لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

نکاتی که هر مادری قبل از سفر می بایست بداند


دانستنی های سفر, وسایل سفر, امکانات سفر

  مادر شدن دردسرهای خودش را دارد. یکی از مهم‌ترین دردسرها در زمان سفر خودش را نشان می‌دهد. شما دیگر نمی‌توانید مثل بقیه اشخاص سفر نمایید. نه هنگامی باردار هستید و نه هنگامی بچه کوچک دارید. البته نباید دلواپس باشید. با تغییر کوچکی در برنامه سفر و رعایت یک سری نکته های شما هم می‌توانید سفر نمایید. راهنمای شهرزاد را برای گذراندن یک سفر بی خطر با فرزندتان از دست ندهید.
باردارها بخوانند
بسیاری از پزشکان اجازه سفر را به بانو‎های باردار با سن بارداری زیادتر از 28 هفته نمی‎دهند. حتی اگر پزشک‎تان این اجازه را بدهد، خوبتر است قید سفر را برای پس از هفته 32 بزنید. اگر تحت شرایط ویژه بارداری هستید شاید پزشک‎تان شما را از هرگونه سفر منع نماید. موارد منجر به استراحت مطلق، سابقه سقط، فشار و دیابت کنترل نشده بارداری، جفت میان‎راهی، خونریزی و لکه‎بینی و… از این جمله‎اند. در این مورد حتما با پزشک‎تان پیش از سفر مشورت نمایید. فراموش ننماییدکه در سفر دائم به خودتان یادآوری نمایید که باردارید تا سمت تفریحات خطرناک نروید. دور اسب سواری، دوچرخه سواری، اسکی روی آب یا برف یا چمن، شنا در آب‎های مواج و کوهنوردی در شیب زیاد را خط بکشید.
پزشکان توصیه می‌کنند در زمان بارداری تا می‎توانید آب بخورید. بطری‎های کوچک آب معدنی را دم دست‎تان بگذارید و هر نیم ساعت یک بار چند قلپ از آن بخورید. حتما یک قرص ضدتهوع مناسب همراه داشته باشید. شاید لازم‌تان شود. خوردنی‎های سالم هم با خودتان همراه داشته باشید تا اگر ضعف کردید و رستوران نزدیک نبود، بتوانید بخورید. به علاوه لباس و کفش گشاد و راحت هم با خودتان داشته باشید. داروها و مدارک پزشکی‎تان هم یکی از لازم‌ترین چیزهایی است که می بایست داشته باشید.
برای سفر با هواپیما
اگر جنین آنقدر بزرگ شده که بارداری شما معلوم است، برای سفر با هواپیما معمولا از شما نامه‌ای از دکترتان می‌خواهند. البته قبل از پرواز پزشک فرودگاه هم شما را معاینه می‌نماید. اگر جنین هنوز کوچک است هم خوبتر است قبل از پرواز با دکترتان مشورت نمایید. دکترها به همه بانو‌های باردار اجازه پرواز نمی‌دهند. اگر اجازه پرواز را گرفتید ضروری است هر نیم ساعت یک‌بار از روی صندلی‎تان بلند شوید و کمی گام بزنید تا گردش خون‌تان با نظم شود. به علاوه می‎توانید درخواست یک بالش نمایید تا پشت‎تان بگذارید و راحت‎تر بنشینید.

 دانستنی های سفر, وسایل سفر, امکانات سفر

 

 نکته های بهداشتی
بدترین اثر بارداری در سفر، تکرر ادرار است. برای قابل تحمل کردن این مشکل می‌توانید روکش یک‎بار استفاده توالت فرنگی بخرید و همراه ببرید تا بتوانید از توالت‎های میان‎راهی استفاده نمایید. در غیر این صورت، استفاده از توالت ایرانی بهداشتی‎تر است. اگر جایی هستید که از تصفیه بودن آب آن اطمینان ندارید، برای شست‌وشوی خودتان در دستشویی یک بطری کوچک آب‎معدنی یا آب تصفیه شده ببرید. احتمال عفونت‎های ادراری و دهانه رحم برای آب‎های کثیف بالاست و برای زنان باردار خطرناک است.
برای سفر با ماشین یا قطار
قبل از این سفرها هم با پزشک‌تان مشورت نمایید. اگر  با قطار یا ماشین سفر می‎نمایید، هر 60 تا 90 دقیقه یک بار از جای‌تان بلند شوید و کمی راه بروید. با این کار گردش خون با نظم انجام می‎شود. اگرچه احتمالا با فاصله‎ای کمتر از این مجبور باشید برای دستشویی از جای‌تان بلند شوید! اگر با ماشین سفر می‎نمایید، خوبتر است در صندلی عقب بنشینید. اگر صندلی که رویش نشسته‎اید، کیسه هوا (ایربگ) دارد، حتما آن را غیرفعال نمایید، چون در صورت تصادف مختصر، ضربه ایربگ به شکم می‎تواند باعث مرگ جنین شود. در قطار تا جایی که می‌توانید پاهای‌تان را بالا بگذارید تا خون در پای‌تان جمع نشود و ورم نکند. ورم شاید کفش پوشیدن را در تمام سفر برای‌تان سخت نماید.
مادرها فسقلی‌های یک ساله بخوانند
بچه‌های 8 تا 18 ماهه هنوز حساس هستند و بعضی وقت‌ها بدقلق می‌شوند. اگر از تمیزی جایی که می‎روید مطمئن نیستید، تعداد بسیاری پلاستیک بزرگ و ملحفه ببرید تا بتوانید روی همه چیز مسطح نمایید. کودک شما در این سن خیلی حساس است. برای کودک غذای وعده‎های طول سفر را ببرید و بقیه وعده‎ها را در مقصد فراهم کنید. اگر فکر می‎نمایید شاید مواد اولیه غذاهای او در آن محل موجود نباشد، آن مواد را به صورت یخ‌زده با خودتان ببرید. یک پیش‌بند خیلی بزرگ که آستین داشته باشد و از پشت هم با بند بسته شود، کار شما را برای شستن لباس‎های کودک پس از هر وعده غذا کمتر می‎نماید. یادتان باشد کودک بزرگ‎تر از 8 ماه، مکان آشنا و غریبه را می‎شناسد و شاید در مقابل چهره‎های ناآشنا یا مکان‎های جدید بازخورد منفی داشته باشد. به همین علت می بایست مواظب باشید برنامه زندگی او خیلی تغییر نکند و خسته‌اش نکنید.
مادرها بچه‌های بزرگتر
اگر نمی‌خواهید خاطره سفر را برای خودتان تلخ نمایید، قبل از هر چیز همراه کودک 3 تا 7 ساله خود حتما یک کارت با اطلاعات شناسایی او داشته باشید. روی این کارت نام، نام خانوادگی و شماره‎ای از خودتان را بنویسید و کارت را در جیب لباس او بگذارید. بچه‌ها در این سن خودشان دستشویی می‌روند. خوبتر است دستمال مرطوب همیشه همراه‌تان باشد. اگر کودک‎تان از توالت فرنگی استفاده می‎نماید، تبدیل نشیمن‎گاه توالت را با خودتان ببرید، تا بتواند بدون نگرانی به دستشویی برود. این بچه‌ها برای خودشان سلیقه دارند و می‎خواهند در مورد جزئیات سفر بدانند و نظر بدهند. خوبتر است موقع برنامه‎ریزی برای سفر او را هم شریک تصمیمات خود نمایید و در مواردی که تصمیم تنها به سلیقه مربوط است، از او نظر بخواهید. برای سرگرمی کودک در ماشین هم فکر نمایید. خوبتر است اسباب‌بازی با خود همراه داشته باشید یا بازی‌های گروهی بلد باشید. برای این‌که به فرزندتان زیادتر خوش بگذرد، برای همراهی در سفر به فکر خانواده‎هایی باشید که بچه هم سن و سال شما دارند.
مادرانی که کودک نوپا دارند بخوانند
قبل از سفر مطمئن شوید جایی که می‎روید (هتل، ویلا یا خانه دوست و آشنا) برای کودک شما ایمن است. خانه‎های ساحلی، هتل‎های میان راهی و خانه‎های مجلل و پر از مجسمه و چیزهای شکستنی اصلا مناسب شما نیستند، چون مجبور می‌شوید دائم مواظب کودک باشید و اعصاب خودتان و او را خرد نمایید. غذاهای انگشتی می‌توانند نجات‌تان دهند. اسنک‎های سالم خانگی، تکه‎های میوه پوست کنده، ساقه‎های کوچک کاهو و کرفس، چوب شور، آبمیوه و شیرهای فرادما و آجیل سر کودک‎تان را گرم می‎کنند. کودکی با سنی زیادتر از یک سال و نیم، می‎تواند از شگفتی‎های مکان جدید لذت ببرد، اما حتی ددری‌ترین بچه‎ها هم شاید در مقابل مردمان ناشناخته و فضاهای عجیب دچار استرس شوند. برای این که نگرانی کودک‎تان را تا حد امکان کم شدن دهید، تا جایی که می‎شود کنار او باشید و در طول سفر وقت‎تان را با او بگذرانید. کاری نمایید که مجبور نباشید دعوایش نمایید یا به او «نه» بگویید. برایش سرگرمی‎های سالم ایجاد نمایید و اگر به چیزی (مثل پتو یا عروسک یا ماشین ویژه) وابستگی عاطفی دارد، حتما آن را با خودتان بیاورید.
مادرانی که نوزاد دارند
پزشکان می‌گویند خوبتر است نوزاد را تا 3 ماه به سفر نبرید. چون نوزادان تا این سن نیاز به توجه بدون وقفه و تغذیه پیوسته و عوض کردن پوشک دارند. اما کودک 3 ماهه و بزرگ‌تر را می‎شود از خانه دور نمود، چون معمولا برنامه زندگی او روی روال عادی افتاده. کودک مریض را به هیچ وجه سفر نبرید. با این کار خودتان، کودک‎تان و همسفران‎تان را نجات داده‎اید! کلاه گرم نخی و کلاه آفتابگیر برای نوزادتان داشته باشید. موقع بلند شدن هواپیما از زمین به نوزاد از سینه شیر بدهید یا با شیشه آب یا شیر بدهید یا پستانکش را در دهانش بگذارید. با این کار مانع گوش درد او می‎شوید. به علاوه راحت‌تر هستید که همراه‎تان آغوشی ببرید تا دست‎های‌تان در سفر آزاد باشد.
خوراکی‌ها ی لازم
* میوه‎های پوست کنده و تکه تکه شده مثل سیب، هویج و پرتقال.
* میوه‎هایی بدون نیاز به چاقو مثل نارنگی، موز، خیار، انگور
* ساقه‎های کوچک کاهو و کرفس
* بیسکویت‎های کوچک، چوب شور یا کورن فلکس
* آ جیل، مثل گردو، پسته، فندق، بادام، توت خشک، مویز
* نوشیدنی‎های فرادما مثل آبمیوه، شیر و محصولات شیری
* کشک خشک که زیاد هم شور نباشد یا قره قروت طبیعی و سالم (هر دو مملو از کلسیم هستند)
این بازی‌ها سرتان را گرم می‌نماید
*  اگر می‌خواهید از نق‌نق فرزندتان در سفر خلاص شوید، خوبتر است چند بازی از پیش آماده نموده باشید تا سر خودتان و کودک‌تان را گرم نمایید. مواظب باشید که راننده خیلی درگیر بازی نشود، که عواقب بدی دارد.
* نوار قصه بگذارید و همراه با بچه‎ها به قصه گوش بدهید و در مورد آن با هم حرف بزنید.
*  موسیقی و شعرهای کودکانه‎ای را که کودکان‎تان حفظند بگذارید و همه با هم بخوانید.
عروسک‎های انگشتی ببرید و از صندلی جلو برای‌شان نمایش اجرا نمایید.
*  پانتومیم بازی نمایید و حدس بزنید.
* بیست سوالی و اسم فامیل بازی نمایید.
* ماژیک وایت‎برد همراه داشته باشید تا بچه‎ها روی شیشه ماشین نقاشی کنند. این نقاشی جذاب به آسانی پاک می‌شود.
* حباب‎ساز ببرید و ماشین یا کوپه قطار را پر از حباب نمایید.
* ماشین‎های راه را بشمارید، سفیدها را یکی و سیاه‎ها را یکی دیگر بشمارد. برنده کسی است که ماشین زیادتری شمرده باشد. این بازی را می‎شود با درخت‎ها، تیرهای چراغ برق، کامیون‎ها، گاوها یا سگ‎های کنار جاده و هر چیز دیگری هم انجام داد.
منبع:shahrzadpress.com



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها