لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

روش پاکیزه کردن استخر


تمیز کردن استخر,نحوه تمیز کردن استخر,شیوه تمیز کردن استخر

پاکیزه کردن استخر

 

شیوه پاکیزه کردن استخر

در تصور مردم داشتن یک استخر شنا، خیلی هیجان‌انگیز است. چنانچه شما نیز استخر دارید می بایست هر چیزی را که برای نظافت آن احتیاج است بدانید. از آنجا که تمیزکردن استخر کار سختی به‌نظر می‌ آید، زیادتر اشخاص ترجیح می‌دهند تا این کار را به افرادی که خدمات نظافتی انجام می‌دهند بسپارند. ولی این کار بسیارهزینه بر است، برای همین پیشنهاد می‌کنیم که برای تمیزکردن استخر خودتان آغاز نمایید!

وسایل لازم برای پاکیزه کردن استخر

نظافت و پاکیزه کردن محیط های گوناگون با توجه به نوع محیط و همین طور مقدار آلوده بودن آنها متفاوت است. به همین دلیل می بایست با توجه به روش پاکیزه کردن استخر ویلایی، وسایل مورد نیاز را آماده کردن نمایید. از وسایل مورد نیاز این کار میتوان به برس، جارو استخر، توری، فیلتر استخر، مواد شوینده و ضدعفونی کننده، ph متر اشاره نمود. البته دقت نمایید که نوع مواد شوینده و ضدعفونی کننده برای پاکیزه کردن استخر خانگی و ویلایی با توجه به میزان آلودگی های موجود در آب فرق دارد.

 

تمیز کردن استخر,نحوه تمیز کردن استخر,راههای تمیز کردن استخر

روش پاکیزه کردن استخر

 

مراحل پاکیزه کردن استخر

استفاده از توری استخر برای پاکیزه کردن استخر

یکی از مشکلات استخرهایی که در فضای باز قرار دارند؛ ریختن برگ­‌های خشک، حشرات و یا زباله‌­هایی داخل استخر است که احتیاج به پاکیزه کردن آن است. برای برداشتن آشغال‌­های روی سطح آب استخر؛ نیاز به جارو و یا توری استخر دارید.

 

برای اینکه وسایلی که برای پاکیزه کردن استفاده می­‌نمایید به تمام بخش های استخر دسترسی داشته باشد خوبتر است یک دسته بلند داشته باشد تا جاروی استخر و یا توری را به آن متصل نمایید. امکان دارد استخر شما سرپوشیده باشد اما بعضی وقتها با افتادن وسایلی مثل اسباب­‌بازی کودکان درون استخر، به توری استخر نیاز پیدا خواهید نمود.

 

گام اول برای پاکیزه کردن استخرتان برداشتن آشغال‌­های سطح آب است که این کار را می‌­توانید با توری استخر انجام دهید. دقت نمایید که برای پاکیزه ماندن استخر، با توجه به شرایط محیط، می بایست هر روز این کار را انجام دهید.

 

تمیز کردن استخر,نحوه تمیز کردن استخر,انواع رو‌ش‌های تمیز کردن استخر

راههای پاکیزه کردن استخر

 

استفاده از بُرس استخر

برای پاکیزه کردن لبه‌­ها، گوشه­‌ها و نردبان و دیواره­‌های استخر به یک بُرس احتیاج دارید. برای پاکیزه کردن قسمت‌­های مختلف استخر می­‌توانید از برس‌­های با اندازه­‌های مختلف استفاده نمایید. به هر بخشی از استخر که حرکت آب در آن ضعیف‌­تر است دقت زیادتری داشته باشید. برای نگه­داری صحیح و پاکیزه ماندن استخر توصیه می­‌شود که هفته­‌ای یکبار با بُرس دیواره­‌ها و کف استخر را پاکیزه نمایید.

 

پاکیزه کردن کف استخر به وسیله جارو برقی ویژه استخر

پس از پاک شدن سطح آب و دیواره‌های استخر از ذرات درشت تر خارجی، نوبت به جارو کردن کف استخر می‌رسد؛ این کار را می‌توانید به وسیله انواع جاروهای اتوماتیک(رباتیک)، نیمه اتوماتیک یا دستی ویژه استخر انجام دهید.

 

این کار هم می بایست حداقل هفته‌ای یکبار و همینطور پس از هر بار استفاده از مواد منعقدکننده شیمیایی که باعث رسوب آلودگی‌های آب به کف استخر می‌شود انجام گیرد.

 

توجه: پس از اضافه‌کردن شوک‌دهنده‌ها، می بایست قدری صبر نمود تا آلودگی‌ها ته‌نشین شوند.

 

تمیز کردن استخر,نحوه تمیز کردن استخر,شیوه تمیز کردن استخر

خوبترین روش ها برای پاکیزه کردن استخر

 

فیلتراسیون

در استخرها از فیلترهای گوناگونی برای پاکیزه کردن استخر استفاده می گردد. فیلتر استخر می بایست هر روز 8 تا 9 ساعت کار نماید. انواع گوناگونی از فیلترهای استخر وجود دارد. یکی از رایج ترین انواع آن، فیلتر شنی است. نوع کار این فیلتر تصفیه فیزیکی آب، با گرفتن ذرات معلق است. این نوع فیلتر را می ‌توان در موقعیت ‌های گوناگونی (فیلتر، بک واش، شستشو و تخلیه) قرار داد تا آب را تصفیه نماید.

 

PH آب استخر را تنظیم نمایید

حتماً یک آزمون کیت PH استخر برای خود آماده کردن نمایید و PH آب استخر خود را مرتب اندازه گیری نمایید. چنانچه PH آب استخر، بالاتر از عدد ۷.۶ باشد (که بیشتر در استخر‌های دارای جلبک رخ می دهد)، از مواد شیمیایی کم شدن دهنده PH (مثل بی سولفات سدیم) استفاده و طبق دستورالعمل، آن‌ها را به آب استخر بیفزایید.

 

نتیجتا هدف این است که PH آب استخر در بازه میان ۷.۲ تا ۷.۶ قرار بگیرد. چون کلر در این مقادیر PH، بیشترین اثر عملکرد را دارا است.

 

بعد از افزودن هر نوع ماده شیمیایی برای تغییر PH آب استخر، لااقل دوساعت صبر نمایید و بعد دوباره PH را اندازه گیری نمایید.

 

آزمون کیت‌های قرصی و قطره ای، نسبت به آزمون کیت‌های نواری دارای توجه زیادتری هستند.

 

چنانچه PH آب به مقدار نرمال خود رسید، ولی قلیائیت کل آب بالای ۱۲۰ ppm باشد، دستورالعمل و یا برچسب مواد کم شدن دهنده PH را دقیقاً مطالعه نمایید. می بایست کاری نمود تا مقدار قلیائیت کل در بازه ۸۰-۱۲۰ ppm قرار گیرد.

 

تمیز کردن استخر,نحوه تمیز کردن استخر,بهترین روش ها برای تمیز کردن استخر

چطور استخر را پاکیزه کنیم

 

استفاده از کلر برای پاکیزه کردن استخر

یکی از روش ‌های پاکیزه کردن آب استخر استفاده از کلر است. برای این کار می ‌توانید از قرص‌های کلر که کار ضدعفونی کننده را دارند، استفاده نمایید. از این قرص ‌ها طبق دستورالعمل روی آن استفاده نمایید. این قرص‌ های فشرده ویژه به آهستگی حل می‌ شوند و به صورت پیوسته در آب استخر کلر آزاد می ‌کنند تا باکتری ‌ها از بین بروند و آب استخر پاکیزه نگه داشته شود. می ‌توان آن ها را در توری ‌های استخر و یا شناورهایی که در استخر قرار دارند استفاده نمود.

 

دستگاه ‌های کلر زن هم می‌توانند در ضدعفونی کردن استخر به شما کمک کنند. در این دستگاه از مخلوط آب و نمک برای تولید کلر استفاده می ‌شود، و به جای استفاده مستقیم از کلر در آب استخر استفاده می گردد.

 

در پاکیزه کردن آب استخر با کلر به این نکته دقت داشته باشید که بعضی از آلودگی ‌های داخل آب استخر مثل؛ روغن، اسپری مو، لوسیون بدن، مواد شیرین و… ، کلر اضافه شده به آب را نگه می دارند و از اثر آن بر آب و پاکیزه شدن آن پیشگیری می ‌کنند. در این مورد می بایست از مواد شوک دهنده استفاده شود. شوک استخر آلودگی ‌ها را اکسید می ‌نماید و کلر آزاد می ‌نماید تا آب استخر شفاف‌ تر شود. شوک هفتگی استخر جلبک ‌های موجود در آب را نیز از بین می ‌برد.

 

پاکیزه کردن استخرهای خیلی کثیف

در استخرهایی که خیلی کثیف هستند، آب استخر به رنگ سبز در می‌­آید. مراحل پاکیزه کردن استخر و مواد مورد نیاز پاکیزه کردن استخر مثل استخرهایی با آلودگی کمتر است، اما زمان زیادتری برای پاکیزه شدن احتیاج دارد و تا پاکیزه شدن کامل استخر مواد شیمیایی زیادتری برای آن استفاده می­‌شود.

 

در این نوع استخرها، به دلیل وجود مواد آلاینده زیادتر، وارد کردن شوک به استخر پس از افزودن کلر خیلی مهم است. هنگامی که کلر و مواد شوک دهنده استخر را اضافه کردید یک روز صبر نمایید و پس از آن چنانچه مجددا حس کردید که به مواد زیادتری احتیاج دارید مجددا به آن بیافزایید تا هنگامی که رنگ آب به طور کامل تغییر نماید.

 

در پاکیزه کردن استخرهای خیلی آلوده، فیلتر استخر را به صورت 24 ساعته و به زمان چند روز روشن بگذارید تا باکتری­‌ها و آلودگی­‌های استخر به صورت کامل از بین برود. چنانچه پس از 4 یا 5 روز استخر شما پاکیزه نشد فیلتر را چک نمایید، برای چه که احتمال دارد علامتی برای خراب شدن سیستم فیلتر باشد؛ چنانچه صدمه دیده است آن را عوض نمایید.

 

نکته های مهم در پاکیزه کردن استخر

موقع پاکیزه کردن استخر، به لبه‌ ها و گوشه های استخر دقت زیادتری نمایید. پاکیزه کردن این بخش از استخر را از یاد نبرید چون در معرض رسوب ‌گیری زیادتری هستند و چنانچه پاکیزه نشوند، رسوبات آن سخت‌ تر پاک خواهد شد.

 

استفاده از مواد شیمیایی جداساز، به فیلتر استخر شما کمک بسیاری می ‌نماید. ولی برای استفاده از این محلول ‌های نمکی جداساز می بایست از متخصص مشاوره گرفت، چون استفاده بیش از اندازه از این مواد برای سیستم استخر مشکل به وجود می آورد.

 

استفاده از اسید برای پاکیزه کردن استخر کار خیلی خطرناکی است که بعضی اینکار را برای استخرهای بدون آب انجام می ‌دهند، این شیوه امکان دارد به کاشی ‌های استخر صدمه برساند. همینطور درصورت استفاده از این شیوه می بایست به موارد ایمنی خیلی دقت نمایید. در هر حال این شیوه شستشو توصیه نمی‌ شود.

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها