لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

حرکت های اصلاحی برای پای پرانتزی در کودکان


پای پرانتزی در کودکان

حرکت های اصلاحی برای پای پرانتزی در کودکان

 

حرکت های اصلاحی برای درمان پای پرانتزی کودکان

حرکت های اصلاحی برای پای پرانتزی در کودکان می‌تواند به بهبود موقعیت پاهای کودکان کمک نماید و از مشکلات زیادتر پیشگیری نماید. در این نوشته از بیتوته، به بررسی تمرینات و روش‌های تاثیرگذار برای اصلاح این موقعیت خواهیم پرداخت. با انجام با نظم این حرکت های، کودکان می‌توانند بهبود قابل توجهی در موقعیت پاهای خود مشاهده کنند.

ژنو واروم یا پای پرانتزی عارضه‌ای است که در آن پاها به سمت بیرون خم می‌شوند و به همین علت موقع ایستادن، زانوهای فرد از هم فاصله می‌گیرند. این عارضه در کودکان خردسال خیلی رایج است و بخشی از روند رشد آنان محسوب می‌شود. پای پرانتزی در کودکان زیادتر در سن ۱۲ تا ۱۸ ماهگی دیده می‌شود. در اکثر موارد، پای پرانتزی نیازی به درمان ندارد و تا سن ۲ تا ۴ سالگی کودک برطرف می‌گردد. پرانتزی بودن پاها سبب بروز درد نمی‌شود و بر روی توانایی راه‌رفتن کودک تأثیری نمی‌گذارد.

 

چه زمان می بایست برای درمان پای پرانتزی کودک به پزشک مراجعه نمود؟

هیچ زمان دقیقی برای مراجعه به پزشک برای درمان ژنو واروم وجود ندارد؛ اما به کمک نشانه‌های زیر می‌توان متوجه شد که چه زمانی می بایست به پزشک مراجعه نمود:

– ادامه‌ داشتن ژنو واروم پس از ۲۴ ماهگی

– پیشرفت واروس زانو پس از ۱۸ ماهگی

– پرانتزی بودن پاها فقط در ناحیه استخوان ساق پا

– داشتن سابقه خانوادگی ابتلا به زانوی پرانتزی

– تغییر شکل نامتقارن پاها

– در چارت رشد، قد کودک از ۲۵ درصد جامعه آماری معمول، کوتاه‌تر باشد

– دیر راه‌ افتادن

 

به طور معمول در بیش از ۹۵٪ موارد، پای پرانتزی پس از ۶ ماهگی نوزاد بهبود پیدا می‌نماید و پس از یک‌سالگی به طور کامل درمان می‌شود. اما در صورتی که در این بازه زمانی بیماری بهبود پیدا نکرد، می بایست برای بررسی‌های زیادتر به متخصص ارتوپد کودکان مراجعه کنید.

 

حرکات اصلاحی برای درمان پای پرانتزی کودکان

درمان پای پرانتزی در کودکان

 

درمان پای پرانتزی بدون جراحی

برای درمان پای پرانتزی در کودکان، روش‌های متعددی بدون نیاز به جراحی وجود دارند که می‌توانند به عنوان درمان‌های مؤثر و قطعی مورد استفاده قرار گیرند. بعضی از این روش‌ها عبارت‌اند از:

– فیزیوتراپی زانوی پرانتزی

– استفاده مکمل‌های دارویی

– استفاده از بریس‌ها

– انجام حرکت های اصلاحی

 

درمان پای پرانتزی بدون جراحی

حرکت های اصلاحی برای درمان پای پرانتزی کودکان

 

خوبترین حرکت های اصلاحی برای درمان پای پرانتزی کودکان

حرکت های اصلاحی برای درمان پای پرانتزی در کودکان خیلی متنوع هستند. در ادامه به بعضی از خوبترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

 

تمرین تقویت مچ پا

برای تقویت مچ پای کودک، می‌توانید به او بگویید که تا ده شماره روی پنجه‌های خود بایستد. اگر کودک برای حفظ تعادل مشکل دارد، می‌توانید این کار را با کمک دیوار، میز یا حتی با گرفتن دست‌های او انجام دهید. این تمرین می بایست چندین بار در روز در ست‌های چندتایی انجام شود.

 

بشین پاشو

از راحت‌ترین و خوبترین حرکت های اصلاحی می‌توان به این مورد اشاره نمود که کودکان نیز به آن علاقه دارند. این حرکت ساده عضلات پاهای کودک را تقویت می‌نماید. اگر کودک در نشستن مشکل دارد، می‌توانید با استفاده از یک صندلی انجام این حرکت را برای او آسان‌تر نمایید. صندلی کوتاه‌تر سبب می‌شود که کودک تلاش زیادتری برای حرکت دادن عضلات پاهای خود داشته باشد.

 

بالا آوردن پا

این تمرین نسبت به حرکت های دیگر برای کودکان ساده‌تر است. برای انجام آن کودک می بایست رو به پهلو دراز بکشد و بدن خود را کاملاً روی زمین قرار دهد. سپس پای چپ خود را تا جایی که می‌تواند بالا بیاورد. به او کمک نمایید تا بالاتنه خود را ثابت نگه دارد. سپس پنج تا ده ثانیه در این جایگاه باقی بمانید. برای تأثیرگذاری زیادتر، خوبتر است این حرکت را در دو ست ده‌تایی برای هر دو پا انجام دهید.

 

بهترین حرکات اصلاحی برای درمان پای پرانتزی کودکان

حرکت های اصلاحی برای پای پرانتزی در کودکان

 

اسکوات

این حرکت شبیه به بشین پاشو است، با این تفاوت که دیگر صندلی وجود ندارد و کودک می بایست حالت نشستن را تکرار نماید. سعی نمایید در طول روز دو یا سه ست ده‌تایی را با فرزند خود تمرین نمایید.

 

استپ آپ

برای انجام این حرکت، کودک را مقابل یک پله قرار دهید. از او بخواهید که یک پای خود را روی پله قرار داده و پای دیگر را به سمت عقب بکشد. سپس این پا را سر جای خود قرار داده و همین حرکت را با پای دیگر تکرار نماید. با انجام دادن این حرکت تا بیست مرتبه می‌توانید تأثیر آن را مشاهده نمایید.

 

تمرین کگل

این تمرین زمانی مؤثر است که علت پرانتزی شدن پای کودک ضعف عضلات لگن باشد. برای انجام آن از کودک بخواهید به پشت دراز بکشد، زانوهای خود را خم نماید و با سفت و منقبض کردن عضلات کمر، باسن خود را از زمین بلند نماید. باسن می بایست تا جایی بلند شود که سینه، سر و زانوها در یک راستا قرار بگیرند. این تمرین برای کودک شاید سخت باشد، بر این اساس کافی است که فقط چند ثانیه در این حالت باقی بماند. با تکرار آن در ده یا بیست مرتبه می‌توان تأثیرات این تمرین را مشاهده نمود. در صورت سخت بودن انجام آن، می بایست به کودک کمک نمایید.

 

درمان پای پرانتزی بدون جراحی

درمان پای پرانتزی بدون جراحی

 

آیا حرکت های اصلاحی برای درمان پای پرانتزی کودکان مؤثر است؟

با توجه به روش‌های متعدد برای اصلاح و درمان پای پرانتزی در کودکان، شاید این سوال برایتان پیش بیاید که آیا حرکت های اصلاحی برای درمان پای پرانتزی در کودکان تأثیرگذار هستند؟ در جواب به این سوال می بایست بیان کرد بله، حرکت های اصلاحی می‌توانند به اصلاح برگه پاها کمک بسیاری کنند، به شرطی که تمرینات و حرکت های انتخابی مناسب باشند.

 

ترکیب حرکت های اصلاحی با روش‌های دیگر

همچنین، در کنار حرکت های اصلاحی پای پرانتزی در کودکان، می بایست با نظارت پزشک روش‌های درمانی دیگر را نیز آزمون نمایید. حرکت های اصلاحی به تنهایی نمی‌توانند معجزه کنند و تنها زمانی سودمند هستند که با روش‌های درمانی دیگر ترکیب شوند.

 

جمع‌بندی:

اگر کودکتان از ژنو واروم رنج می‌برد و قصد درمان او را دارید، خوبتر است به یک متخصص ارتوپد کودکان مراجعه کنید. متخصص ارتوپد کودکان در این زمینه تخصص کافی دارد و می‌تواند یک برنامه درمانی کامل برای اصلاح برگه پاهای فرزندتان ارائه دهد و کمک نماید تا کودک به طور کامل درمان شود. بر این اساس، برای اطمینان از نتیجه‌بخش بودن روند درمان، توصیه می‌شود هر چه سریع‌تر به این متخصصین مراجعه نمایید.

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها