لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

عفونت ناف؛ یک مشکل شایع که میتوان از آن پیشگیری نمود


عفونت ناف, درمان خانگی عفونت ناف بزرگسالان

عفونت ناف التهاب شایع ناحیه ناف است

 

عفونت ناف: یک مشکل شایع اما جدی 

در این نوشته از بیتوته، به بررسی عفونت ناف، التهاب شایع ناحیه ناف که قادر هست ناشی از باکتری، قارچ یا هر دو باشد، می پردازیم. علائمی مثل قرمزی، تورم، درد و ترشح بیشتر نشان دهنده این عارضه هستند. با شناخت علل و عوامل خطر و همچنین رعایت نکته های بهداشتی، میتوان از بروز این عفونت پیشگیری نمود.

بند نافی که شما را قبل از تولد به مادرتان وصل نموده بود، بعد از تولد به شکل ناف باقی می‌ماند. ناف‌ها شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی دارند. شاید مال شما تو رفته یا برجسته باشد.

پس از اینکه ناف بعد از تولد التیام یافت، دیگر خیلی مورد توجه قرار نمی‌گیرد. اما مثل هر قسمت دیگری از پوست یا بدن، شاید عفونت نماید. معمولاً عفونت‌های ناف خیلی جدی نیستند، اما پزشک می بایست آن‌ها را بررسی نماید.

 

ناف شما بعد از بهبودی بعد از تولد مورد توجه قرار نمی گیرد. اما مثل هر قسمت از پوست یا بدن شما، شاید عفونی شود.

 

عفونت ناف, درمان خانگی عفونت ناف بزرگسالان

عفونت های باکتریایی و قارچی شایعترین عفونت ناف هستند

 

انواع عفونت ناف

ناف شما ناحیه‌ای حساس است که دارای چین‌های کوچک بسیاری است این چین‌ها می‌توانند رطوبت، کثیفی و زباله را به دام بیندازند. این ناحیه مرطوب و گرم مکانی ایده‌آل برای رشد قارچ و مخمر است. شایع‌ترین انواع عفونت‌های ناف عبارتند از:

 

عفونت‌های باکتریایی: زمانی که باکتری‌های مضر وارد ناف شوند و تکثیر شوند، منجر به عفونت می‌شوند. استافیلوکوکوس اورئوس (عفونت استاف) و گونه‌های استرپتوکوک (عفونت استرپ) شایع‌ترین عوامل هستند.

 

 عفونت‌های قارچی/مخمری: قارچ(از جمله مخمر) می‌تواند سبب عفونت‌های ناف شود، به خصوص در محیط‌های گرم و مرطوب. رشد بیش از حد قارچ (معمولاً گونه قارچ کاندیدا) می‌تواند در هر قسمت از بدن شما، از جمله واژن، آلت تناسلی، دهان، گلو و ناف رخ دهد.

  

عفونت ناف, درمان خانگی عفونت ناف بزرگسالان

پاکیزه نکردن با نظم ناف یکی از علل بروز عفونت ناف است

 

علل شایع عفونت ناف

در حالی که باکتری ها، قارچ ها و مخمر همگی در محیط های مرطوب و تاریک رشد می کنند، عوامل متعددی قادر هستند سبب افزایش این عوامل و ایجاد عفونت ناف شوند. این عوامل عبارتند از: 

بهداشت ضعیف: پاکیزه نکردن با نظم ناف می‌تواند منجر به تجمع کثیفی، عرق و سلول‌های مرده پوست شود و بستر مناسبی برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها ایجاد نماید.

پیرسینگ: انجام پیرسینگ ناف می‌تواند منجر به ایجاد زخم کوچکی شود که محل ورود باکتری‌ها و بروز عفونت خواهد بود.

چاقیاشخاص با چربی شکمی زیادتر، ممکن زیادتر در معرض عفونت ناف قرار گیرند، زیرا رطوبت و باکتری‌ها به آسانی در چین‌های پوستی آن ناحیه جمع می‌شوند.

 دیابت: اشخاص مبتلا به دیابت به علت تضعیف سیستم ایمنی و اختلال در جریان خون، ریسک بالاتری برای ابتلا به عفونت‌های مختلف، از جمله عفونت ناف، دارند.

 تعریق زیاد: عرق زیاد، به‌خصوص در هوای گرم یا حین ورزش، می‌تواند به رشد باکتری‌ها و مخمر در ناف کمک نماید.

 جراحی لاپاروسکوپی: زخم جراحی روی یا نزدیک ناف، در صورت عدم رعایت بهداشت و خشکی، مستعد ابتلا به عفونت است.

 

در صورت مشاهده علائمی مثل قرمزی، تورم، چرک، درد یا بوی نامطبوع از ناف، می بایست به پزشک مراجعه نمود تا از درمان مناسب جهت رفع عفونت اطمینان حاصل شود.

 

علائم و نشانه های عفونت ناف

شاید یکی از نخستین علائمی که متوجه آن می‌شوید، ترشحات بدبو و قرمزی داخل یا اطراف ناف باشد. اگر ناف شما نسبت به حالت معمول قرمزتر و کمی متورم به نظر می‌رسد و ترشح چرکی به همراه بوی نامطبوع از آن خارج می‌شود، شاید دچار عفونت شده باشید. علائم دیگری که می بایست مراقب آن‌ها باشید عبارتند از:

 درد و حساسیت

 خارش

 تب 

 

عفونت ناف, درمان خانگی عفونت ناف بزرگسالان

درمان عفونت‌ ناف با استفاده از پماد آنتی بیوتیک

 

درمان عفونت ناف

اگر هر یک از علائم گفته شده را مشاهده کردید و احتمال می‌دهید که به عفونت ناف مبتلا باشید، حتماً به پزشک خود مراجعه نمایید. پزشک علاوه بر بررسی دقیق، دستورالعمل‌هایی برای مواظبت‌های خانگی و در صورت نیاز، داروهای موضعی یا خوراکی مناسب تجویز خواهد نمود.

 

عفونت‌های باکتریایی یا قارچی خفیف معمولاً با استفاده از الکل موضعی، پماد آنتی‌بیوتیک یا داروهای ضد قارچ درمان می‌شوند. اما در صورت گسترش عفونت، شاید نیاز به استفاده داروهای خوراکی به همراه درمان‌های موضعی باشد.

در طول درمان، ناف را به آرامی با آب و صابون ملایم روزانه بشویید و مطمئن شوید که کاملاً خشک شده است، زیرا رطوبت به رشد باکتری ها و مخمرها کمک می نماید.

 

نکته های پیشگیری از عفونت ناف

پیشگیری از عفونت ناف آسان تر از مقابله با آن است. این دستورالعمل های ساده را برای کم شدن خطر خود دنبال نمایید:

 

۱. پاکیزگی با نظم: به طور مرتب، به‌ویژه موقع حمام یا دوش گرفتن، با استفاده از صابون ملایم و آب، چین‌های داخلی ناف را به آرامی پاکیزه نمایید تا کثیفی و زباله‌ها از بین بروند.بعد از پاکیزه کردن، به آرامی ناف را با یک حوله نرم خشک نمایید تا رطوبت باقی نماند.

 

۲. اجتناب از عفونت پیرسینگ: اگر قصد سوراخ کردن ناف خود را دارید، اطمینان حاصل نمایید که این کار توسط متخصص حرفه‌ای و با استفاده از ابزارهای استریل انجام شود. همچنین به دقت از دستورالعمل‌های مواظبت بعد از پیرسینگ که توسط سوراخ‌کننده ارائه می‌شوند، پیروی نمایید.

 

۳. کنترل وزن و دیابت: اگر به دیابت مبتلا هستید و اضافه وزن دارید، با پزشک خود همکاری نمایید تا این شرایط را به طور مؤثر مدیریت نمایید.

 

۴. خنک و خشک ماندن: در هوای گرم یا حین ورزش، ناحیه شکم را تا حد امکان خشک نگه دارید.

 

۵. پوشیدن لباس‌های نخی: لباس‌های قابل تنفس و نخی بپوشید که امکان گردش هوا در اطراف ناف را فراهم کنند.

 

با رعایت این نکته های ساده و مواظبت بهداشتی مناسب، می‌توانید از بروز عفونت ناف پیشگیری نموده و از سلامت ناف خود اطمینان حاصل نمایید. به یاد داشته باشید که در صورت مشاهده هرگونه علائم مشکوک، مراجعه به پزشک برای تشخیص و درمان زودهنگام، ضروری است.

 

عفونت ناف, درمان خانگی عفونت ناف بزرگسالان

پیشگیری از عفونت ناف آسان تر از مقابله با آن است

 

سوالات متداول در خصوص عفونت ناف

1. در صورت ابتلا به عفونت قارچی ناف چه انتظاری قادر هستم داشته باشم؟

هنگامی که ناحیه ناف خود را پاکیزه و خشک نگه دارید، عفونت های مخمری ناف بیشتر خود به خود خوبتر می شوند. اشخاص سالم معمولاً قادر هستند عفونت های قارچی ناف را با داروهای ضد قارچ درمان کنند.

 

2. عفونت قارچی ناف چقدر طول می کشد؟

عفونت قارچی ناف شما می بایست ظرف دو هفته بعد از آغاز درمان ضد قارچی از بین برود.

 

3. چه عوارضی در اثر عفونت قارچی ناف ایجاد می گردد؟

عفونت‌های مخمری ناف بیشتر عود می‌کنند، به خصوص اگر ناحیه ناف شما سالم و خشک نباشد. احتمال برگشت عفونت های مخمری در افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند، زیادتر است.

 

4. آیا عفونت ناف قادر هست جدی باشد؟

در زیادتر موارد، عفونت ناف خفیف است و با درمان مناسب، به شتاب بهبود می یابد. با این حال، در بعضی موارد، عفونت ناف قادر هست جدی تر باشد و منجر به عوارضی مثل:

گسترش عفونت به سایر قسمت های بدن ، ایجاد آبسه در ناف ، عفونت استخوان و التهاب ناف اگر علائم عفونت ناف را دارید، خوبتر است به پزشک مراجعه نمایید تا از جدی بودن آن اطمینان حاصل نمایید.

 

5. آیا عفونت ناف قادر هست از راه تماس پوستی منتقل شود؟

بله، عفونت ناف قادر هست از راه تماس پوستی از فردی به فرد دیگر منتقل شود. باکتری ها و قارچ هایی که سبب عفونت ناف می شوند، قادر هستند از راه تماس با ناف فرد مبتلا به عفونت، به فرد سالم منتقل شوند.

 

توصیه پایانی 

عفونت قارچی ناف قادر هست خارش دار و ناخوشایند باشد. اما به آسانی قابل درمان است. شما قادر هستید با پاکیزه و خشک نگه داشتن ناحیه ناف از عفونت قارچی ناف پیشگیری نمایید. اگر علائم عفونت قارچی ناف را دارید، با پزشک خود تماس بگیرید. آنها قادر هستند موقعیت شما را به درستی تشخیص دهند. آنها شاید یک درمان ضد قارچ را توصیه کنند تا به زودی احساس بهتری داشته باشید.

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها