لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

آیا زعفران برای فشار خون بالا خوب است؟


آیا زعفران برای فشار خون بالا خوب است, فشار خون بالا و زعفران

زعفران ادویه ای خوش مزه و معطر با خواص بالقوه برای فشار خون

 

زعفران؛ داروی گیاهی برای فشار خون؟ 

زعفران ادویه ای گرانبها با طعمی منحصر به فرد است که قرن ها به عنوان داروی گیاهی مورد استفاده قرار گرفته است. در این نوشته از بیتوته به بررسی این موضوع می پردازیم که آیا زعفران برای فشار خون بالا خوب است یا خیر؟

زعفران، ادویه ای فوق العاده با فواید تندرستی شگفت انگیز، از دیرباز شناخته شده است. فواید تندرستی متنوعی برای این ادویه گران قیمت پیشنهاد شده است. مزیت های زعفران برای تندرستی به تقویت حافظه یا اثر ضد افسردگی محدود نمی شود، بلکه برای سلامت قلب و عروق و کم شدن فشار خون نیز سودمند است. در این نوشته به طور ویژه بر این موضوع تمرکز می نماید که برای چه زعفران برای فشار خون سودمند است و چطور از زعفران برای این منظور استفاده کنیم. 

 

آیا زعفران برای فشار خون بالا خوب است, فشار خون بالا و زعفران

زعفران ادویه ای ارزشمند با فواید زیاد برای تندرستی

 

زعفران چیست؟

زعفران (Crocus sativus) گیاهی است که از قسمت های نخ مثل و خشک شده گل آن (کلاله) برای آماده کردن ادویه زعفران، رنگ خوراکی و دارو استفاده می گردد. زعفران شامل مواد شیمیایی است که شاید بر خلق و خو تأثیر بگذارد، سلول های سرطانی را از بین ببرد، تورم را کم شدن دهد و مثل آنتی اکسیدان عمل نماید. برای تولید یک پوند ادویه زعفران، تقریباً به 75000 گل زعفران نیاز است. زعفران عمدتا در ایران کشت می گردد و به صورت دستی برداشت می گردد. این ادویه یکی از گران ترین ادویه های جهان است.

مردم به طور معمول از زعفران برای افسردگی، اضطراب، بیماری آلزایمر، دردهای قاعدگی، سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و بسیاری از بیماری های دیگر استفاده می کنند، اما شواهد علمی خوبی برای حمایت از بسیاری از این موارد وجود ندارد.

 

چطور زعفران برای فشار خون سودمند است؟

فشار خون بالا یا هایپرتنشن، یکی از عوامل اصلی خطر برای بیماران دیابتی شناخته شده است. مطالعات مختلفی برای بررسی تأثیر زعفران بر تنظیم فشار خون انجام شده است.

فشار خون بالا سبب فشار خون در رگ های شما می گردد. این منجر به جریان خون زیادتر به قلب، مغز، چشم، کلیه و سایر اندام ها می گردد. فشار خون قادر هست منجر به شرایط مختلف تندرستی مثل سکته مغزی، حمله قلبی، نارسایی و بیماری قلبی، اختلالات کلیوی و بعضی اختلالات عملکردی اندام شود.

 

عادات ناسالم مثل استفاده زیاد الکل یا نوشیدنی های شامل کافئین، حذف میوه و سبزیجات از رژیم غذایی، استفاده بیش از حد نمک، سیگار کشیدن، تجربه خواب بد یا کمبود خواب، ورزش نکردن کافی، کنترل نکردن وزن و غیره خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهد.

 

ایجاد یک سبک زندگی خوب و عادات سالم قادر هست از ابتلا به فشار خون بالا پیشگیری نماید. زعفران همچنین برای پیشگیری از فشار خون سیستولیک و دیاستولیک سودمند است. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که استفاده با نظم زعفران ، 100 میلی گرم در روز، به کم شدن فشار خون در انواع مختلف دیابت کمک می نماید.

 

اثر ضد فشار خون زعفران موضوعی بحث برانگیز بین محققان است. بعضی تحقیقات نشان می دهد که زعفران در سطوح بالینی برای موارد فشار خون بالا سودمند است، در حالی که بعضی دیگر ادعا می کنند که تاثیرات استفاده زعفران کم است و به ارزش بالینی نمی رسد. با این حال، تقریباً همه محققان بر این باورند که زعفران برای فشار خون بالا و اختلالات فشار خون تاثیرگذار است.

  

آیا زعفران برای فشار خون بالا خوب است, فشار خون بالا و زعفران

آیا زعفران قادر هست به کم شدن فشار خون بالا کمک نماید

 

چطور از زعفران استفاده کنیم؟

زعفران، ادویه ای گرانبها با مزه و عطر منحصر به فرد، کاربردهای متنوعی در آشپزی، دارویی و رنگرزی دارد. در اینجا به چند روش رایج برای استفاده از زعفران اشاره می نماییم:

 

1. دم کردن چای زعفران:

چند رشته زعفران را (حدود 10 تا 15 عدد) در قوری یا فنجان بریزید.

آب جوش به آن بیافزایید و بگذارید 5 تا 10 دقیقه دم بکشد.

قادر هستید چای زعفران را به تنهایی یا با کمی عسل یا نبات میل نمایید.

 

2. افزودن به غذا:

زعفران را میتوان به انواع غذاها مثل برنج، خورشت، پلو، مرغ، ماهی و حتی دسرها اضافه نمود.

برای مزه دهی زیادتر، زعفران را قبل از استفاده کمی پودر نمایید.

زعفران را میتوان در ابتدای پخت و پز یا در انتها به غذا اضافه نمود.

 

3. استفاده به عنوان رنگ خوراکی:

زعفران را میتوان به عنوان رنگ طبیعی برای غذاهایی مثل برنج، خورشت، سوپ و شیرینی استفاده نمود.

برای این منظور، زعفران را در کمی آب یا مایع دیگر حل نمایید و سپس به غذای مورد نظر بیافزایید.

 

4. مصارف دارویی:

از زعفران به عنوان داروی گیاهی برای درمان طیف وسیعی از بیماری ها از جمله افسردگی، اضطراب، درد قاعدگی و بیماری آلزایمر استفاده می گردد.

با این حال، توجه به این نکته اساسی است که تحقیقات علمی در مورد تاثیرات دارویی زعفران محدود است و قبل از استفاده آن برای هر گونه بیماری، می بایست با پزشک مشورت نمود.

 

نکته های کلی:

• زعفران ادویه ای خیلی قوی است، بر این اساس می بایست به مقدار کم از آن استفاده نمود.

• زعفران را می بایست در جای خنک، تاریک و دور از رطوبت نگهداشتن نمود.

• زعفران را میتوان تا دو سال نگهداشتن نمود، اما به مرور زمان عطر و مزه خود را از دست می دهد.

 

آیا زعفران برای فشار خون بالا خوب است, فشار خون بالا و زعفران

زعفران ادویه ای خوش طعم و مقوی

 

عوارض جانبی زعفران

زعفران، ادویه ای خوش مزه و گرانبها، در کنار خواص و فواید زیاد، قادر هست در صورت استفاده بیش از حد یا در بعضی اشخاص، عوارض جانبی نیز به همراه داشته باشد. در ادامه به بعضی از این عوارض اشاره می نماییم:

• مشکلات گوارشی: مثل حالت تهوع، استفراغ، اسهال و درد شکم. این عوارض زیادتر در اشخاص مبتلا به بیماری های گوارشی مثل زخم معده یا رفلاکس اسید معده شایع است.

 

• سرگیجه و سردرد: زعفران قادر هست سبب افت فشار خون شود که در نتیجه سرگیجه و سردرد را در پی دارد.

 

• خشکی دهان: زعفران قادر هست سبب خشکی دهان، چشم و پوست شود.

 

• بی خوابی: زعفران خاصیت محرک دارد و قادر هست سبب بی خوابی یا تشدید آن در اشخاص مبتلا به بی خوابی شود.

 

• عکس العمل های آلرژیک: در بعضی اشخاص، زعفران قادر هست سبب عکس العمل های آلرژیک مثل بثورات پوستی، خارش، تورم و حتی مشکلات تنفسی شود.

 

• مسمومیت: استفاده بیش از حد زعفران، به ویژه در مقادیر بالاتر از 10 گرم، قادر هست سمی باشد و منجر به علائمی مثل تشنج، یرقان، خونریزی داخلی و حتی مرگ شود.

 

• سقط جنین: زعفران قادر هست سبب تحریک رحم شود و در دوزهای بالا برای زنان باردار خطرناک باشد و منجر به سقط جنین شود.

 

• تداخل با داروها: زعفران قادر هست با بعضی داروها مثل داروهای ضد انعقاد خون، داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد اضطراب تداخل داشته باشد.

 

• هنگامی که روی پوست استفاده می گردد : اطلاعات قابل اعتماد کافی برای آگاهی از بی خطر بودن زعفران یا عوارض جانبی آن وجود ندارد.

 

آیا زعفران برای فشار خون بالا خوب است, فشار خون بالا و زعفران

زعفران را به غذاهای خود بیافزایید و از فواید آن بهره ببرید

 

سوالات متداول در خصوص فشار خون بالا و زعفران

1. آیا زعفران قادر هست به طور تاثیرگذار فشار خون بالا را کم شدن دهد؟

تحقیقات علمی در مورد تاثیرات زعفران بر فشار خون محدود است. بعضی مطالعات نشان داده اند که زعفران شاید به طور جزئی فشار خون را در اشخاص مبتلا به فشار خون بالا کم شدن دهد، اما به شواهد زیادتری برای تأیید این ادعا نیاز است.

 

2. چه مقدار زعفران می بایست برای کم شدن فشار خون استفاده نمود؟

دوز توصیه شده زعفران برای کم شدن فشار خون به طور دقیق مشخص نیست. مطالعات مختلف از دوزهای متفاوتی از زعفران استفاده نموده اند، به طور کلی دوزهای بین 150 تا 500 میلی گرم در روز مورد بررسی قرار گرفته است.

 

3. چه نوع زعفرانی برای کم شدن فشار خون مناسب تر است؟

زعفران نگین، مرغوب ترین نوع زعفران، برای مصارف دارویی به علت غلظت زیادتر مواد فعال، توصیه می گردد.

 

4. چه زمان طول می کشد تا زعفران اثر خود را بر فشار خون بگذارد؟

اثر زعفران بر فشار خون شاید بلافاصله قابل مشاهده نباشد و نیاز به استفاده با نظم برای چند هفته یا چند ماه داشته باشد.

 

5. آیا استفاده زعفران برای همه اشخاص مبتلا به فشار خون بالا بی خطر است؟

استفاده زعفران برای اکثر اشخاص بی خطر است، اما در بعضی اشخاص شاید عوارضی مثل مشکلات گوارشی، سرگیجه و سردرد ایجاد نماید. زنان باردار، شیرده و اشخاص مبتلا به بیماری های ویژه می بایست قبل از استفاده زعفران با پزشک خود مشورت کنند.

 

6. آیا زعفران با داروهای فشار خون تداخل دارد؟

شاید زعفران با بعضی داروهای فشار خون تداخل داشته باشد. قبل از استفاده زعفران در کنار داروهای فشار خون، حتماً با پزشک خود مشورت نمایید.

 

سخن پایانی

زعفران، ادویه ای گرانبها و خوش مزه، با عطر و خواص بی مانند، نه تنها در آشپزی و رنگرزی، بلکه در طب سنتی نیز جایگاه ویژه ای دارد. از دم کردن چای زعفران و لذت بردن از مزه و عطر دل انگیز آن تا استفاده در انواع غذاها و دسرها، زعفران قادر هست رنگ و بویی ویژه به زندگی شما ببخشد. با این حال، مثل هر ماده غذایی دیگر، استفاده زعفران نیز می بایست در حد اعتدال باشد و در صورت وجود شرایط ویژه مثل بارداری، شیردهی یا استفاده دارو، قبل از استفاده با پزشک مشورت نمایید.

 

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها