لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

ترفندهای طلایی برای پاکیزه کردن سرخ کن بدون روغن


روش تمیز کردن سرخ کن بدون روغن

روش پاکیزه کردن سرخ کن بدون روغن

 

راهنمای کامل پاکیزه کردن سرخ کن های بدون روغن

در این نوشته از بیتوته، روش‌های پاکیزه کردن سرخ کن بدون روغن را بررسی خواهیم نمود. سرخ کردن بدون روغن یک روش سالم و خوش طعم برای پخت غذاها است که نیاز به رعایت تکنیک‌های خاصی برای تمیزی دستگاه دارد.
طرز تمیز کردن سرخ کن بدون روغن

روش پاکیزه کردن سرخ کن بدون روغن

 

روش پاکیزه کردن سرخ‌کن بدون روغن 

سرخ‌کن بدون روغن جذاب هستند زیرا قادر هستند کار آشپزی را به نصف کم شدن دهند.  این ظروف ، کثیف کمتری ایجاد می کنند و در عین حال در زمان کمتری پخت و پز می کنند. اگرچه ما دریافتیم که سرخ کن‌های بدون روغن می‌توانند یک ابزار آشپزخانه عالی باشند ، آنها ردپایی فشرده دارند، سریع پخته می‌شوند و برای اشخاص دارای معلولیت ویژه می‌توانند در دسترس‌تر باشند اما پاکیزه کردن آنها همچنان یک فرآیند آزاردهنده است (مثل هر وسیله دیگری). پاکیزه کردن سرخ کن با پاکیزه کردن هر قطعه دیگر از ظروف پخت و پز تفاوتی ندارد ، بسته به طراحی سبد و اگر عناصر گرمایشی با روغن پاشیده شوند، شاید کمی بدتر باشد. برای اینکه پاکیزه کردن را تا حد امکان آسان نمایید، هر بار که از سرخ‌کن بدون روغن استفاده می نمایید این کار را انجام دهید.

 

اگرچه بعضی از سرخ‌کن بدون روغن دارای سبدهایی هستند که به عنوان قابل شستشو در ماشین ظرفشویی به بازار عرضه می شوند، اما با شستن دستی سبد بعد از هر بار استفاده، طول عمر دستگاه خود را افزایش می دهید. این امر از تجمع چربی و بقایای مواد غذایی در شکاف های دستگاه و ایجاد مشکل در دراز زمان پیشگیری می نماید. همچنین به پیشگیری از صدمه به پوشش نچسب کمک می نماید. 

 

لوازم مورد نیاز برای روش پاکیزه کردن سرخ کن های بدون روغن

یک اسفنج غیر ساینده

مایع ظرفشویی

آب گرم

جوش شیرین

 

چقدر طول می کشد تا پاکیزه شود؟

اگر سرخ‌کن بدون روغنی خود را مرتباً پس از پختن پاکیزه نمایید، 10 دقیقه طول می‌کشد.

 

سرخ کن بدون روغن

سرخ کن بدون روغن

 

طریقه پاکیزه کردن سرخ کن های بدون روغن

 ایمنی حرف اول را می زند! قبل از آغاز روش پاکیزه کردن سرخ کن های هوا ، حتما دستگاه را از برق بکشید و اجازه دهید کاملا خنک شود. با این کار مهم از سوختگی و صدمه به دستگاه پیشگیری می گردد.

 

شما می بایست سرخ کن بدون روغن خود را به محض اینکه پس از پخت و پز خنک شد، هر بار که از آن استفاده می نمایید پاکیزه نمایید. اگر مقدار بسیاری روغن باقیمانده از غذای شما در کف سبد جمع شده است، آن را با یک حوله کاغذی پاک نمایید، یا قبل از خنک شدن و جامد شدن آن را در شیشه ای بریزید تا خنک شود و جامد شود.

  

سرخ کن هوا

سرخ کن هوا

 

پاکیزه کردن خود سبد ساده است: با استفاده از یک اسفنج غیرساینده یا پارچه مرطوب شده با آب داغ و کمی صابون ، کف، کناره‌ها و سینی قابل جابجایی (در صورت وجود) را پاک نمایید و با آب خنک بشویید. مواظب باشید که خیلی محکم مالش ندهید و از هرگونه ابزار تمیزکننده ای که دارای موها یا لبه های ناهموار است، مثل برس ظرفشویی یا پد پاکیزه کردن، اجتناب نمایید ، بسیاری از سبدهای سرخ‌کن بدون روغن با یک پوشش نچسب پوشانده شده اند که اگر اهمیتی به آن ندهید، به آسانی میتوان آن ها را جدا نمود. بسیاری از سبدهای سرخ کن با برچسب قابل شستشو در ماشین ظرفشویی هستند، اما ما توصیه نمی کنیم برای طول عمر آنها را در ماشین ظرفشویی قرار دهید، زیرا چرخه خشن یا تکان دادن با سایر ظروف قادر هست به پوشش نچسب صدمه برساند.

 

هنگامی که سرخ کن بدون برق شما کاملاً خنک شد، محفظه گرمایش (از جمله عنصر گرمایش) را با یک پارچه گرم و مرطوب، بدون صابون ، به خوبی پاک نمایید تا مطمئن شوید که هیچ زباله یا روغنی به آن نچسبیده است. تجمع کثیفی در فضای داخلی قادر هست منجر به دود کردن سرخ‌کن بدون روغن و کم شدن عملکرد در طول زمان شود. بعد از تمام کردن کار حتما دستگاه را با یک پارچه نرم کاملا خشک نمایید.

 

اگر مشغله دارید و برای پاکیزه کردن سرخ‌کن بدون روغن تان خیلی صبر می‌نمایید، و تکه‌هایی از مواد غذایی سخت چسبیده به آن را پیدا نمایید، نترسید و از ابزارهای تیز یا خشن برای خراشیدن آن استفاده نکنید. اگر مواد غذایی به داخل دستگاه چسبیده است، از جوش شیرین و آب خمیر درست نمایید و با یک اسفنج غیر ساینده روی آن لکه ها بمالید تا از بین بروند. سپس داخل آن را با آب گرم پاک نمایید و کاملا خشک نمایید. اگر غذا به سبد چسبیده است، به سادگی آن را به زمان 10 دقیقه در آب گرم خیس نمایید و سپس دوباره با یک اسفنج صابونی بشویید.

 

برای پاکسازی درب و بدنه سرخ کن بدون روغن ؛ درب و بدنه کن را با یک دستمال پاکیزه نمایید. از مواد شوینده ملایم و آب گرم استفاده نمایید.

 

 برای لکه های سرسخت، از سرکه سفید کمک بگیرید. مقداری سرکه سفید را با آب مخلوط نمایید و با استفاده از یک دستمال نرم، لکه ها را پاک نمایید.

  

روش تمیز کردن هواپز

روش پاکیزه کردن هواپز

 

اعتراف آزاردهنده است، اما اگر پس از هر بار استفاده این کار را انجام دهید، پاکیزه کردن سرخ‌کن بدون روغن خیلی آسان تر است. فقط مقداری آب گرم، یک اسفنج نرم و صابون می بایست این کار را انجام دهد.

 

سوالات متداول در خصوص روش پاکیزه کردن سرخ کن بدون روغن

1. هر چند وقت بار می بایست سرخ کن بدون روغن را پاکیزه نمود؟

برای حفظ عملکرد صحیح و مزه مطلوب غذا، خوبتر است پس از هر بار استفاده از سرخ کن را بشویید. پاکیزه کردن با نظم ها و ذرات غذا را از بین می برد و از چسبیدن آنها به سطح داخلی دستگاه پیشگیری می نماید.

 

2. خوبترین روش برای پاکیزه کردن سبد سرخ کن بدون روغن چیست؟

برای پاکیزه کردن سبد سرخ کن، قادر هستید آن را با آب گرم و صابون بشویید. برای لکه های سرسخت، قادر هستید از جوش شیرین یا سرکه سفید استفاده نمایید. سپس سبد را با آب گرم آبکشی نمایید و به طور کامل با دستمال میکروفیبر خشک نمایید.

 

3. چطور میتوان محفظه داخلی سرخ کن بدون روغن را پاکیزه نمود؟

برای پاکیزه کردن محفظه، ابتدا با یک دستمال داخلی هر گونه لباس یا ذرات غذا را پاک نمایید. سپس قادر هستید از مخلوط آب گرم و سرکه سفید برای جرم گیری استفاده نمایید. در آخر، محفظه را با دستمال میکروفیبر خشک نمایید.

 

4. آیا میتوان از ماشین ظرفشویی برای پاکیزه کردن قطعات سرخ کن بدون روغن نمود؟

خوبتر است از قطعات سرخ کن در ماشین ظرفشویی خودداری نمایید. بعضی از قطعات شاید در اثر حرارت و مواد شوینده قوی ماشین ظرفشویی صدمه ببینند. همیشه دستورهای سازنده را برای پاکیزه کردن قطعات سرخ کن بررسی نمایید.

 

5. چه نکاتی را می بایست برای افزایش طول عمر سرخ کن بدون روغن در نظر داشت؟

• پس از هر بار استفاده، سرخ کن را پاکیزه نمایید.

• از مواد شوینده ملایم و غیرساینده استفاده نمایید.

• از خیساندن قطعات در آب به زمان طولانی خودداری نمایید.

• از بیش از حد سبد سرخ کن خودداری نمایید.

• از سرخ کردن غذاهای چرب و روغنی خودداری نمایید.

• سرخ کن را در مکانی خنک و خشک نگهداشتن نمایید.

 

با رعایت این نکته های ساده قادر هستید از روغن بدون روغن خود برای سالها استفاده نمایید و از مزه و غذای سالم و خوش طعم لذت ببرید.

 

سخن پایانی نوشته در باره ی روش پاکیزه کردن سرخ کن های بدون روغن

با رعایت روش‌های پاکیزه کردن مطرح شده در این نوشته، می‌توانید دستگاه سرخ کن های بدون روغن خود را به خوبترین شرایط نگه دارید و از غذاهای آماده کردن شده با آن لذت ببرید. برای داشته باشید که تمیزی با نظم و صحیح می‌تواند عمر سودمند دستگاه شما را افزایش دهد و اطمینان حاصل نماید که غذاهایتان همیشه بهداشتی و لذیذ باشند. 

 

 

  



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها