لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

تخته تعادل چه کاری برای شما انجام می دهد؟


تخته تعادل فیزیوتراپی, تخته تعادل یوگا, تخته تعادل کاردرمانی

توانبخشی با تخته تعادل

 

تخته تعادل چیست؛ روش استفاده از صفحه تعادل 

تخته تعادلی، وسیله ای ورزشی است که علاوه بر بهبود تعادل سبب توانبخشی و افزایش کالری سوزی می گردد. در این نوشته از بیتوته شما را فواید تخته تعادل آشنا می نماییم.

از چند دهه پیش ، تمرینات تعادلی بخشی جدایی ناپذیر از فیزیوتراپی و تمرینات پیشرفته ورزشی بود ولی مدتها طول کشید تا از تخته تعادل به عنوان یک ابزار اصلی در فیتنس استفاده شود. ولی در سالهای اخیر ورزشکاران از صفحه تعادل برای رسیدن به تناسب اندام ، قدرت زیادتر ، عملکرد خوبتر و کم شدن صدمه پذیری استفاده میکنند. 

 

تخته تعادلی شامل یک سطح صاف و یک زیره برجسته گنبد شکل و ناپایدار در مرکز تخته  است ، زمانی که روی تخته قرار  میگیرید وزن شما سبب تلو تلو خوردن می گردد و در جهان مختلف حرکت می نماید و می بایست سعی نمایید تعادلتان را حفظ نمایید. در آخر این فرایند میتواند منجر به تقویت اندام های درگیر حفظ تعادل بدن شوند. 

گوش میانی ، عضلات دست و پا در این نوع تمرین درگیر می شوند. 

 

نحوه استفاده از صفحه تعادل, انواع تخته تعادل, تخته تعادل فیزیوتراپی

تخته تعادل چیست

 

تخته تعادل چیست؟

تخته تعادلی یک ابزار تناسب اندام است که برای بهبود تناسب اندام به خصوص در کراس فیت مورد استفاده قرار می گیرد و به نام تخته تعادل کراس فیت هم شناخته می گردد. 

صفحه تعدل یکی از آسان ترین و معروف ترین تجهیزات بدنسازی است که میتوانید در هر زمان و مکانی از آن استفاده نمایید مثلا موقع  ایستادن پشت میز کار ، موقع تماشای فیلم و غیره.

 

تمرین با این وسیله سبب بهبود تعادل و موقعیت بدن می گردد از  این رو برای کمک به توانبخشی ، پیشگیری از صدمه های پایین تنه و افزایش قدرت هسته بدن مورد استفاده قرار می گیرد. تخته های تعادلی در دو نوع مستطیلی و گرد تولید می گردد. تخته های مستطیلی فقط در دو جهت حرکت میکنند ولی تخته های گرد در تمام جهات حرکت می نماید و چالشی تمام عیار برای ورزشکاران هستند.

 

 تخته تعادل کاردرمانی, تخته تعادل, برد تعادلی کودک

فواید استفاده از تخته تعادل

 

توان بخشی با تخته تعادل

فیزیوتراپیست ها برای تسریع توان  بشخی بافت صدمه دیده بری از بیماران تمرینات تعادلی با تخته تعادل را توصیه می کنند.

استفاده از تخته تعادل برای درمان های توان بخشی میتواند با فواید بسیاری همراه باشد از جمله :

– بهبود تعادل و هماهنگی کل بدن

– بهبود حفظ تعادل و تقویت عضلات پایین ساق با بویژه پرونئال ها 

– افزایش مهارت های حرکتی

– پیشگیری از تکرار صدمه به خصوص در مچ پا

 

تخته تعادل چیست, توان بخشی با تخته تعادل, فواید تخته تعادل

توان بخشی با تخته تعادل

 

تخته تعادلی برای کودکان

تخته تعادلی یکی از وسایل کمک آموزشی برای کودکان محسوب می گردد که در هر سنی میتوانند برای ورزش و سرگرمی از آن استفاده کنند. کودکان موقع بازی با تخته تعادلی بدون این که متوجه باشند در حال تقویت تعادل ، تقویت عضلات و تقویت مغزشان هستند.

 

کم شدن وزن با تخته تعادل

تخته تعادلی زیادتر برای توان بخشی ، افزایش تعادل و پیشگیری از اسیب شناخته شده است ولی یکی از وسایلی است که سبب افزایش سوخت و ساز بدن در نتیجه کم شدن وزن می گردد. 

در مطالعه ای که روی استفاده انرژی اشخاص بالای 30 سال موقع تمرین روی این وسیله ورزشی انجام شد مشخص شد که شرکت کنندگان پس از 1.5 ساعت تمرین تعادل 14 درصد زیادتر از زمان نشستن روی تخته کالری سوزانده بودند.  

 

نحوه استفاده از صفحه تعادل, انواع تخته تعادل, تخته تعادل فیزیوتراپی

تخته تعادل کودکان

 

تقویت عضلات پا با تخته تعادل

 تمرین با تخته تعادلی سبب تقویت عضلات پا می گردد. کودکان موقع بازی با تخته تعادلی بدون این که آگاه باشند در حال ورزش کردن هستند و عضلات پایشان را تقویت میکنند. حفظ  تعادل روی تخته سبب عضله سازی زیادتر در پاها می گردد و حتی میتواند برای عضلات صدمه دیده حالت توان بخشی داشته باشد. ورزشکارانی که در تمریتان خود از تخته تعادلی استفاده میکنند در طول مسابقات کمتر از ناحیه مچ پا صدمه می بینند. 

 

تقویت هماهنگی نیمکره های مغز با تخته تعادل

 تمرین تعادل روی برد سبب می گردد از هر دو نیمکره مغز به طور همزمان برای حفظ تعادل استفاده نمایید که همین امر باعث تقویت نیمکره های مغز و بهبود تمرکز می گردد، اثر این هماهنگی روی کودکان خیلی زیادتر مشهود است. هر چه حرکت های روی برد پیچیده تر باشد هماهنگی بین مغز و بدن سخت تر می گردد و هر دو نیمکره مغز زیادتر تقویت می گردند. 

 

گردآوی :

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها