لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

رشته ورزشی طناب زنی: تاریخچه، انواع، هدف و تجهیزات


مسابقه آزاد طناب زنی, انواع طناب در ورزش طناب زنی, رشته ورزشی طناب زنی

معرفی رشته ورزشی طناب زنی

 

آشنایی با رشته طناب زنی

رشته ورزشی طناب زنی یکی از کم هزینه ترین رشته های ورزشی است که کالری سوزی خیلی بالایی دارد و یکی از موثرترین تمرینات برای افزایش قدرت و شتاب حرکت پاها محسوب می گردد. در این نوشته از بیتوته شما را با این رشته ورزشی آشنا می نماییم.

ورزش طناب زنی یا طناب بازی ، ورزشی ساده است که حتی کودکان و نوجوانان به آسانی میتوانند در آن حرفه ای شوند. در ورزش طناب زنی ، یک یا چند شرکت کننده طناب را به گونه ای تاب می دهند تا از زیر پا و بالای سرشان بگذرد. 

 

شرکت کننده میتواند به تنهایی دو سر طناب را بگیرد و آن را طوری بچرخند که خودش از رویش بگرد یا این که دو نفر دو سر طناب را بگیرند و بچرخانند و یکی از روی آن بپرد. 

شکل چند نفره طناب بازی هم با دو طناب انجام می گردد. 

 

طناب زدن یک ورزش هوازی وبسیار کم هزینه است که هیچ چیزی کمتر از دیگر ورزشها برای افزایش سلامت جسمی و بهبود آمادگی جسمانی ، ندارد.

طناب زنی هم با پای برهنه هم با کفش انجام می گردد ، طناب زدن با پای برهنه قادر هست کف پا را زیادتر تصویت نماید. 

 

تاریخچه رشته ورزشی طناب زنی

رشته ورزشی طناب زنی ، ورزشی است هک شکل ساده اش برای کودکان  4 – 5 ساله و شکل پیشرفته اش برای ورزشهای قهرمانی مناسب است. 

در سال 1980 میلادی ، سازمان بین المللی طناب زنی و انجمن طناب بازی کانادا بنیان گذاری شد و در سال 1991 میلادی فدراسیون جهانی طناب زنی تشکیل گردید. 

 

انواع طناب در ورزش طناب زنی

طناب چرمی : طناب های چرمی وزن سنگینی دارند و به طناب بوکس معروفند. از آنجا که چرخاندن این طناب ها نیاز به قدرت زیادتری دارد میتواند منجر به صدمه دیدگی در اشخاص مبتدی شود و فقط مناسب ورزشکاران حرفه ای است. 

 

طناب PVC : طناب های پی وی سی خوبترین نوع طناب های سرعتی هستندکه به بهبود مهارت پرش کمک میکنند. 

 

طناب کابلی : این طناب ها از جنس کابل های نازک هستند که کشسانی کمی دارند و برای تمرینات سرعتی استفده می شوند ولی در شتاب بالا میتواند احتمال صدمه جدی را افزایش دهند ، ضمن این که احتمال خراب شدنشان زیاد است. 

 

طناب تزئینی : طناب های تزئینی از تکه های پلاستیکی و پنبه ای متصل به هم ایجاد می شوند که در فضای باز و مدارس با توجه به تنوع وزنی برای رده هی سنی متفاوت استفاده می شوند.

 

طناب پنبه ای یا نایلونی : طناب های پنبه ای یا نایلونی ، طناب های غیر تخصصی ورزش طناب زنی می باشند که میتوانید از هر طنابی که در دسترس دارید آنها را بسازید ، این طناب ها چرخش های آهسته و بلندی دارند برای اشخاص مبتدی هستند .

 

نکته های لازم برای ورزش طناب زنی

1 – مهم ترین نکته ای که قبل از طناب زنی می بایست به آن توجه نمایید ، انتخاب طناب متنانسب با قد شما است. برای مشخص کردن اندازه مناطب طناب با قدتان می بایست یک پای خودتان را وسط طناب بگذارید و دسته های دو طرف طناب را بالا بیاورید ، زمانی که دستها تا وسط قفسه سینه بالا بیاید ، نشان میدهد که طول طناب برای شما مناسب است. 

 

2 – میتوانید با پای برهنه هم طناب بزنید ولی اگر احساس درد داشتید خوبتر است کفش بپوشید تا ضربه کمتری به پایتان وارد شود.

 

3 – طناب زدن روی سطح فرش یا آسفالت قادر هست منجر به صدمه شود ، خوبتر است روی سطوح صاف که ظربه را جذب می کنند یا کف چوبی طناب بزنید .

طناب زدن یک ورزش قدرتی است بر این اساس قبل از آغاز می بایست بدن را با حرکت های کششی و نرمش گرم نمایید. 

 

انواع طناب در ورزش طناب زنی, رشته ورزشی طناب زنی, طناب‌زنی

انواع طناب زنی

 

انواع طناب زنی

طناب زنی با وجودی که رشته خیلی ساده ای است ولی با روش های مختلف انجام می گردد : 

 

طناب زنی دوبل 

معمول ترین روش طناب زنی ، پریدنن دوبل یا پریدن جفت پا است که میتوانید با شتاب های مختلف آن را انجام دهید ، هر چه شتاب و میزان پرش طناب زنی زیادتر باشد ، کالری سوزی زیادتر خواهد بود. زیادتر بالا پرید شتاب را کم شدن می دهد ولی سبب تقویت زیادتر عضلات می گردد. 

 

برای طناب زنی دوبل می بایست طناب را در دست بگیرید و آرنج و آزوها  را  موازی زمین نگه دارید. 

شانه را طوری بچرخانید که آرنج به سمت پهلو بیاید ، عضلات شکم را منقبض نمایید.

طناب را با چرخاندن مچ به جلو بیاورید با هر دو پا به صورت جفت به اندازه 2 – 3 اینچ از زمین بپرید تا طناب از زیر پا عبور نمایید. 

 

طناب زنی کراس

طناب زنی کراس کمترین شدت را دارد ، در طناب زنی کراس به جای این که جفت پا بپرید فقط یک پا را درگیر می نمایید. 

طناب را با چرخاندن مچ جلو بیاورید و به جای این که جفت پا را همزمان بالا ببرید ،  پاها را یکی یکی پشت سر هم بلند نمایید. 

 

طناب زدن تک پا 

طناب زدن تک پا سطح پیشرفته ورزش طناب زنی محسوب می گردد که نیاز به تعادل بالایی دارد برای چه که در تمام طول ورزش ، وزنتان فقط روی یک پا است. میتوانید ابتدا با یک پا و سپس با پای دیگر طناب بزنید. 

 

طناب‌زنی, طناب بازی, ورزش طناب زنی

فواید طناب زنی

 

مزیت های طناب زنی

1 – ورزش طناب زنی ، یک ورزش هوازی است که در حرکت پاها هماهنگی ایجاد می نماید به همین علت در میان ورزشکاران حرفه ای بوکس وکشتی رونق بسیاری دارد. 

 

2 – تکنیک های پرش  از روی طناب خیلی راحت آموخته می گردد و نیازی به مربی ندارد و همه در تمام سنی میتوانند با شرکت در این ورزش به تناسب اندام برسند.

 

3 – بیشترین اثر طناب زنی ، زمانی است که به با سایر فعالیت های  هوازی از جمله پیاده روی ، دوچرخه سواری و دویدن همراه شود. 120 – 140 بار طناب زدن در هر دقیقه ، طور متوسط ساعتی 720 کالری استفاده می نماید که دو برابر کالری سوزی تنیس و والیبال است.  کالری سوزی طناب زدن حتی از دویدن هم زیادتر است و نیازی به بیرون رفتن هم ندارد. 

 

4- به گفته دکتر لئونارد شوارتز ، متخصص قلب و عروق ، اگر به جای حذف یک وعده غذا ، طناب بزنید ، 90 درصد چیزی که از دست میدهید چربی های اضافه است. 

 

5 – موقع طناب زدن می بایست دقتت نمایید که دقیقا زمانی که طناب روی هواست ، پایتان روی زمین باشدو زمانی که طناب به زمین می رسد ، به هوا بپزید، اثر این هماهنگی مغز و اندام منجر به تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز می گردد. 

 

6 – افزایش شتاب و چابکی

7 – افزایش تراکم استخوانی

8 – تقویت عضلات پا به خصوص ران ها و ساق پا

9 – تقویت قلب وعروق

  

مسابقات رشته ورزشی طناب زنی

مسابقات رشته ورزشی طناب زنی به صورت  انفرادی و تیمی برگزار می گردد. 

 

مسابقات طناب زنی انفرادی

مسابقات شتاب انفرادی در زمینی به ابعاد 4 * 4  و مسابقات آزاد انفرادی در زمین به ابعاد 9 * 9 با کف پوش استاندارد انجام می گردد.

 

طناب زنی دوبل, مسابقه طناب زنی سرعتی, مسابقه آزاد طناب زنی

مسابقات ورزشی طناب زنی

 

مسابقه طناب زنی سرعتی در 30 ثانیه 

در مسابقه طناب زنی سرعتی در 30 ثانیه ورزشکار به صورت تک پا ، طناب می رود اگر پرش به صورت جفتی باشد یا طناب دو بار متوالی از زیر یک پا عبور نماید شمارش انجام نمی شود. 

کف پای ورزشکار نباید از پست دیده شود. زانو می بایست جلو بیاید وگرنه خطا انجام شده. هر بار که طناب از زیر پای راست عبور نماید ، یک شمارش انجام می گردد و برنده کسی است که زیادتر پریدن صحیح را داشته باشد. 

 

مسابقه طناب زنی 3 بار عبور طناب در یک پرش

این مسابقه به صورت جفت پا انجام می گردد و در هر پرش می بایست 3 بار طناب از زیر پا عبور نماید. 

تعداد پرش های صحیح تا زمانی که ورزشکار توان ادامه داشه باشد، شمرده می گردد. 

اگر قبل از سی امین پرش ، حرکت قطع شود ، ورزشکار میتوانید 15 ثانیه استراحت نمایید  و دوباره مسابقه را آغاز نماید.

 

مسابقه شتاب استقامت طناب زنی

مسابقه شتاب استقامت  طناب زنی در 3 دقیقه به صورت تک پا انجام می گردد و فقط عبور طناب از زیر پای راست شمارش می گردد و پس از 3 دقیقه رکورد ثبت می گردد. 

 

مسابقه آزاد طناب زنی

این مسابقه به صورت اختیازی است و هر ورزشکار به زمان 45 – 75 ثانیه ، برنامه خودش را با موزیک انتخابی اجرا می نماید. 

 

رشته ورزشی طناب زنی, طناب‌زنی, طناب بازی

رشته ورزشی طناب زنی تیمی

 

مسابقات طناب زنی تیمی

مسابقات طناب زنی تیمی  شتاب در زمینی به ابعاد 5 * 5 ومسابقات تیمی آزاد در زمینی به ابعاد 12 * 12 با کف پوش استاندارد انجام می گردد. 

 

مسابقات تیمی با یک طناب

مسابقه 4 * 3 ثانیه شتاب امدادی : تیم 4 نفره کنار هم قارر می گیرند و نفر اول با شتاب به زمان 30 ثانیه تک پا طناب می زند سپس نفرات بعدی همین کار را به ترتیب تکرار می کنند  و در پایان مجموع رکورد 4 نفر محاسبه می گردد. 

 

مسابقه 4 * 30 دوبار عبور طناب در یک جهش امدادی : اعضای تیم چهار نفره کنار هم قرار می گیرند و هر کدام 30 ثانیه جفت پا طناب می زنند ، در هر جهش می بایست طناب 2 بار از زیر پا عبور نماید . مجموع رکورد4 نفر در انتها محاسبه می گردد. 

 

مسابقه آزاد تیمی : هر تیم 4 نفره به زمان 45 – 75 ثانیه برنامه خود را با موزیک اجرا می کنند.

 

مسابقات تیمی طناب زنی با 2 طناب بلند

مسابقه 2 * 1 دقیقه سرعتی دو نفره : 4 نفر اعضای تیم در زمین قرار می گیرند. 2 نفر طناب های بلند را به صورت یک در میان به داخل می چرخانندو دو نفر دیگر به نوبت وارد طناب ها شده و هر کدام 1 دقیقه به صورت تک پا و در  جا از روی طناب ها پرش می نماید. 

 

مسابقه 3 * 40 ثانیه سرعتی امدادی : اعضای تیم 3 نفر هستند ، دو نفر طنابهای بلند را به صورت یک در میان به داخل می چرخانند و نفر سوم وارد طناب ها شده به صورت تک پا به زمان 40 ثانیه درجا ، پرش می نماید. بدون این که حرکت طناب ها قطع شود ، 2 نفر دیگر اعضای تیم به نوبت همین کار را تکرار میکنند. 

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها