لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

قرمزی صورت پس از ورزش: چطور بدن شما به تمرین عکس العمل نشان می‌دهد؟


قرمزی صورت بعد از ورزش

چراهنگام ورزش پوست من قرمز می گردد

 

برای چه موقع ورزش پوست من قرمز می گردد؟ 

آیا تا به حال از خود پرسیده اید که چطور بعضی از اشخاص قادر هستند از یک باشگاه ورزشی بیرون بروند که انگار تازه وارد شده اند؟ اگر در حال خواندن این نوشته  در بیتوته هستید، به احتمال زیاد یکی از اشخاص خوش شانسی هستید که حتی بعد از کوتاه ترین تمرین، صورتش قرمز چغندر می گردد.    
علت صورت قرمز بعد از تمرین

علل صورت قرمز پس از تمرین

 

 صورت قرمز پس از تمرین چه دلیلی دارد؟

قرمزی صورت ناشی از ورزش شاید دلیلی برای نگرانی به نظر برسد، اما بیشتر این روش بدن شما برای کنترل گرمای اضافی ایجاد شده توسط ورزش است. هنگامی ورزش می نمایید، تغییرات بسیاری در بدن شما اتفاق می افتد:

 

• برای به حداکثر رساندن میزان اکسیژن خونتان، سریعتر نفس می کشید.

• ضربان قلب شما تندتر خواهد شد که سبب افزایش جریان خون در عضلات شما می گردد.

• رگ های خونی کوچک شما گشاد می شوند تا اکسیژن زیادتری به ماهیچه های شما برسانند و دی اکسید کربن و سایر مواد زائد تجمع یافته را با خود ببرند.

 

همین گشاد شدن رگ های خونی است که سبب برافروختگی پوست شما در حین ورزش می گردد!

 

هنگامی که ورزش می نمایید، دمای بدن شما افزایش می یابد و خون را به سمت سطح پوست می برد و سبب می گردد فرد عرق نماید و خنک شود. این مکانیسم طبیعی بدن قادر هست منجر به برافروختگی و قرمزی صورت شود که به ویژه در اشخاص با پوست روشن زیادتر قابل توجه است.

 

   

علائم خطرناک قرمزی صورت در حین ورزش

علائم خطرناک قرمزی صورت پس از تمرین

 

 علائم خطرناک قرمزی صورت در حین ورزش

اکثر قرمزی های صورت در حین ورزش را میتوان طبیعی در نظر گرفت.  تا زمانی که احساس خوبی دارید و علائم دیگری ندارید قادر هستید به تمرینات خود ادامه دهید 

 با این حال، اگر در گرمای شدید ورزش می نمایید، قرمزی صورت قادر هست نشانه اولیه گرمازدگی یا حتی سکته  باشد. سایر علائم گرمازدگی قادر هست شامل تعریق بیش از حد، حالت تهوع و سرگیجه باشد. گرمازدگی زمانی رخ می دهد که بدن دیگر نتواند گرمای اضافی را جبران نماید. این شاید شامل کم شدن توانایی تعریق با پوست گرم و خشک یا فقط کمی مرطوب باشد. گرمازدگی قادر هست تهدید کننده زندگی باشد و نیاز به مواظبت فوری پزشکی دارد، زیرا سبب می گردد دمای بدن شما بیش از 104 درجه فارنهایت افزایش یابد.

 

   

گرمازدگی در حین ورزش

گرمازدگی

 

 علل گرمازدگی در ورزش

و بیشتر این حالت در گرمای تابستان و کم شدن رطوبت بدن در حین تمرینات رخ می دهد در این شرایط بلافاصله تمرین را متوقف نموده و مقدار بسیاری آب بنوشید. اگرعاشق تمرین در فضای باز هستید سعی نمایید در زمانی که شدت گرمای روز کاسته شده است یا صبح زود ورزش نمایید

 

   

جلوگیری از قرمزی پوست در حین ورزش

پیشگیری از قرمزی پوست در ورزش

 

پیشگیری از قرمزی پوست در طول ورزش 

در حالی که قرمزی که در طول ورزش تجربه می نمایید قابل درمان یا رفع نیست، قادر هستید اقداماتی را برای کم شدن قرمزی انجام دهید. سعی نمایید در محیط خنک ورزش نمایید و لباس های رنگ روشن و گشاد بپوشید. هیدراته ماندن با آب زیاد کلید پیشگیری از گرمازدگی است. اگر در فضای باز ورزش می نمایید، ورزش در ساعات اولیه یا اواخر پس از ظهر شاید قرار گرفتن در معرض گرما را کم شدن دهد.

 

قرمزی صورت بعد از تمرین ورزشی

قرمزی صورت پس از تمرین ورزشی

 

سوالات متداول

  آیا قرمزی صورت پس از تمرین ورزشی علامتی از مشکلی است؟

 زیادتر قرمزی صورت پس از تمرین ورزشی علامتی از مشکلی نیست و به عنوان عکس العمل طبیعی بدن به فعالیت ورزشی در نظر گرفته می‌شود. با این حال، اگر این قرمزی همراه با سایر علائم دلواپس کننده مثل تنگی نفس، سردرد یا دل درد است، خوبتر است به پزشک مراجعه نمایید.

 

آیا قرمزی صورت پس از تمرین ورزشی به مشکلات پوستی منجر می‌شود؟

 به طور کلی، قرمزی صورت بعد از ورزش به مشکلات پوستی منجر نمی‌شود. با این حال، در بعضی اشخاص، قرمزی صورت شاید سبب شدید شدن بیماری‌های پوستی مثل صدفی، روزآ، آکنه‌ها و … شود. اگر شما دچار اینگونه مشکلات پوستی هستید، خوبتر است با پزشک خود مشورت نموده و نظر وی را در مورد ادامه ورزش در شرایط ویژه بپرسید.

 

  چطور می‌توان قرمزی صورت بعد از تمرین ورزشی را کم شدن داد؟

برای کم شدن قرمزی صورت بعد از تمرین ورزشی، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده نمایید:

•  استفاده از آب خنک برای خنک کردن بدن

•ورزش در محیط خنکتر و با لباس‌های مناسب برای ورزش

•توقف از ورزش و استراحت در صورتی که قرمزی صورت همراه با سایر علائم دلواپس کننده است.

• انجام تمرین‌های تنفسی مثل عمیق نفس کشیدن و تنفس نماید و عمیق

 

آیا ورزش در محیط گرم می‌تواند بر قرمزی صورت تأثیر داشته باشد؟

بله، ورزش در محیط گرم شاید بر قرمزی صورت تأثیر داشته باشد و سبب افزایش دمای بدن و افزایش تعریق شود که منجر به قرمزی صورت می‌شود. در شرایط گرمای شدید، با توجه به علائم دیگر نظیر تنگی نفس و سردرد، قرمزی صورت شاید نشانه  گرمازدگی یا حتی سکته  باشد و خوبتر است هر چه زودتر به پزشک مراجعه نمایید.

 

 آیا قرمزی صورت پس از ورزش در همه اشخاص رخ می‌دهد؟

 خیر، قرمزی صورت پس از ورزش در همه اشخاص رخ نمی‌دهد. در بعضی اشخاص، قرمزی صورت پس از ورزش کمتر یا زیادتر از میزان معمول است و در بعضی دیگر، این قرمزی به علت بیماری‌های پوستی مثل صدفی، روزآ و آکنه‌های ارتباطی شدیدتر است. اگر شما نگرانی در این مورد دارید، خوبتر است با پزشک خود مشورت نمایید.

 

نتیجه گیری

 پس از تمرین ورزشی، بدن شما بیشترین تلاش را می نماید تا اکسیژن و مواد مقوی مورد نیاز عضلات را به آنها تامین نماید. برای این کار، نیاز به افزایش ضربان قلب و دفع زیادتر گرما از بدن دارید که سبب افزایش جریان خون و گرم شدن بدن می گردد. این تغییرات سبب گردش خون زیادتر در سطح پوست می گردد و این باعث گرم شدن پوست و قرمز شدن صورت می گردد. همچنین، تمرین ورزشی قادر هست سبب ترشح هورمون هایی مثل آدرنالین شود که نیز قادر هست عامل قرمزی صورت شما باشد. اما عموماً قرمزی صورت پس از تمرین ورزشی یک موقعیت طبیعی است و بیانگر این است که بدن شما به درستی به تمرین عکس العمل نشان داده است.

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها