لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

خوبترین راهکارهای ضدعفونی کردن خانه و آشپزخانه


تمیزکاری برای زیادتر اشخاص سخت و ناخوشایند است، اما کسی نیست که از داشتن خانه‌ای پاکیزه لذت نبرد. آیا روشی سریع و تاثیرگذار برای نظافت خانه و زدودن گرد و غبار و باکتری‌ها از آن وجود دارد یا خیر؟

 

در این نوشته به بررسی راهکارهای ضدعفونی کردن خانه، از هوا گرفته تا ملحفه‌ها و سطوح آشپزخانه می‌پردازیم و انواع ضدعفونی‌کننده‌های شیمیایی و خانگی و ویژگی‌های آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم. همچنین به بررسی عملکرد شماری از خوبترین شوینده‌های ضدعفونی‌کننده می‌پردازیم.

 

10 نکته اساسی برای انتخاب مواد ضدعفونی ‌کننده سطوح

انجام راهکارهای ضدعفونی کردن خانه بدون داشتن محصولات ضدعفونی مناسب، موفقیت‌آمیز نخواهد بود. برای انتخاب مناسب می بایست بدانیم ضدعفونی‌کننده‌ها می بایست دارای چه ویژگی‌هایی باشند.

 

– اثر گسترده‌ای بر روی انواع باکتری‌ها، مخمرها، کپک‌ها و ویروس‌ها داشته باشد.

 -اثرگذاری آن سریع باشد.

 -دارای قدرت نفوذ کافی باشد.

 -استفاده از آن آسان باشد.

 -برای کاربر و محیط زیست ایمن باشد.

 -دارای سازگاری با سطوح باشد و به سطح صدمه نرساندن.

 -بوی قابل قبول داشته باشد.

 -مقرون به صرفه باشد.

 -غیر قابل اشتعال باشد.

 -تحت تاثیرعوامل محیطی قرار نگیرد. می بایست در حضور مواد آلی (خون، خلط، مدفوع) اثر خود را حفظ نماید و با ترکیب صابون، مواد شوینده و سایر مواد شیمیایی سازگار باشد.

 

بهترین راهکارهای ضدعفونی کردن خانه و آشپزخانه

 

به پاکسازی سطوح محیط توجه بسیارداشته باشید

مهمترین ویژگی ضدعفونی‌کننده‌ی ایده‌آل، داشتن خاصیت آنتی‌باکتری و ضدمیکروب‌ است. آنتی‌باکتری‌ها، و ضدمیکروب‌ها، باکتری‌ها را هدف قرار داده و میکروارگانسیم‌های متفاوتی مثل ویروس را از بین می‌برند.

 

شوینده سطوح دامستوس از محبوب‌ترین مواد برای پاکسازی و حفظ بهداشت منزل است. Domestos شوینده‌ای با تنوع محصول بالاست که در ادامه به کاربرد انواع دامستوس می‌پردازیم.

 

بهداشت حداکثری سطوح با مایع سفید‌کننده دامستوس

یکی از روش‌های پاکسازی و گندزدایی عمیق سطوح خانه و محیط کار، استفاده از مایع سفید‌کننده غلیظ است. این محصول علاوه بر پاک‌کنندگی و سفید‌کنندگی بالا، درخشندگی سطوح را نیز میسر می‌نماید.

غلظ‌ت بالاتر، بوی ملایم‌تر و اثرگذاری سریع و قوی از عوامل محبوبیت این محصولات در میان کاربران است.

 

اسپری چند منظوره سطوح دامستوس

از اسپری سطوح دامستوس نیز می‌توان برای مقابله با باکتری‌ها، قارچ‌ها و میکروب‌ها استفاده نمود. این اسپری می‌تواند جایگزینی برای محصولات ضدعفونی‌کننده خانگی باشد، زیرا قدرت بالاتری دارد. همچنین به علت چندمنظوره بودن، می‌توانید این اسپری را با خیال راحت در تمام محیط‌های خانه، مثل آشپزخانه و دستشویی استفاده نموده و جرم و لکه‌های سرسخت را پاک و سطوح را ضدعفونی نمایید.

 

از ضدعفونی کردن ملحفه‌ها قافل نشوید

در ارائه راهکارهای ضدعفونی کردن خانه، همیشه توجه بسیاری به تخت خواب و ملحفه‌ها می‌شود. ما زمان بسیاری از روز را در تخت سپری می‌کنیم و کیفیت خواب ما با بهداشت آن رابطه‌ی مستقیم دارد.

برای شستشو با ماشین لباسشویی، خوبتر است ملحفه‌ها را از دیگر لباس‌های کثیف جدا نمایید و برنامه‌ی شستشو آن‌ها را با توجه به جنس پارچه انتخاب نمایید. انتخاب شوینده‌ی مناسب را جدی بگیرید!

 

شوینده‌های غیراستاندارد، سبب صدمه به الیاف پارچه و کوتاه‌ شدن عمر سودمند آن شود. از طرفی امکان ایجاد حساسیت‌های پوستی و تنفسی نیز در این مورد وجود دارد. مایع لباسشویی کامفورت محصولی مطمئن و به صرفه است. انواع شوینده‌های کامفورت علاوه بر قدرت بالا در پاک‌کنندگی و ضدعفونی، شامل نرم‌کننده و رایحه‌ی مطبوعی هستند و به آرامش خواب شما کمک می‌کنند.

 

ضدعفونی کردن سرویس بهداشتی را جدی بگیرید

دستشویی و حمام در ارتقای بهداشت شخصی دارند و همزمان از آلوده‌ترین محیط‌ها در خانه هستند. با توجه به نوع و میزان کاربری این فضاها می بایست سهم بسیاری در تمیزکاری محیط داشته باشند. سرویس بهداشتی به علت ماهیتی که دارد، می‌تواند به آسانی محلی برای رشد باکتری و قارچ‌ها باشد، بر این اساس نباید در ضدعفونی کردن آن کوتاهی نمود.

 

پیشنهاد می‌کنیم برای انتخاب شوینده مناسب برای سرویس بهداشتی، علاوه بر قدرت بالای پاک‌‌کنندگی، به داشتن رایحه‌ی خوشایند نیز توجه نمایید تا بعد از شستشو هوای محیط نیز تازه و خوشایند باشد.

 

پاک‌کننده سیف کرمی زرد با رایحه ی لیمو اینهدف را به خوبی انجام می‌دهد. کافی است کمی از مایع کرمی سیف زرد را روی سطوح نمدار سینک و کاسه‌ی دستشویی بریزید. بعد از گذشت زمانی کوتاه آن را به کمک برس‌ شستشو دهید و آبکشی نمایید. در نتیجه می‌بینید که شیرآلات، سرامیک و کف دستشویی درخشان و پاکیزه می‌شوند و رایحه‌ی لیمو به ایجاد حس تمیزی زیادتر کمک می‌نماید.

 

راهکارهای ضدعفونی کردن خانه

 

ساده‌ترین و آسان‌ترین راهکارهای ضدعفونی کردن خانه

همه‌ی ما در انجام تمیزکاری خانه شاید کمی گیج شویم و ندانیم کار را از کجا و به چه ترتیبی آغاز کنیم. گاهی همین موضوع سبب می‌شود که آغاز تمیزکاری را به تعویق بیندازیم و این سلامت ما و اعضای خانواده را به خطر می‌اندازد.

در فهرست زیر به شماری از کارهایی که می‌توانید به‌صورت روزمره انجام دهید تا تمیزی محیط حفظ شود، اشاره می‌کنیم:

 

-سطح گاز را پیش از خشک شدن لکه‌ها دستمال بکشید.

 

-بلافاصله بعد از ایجاد لکه روی فرش و مبل همان قسمت را پاکیزه نمایید.

 

-اتاق‌های پرتردد را روزانه جارو نمایید.

 

-بعد از هر بار آشپزی، سطوح آشپزخانه را ضدعفونی نمایید.

 

-پنجره و دریچه‌های اضافی را ببندید تا از ورود گرد و غبار پیشگیری شود.

در ادامه به بررسی راهکارهای ضدعفونی کردن خانه به ساده‌ترین شکل ممکن می‌پردازیم که می‌تواند به شما در انجام این کار کمک نماید.

 

محیط‌های مختلف را همزمان پاکیزه نمایید

بعضی اشخاص ابتدا به سراغ یک محیط برای مثال آشپزخانه یا سرویس بهداشتی می‌روند و آن را از صفر تا صد پاکیزه می‌کنند. پیشنهاد ما این است که این کار را ننماییدو یک مرحله را همزمان در تمامی محیط‌ها انجام دهید.

 

برای مثال ابتدا تمامی خانه را با نظم نمایید و هر وسیله‌ای را سر جای خود قرار دهید. سپس به تمیزکاری سطوح و گردگیری بپردازید و در آخر کل خانه را جارو بزنید. در این صورت رفت و آمد از یک محیط به محیط دیگر سبب کثیف شدن دوباره نمی‌شود و مجبور نیستید کارها را چند بار انجام دهید.

 

لوازم تمیزکاری خود را در کنار هم قرار دهید

حتما برای شما هم پیش آمده که حین تمیزکاری لوازم مورد نیاز خود مثل دستمال و شوینده‌ها را در اتاق‌های مختلف بگذارید و فراموش نمایید. پیشنهاد ما به شما این است که از یک سطل یا سبد مناسب برای جمع‌آوری تمام لوازم مورد نیاز خود استفاده نمایید. بعد از ضدعفونی کردن محیط خانه، آن‌ها را در همان محل خود قرار دهید تا از اتلاف وقت برای یافتن لوازم پیشگیری شود.

 

از سطوح بالاتر آغاز نمایید

هیچ وقت برای تمیزکاری خانه از سطوح پایین آغاز ننماییدزیرا با پاکیزه کردن سطوحی که بالاتر از آن‌ها قرار دارد، زحمت شما به هدر می‌رود. برای مثال ابتدا سطح بالای یخچال، تلویزیون، کتابخانه و قاب عکس‌ها را گردگیری نمایید. برای سطوحی که دسترسی سختی دارند می‌توانید از یک جاروی دسته‌ای استفاده نمایید و پارچه‌ای مناسب گردگیری به سر آن ببندید تا به آن نقاط دسترسی داشته باشید.

 

آسان‌ترین راهکارهای ضدعفونی کردن خانه

 

به موقعیت تشک خود رسیدگی نمایید

تعویض و شستشوی ملحفه‌های تشک ضروری است اما کافی نیست. همیشه اجازه دهید تشک شما حدود ۲۰ دقیقه بعد از برداشتن محلفه‌های استفاده شده، در تماس با هوا قرار بگیرد.

روی سطح آن را با جاروبرقی تمیزکنید تا گرد و غبار و سلول‌های مرده پوست از روی آن برداشته شوند. این کار را برای هر دو طرف تشک انجام دهید. در صورت ایجاد لکه در سریع‌ترین زمان ممکن برای رفع آن تلاش نمایید تا لکه به اطراف پخش نشود.

 

چطور هوای محیط را پاکسازی و تهویه کنیم؟

راهکارهای ضدعفونی کردن خانه تنها به پاکیزه کردن سطوح محدود نمی‌شود. هوای پاک و مطلوب بر کیفیت زندگی و روحیه‌ی اشخاص اثر زیاد دارد. یکی از خوبترین محصولات موجود خوشبو کننده هوا کامفورت است. این محصول دارای تنوع رایحه است و روی مبلمان، البسه و پرده‌ها قابل استفاده نمود.

 

برای تهویه و خوشبو شدن فضا، با داشتن شماری مواد ساده می‌توانید برای خود یک اسپری ضدعفونی‌کننده ساده و خانگی بسازید. برای این کار ابتدا ۳ لیوان آب را به ۱ لیوان سرکه سفید بیافزایید و خوب مخلوط نمایید. سپس حدود ۷ قطره از روغن اسطخودوس نیز به آن بیافزایید تا رایحه دلپذیری به همراه داشته باشد و بوی تند سرکه را بپوشاند.

 

ضدعفونی کردن سطوح آشپزخانه

آشپزخانه مهم‌ترین فضایی است که می بایست به صورت مرتب پاکیزه و ضدعفونی شود زیرا محل نگهداشتن موادغذایی خام و پخت و پز است. تمام راهکارهای ضدعفونی محیط خانهو آشپزخانه را با برنامه‌ای روزانه انجام دهید تا از بروز بیماری‌ها و مشکلات پی‌‌آمد آن پیشگیری شود.

یکی از مشکلاتی که پاکیزه کردن در آشپزخانه با آن روبرو هستیم، پاک کردن سطوحی مثل گاز است که به علت پخت و پز دائمی، روی آن جرم و لکه‌های روغن ایجاد می‌شود. برای زدودن جرم و لکه‌ها موادی مورد نیاز است که توانایی حل کردن چربی‌ها را داشته باشد.

 

اسپری پاکیزه کننده سطوح آشپزخانه سیف آنتی ‌گریس از محصولات موجود در بازار است که سطوح چرب را به خوبی پاکسازی می‌نماید. با اسپری کردن چند پاف از سیف روی سطوح چرب و روغنی، دیگر نیازی به سیم‌های زبر که به دست و سطوح صدمه می‌زنند، ندارید. با اسپری گاز پاک‌ کن سیف در کوتاه‌‌ترین زمان ممکن، سطوح عاری از روغن و چربی می‌شوند.

 

ضدعفونی کردن سطوح آشپزخانه

 

استفاده از ضدعفونی‌کننده‌های خانگی و طبیعی

بسیاری از راهکارهای ضدعفونی‌ کردن خانه، از نسل‌های قبل آموخته شده‌اند و همچنان کاربرد دارند. نکته خیلی مهمی که می بایست به آن توجه داشته باشید این است که ضدعفونی‌کننده‌های خانگی با وجود داشتن خطر کمتر، می بایست همچنان با احتیاط مورد استفاده قرار گیرند زیرا آن‌ها نیز شاید در غلظت بالا و در صورت تماس، برای پوست و گوارش انسان خطراتی را به همراه داشته باشند.

 

بعضی اشخاص استفاده از ضدعفونی‌کننده‌های طبیعی را ترجیح می‌دهند زیرا به‌طور معمول قدرت صدمه‌رسانی کمتری نسبت به مواد شیمیایی دارند. اگر شما هم جزو این دسته از اشخاص هستید می‌توانید در این بخش با شماری از انواع ضدعفونی‌کننده طبیعی آشنا شوید و از آن‌ها برای تمیزی خانه و محیط خود استفاده نمایید.

 

ضدعفونی‌کننده‌ بر پایه الکل

برای آماده کردن محلول ضدعفونی‌کننده خانگی بر پایه‌ی الکل، ابتدا ۱۰ الی ۳۰ قطره از روغن آویشن را در ظرفی با حجم یک چهارم لیتر بریزید و سپس ظرفیت باقی‌مانده آن را با الکل ۶۰٪ پر نمایید.

 

علاوه بر آویشن می‌توانید از دیگر روغن‌های طبیعی که عطر آن را می‌پسندید، استفاده نمایید. از این محلول برای ضدعفونی‌‌کردن سطوح در معرض تماس بهره بگیرید. برای مثال پس از گذاشتن کیسه‌های خرید روی سطوح آشپزخانه، از این محلول اسپری نمایید و با یک دستمال، خوب آن را پاکیزه نمایید.

 

ضدعفونی‌کننده سرکه‌ و آب اکسیژنه

سرکه معمولا در هر آشپزخانه‌ای پیدا می‌شود که می‌توانید قدرت پاک‌کنندگی آن را به کمک هیدروژن پروکسید (آب اکسیژنه) زیادتر نمایید. توجه داشته باشید که نباید سرکه را با هیدروژن پروکسید مخلوط نمایید. ترکیب این دو ماده طی یک عکس العمل شیمیایی به تولید پراستیک اسید منجر می‌شود و خیلی خطرناک است.

برای استفاده از این ضدعفونی‌کننده ابتدا دو بطری آماده کردن نمایید و در یکی سرکه‌ی رقیق و در دیگری محلول هیدروژن پروکسید ۳٪ بریزید. این ضدعفونی‌کننده برای تمیزی سطوح خیلی کاربردی است.

 

ابتدا سطح مورد نظر خود را دستمال بکشید و سپس یکی از این دو محلول را اسپری نموده و ۵ دقیقه منتظر بمانید. سپس آن را با دستمال پاکیزه پاک نمایید و اسپری دوم را روی سطح بپاشید. این اسپری نیز می بایست ۵ دقیقه بماند و بعد با آب یا دستمال نمناک کاملا پاکیزه شود.

 

ضدعفونی‌کننده سرکه و جوش شیرین

یکی دیگر از ضدعفونی‌کننده‌هایی که در آشپزخانه به کار می‌رود از سرکه و جوش شیرین آماده کردن می‌شود. برای آماده کردن‌ی این محلول، به ازای چهار لیوان آب، یک چهارم لیوان سرکه سفید و دو قاشق غذاخوری جوش شیرین بیافزایید. در صورت تمایل برای ایجاد بوی خوشایند، در آن کمی آب لیموترش تازه بچکانید.

 

جمع‌بندی

تا اینجا با مهم‌ترین راهکارهای ضدعفونی کردن خانه آشنا شدیم و ویژگی‌هایی ضدعفونی‌کننده مناسب را بررسی کردیم. سپس به مرور مراحلی پرداختیم که می‌توان به کمک آن، راحت‌تر به تمیزکاری محیط خانه پرداخت.

 

در ادامه به صورت موردی به ضدعفونی‌کردن هوا، ضدعفونی‌کردن ملحفه‌ها و سطوح آشپزخانه پرداختیم و در هر کدام خوبترین محصولات موجود در بازار را معرفی کردیم.

اگر می‌خواهید تمام محصولات پاک کننده و پاکیزه کننده مورد نیازتان را بصورت یکجا و آسان آماده کردن‌ نمایید، یونیلیور مارکت را به شما معرفی می‌کنیم. یونیلیور مارکت، فروشگاه اینترنتی معتبر برای خرید مواد ضدعفونی کننده و شوینده‌های سطوح است و ارائه دهنده‌ی تمام محصولات یونیلیور را با ضمانت اصالت کالا است.

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها