لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

پاکیزه کردن کانال و دریچه های کولر


تمیز کردن کانال, تمیز کردن دریچه های کولر, تمیز کردن کانال و دریچه های کولر

پاکیزه کردن کانال

 

روش پاکیزه کردن کانال و دریچه های کولر

برای پیشگیری از وارد شدن گرد و خاک به خانه موقع استفاده از کولر آبی، می بایست با یک سری راه حل اصولی به پاکیزه کردن و شستن کولر پیش از استفاده انجام دهیم. از مهمترین مواردی که در زمان سرویس کردن کولر می بایست به آن دقت نمود، پیشگیری از ورود گرد و غبار به کانال کولر است. اگر کانال کولر را پیش از استفاده از گرد و غبار جمع شده در آن پاکیزه نکنید، در زمان روشن کردن همه وسایل و فضای منزل پر از گرد و خاک می‌شود. با ما همراه باشید.

شست‌ و شوی حلزونی

در مرکز اتاقک کولر یک مخزن حلزونی وجود دارد که پروانه داخل آن قرر داده شده و تسمه نیز به آن وصل است. داخل این حلزونی مقدار بسیاری گردوغبار نشسته که با روشن کردن کولر، همه آنها از راه کانال وارد خانه خواهند شد. که می بایست این حلزونی را شست‌وشو داد.

 

بعضی از حلزونی‌ها دارای حفره‌ای در کف هستند که برای شستن آن می بایست حفره را باز نمایید تا آب اضافی از کف مخزن بیرون برود. کولر قدیمی که حلزونی آن فاقد حفره، در قسمت محل اتصال بدنه‌ی آن با پیچ‌گوشتی حفره‌ای کوچک باز نمایید تا آب حاصل از شستن حلزونی بیرون بریزد.

 

پاکیزه کردن کف کولر

با گذشت زمان و خاموش بودن کولر آبی برای چند ماه گرد و خاک بسیاری در کف کولر جمع می‌شود. برای پاکیزه کردن کف کولر موارد زیر را انجام دهید:

 

کولر را از برق بکشید و از نبودن برق در بدنه دستگاه مطمئن شوید. درب کولر آبی را باز نمایید و قدری آب پاکیزه در کف کولر بریزید. با استفاده از یک کارتک یا جارو کف کولر را پاکیزه نمایید. در پوش کف کولر را باز نمایید تا آب از کولر بیرون بریزد. این کار را چند بار تکرار نمایید تا کف کولر به طور کامل پاکیزه شود.

 

تمیز کردن کانال, تمیز کردن دریچه های کولر,چطور گرد و خاک کانال و دریچه کولر آبی را تمیز کنیم

پاکیزه کردن کانال و دریچه های کولر

 

عوض کردن پوشال‌های کولر که جذب کننده قوی گرد وغبارند

پوشال‌های کولر آبی به دلیل جنسشان که زیادتر چوب است، منبع اصلی گرد و غبار محسوب می شوند. این رشته‌های نازک چوبی گرد و بار موجود در هوا را به خود جذب می‌کنند. اصولی ترین کار برای پیشگیری از وارد شدن گرد و غبار پنهان شده در پوشال‌های کولر، عوض کردن دو سال یک بار این پوشال‌ها می‌باشد.

 

یک پیشنهاد سودمند برای راحت کردن تعویض پوشال استفاده از کولرهایی است، که در آنها به جای پوشال، پد سلولزی استفاده شده است. این نوع پدها با جذب رطوبت کافی مانع وارد شدن گرد و غبار به اتاقک کولر و در آخر دریچه آن می‌باشند.

 

استفاده از فیلتر گرد و خاک کولر آبی

این نوع فیلتر که در انواع گوناگون تولید شده است، دور حلزونی کولر‌های آبی قرار میگیرد. این فیلتر با جذب گرد و غبار به جز پاکیزه نگهداشتن حلزونی و محیط اتاقک کولر از ورود گرد وغبار به فضای خانه پیشگیری می‌نماید. استفاده از فیلتر گرد و خاک کولر آبی یک راه حل مناسب برای تمیزی دریچه کولر خانه  است.

 

بررسی موقعیت برزنت و در آخر پاکیزه کردن ورودی کولر

برزنت کولر به قسمتی از کولر گفته می‌ گویند که از دریچه کولر به کانال‌ های کولر وصل می گردد و هدایت گر باد کولر به داخل کانال است. این برزنت می بایست همیشه سالم و بدون هرگونه گرد و غبار باشد.

 

تمیز کردن کانال, تمیز کردن دریچه های کولر,چگونه دریچه کولر خانه را تمیز کنیم

چطور دریچه کولر خانه را پاکیزه کنیم

 

شیوه پاکیزه کردن کانال کولر

کانال هوا و تهویه مطبوع شما، ریه های خانه شما هستند. مثل ریه های شما، مجاری با هوای پاکیزه خوبتر کار می کنند. بیشتر هر سال پیش از راه اندازی کولر در بهار و تابستان می بایست کانال را هم پاکیزه نمود. برای پاکیزه کردن کانال کولر به موارد زیر احتیاج خواهیم داشت :

 

دستکش و ماسک : دستکش ضخیم و ماسک برای پیشگیری از استشمام گرد و غبار و عینک برای استفاده در موقع پاکیزه کردن.

 

دستگاه مکش و یا جاروبرقی: برای جمع کردن گرد و غبار و کثیفی از دریچه هوا به یک جاروبرقی احتیاج دارید. برای پاکیزه کردن کانال کولر یک جاروبرقی استاندارد خانگی احتمالاً کافی است ولی برای پاکیزه کردن سیستم کانال کشی کولر وسیع تر خوبتر است یک جاروبرقی پر قدرت با شلنگ بلند استفاده نمایید.

 

فیلتر هوا : اگر سیستم تهویه مطبوع مورد نظر دارای فیلتر هوا است، پس از پاکیزه کاری کانال، خوبتر است که آن را عوض نمایید.

 

برس زبر : یک برس پاکیزه، مثل برسی که با آن سرویس بهداشتی را می شویید مناسب خواهد بود.

 

دریل: امکان دارد برای بازکردن دریچه ها به دریل برقی احتیاج داشته باشید. البته قادر هستید از پیچ گوشتی هم استفاده نمایید.

 

تمیز کردن کانال, تمیز کردن دریچه های کولر, تمیز کردن کانال و دریچه های کولر

پاکیزه کردن کانال

 

دریچه هوا را باز نمایید

برای اینکه به قسمت داخلی کانال هوا دسترسی داشته باشید، می بایست دریچه هوا را باز نمایید. برای انجام اینکار می بایست ابتدا پیچ ها را شل نمایید و سپس یک حوله نم دار را روی دریچه قرار دهید و آن گاه دریچه را جدا نمایید. این کار از پخش شدن گرد و غبار در هوا پیشگیری می نماید.

 

دریچه ها را به زمان 15 دقیقه در وان حمام و یا سینک ظرفشویی بخیسانید و آن گاه با آب و صابون بشویید. البته هرچند دریچه های شما از آهن یا فولاد ضد زنگ ساخته شده باشد، امکان دارد باعث زنگ زدگی آنها شود به همین دلیل با یک دستکال مرطوب پره های آن را پاکیزه نمایید.

 

کانال انتقال هوا را برس بکشید

در این قسمت از تمیزکاری کانال هوا، می بایست برس را به چهار طرف دیواره های کانال هوا بکشید و ضربه بزنید تا همه گرد و غبار آن به پایین بریزند.

 

دستگاه را در حالت فن بگذارید

دستگاه تهویه مطبوع را در موقعیت «فن» بگذارید. فن به پاکیزه کردن خوبتر کانال به شما کمک خواهد نمود. اطمینان پیدا نمایید که حالت گرما و سرما خاموش است.

 

جاروبرقی بکشید

حالا گرد و غبار جمع آوری را جارو برقی بکشید و در آخر با دستمال پاکیزه و نمدار داخل آن را پاکیزه نمایید. و بعد دریچه ها را در جای خود نصب نمایید.

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها