لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

شاتاوری؛ گیاه دارویی با خواص خیلی


گیاه شاتاوری, نحوه استفاده از شاتاوری,گیاه شاتاوری چیست

گیاه شاتاوری چیست

 

گیاه شاتاوری درمانی معجزه‌آسا در طب سنتی

شاتاواری یک گیاه دارویی است که به طور سنتی در طب آیورودا به علت فواید درمانی آن استفاده می شده است. در این نوشته از بیتوته بعضی از مزیت های تندرستی بالقوه شاتاوری آورده شده است.

شاتاوری که با نام علمی Asparagus racemosus شناخته می گردد، گونه ای از مارچوبه بومی هند و هیمالیا است. این یک گیاه همه کاره است که در طب سنتی آیورودا به علت خواص آداپتوژنیک آن نامدار است. آداپتوژن ماده ای است که اعتقاد بر این است که به بدن کمک می نماید تا با عوامل استرس زا از انواع مختلف، فیزیکی، شیمیایی یا بیولوژیکی سازگار شود.

 

شاتاوری که به عنوان “ملکه گیاهان دارویی” نیز شناخته می گردد، در درجه اول به علت مزیت های بالقوه آن برای سلامت زنان شناخته شده است، اما طیف گسترده ای از مزیت های تندرستی را برای هر دو جنس ارائه می دهد.

 

گیاه شاتاوری, نحوه استفاده از شاتاوری, فواید سلامتی شاتاوری برای زنان

فواید تندرستی شاتاوری برای زنان 

 

فواید تندرستی شاتاوری 

شاتاوری دارای مجموعه ای چشمگیر از مزیت های تندرستی بالقوه است:

• سلامت زنان: شاتاوری به طور سنتی برای حمایت از دستگاه تناسلی زنان استفاده می گردد. اعتقاد بر این است که عملکرد هورمونی زنانه را متعادل می نماید و علائم مرتبط با یائسگی و سندرم پیش از قاعدگی (PMS) را کم شدن می دهد.

 

• سلامت دستگاه گوارش: این گیاه همچنین به حمایت از هضم سالم و کم شدن مشکلاتی مثل سوزش سر دل و سوء هاضمه نامدار است.

 

• تقویت کننده سیستم ایمنی: شاتاوری مملو از آنتی اکسیدان است و به عنوان یک تقویت کننده سیستم ایمنی در نظر گرفته می گردد. شاید به پیشگیری از صدمه ناشی از رادیکال های آزاد کمک نماید و توانایی بدن را برای مبارزه با بیماری ها بهبود بخشد.

 

• سلامت روان: شاتاوری به عنوان یک آداپتوژن شاید به مدیریت استرس کمک نماید. اعتقاد بر این است که سبب کم شدن اضطراب و بهبود خلق و خو می گردد.

 

گیاه شاتاوری, نحوه استفاده از شاتاوری,عوارض جانبی مصرف شاتاوری

عکس العمل های آلرژیک یکی از عوارض جانبی استفاده شاتاوری است

 

تاثیرات جانبی شاتاوری 

در حالی که شاتاوری به طور کلی برای استفاده بی خطر است، اما عوارض جانبی خاصی شاید در بعضی اشخاص رخ دهد:

 

• عکس العمل های آلرژیک: افرادی که به مارچوبه آلرژی دارند شاید به شاتاوری نیز عکس العمل آلرژیک داشته باشند.

 

• مشکلات گوارشی: شاتاوری شاید در بعضی اشخاص عوارض گوارشی مثل اسهال، نفخ و ناراحتی معده ایجاد نماید.

 

• بارداری و شیردهی: زنان باردار می بایست قبل از استفاده از شاتاوری با یک پزشک مشورت کنند، زیرا تاثیرات آن در دوران بارداری به طور کامل بررسی نشده است. به همین ترتیب، مادرها شیرده می بایست قبل از استفاده از این گیاه مشاوره بگیرند.

 

• تداخلات دارویی: شاتاوری شاید با بعضی داروها مثل دیورتیک ها یا لیتیوم تداخل داشته باشد. افرادی که از این داروها استفاده می کنند می بایست قبل از استفاده از شاتاوری با یک پزشک مشورت کنند.

  

• تاثیرات هورمونی: شاتاوری به داشتن تاثیرات هورمونی معروف است و شاید با استروژن یا سایر هورمون های بدن تداخل داشته باشد. در صورت داشتن شرایط حساس به هورمون مثل سرطان سینه یا اندومتریوز، موقع استفاده از شاتاواری احتیاط نمایید.

 

• تاثیرات قند خون: شاتاوری شاید سطح قند خون را در بعضی اشخاص کم شدن دهد. اگر دیابت دارید یا از داروهایی استفاده می نمایید که قند خون را کم شدن می دهند، موقع استفاده از شاتاوری، مهم است که سطح قند خون خود را به دقت کنترل نمایید.

 

گیاه شاتاوری, نحوه استفاده از شاتاوری, استفاده از شاتاری

استفاده از شاتاری به صورت اشکال مختلف

 

روش استفاده از شاتاوری 

شاتاوری به اشکال مختلفی از جمله  پودر ، قرص و مایع موجود است. ریشه پودر شده را میتوان با آب گرم یا شیر مخلوط نمود و استفاده نمود، در حالی که قرص ها و عصاره های مایع را میتوان طبق دستورالعمل روی بسته بندی استفاده نمود.

 

دوز مناسب شاتاوری 

دوز مناسب شاتاوری شاید بسته به عوامل متعددی مثل سن، موقعیت تندرستی و شرایط تحت درمان متفاوت باشد. با این حال، در اینجا چند دستورالعمل کلی برای استفاده ایمن از شاتاوری وجود دارد:

 

• برگه پودری: دوز توصیه شده پودر شاتاوری 1-2 قاشق چایخوری (3-6 گرم) در روز است که با آب گرم یا شیر استفاده شود.

 

• کپسول: دوز توصیه شده کپسول شاتاوری 500-1000 میلی گرم در روز است که همراه با آب استفاده شود.

 

• عصاره مایع: مقدار توصیه شده عصاره مایع شاتاوری 30-40 قطره 1-2 بار در روز همراه با آب است.

 

مهم است که با دوز کمتر آغاز نمایید و به تدریج آن را به دوز توصیه شده افزایش دهید تا خطر عوارض جانبی به حداقل برسد. همچنین مهم است که دستورالعمل های روی برچسب محصول را دنبال نمایید یا برای توصیه های شخصی دوز با یک متخصص مواظبت های بهداشتی مشورت نمایید.

 

همچنین مهم است که توجه داشته باشید که شاتاوری برای استفاده در کودکان، زنان باردار یا شیرده یا اشخاص مبتلا به بعضی شرایط پزشکی مثل سرطان های حساس به هورمون توصیه نمی شود. اگر در مورد استفاده ایمن از شاتاوری نگرانی دارید، مهم است که قبل از استفاده با پزشک خود صحبت نمایید.

 

گیاه شاتاوری, نحوه استفاده از شاتاوری, شاتاوری سطح قند خون را کاهش می دهد

شاتاوری سطح قند خون را کم شدن می دهد

 

سوالات متداول در خصوص شاتاوری

مردان هم قادر هستند از شاتاوری بهره ببرند؟ 

قطعا. علیرغم شهرت آن به عنوان یک تونیک زنانه، شاتاوری مزایایی را ارائه می دهد که قادر هست برای همه سودمند باشد. شناخته شده است که سلامت گوارش و سیستم ایمنی را تقویت می نماید و به عنوان یک آداپتوژن، قادر هست از مدیریت استرس در مردان و زنان حمایت نماید.

 

چه زمان طول می کشد تا شاتاوری اثر نماید؟ 

زمان زمانی که طول می کشد تا متوجه تأثیرات شتاوری شود، بسته به فرد و شرایطی که مورد توجه قرار می گیرد، قادر هست خیلی متفاوت باشد. بعضی شاید در عرض چند هفته متوجه بهبودی شوند، در حالی که بعضی دیگر شاید به چند ماه نیاز داشته باشند.

 

فرد دیابتی قادر هست از شاتاوری استفاده نماید؟ 

اعتقاد بر این است که شاتاوری سطح قند خون را کم شدن می دهد. اگر دیابت دارید، می بایست استفاده از آن را با پزشک خود در میان بگذارید، زیرا شاید با داروهای دیابت تداخل داشته باشد.

 

گیاه شاتاوری, نحوه استفاده از شاتاوری,شاتاوری گیاهی قوی با سابقه ای غنی در طب سنتی

شاتاوری گیاهی قوی با سابقه ای غنی در طب سنتی است

 

نتیجه

بسیاری از افرادی که از شاتاوری استفاده می کنند نتایج مثبتی مثل بهبود هضم، بهبود خلق و خو و کم شدن علائم PMS و یائسگی را گزارش می دهند. با این حال، مثل هر مکمل، نتایج قادر هست به طور گسترده ای از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. بعضی شاید متوجه هیچ تغییر قابل توجهی نشوند، در حالی که بعضی دیگر شاید پیشرفت های قابل توجهی را تجربه کنند.

 

در خاتمه میتوان بیان کرد که شاتاوری گیاهی قوی با سابقه ای غنی در طب سنتی است. فواید بالقوه آن برای تندرستی از سلامت زنان گرفته تا هضم، ایمنی و مدیریت استرس را شامل می گردد. در حالی که به طور کلی بی خطر است، مهم است که قبل از آغاز استفاده از شاتاوری با یک پزشک مشورت نمایید، به خصوص برای کسانی که دارای شرایط پزشکی ویژه یا داروهای ویژه هستند. با استفاده مسئولانه از این گیاه، میتوان از پتانسیل ارتقای سلامت کامل آن استفاده نمود.

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها