اما در آمریکای شمالی نیز یافت می گردد. این گیاه سابقه طولانی در استفاده در طب گیاهی دارد و به علت توانایی آن در درمان انواع بیماری ها شناخته شده است. در این نوشته از بیتوته شما را با این گیاه مامیران آشنا می نماییم.

مامیران یا سلندین یک گیاه چند ساله است که قادر هست تا 3 فوت رشد نماید. دارای شیره زرد نارنجی است که سمی است و قادر هست سبب تحریک پوست شود. برگها لوبی و دندانه دار و گلهای آن کوچک و زرد با چهار گلبرگ است. این گیاه میوه ای تولید می نماید که شبیه یک کپسول کوچک و دراز است.

 

گیاه مامیران, خواص دارویی گیاه مامیران, سلندین دارای اثرات محافظتی کبدی است

سلندین دارای تاثیرات محافظتی کبدی است

 

کاربردهای مامیران 

مامیران برای قرن ها در طب سنتی برای درمان انواع بیماری ها استفاده می گردد. یونانیان و رومیان باستان از این گیاه برای درمان انواع بیماری ها از جمله مشکلات کبدی، عفونت چشم و بیماری های پوستی استفاده می نمودند. در طب سنتی چینی ، سلندین زیادتر برای درمان التهاب، سردرد و مشکلات قاعدگی استفاده می‌شد.

  

مامیران به طور سنتی برای خواص دارویی آن برای قرن ها مورد استفاده قرار گرفته است و تحقیقات علمی اخیر بعضی از مزیت های بالقوه آن را تایید نموده است. در اینجا بعضی از مزیت های بالقوه celandine بزرگ آورده شده است :

 

• سلامت کبد: اعتقاد بر این است که سلندین زیادتر دارای تاثیرات محافظتی کبدی است، به این معنی که شاید کبد را از صدمه محافظت نماید. همچنین شاید تولید صفرا را تحریک نموده و از سم‌زدایی کبد پشتیبانی نماید و آن را به یک درمان بالقوه برای بیماری‌های کبدی مثل هپاتیت و سیروز تبدیل نماید.

 

• سلامت پوست: خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد قارچی سلندین زیادتر، آن را به درمان بالقوه ای برای انواع بیماری های پوستی تبدیل می نماید. شاید در درمان اگزما، پسوریازیس، آکنه و سایر بیماری های پوستی تاثیرگذار باشد.

 

• سلامت دستگاه گوارش: سلندین زیادتر به طور سنتی برای درمان مشکلات گوارشی از جمله زخم معده، اسهال و یبوست استفاده می‌شود. شاید به تسکین و التیام دستگاه گوارش و همچنین تحریک هضم کمک نماید.

 

• سلامت تنفسی: اعتقاد بر این است که سلندین زیادتر دارای خواص خلط آور است ، به این معنی که شاید به شل شدن و دفع مخاط از دستگاه تنفسی کمک نماید. شاید در درمان سرفه، برونشیت و آسم تاثیرگذار باشد.

 

سرطان: بعضی مطالعات نشان داده اند که سلندین زیادتر شاید خواص ضد سرطانی بالقوه داشته باشد. شاید به مهار رشد و گسترش سلول های سرطانی کمک نماید و آن را به یک درمان مکمل بالقوه برای سرطان تبدیل نماید.

 

• تسکین درد: سلندین زیادتر شاید تاثیرات ضد درد (تسکین دهنده) داشته باشد و آن را به یک درمان بالقوه برای شرایط درد مثل سردرد، دردهای قاعدگی و آرتریت تبدیل می نماید.

 

توجه به این نکته اساسی است که در حالی که سلندین زیادتر فواید بالقوه ای را در مطالعات علمی نشان داده است، تحقیقات زیادتری برای تأیید این یافته ها و تعیین دوزهای بهینه و ایمنی گیاه مورد نیاز است. مثل هر مکمل گیاهی ، خوبتر است قبل از استفاده از سلندین زیادتر با یک پزشک متخصص مواظبت های بهداشتی مشورت نمایید.

 

گیاه مامیران, خواص دارویی گیاه مامیران, قسمت های مختلف گیاه مامیران

قسمت های مختلف گیاه مامیران

 

خطرات و موارد منع استفاده مامیران  

در حالی که مامیران زیادتر دارای چندین فواید بالقوه برای تندرستی است ، بعضی از خطرات و موارد منع استفاده در ارتباط با استفاده از آن نیز وجود دارد. در اینجا چند نکته اساسی وجود دارد که می بایست در نظر داشت:

 

• سمیت : مامیران شامل چندین آلکالوئید از جمله چلیدونین است که در دوزهای بالا قادر هست سمی باشد. شیره زرد مایل به نارنجی این گیاه قادر هست سبب تحریک پوست شود و نباید خورده شود. استفاده مقادیر زیاد این گیاه قادر هست سبب تهوع، استفراغ، اسهال و سایر علائم مسمومیت شود.

 

• بارداری و شیردهی: اطلاعات کافی در مورد بی خطر بودن سلندین زیادتر در دوران بارداری و شیردهی در دسترس نیست، بر این اساس خوبتر است از استفاده این گیاه در این زمان ها خودداری نمایید.

 

• تداخلات با داروها: سلندین زیادتر شاید با بعضی داروها، از جمله داروهایی که برای درمان فشار خون بالا، دیابت و افسردگی استفاده می شوند، تداخل داشته باشد. اگر دارویی استفاده می نمایید، مهم است که قبل از استفاده از سلندین زیادتر با پزشک خود صحبت نمایید.

 

• جراحی: سلندین زیادتر شاید خطر خونریزی در حین و پس از جراحی را افزایش دهد ، بر این اساس می بایست حداقل دو هفته قبل از هر گونه عمل جراحی از استفاده آن اجتناب شود.

 

آلرژی: بعضی از اشخاص شاید به celandine زیادتر حساسیت داشته باشند و علائمی مثل بثورات پوستی، خارش و مشکل در تنفس را تجربه کنند. اگر آلرژی شناخته‌شده‌ای به گیاهانی در خانواده‌ی مامیران ( Papaveraceae ) دارید ، می بایست از استفاده این گیاه خودداری نمایید.

 

به طور خلاصه، در حالی که سلندین دارای چندین مزیت بالقوه برای تندرستی است، مهم است که از خطرات بالقوه و موارد منع استفاده مرتبط با آن آگاه باشید. مثل هر مکمل گیاهی ، خوبتر است قبل از استفاده از سلندین با یک پزشک متخصص مواظبت های بهداشتی مشورت نمایید.

 

گیاه مامیران, خواص دارویی گیاه مامیران, نحوه تهیه چای مامیران

روش آماده کردن چای مامیران

 

روش استفاده و آماده سازی مامیران  

مامیران را میتوان به اشکال مختلف از جمله چای، تنتور، کپسول و پماد استفاده نمود. در اینجا چند روش رایج استفاده از مامیران آورده شده است:

 

• چای: برای آماده کردن چای مامیران، 1 تا 2 قاشق چایخوری برگ یا گل مامیران خشک شده را به یک فنجان آب جوش بیافزایید. 10-15 دقیقه دم نمایید، سپس صاف نموده و بنوشید. شما قادر هستید تا 3 فنجان چای مامیران در روز بنوشید.

 

• تنتور: تنتور مامیران از خیساندن گیاه در الکل یا سرکه آماده کردن می گردد. قادر هستید تنتور مامیران را از فروشگاه های گیاهی خریداری نمایید یا خودتان در خانه درست نمایید. دوز توصیه شده روی برچسب را دنبال نمایید یا با یک پزشک متخصص مواظبت های بهداشتی مشورت نمایید.

 

• کپسول: کپسول مامیران در فروشگاه های مواد غذایی بهداشتی و آنلاین موجود است. دوز توصیه شده روی برچسب را دنبال نمایید یا با یک پزشک متخصص مواظبت های بهداشتی مشورت نمایید.

 

• پماد: پماد مامیران را میتوان به صورت موضعی روی پوست برای درمان بیماری های پوستی مثل زگیل، بثورات و اگزما استفاده نمود. می‌توانید پماد مامیران را از فروشگاه‌های گیاهی بخرید یا خودتان با مخلوط کردن عصاره مامیران با روغن حامل یا لوسیون آماده کردن نمایید.

 

مهم است که توجه داشته باشید که مامیران می بایست با احتیاط استفاده شود، زیرا در دوزهای بالا قادر هست سمی باشد. خوبتر است قبل از استفاده از مامیران با یک پزشک واجد شرایط مشورت نمایید، به خصوص اگر باردار هستید، در دوران شیردهی یا استفاده هر دارویی هستید.

 

گیاه مامیران, خواص دارویی گیاه مامیران, تنتور گیاه مامیران

 تنتور گیاه مامیران

 

سوالات متداول در خصوص گیاه مامیران 

گیاه مامیران چیست؟

گیاه مامیران با نام علمی Chelidonium majus شناخته شده است و به خانواده پاپاوریان (Papaveraceae) تعلق دارد. این گیاه در اروپا و آسیا رشد می نماید و دارای خواص درمانی متعددی است.

 

چه خواص درمانی دارد؟

گیاه مامیران به علت دارا بودن ترکیبات بیوشیمیایی مختلف از جمله الکالوئیدها، فلاونیدها و اسیدهای فنلی، خواص ضد ضد عفونی، ضد باکتری، قارچی و ضد ویروسی دارد. خواص درمانی این گیاه شامل بهبود سلامت، درمان بیماری های پوستی، بهبود سلامت، بهبود تندرستی، درمان درد و حتی بهبود بیماری های سرطان است.

 

چطور از گیاه مامیران استفاده می گردد؟

گیاه مامیران قادر هست به شکل چای، قرص، قطره و یا برای استفاده خارجی به شکل کرم و بالم استفاده شود. با این حال، خوبتر است که در صورت استفاده از این گیاه، با دقت و نظارت بر یک پزشک یا متخصص درمانی قرار گیرد.

 

چه عوارضی شاید داشته باشید؟

گیاه مامیران در صورت استفاده نادرست یا استفاده بیش از حد شاید عوارض جانبی مثل تهوع، استفراغ، اسهال، حرکت پوست و حتی عوارض سمی دیگری را به همراه داشته باشد. به همین علت، خوبتر است که در استفاده گیاه مامیران، با دقت و نظارت بر پزشک معالج استفاده شود.

 

آیا گیاه مامیران برای همه اشخاص مناسب است؟

گیاه مامیران برای همه اشخاص مناسب نیست و می بایست با احتیاط استفاده شود. گیاهانی که دارای آلرژی به گیاه های خانواده پاپاوریان هستند، می بایست از استفاده این گیاه خودداری کنند. همچنین، برای زنان باردار و شیرده خوبتر است که از این گیاه خودداری نمایید، زیرا اطلاعات کافی در این زمینه وجود ندارد. همچنین، افرادی که دارای بیماری های ویژه هستند یا در استفاده داروهای مصرفی ویژه هستند، می بایست قبل از استفاده از گیاه مامیران با پزشک خود تعیین کنند.

 

گیاه مامیران, خواص دارویی گیاه مامیران, گیاه مامیران برای همه افراد مناسب نیست

گیاه مامیران برای همه اشخاص مناسب نیست

 

نتیجه

مامیران یک گیاه دارویی است که قرن هاست برای درمان انواع بیماری ها استفاده می گردد. کاربردهای سنتی آن توسط تحقیقات نوین پشتیبانی شده است، که نشان داده است این گیاه دارای خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد ویروسی است. مامیران را میتوان در انواع روشها استفاده نمود، اما می بایست با احتیاط و تحت راهنمایی یک پزشک متخصص مواظبت های بهداشتی استفاده شود.

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها