لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

خوبترین روش‌ها برای پاکیزه کردن کفپوش بتنی


نکات تمیز کردن کفپوش بتنی

نکته های پاکیزه کردن کفپوش بتنی

 

چطور کفپوش بتنی را خوبترین شکل خود پاکیزه کنیم؟

پاکیزه کردن کفپوش بتنی یکی از اصول مهم در حفظ نظافت و بهداشت محیط‌های داخلی و خارجی است. در این نوشته از بیتوته به روش‌ها و تکنیک‌های مختلف برای پاکیزه کردن و مواظبت از کفپوش بتنی پرداخته شده است.

در حالی که بتن زمانی به پاسیوها، پیاده روها، راهروها، زیرزمین ها و گاراژها منتقل می شد، این مصالح ساختمانی به یک گزینه پیچیده برای کف و میز تبدیل شده است. بتن به عنوان یک سطح فوق العاده بادوام ارزشمند است. با این حال، هنوز هم هر از گاهی از گرد و غبار، زباله ها و حتی نشت های چسبنده کثیف می گردد. بتن بدون آب بندی، به ویژه، در طول سال ها زمانی که زنگ یا کپک به سطح آن نفوذ می نماید، قادر هست سریعتر تجزیه شود. خوشبختانه مواظبت از کف بتنی با پاکیزه کردن با نظم خیلی آسان است.

 

اگر یک کف بتنی تازه روکش شده دارید، مواظبت مناسب در طول زمان برای حفظ کف ضروری است. چه در حال پاکیزه کردن بتن تمام شده در داخل خانه خود باشید، چه در حال تازه کردن بتن آب بندی نشده در پاسیو یا از بین بردن لکه های موجود در گاراژ خود، یک راه حل ساده برای اینکه بتن کاملاً جدید به نظر برسد وجود دارد.

 

در اینجا روش پاکیزه کردن انواع کف بتنی را در چند مرحله سریع یاد بگیرید.

  

چند وقت یکبار کف های بتنی را پاکیزه کنیم

کف‌های بتنی داخلی (درزبندی، صیقلی، لکه‌دار یا رنگ‌شده) را تقریباً هر دو هفته یک‌بار یا در صورت نیاز زمانی که کثیفی و کثیفی آغاز به جمع شدن نمود، پاکیزه نمایید. در گاراژ و پاسیو یا مسیرهای پیاده روی، برای پاکیزه کردن عمیق بتن آب بندی نشده حدود یک بار در سال برنامه ریزی نمایید و در صورت لزوم، لکه ها را پاک نمایید.

 

قبل از اینکه آغاز کنی

برای محافظت از کف های خود در برابر صدمه و پاکیزه کردن آنها به طور تاثیرگذار، ضروری است که بدانید چه نوع پرداختی روی بتن وجود دارد. لکه ها و ریزش ها می بایست در اسرع وقت پاکیزه و درمان شوند. درمان های کف بتنی زیر در خانه ها یافت می گردد:

 

بتن مهر و موم شده

بتن مهر و موم شده با رزین های اکریلیک، سیلیکات های نافذ، اپوکسی ها یا یورتان ها پوشانده می گردد و آن را غیر متخلخل و مقاوم در برابر لکه می نماید.

 

جلا داده شده

بتن را میتوان به صورت مرطوب یا خشک پرداخت و به سطحی براق تبدیل نمود که هرگز نیازی به واکس زدن یا پوشش مجدد ندارد. سطح درخشندگی را میتوان انتخاب نمود و بتن را میتوان به گونه ای رنگ آمیزی نمود که شبیه سنگ مرمر، گرانیت یا هر سنگ صیقلی باشد.

 

 بتن لکه دار

اگر خاکستری رنگ مورد علاقه شما نیست، لکه هایی در طیف وسیعی از رنگ ها برای رنگ آمیزی بتن تازه ریخته شده یا قدیمی وجود دارد. لکه ها در بتن نفوذ می کنند و دائمی هستند. سپس میتوان درآخر آن را مهر و موم نمود یا بدون مهر و موم رها نمود.

 

 بتن نقاشی شده

در حالی که بتن به آسانی لکه ها را می پذیرد، دستیابی به سطحی بادوام با رنگ روغنی یا لاتکس دشوارتر است. اگر سطح صیقلی یا مهر و موم شده باشد، رنگ به درستی نمی‌چسبد و پوسته شدن رخ می‌دهد.

 

 بتن بدون مهر و موم

بتن ریخته شده بدون هیچ گونه عملیات اضافی آب بندی می گردد. این سبب می گردد سطح به طور طبیعی متخلخل و مستعد لکه ها (به ویژه لکه های مایع مثل روغن) باشد.

  

آنچه شما نیاز دارید

تجهیزات / ابزار

جارو، گرد و غبار پاک کن یا جاروبرقی

طی یا گردگیر مرطوب

سطل

شلنگ باغ یا واشر فشار (اختیاری؛ فقط بتن بدون آب بندی)

 

مواد

مایع ظرفشویی (بتن مهر و موم شده)

پاک کننده بتن صیقلی تجاری (بتن صیقلی)

پاک کننده همه منظوره (بتن رنگ شده)

تری سدیم فسفات (بتن آب بندی نشده)

 

دستورالعمل ها

مواد و ابزار مورد نیاز برای پاکیزه کردن کف بتنی

 

روش پاکیزه کردن کف های بتنی مهر و موم شده

از آنجایی که کف‌های بتنی مهر و موم شده غیر متخلخل هستند، در برابر زیادتر لکه‌ها مقاوم هستند و نظافت را خیلی ساده می‌کنند. شما به یک جارو، جاروبرقی یا گرد گیر به همراه مایع ظرفشویی، یک سطل و یک طی نخی مرطوب نیاز دارید.

  

گرد و غبار و زباله های سطحی را حذف نمایید

کف را جارو بکشید، جاروبرقی بکشید یا گرد و غبار را پاکیزه نمایید تا از خراشیدگی ناشی از خاک و شن پیشگیری نمایید.

 

نکته

استفاده از سیستم جاروبرقی رباتیک و  طی گردگیر ، مواظبت از کف‌های بتنی داخلی را سریع و آسان می‌نماید.

 

محلول پاک کننده و آب را مخلوط نمایید

2 گالن آب گرم و 2 قاشق چایخوری مایع ظرفشویی را در یک سطل یا سینک مخلوط نمایید. کف را با محلول پاکیزه نمایید.

 

هشدار

از پاک کننده های خشن استفاده ننماییدکه قادر هستند درزگیر را خراب و کدر کنند. طبق توصیه نصب کننده مجدداً آب بندی نمایید.

 

 مراقبت از کفپوش بتنی

مواظبت از کفپوش بتنی

 

بشویید و خشک نمایید

با آب پاکیزه و یک دستمال مرطوب روی زمین برگردید تا باقی مانده صابون را بشویید. اجازه دهید کف زمین در هوا خشک شود.

 

روش پاکیزه کردن کف های بتنی صیقلی

این نوع بتن آسان ترین بتن برای مواظبت است، زیرا هرگز نیاز به آب بندی مجدد ندارد. برای پاکیزه کردن بتن صیقلی، به یک جارو، جاروبرقی یا گرد گیر به همراه یک پاک کننده بتن صیقل داده شده تجاری و یک طی پاک کننده مرطوب نیاز دارید.

 

گرد و غبار و زباله های سطحی را حذف نمایید

برای از بین بردن گرد و غبار و زباله از سطح کف، از یک گرد گیر یا جاروبرقی استفاده نمایید.

 

پاکیزه کردن با پاکیزه کننده تجاری

هنگامی کثیف شد، با یک پاک کننده بتن صیقلی تجاری که PH خنثی است، مرطوب نمایید. اکثر پاک کننده ها نیازی به آبکشی ندارند، اما همیشه دستورالعمل های محصول را بخوانید تا تشخیص دهید که آیا این کار ضروری است یا خیر.

 

چطور کف های بتنی رنگ شده را پاکیزه کنیم

کف های بتنی رنگ شده قادر هستند سطوح آب بندی شده یا آب بندی نشده داشته باشند. برای محافظت از رنگ و درزگیر، مهم است که از پاک کننده های خشن یا اسیدی که شاید به پوشش صدمه وارد کنند، اجتناب نمایید. شما به جارو، جاروبرقی یا گرد گیر به همراه یک پاک کننده همه منظوره ملایم، یک سطل یا سینک و یک طی از جنس میکروفیبر نیاز دارید.

  

گرد و غبار و زباله های سطحی را حذف نمایید

گرد و غبار را پاکیزه نمایید یا کف ها را جاروبرقی بکشید تا شن و خاک سطحی که قادر هست سطح رنگ شده را خراش دهد پاک نمایید.

 

راهکار تمیز کردن کفپوش بتنی

راهکار پاکیزه کردن کفپوش بتنی

 

محلول پاک کننده و  آب را مخلوط نمایید

بعد از پاک کردن گرد و غبار، یک محلول تمیزکننده آب گرم و یک پاک کننده همه منظوره مثل پاک کننده همه منظوره را مخلوط نمایید. از یک  طی یا دستمال پاک کننده میکروفیبر استفاده نمایید که فقط کمی با محلول پاکیزه کننده مرطوب شده باشد. از رطوبت بیش از حد استفاده ننماییدکه سبب شکسته شدن رنگ و کنده شدن آن می گردد.

  

 پاکسازی کفپوش بتنی

پاکسازی کفپوش بتنی

 

بشویید و خشک نمایید

کف را با یک دستشویی مرطوب شده با آب معمولی کاملاً بشویید تا باقی مانده صابون از بین برود، سپس کف را با هوا خشک نمایید.

 

روش پاکیزه کردن کف های بتنی بدون آب بندی یا بتن بیرونی

اگرچه مواظبت از آن آسان است، اما بتن بدون آب بندی که برای کف گاراژ، پیاده رو و پاسیو استفاده می گردد، با پاکیزه کردن خوب ظاهر بهتری خواهد داشت. شما به یک جارو یا جاروبرقی با پرزهای سفت، دستکش لاستیکی، تری سدیم فسفات و هرگونه لکه‌بر ضروری نیاز دارید. یک واشر تحت فشار  اختیاری و ایده آل است، اما این کار را میتوان به آسانی با یک شلنگ استاندارد یا یک سطل آب تکمیل نمود.

 

گرد و غبار و زباله های سطحی را حذف نمایید 

با حذف هرگونه کثیفی سست روی بتن آغاز نمایید. هر گونه زباله را با یک جاروی سفت پاک نمایید یا از جاروبرقی بزرگ استفاده نمایید.

 

 روش‌های تمیز کردن کفپوش بتنی

روش‌های پاکیزه کردن کفپوش بتنی

 

شستشو یا اسکراب تحت فشار

آسان ترین راه برای پاکیزه کردن بتن بیرونی با یک واشر فشار پر از محلول تری سدیم فسفات و آب است. با پوشیدن دستکش لاستیکی، دستورالعمل های مخلوط کردن روی محصول را دنبال نمایید.

 

بتن را با شلنگ باغبانی خیس نمایید و از یک برس سفت مثل جارو فشاری برای پخش کردن سدیم فسفات استفاده نمایید، سپس زباله ها را پاک نمایید.

 

بشویید و خشک نمایید

پاکیزه کردن را با یک آبکشی خوب کامل نمایید، مطمئن شوید که محلول پاکیزه کننده به طور کامل از سطح بتن پاک شده است. اجازه دهید منطقه به طور کامل در هوا خشک شود، که بسته به نور خورشید که بتن دریافت می نماید (اگر در خارج از منزل است) شاید حدود سه ساعت طول بکشد.

 

نکاتی برای پاکیزه نگه داشتن بتن طولانی تر

اکثر سطوح بتنی مهر و موم شده، صیقلی و رنگ شده در برابر کثیفی خیلی مقاوم  هستند. اگر طبقات شما به ویژه مستعد ایجاد رسوب ناشی از استفاده روزانه هستند، بتن خود را با جارو کردن روزانه آنها و برنامه ریزی برای پاکیزه کردن هفتگی با آب و پاک کننده دلخواه خود، زمان زیادتری پاکیزه نگه دارید. مهم‌تر از همه، زمانی که کف‌های بتنی شما قبل از اینکه اعضای خانواده‌تان روی آن‌ها راه بروند، کاملاً در هوا خشک شوند، پاکیزه می‌مثل.

 

تمیز کردن کفپوش بتنی

پاکیزه کردن کفپوش بتنی

 

از بین بردن لکه از بتن آب بندی نشده

کف‌های بتنی آب‌بندی نشده مثل آن‌هایی که در گذرگاه‌های بیرونی، پاسیوها و بعضی گاراژها یافت می‌شوند ،زیادتر از بتن نهایی مستعد ایجاد لکه هستند. لکه‌ها می‌توانند از چربی، ریختن مواد غذایی و نوشیدنی، لکه‌های تایر، زنگ زدگی و کپک ناشی شوند.

 

خوشبختانه، پاک کردن انواع مختلف لکه ها با روش های زیر آسان است: 

لکه های چربی: لکه های چربی یا روغن را با پاشیدن ناحیه لکه دار با یک لایه نشاسته ذرت یا بستر خشک بچه گربه پاک نمایید. اجازه دهید حداقل سه روز روی لکه بماند تا روغن جذب شود. زمان می برد زیرا بتن آب بندی نشده متخلخل است و روغن خیلی عمیق می گردد. جاروبرقی را بکشید، سپس در صورت نیاز تکرار نمایید.

 

 نحوه تمیز کردن کف های بتنی

روش پاکیزه کردن کف های بتنی

 

لکه های غذا و نوشیدنی: 2 قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را با 1 لیتر آب مخلوط نمایید. با استفاده از یک برس سفت، مخلوط را بمالید و خوب بشویید. اگر لکه چرب است، مایع را مستقیماً روی لکه بمالید و اسکراب نمایید. خوب با آب ساده بشویید.

 

رد لاستیک: ابتدا محل را خیس نمایید، سپس یک چربی‌گیر را روی لکه‌ها پخش نمایید. اجازه دهید پاک کننده حداقل چهار ساعت کار نماید قبل از اینکه آن را با یک برس سفت بشویید. خوب آبکشی نمایید.

 

لکه های زنگ: اگر لکه های زنگ در بتن سبک هستند، سرکه سفید مقطر را روی لکه ها بریزید و بگذارید حداقل 30 دقیقه بماند. آن را با یک برس سفت بشویید و بشویید. اگر لکه ها بزرگ و تیره هستند، از زنگ زدای تجاری که شامل اسید اگزالیک است استفاده نمایید.

 

لکه های کپک: پوشیدن دستکش لاستیکی، 2 قاشق غذاخوری پودر شوینده لباسشویی، 2 قاشق غذاخوری تری سدیم فسفات (TSP) و 1 لیتر آب را مخلوط نمایید. ناحیه کپک زده را با یک برس سفت و محلول پاکیزه کننده پاکیزه نمایید، سپس خوب بشویید. برای لکه های خیلی سنگین کپک، به جای آن از سفید کننده کلر و محلول آب استفاده نمایید. 1 فنجان سفید کننده را به ازای هر گالن آب مخلوط نمایید و قبل از شستشو، ناحیه مورد نظر را با یک برس سفت بشویید.

 

سوالات متداول در خصوص پاکیزه کردن کفپوش بتنی

سوال ۱: آیا برای پاکیزه کردن کفپوش بتنی نیاز به تجهیزات خاصی داریم؟

بله، برای پاکیزه کردن کفپوش بتنی نیاز به تجهیزاتی مثل جارو،پاک کننده مخصوص بتن و ظرفشویی می‌باشد.

 

سوال ۲: چه موادی برای پاک کردن کفپوش بتنی استفاده می‌شود؟

موادی مثل پاک کننده های مخصوص بتن، آب، مایع ظرفشویی و یا محلول آبکی با ترکیبات ویژه برای پاک کردن کفپوش بتنی استفاده می‌شود.

 

سوال ۳: چه مواظبت هایی برای حفظ نظافت کفپوش بتنی ضروری است؟

برای حفظ نظافت کفپوش بتنی، می‌توانید به صورت با نظم آن را با جارو و موپ پاکیزه نموده و از استفاده از فرش و موکت در محل‌های پر تردد پیشگیری نمایید.

 

سوال ۴: آیا بتن‌های صیقلی نیاز به مواظبت خاصی برای پاکیزه کردن دارند؟

بله، برای پاکیزه کردن بتن‌های صیقلی خوبتر است از پاک کننده های ویژه برای این نوع بتن استفاده نمایید تا از خراشیدگی سطح پیشگیری شود.

 

سوال ۵: آیا می‌توان برای پاکیزه کردن کفپوش بتنی از مواد ضدعفونی کننده استفاده نمود؟

بله، می‌توانید برای پاکیزه کردن کفپوش بتنی از مواد ضدعفونی کننده مثل الکل یا محلول آبکی با ترکیبات ویژه استفاده نمایید تا باکتری‌ها و ویروس‌ها را از بین ببرید.

  

سخن آخر نوشته در خصوص ی پاکیزه کردن کفپوش بتنی 

در این نوشته به مجموعه‌ای از روش‌ها و نکته های برای پاکیزه کردن و مواظبت از کفپوش بتنی پرداختیم. با اجرای این راه‌ها و رعایت دقیق مراحل پاکیزه کردن، می‌توانید از دوام و زیبایی کفپوش بتنی خود بهره‌مند شوید. به یاد داشته باشید که مواظبت با نظم و استفاده از روش‌های مناسب، می‌تواند عمر سودمند کفپوش بتنی را افزایش دهد و به شما کمک نماید تا همیشه یک فضای پاکیزه و خوش‌نما داشته باشید.

 

 

 

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها