لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

مضرات و خواص زنجبیل برای تندرستی


خواص زنجبیل, زنجبیل

زنجبیل برای درمان حالت تهوع خیلی مؤثر است

 

بررسی خواص زنجبیل برای بدن

زنجبیل در چین، هند، آفریقا، کارائیب و سایر آب و هوای گرم رشد می نماید. ریشه گیاه زنجبیل به عنوان ادویه و مزه دهنده معروف است. هزاران سال است که در بسیاری از فرهنگ ها یک روش درمانی سنتی بوده است. زنجبیل یک درمان عامیانه رایج برای ناراحتی معده و حالت تهوع است. 

خواص زنجبیل:

زنجبیل یکی از سالم ترین (و خوش طعم ترین) ادویه های کره زمین است. این ماده شامل مواد مقوی و ترکیبات فعال زیستی است که فواید بسیاری برای بدن و مغز شما دارند. لازم به ذکر است ارزش غذایی و کالری زنجبیل تازه در 100 گرم 80 کالری است.  

در اینجا 11 خواص زنجبیل وجود دارد که توسط تحقیقات علمی ثابت شده اند:

 

1. زنجبیل شامل ماده ای با خواص دارویی نیرومند است : 

زنجبیل گیاهی گلدار است که از چین سرچشمه گرفته است. با زردچوبه ، هل و گالانگال ارتباط دارد. ریزوم (قسمت زیرزمینی ساقه) بخشی است که معمولاً به عنوان ادویه مورد استفاده قرار می گیرد. بیشتر به آن ریشه زنجبیل یا به سادگی زنجبیل گفته می گردد.

 

زنجبیل دارای سابقه خیلی طولانی در استفاده در اشکال مختلف طب سنتی است. از این ماده برای کمک به هضم ، کم شدن تهوع و کمک به مبارزه با آنفولانزا و سرماخوردگی استفاده شده است. 

زنجبیل را میتوان تازه، خشک ، پودر یا به عنوان روغن یا آب میوه استفاده نمود و گاهی به غذاهای فرآوری شده و مواد آرایشی اضافه می گردد. این یک ماده خیلی متداول در دستور العمل ها است.

زنجبیل یک ادویه محبوب است. ماده ای با خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی نیرومند است.

 

2. زنجبیل قادر هست بسیاری از انواع حالت تهوع، به خصوص بیماری صبحگاهی را درمان نماید:

به نظر می رسد زنجبیل برای درمان حالت تهوع خیلی مؤثر است. به عنوان مثال ، سابقه طولانی در استفاده از آن به عنوان داروی بیماری دریایی وجود دارد ، و شواهدی وجود دارد که نشان می دهد به همان اندازه داروهای تجویزی مؤثر است.

زنجبیل همچنین شاید تهوع و استفراغ پس از عمل و در بیماران سرطانی که تحت شیمی درمانی قرار دارند تسکین دهد.

 

اما شاید در موقع تهوع مربوط به بارداری ، مثل بیماری صبحگاهی ، موثرترین باشد .

طبق بررسی 12 مطالعه که در کل 1،278 زن باردار انجام شده است ، 1-1.5 گرم زنجبیل قادر هست علائم تهوع را به میزان قابل توجهی کم شدن دهد. با این حال ، زنجبیل در این مطالعه هیچ تاثیری در قسمت استفراغ نداشت.

 

اگرچه زنجبیل ماده ایمنی محسوب می گردد ،اما در صورت بارداری قبل از استفاده مقادیر زیاد با پزشک خود مشورت نمایید. بعضی معتقدند که مقادیر بسیاری قادر هست خطر سقط جنین را افزایش دهد ، اما در حال حاضر هیچ مطالعه ای برای اثبات از این امر وجود ندارد.

 

فواید  زنجبیل, زنجبیل

 خاصیت زنجبیل

 

3. زنجبیل شاید درد و درد عضلانی را کم شدن دهد

نشان داده شده است زنجبیل در برابر درد عضلانی ناشی از ورزش تاثیرگذار است. در یک مطالعه ، استفاده 2 گرم زنجبیل در روز ، به زمان 11 روز ، درد عضلانی را در افرادی که تمرینات آرنج را انجام می دهند ، به میزان قابل توجهی کم شدن داده است. زنجبیل تأثیر فوری ندارد ، اما شاید در کم شدن پیشرفت روزانه درد عضلات مؤثر باشد. اعتقاد بر این است که این تاثیرات با خاصیت ضد التهابی ارتباط دارد.

 

4- تاثیرات ضد التهابی زنجبیل قادر هست به آرتروز کمک نماید:

استئوآرتریت یک مشکل تندرستی شایع است. این شامل تخریب مفاصل در بدن است و منجر به علائمی مثل درد مفاصل و سفتی می گردد. در یک مطالعه از 247 فرد مبتلا به آرتروز زانو ، افرادی که عصاره زنجبیل استفاده نموده بودند ، درد کمتری داشتند و به داروهای کمتری نیاز داشتند.

یک مطالعه دیگر نشان داد که ترکیبی از روغن زنجبیل ، دارچین و روغن کنجد ، قادر هست سبب کم شدن درد و سفتی در بیماران استئوآرتریت موقع استفاده موضعی شود.

 

5- کم شدن قندخون با زنجبیل

زنجبیل شاید خواص ضد دیابتی قدرتمندی داشته باشد. در یک مطالعه از 41 شرکت کننده مبتلا به دیابت نوع 2 ، 2 گرم پودر زنجبیل در روز 12٪ قند ناشتا را کم شدن داد.

همچنین HbA1c را به طور چشمگیری بهبود بخشید (نشانگر میزان قند خون در دراز زمان) و منجر به کم شدن 10 درصدی در طی یک دوره 12 هفته می گردد.

همچنین یک کم شدن 28٪ در نسبت ApoB / ApoA-I و کم شدن 23٪ در نشانگرهای لیپوپروتئین اکسیده شده وجود دارد. این هر دو عامل اصلی خطر برای بیماری های قلبی هستند.

 

6. زنجبیل قادر هست به درمان سوء هاضمه مزمن کمک نماید :

سوء هاضمه مزمن با درد مكرر و ناراحتی در قسمت بالای معده مشخص می گردد. اعتقاد بر این است که تاخیر در تخلیه معده عامل اصلی سوء هاضمه است.

زنجبیل در تخلیه معده در اشخاص مبتلا به بیماری سوء هاضمه شتاب می بخشد. پس از خوردن سوپ، زنجبیل زمان خالی شدن معده را از 16 تا 12 دقیقه کم شدن داد.

در مطالعه 24 فرد سالم ، 1.2 گرم پودر زنجبیل قبل از غذا 50٪ تخلیه معده را تسریع نمود.

 

7. پودر زنجبیل شاید درد قاعدگی را به میزان قابل توجهی کم شدن دهد:

درد قاعدگی (دیسمنوره) دردهایی است که در چرخه قاعدگی یک زن احساس می گردد. یکی از کاربردهای سنتی زنجبیل برای تسکین درد از جمله درد قاعدگی است.

در یک مطالعه به 150 زن پیشنهاد داده شد كه برای 3 روز اول دوره قاعدگی 1 گرم پودر زنجبیل استفاده كنند .زنجبیل موفق به کم شدن درد به همان اندازه که داروهای مفنامیک اسید و ایبوپروفن است ، شد.

 

خواص زنجبیل, فواید خوردن زنجبیل

خواص زنجبیل تازه

 

8- زنجبیل سطح کلسترول را کم شدن می دهد :

مقادیر بالای لیپوپروتئین های LDL (کلسترول “بد”) با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی مرتبط است. غذاهایی که می خورید قادر هستند تأثیر بسیاری در سطح LDL داشته باشند. 

در یک مطالعه 45 روزه از 85 فرد مبتلا به کلسترول بالا ، 3 گرم پودر زنجبیل سبب کم شدن قابل توجهی در اکثر نشانگرهای کلسترول شد.

هم در حیوانات و هم در انسان شواهدی وجود دارد که نشان می دهد زنجبیل قادر هست به کم شدن میزان قابل توجهی در کلسترول LDL و سطح تری گلیسیرید خون منجر شود.

 

9. زنجبیل ماده ای دارد که قادر هست به پیشگیری از سرطان کمک نماید :

سرطان یک بیماری خیلی جدی است که با رشد بی رویه سلولهای غیر طبیعی ایجاد می گردد. عصاره زنجبیل به عنوان درمانی جایگزین برای انواع مختلف سرطان مورد مطالعه قرار گرفته است. در یک مطالعه 30 نفره ، 2 گرم عصاره زنجبیل در روز به طور قابل توجهی مولکولهای سیگنالینگ پیش التهابی در روده بزرگ را کم شدن می دهد .

بعضی شواهد ، هرچند محدود ، وجود دارد که نشان می دهد زنجبیل در برابر سرطان لوزالمعده ، سرطان سینه و تخمدان تاثیرگذار است.

 

10. زنجبیل شاید عملکرد مغز را بهبود ببخشد و در برابر بیماری آلزایمر محافظت نماید:

استرس اکسیداتیو و التهاب مزمن قادر هستند روند پیری را تسریع کنند. اعتقاد بر این است که آنها یکی از عوامل اصلی بیماری آلزایمر و کم شدن شناختی مرتبط با سن هستند. بعضی مطالعات در مورد حیوانات نشان می دهد که آنتی اکسیدان ها و ترکیبات فعال زیستی موجود در زنجبیل قادر هستند پاسخهای التهابی را که در مغز رخ می دهد مهار نماید.

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد زنجبیل قادر هست عملکرد مغز را به طور مستقیم تقویت نماید. 

 

11. مواد مقوی موجود در زنجبیل قادر هست به مبارزه با عفونت ها کمک نماید:

ماده فعال زیستی موجود در زنجبیل تازه ، قادر هست به کم شدن خطر عفونت ها کمک نماید. در واقع ، عصاره زنجبیل قادر هست رشد بسیاری از انواع مختلف باکتری را مهار نماید. زنجبیل در برابر باکتریهای دهانی که سبب بیماریهای التهابی در لثه ها می شوند مثل ورم لثه و پریودنتیت خیلی مؤثر است.

زنجبیل تازه همچنین شاید در برابر ویروس RSV ، یکی از دلایل عمده عفونت های تنفسی تاثیرگذار باشد.

 

خواص زنجبیل, مضرات زنجبیل

 زنجبیل شاید سبب ایجاد بثورات روی پوست شود

 

مضرات زنجبیل:

در دوزهای کوچک، زنجبیل عوارض جانبی کمی دارد. دوزهای زیاد زنجبیل – بیش از 5 گرم در روز – احتمال بروز عوارض جانبی را افزایش می دهد. زنجبیل شاید سبب ایجاد بثورات روی پوست شود . همچنین شاید سبب شود:

– گاز معده 

– سوزش سر دل

– ناراحتی معده

– سوزش دهان

 

دوزهای زیاد زنجبیل – بیش از 5 گرم در روز – احتمال بروز عوارض جانبی را افزایش می دهد. زنجبیل روی پوست شاید سبب بثورات شود.

عوارض زنجبیل شاید خطر خونریزی را افزایش دهد. اگر اختلال خونریزی دارید ، شاید بی خطر نباشد. همیشه در مورد داروهای گیاهی که استفاده می نمایید از جمله زنجبیل به پزشک خود بگویید.

 

اگر هرگونه دارویی استفاده می نمایید ، قبل از آغاز زنجبیل با پزشک خود مشورت نمایید. آنها قادر هستند با رقیق کننده خون و داروهای دیابت و فشار خون بالا تداخل پیدا کنند.

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها