لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

دلایل پاکیزه نشستن ظروف در ظرفشویی چیست؟


علت تمیز نشستن ظروف در ماشین ظرفشویی, دلایل تمیز نشستن ظروف در ظرفشویی, علت تمیز نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی

دلیل پاکیزه نشستن ظروف در ماشین ظرفشویی

 

 دلایل پاکیزه نشستن ظروف در ظرفشویی

چنانچه ماشین ظرفشویی شما پاکیزه نمی شوید، نه فقط سبب می گردد ظروف را دوباره با دست بشویید، بلکه این پاکیزه نشستن ظروف، نشان از اشکالی در یکی از قطعات داخلی ماشین ظرفشویی است. در این نوشته بیتوته تلاش نموده ایم تا در مورد این اشکالات و شیوه رفع آنها صحبت کنیم.

دلایل پاکیزه نشستن ظروف در ماشین ظرفشویی

استفاده از مواد شوینده نامناسب

شاید مهم‌ترین و رایج ترین علت پاکیزه نشستن ماشین ظرفشویی استفاده از مواد شوینده نامناسب باشد. شوینده‌های ماشین ظرفشویی شامل پودر، ژل، مایع شستشو، نمک مخصوص ماشین ظرفشویی و قرص ظرفشویی می‌شود. هر یک از این انواع گوناگون شوینده کاربرد و کارایی گوناگونی دارد و یکی از آنها می‌تواند علت لکه‌های سفید روی ظروف باشد. در ادامه زیادتر با انواع شوینده آشنا خواهیم شد.

 

اگر از ماده شوینده نامناسب، تاریخ گذشته، تقلبی یا بی کیفیت استفاده نمایید، در آخر  شستشوی ظروف، کیفیت شستشو و تمیزی مطلوبی نخواهید داشت. 

 

– پودر شوینده ماشین ظرفشویی

پودرهای ماشین ظرفشویی از شایع ترین شوینده‌های مورد استفاده هستند که می بایست در کنار آنها حتما از مایع جلا دهنده و نمک ویژه هم استفاده نمود. این پودرها هنگامی که شستشو در دمای پایین انجام می‌گیرد، به خوبی در آب حل نشده و تقریبا زیادتر وقتها سبب به وجود آمدن رسوب یا لکه ابری شکل روی ظروف می‌شوند. یک علت سفیدک زدن ظروف در ماشین ظرفشویی استفاده از این پودرهاست.

 

– ژل ماشین ظرفشویی

ژل ظرفشویی شوینده بهتری نسبت به پودرهای ظرفشویی به حساب می آید، چون که مشکل رسوب و حلالیت پایین در آب سرد را ندارد. ژل های ظرفشویی در انواع گوناگون ساده و آنزیم دار وجود دارند و این اواخر زیادتر استفاده می گردد. استفاده از ژل های ظرفشویی هم زیادتر با استفاده از مایع جلادهنده و نمک مخصوص همراه است.

 

علت تمیز نشستن ظروف در ماشین ظرفشویی, دلایل تمیز نشستن ظروف در ظرفشویی, علت تمیز نشستن ماشین ظرفشویی

دلایل پاکیزه نشستن ظروف در ظرفشویی

 

– مایع جلا دهنده یا براق کننده ظرفشویی

مایع جلادهنده یا براق کننده که با اسامی دیگری هم شناخته می‌شود، در مرحله آخر سیکل شستشو و زمان آبکشی ظروف مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مایع جلادهنده برای درخشندگی زیادتر ظروف و کمک به خشک شدن خوبتر آنان استفاده می‌شود. اگر از مایع جلادهنده استفاده نشود یا کم باشد، به جز مشکل پاکیزه نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی، امکان دارد در خشک شدن ظروف هم دچار مشکل شویم. در صورت زیاد بودن مقدار مایع جلادهنده هم مشکلات دیگری مثل سبب کف کردن زیاد در ماشین ظرفشویی خواهد شد.

 

– نمک ماشین ظرفشویی

نمک ویژه ماشین ظرفشویی یکی از اثرگذارترین مواردی است که بر روی شستشوی ظروف به وسیله ماشین ظرفشویی خواهد داشت. کیفیت نمک و مقدار آن خیلی مهم است چون که کار نمک ،گرفتن سختی آب و تنظیم آن است و این کار مستقیما در کیفیت شستشو و رسوب و سفیدک زدن ظروف دخیل است.

 

– قرص ماشین ظرفشویی 

قرص های ماشین ظرفشویی به دلیل عملکرد بهتری که در قیاس با دیگر شوینده ها نشان دادند از محبوبیت زیادتری برخوردارند. قرصهای ماشین ظرفشویی در چندین مدل آنزیم دار و بدون آنزیم و گچی و چند کاره که به جز شوینده دارای مایع جلادهنده و قدری نمک هم هستند ، در بازار وجود دارند.

 

علت تمیز نشستن ظروف در ماشین ظرفشویی, دلایل تمیز نشستن ظروف در ظرفشویی, علت خوب شسته نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی

علت پاکیزه نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی

 

مشکل در قسمت جاپودری 

اگر محفظه جاپودری، خراب شده باشد، سبب می گردد تا مواد شوینده وارد مخزن نشود.

 

خرابی المنت و ترموستات

گاهی امکان دارد بعد از بیرون آوردن ظرف ها از ماشین ظرفشویی، لکه های سفید رنگ یا سفیدک های کوچکی را روی ظرف ببینید. عوامل گوناگونی باعث به وجود آمدن سفیدک روی ظرف ها می شوند ولی علت مهم آن امکان دارد به دلیل خراب شدن المنت و ترموستات ماشین ظرفشویی باشد. در چنین وضعیتی آب به درستی گرم نمی شود. گرم نشدن آب در ظرفشویی مانع حل شدن مواد شوینده به طور کامل می گردد. به همین علت مواد شوینده حل نشده به ظروف می چسبند و باعث ایجاد سفیدک در ماشین ظرفشویی می شوند.

 

اختلال در عملکرد بازوهای آب پاش 

داخل ماشین ظرفشویی قطعه ای قرار داده شده است که باعث پخش شدن آب در دستگاه و شست و شوی ظروف می گردد. این قطعه که بازوی آب پاش نام دارد با چرخش خود باعث پخش شدن آب می گردد. اگر بازوی آبپاش ماشین ظرفشویی خراب شده باشد، آب درست در همه جای ظروف پخش نمی شود و مواد شوینده به ظروف درون دستگاه می چسبد. 

 

چنانچه سوراخ های بازوی اسپری به شدت بسته شده باشد، تلاش نمایید آن را با دست پاکیزه نمایید. بازوی اسپری در پایین ماشین ظرفشویی وجود دارد و بیشتر قابل جدا شدن است یا با بازکردن درپوش آن جدا می گردد. از یک خلال دندان برای پاکیزه کردن سوراخ ها استفاده نمایید و بعد بازوی اسپری را زیر آب داغ بشویید.

 

تنظیمات اشتباه ماشین ظرفشویی

تنظیمات ماشین ظرفشویی یکی دیگر از عوامل پاکیزه نشستن ظروف داخل ماشین ظرفشویی است با تنظیم درست برنامه شستشو مقدار سختی آب نسبت به محل زندگی تنظیم می گردد انتخاب دقیق برنامه نسبت به چرب بودن سطح ظروف باعث می گردد دمای آب به اندازه کافی گرم شود و شستشوی خوبی داشته باشد.

 

علت تمیز نشستن ظروف در ماشین ظرفشویی, دلایل تمیز نشستن ظروف در ظرفشویی, دلایل تمیز نشستن ماشین ظرفشویی

دلیل خوب شسته نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی

 

کثیف بودن فیلتر تخلیه ظرفشویی

در قسمت کف ماشین ظرفشویی دستگاه فیلتری است که چنانچه کثیف باشد سبب گرفتگی خروجی آب شده و باعث برگشت آب کثیف به چرخه شستشو می گردد که این کار باعث کثیف ماندن ظرفها بعد از پایان سیکل کاری می گردد. همین طور در ماشین ظرفشویی های جدید پشت فیلتر کف دستگاه حسگر چربی وجود دارد که هنگامی فیلتر کثیف می گردد این حسگر در تشخیص میزان چربی اشتباه می نماید که این فرایند باعث کثیف ماندن یا شستشو با زمان خیلی زیاد می گردد.

 

اگر با ظروفی کثیف داخل ماشین ظرفشویی بعد از شستشو روبرو شدید می بایست آبپاش های دستگاه را چک نمایید تا گرفتگی و انسداد نداشته باشند،در بعضی مواقع خرده ریز های ظروف یا رسوب داخل ماشین ظرفشویی این روزنه ها را مسدود می نماید که این کار باعث می گردد فشار آب برای پاشیدن روی ظروف کم شود و هنگامی که فشار پاشش آب کم شدن می یابد ظروف شسته نشده و کثیف می ماند. پس می بایست آبپاش های دستگاه را می بایست پاکیزه کنیم که این سوراخ ها مسدود نباشند و اگر گرفتگی بود با استفاده از سوزن یا فشار باد این روزنه ها را باز نمایید.

 

پایین بودن دمای آب

آب ماشین ظرفشویی شما می بایست حداقل به 50 درجه سانتیگراد برسد تا ظروف به درستی پاکیزه شوند. بعضی از ماشین های ظرفشویی به صورت خودکار آب را تا این دمای ایده آل گرم می کنند.

 

چنانچه ماشین شما این گونه نیست و آب گرم به صورت مستقیم وارد ظرفشویی می گردد چک نمایید که آبگرمکن تا حد امکان نزدیک به 50 درجه سانتیگراد تنظیم شده باشد.

 

همین طور قادر هستید شیر آب سینک آشپزخانه را برای یک دقیقه، پیش از روشن کردن ماشین ظرفشویی باز نمایید تا مطمئن شوید که آب گرم از همان ابتدای شستشو به داخل ماشین وارد شود.

 

خرابی شیر ورودی

چنانچه نکته های قبلی را آزمون نموده اید و ماشین ظرفشویی شما هنوز به خوبی پاکیزه نمی شوید، امکان دارد در شیر ورودی آب مشکل داشته باشید. این قسمتی است که سبب می گردد آب به داخل دستگاه وارد شود. نشان دیگری که دریچه ورودی شما خراب شده است: در طول چرخه شستشو صدایی شبیه چکش می شنوید.

 

برای برطرف کردن دلیل پاکیزه نشستن ماشین ظرفشویی و تعمیرات در این مورد قادر هست پیچیده باشد، پس دفترچه راهنمای دستگاه را بخوانید تا ببینید روش عوض کردن شیر ورودی وجود دارد یا می بایست با نمایندگی تعمیرات ظرفشویی تماس بگیرید.

 

علت تمیز نشستن ظروف در ماشین ظرفشویی, دلایل تمیز نشستن ظروف در ظرفشویی, علت تمیز نشستن ماشین ظرفشویی

دلایل پاکیزه نشستن ماشین ظرفشویی

 

سختی آب

چنانچه آب منزلتان روی هر ظرفی که می ریزید، اثرهای گچی باقی می‌گذارد، دلیل آن سختی آب است.

 

آبی که پر از مواد معدنی بسیاری مثل کلسیم و منیزیم است. سختی آب همین طور قادر هست در داخل ماشین ظرفشویی شما باقی بماند و بر کارایی و طول عمر آن اثر بگذارد سختی آب یک علت پاکیزه نشستن ماشین لباسشویی است.

 

خوبتر است که یک فیلتر آب در راه لوله آبی که به منزل شما وارد می گردد نصب نمایید تا به کنترل صدمه ناشی از رسوبات معدنی کمک نماید.

 

خراب بودن پمپ آب ماشین ظرفشویی

خراب شدن پمپ آب از دیگر علل پاکیزه نشستن ظروف به وسیله ماشین ظرفشویی است و بررسی و تعمیر آن احتیاج به مهارت دارد. چنانچه پس از روشن شدن ماشین ظرفشویی حس کردید که صدای وزوز از داخل دستگاه به گوش میرسد یا آبگیری دستگاه با مشکل روبرو شده است، می بایست پمپ را بررسی و در صورت نیاز آن را تعمیر یا عوض نمایید.

 

چیدمان اشتباه ظروف در ماشین ظرفشویی

سه بازوی آبپاش در قفسه بالایی و پایینی و مرکزی وجود دارند که می بایست آب را روی همه ظروف در قفسه ها بپاشند. در خیلی وقتها چیدمان ظروف در قفسه ها طوری است که این آبپاشی نمی تواند بدرستی انجام گیرد. گیر کردن بازوها به قابلمه و ظرف های بزرگ، فاصله کم میان ظرف ها و عدم امکان ورود آب به درون آنها همه باعث میشوند تا کثیفی ها شسته نشوند. داخل قفسه های ماشین ظرفشویی محل قرار گرفتن هر یک از انواع ظروف مشخص است و خوبتر است مطابق همین چیدمان را انجام دهید.

 

ایراد در قسمت برد کنترل الکترونیکی 

می دانید که همه فرمان ها از راه این قسمت یعنی برد به دستگاه داده می گردد در صورت خرابی برد نمی توانید کار خود را به خوبی انجام بدهد. برای این کار می بایست یک تعمیر کار ایراد آن را برطرف نماید.

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها