لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

آرنیکا (گل همیشه بهار کوهی)؛ گیاهی با خواص درمانی شگفت‌انگیز


گیاه آرنیکا, نحوه مصرف آرنیکا, موارد مصرف گیاه آرنیکا

گیاه آرنیکا چیست

 

گیاه آرنیکا؛ درمانگر طبیعی درد و التهاب 

گیاه آرنیکا گیاهی چند ساله است که بومی اروپا و آسیای مرکزی است. این گیاه به علت خواص درمانی خود شناخته شده است و به طور سنتی برای درمان طیف وسیعی از بیماری ها از جمله درد، التهاب و تورم استفاده می گردد. در این نوشته از بیتوته به طور کامل با گیاه آرنیکا و خواص درمانی آن آشنا می شویم.

آرنیکا یا گل همیشه بهار کوهی از دهه 1500 برای اهداف دارویی استفاده شده است و هنوز هم محبوب است. از آرنیکا که به صورت کرم، پماد، روان کننده، مرهم یا تنتور روی پوست استفاده می گردد، برای تسکین دردهای عضلانی، کم شدن التهاب و التیام زخم ها استفاده می گردد. همچنین برای جراحات مثل رگ به رگ شدن و کبودی استفاده می گردد. به عنوان یک گیاه، آرنیکا معمولاً به صورت موضعی (روی پوست) استفاده می گردد، زیرا استفاده خوراکی قادر هست عوارض جانبی ایجاد نماید.

 

گیاه آرنیکا, نحوه مصرف آرنیکا, موارد مصرف گیاه آرنیکا

قسمت های مختلف گیاه آرنیکا

 

مشخصات ظاهری گیاه آرنیکا

آرنیکا گیاهی چند ساله است که ارتفاع آن به 1 تا 2 فوت می رسد و گل هایی به رنگ زرد متمایل به نارنجی شبیه به بابونه دارد. ساقه ها گرد و کرک دار هستند که به 1 تا 3 ساقه گل ختم می شوند و گل هایی به وسعت 2 تا 3 اینچ دارند. برگها سبز روشن هستند. برگ های بالایی دندانه دار و کمی کرک دار هستند، در حالی که برگ های پایینی دارای نوک گرد هستند. بومی کوه های اروپا و سیبری است و در آمریکای شمالی کشت می گردد.

  

موارد استفاده گیاه آرنیکا

استفاده از مکمل ها می بایست به صورت فردی و توسط یک متخصص مواظبت های بهداشتی، مثل یک متخصص تغذیه، داروساز، یا پزشک بررسی شود. هیچ مکملی برای درمان یا پیشگیری از بیماری در نظر گرفته نشده است. آرنیکا معمولا در طب مکمل و جایگزین استفاده می گردد. برای استفاده در موارد زیر تحقیق شده است:  

• کبودی

• درد

• میالژی یا درد عضلانی

• آرترالژی یا درد مفاصل

آرتروز

این گیاه قادر هست سمی باشد. به همین علت، بیشتر به شکل هومیوپاتی استفاده می گردد. محصولات هومیوپاتی شامل مقادیر خیلی کمی از ماده فعال هستند. تحقیقات در مورد فواید بالقوه آرنیکا برای تندرستی محدود است. به علت فقدان تحقیقات انسانی، شواهد کافی برای حمایت از استفاده از آن برای هر یک از این شرایط وجود ندارد. تحقیقات زیادتری مورد نیاز است. تعداد خیلی کمی از مطالعات انسانی با طراحی خوب، کنترل شده با دارونما و بازبینی شده منتشر شده است.

 

گیاه آرنیکا, نحوه مصرف آرنیکا, موارد مصرف گیاه آرنیکا

آرنیکا معمولا در طب مکمل و جایگزین استفاده می گردد

 

عوارض جانبی آرنیکا چیست؟

آرنیکا قادر هست عوارض جانبی داشته باشد، حتی زمانی که به صورت موضعی در پمادها یا کرم های رقیق استفاده می گردد. عوارض جانبی جدی تری شاید با استفاده خوراکی آرنیکا رخ دهد.

 

عوارض جانبی استفاده موضعی

در فرمول های کمتر رقیق شده، آرنیکا شاید سبب عکس العمل آلرژیک خفیف شود. این بیشتر در اشخاص حساس به گیاهان خانواده Asteraceae اتفاق می افتد. این گیاهان عبارتند از: 

ابروسیا

گل همیشه بهار

گل داودی

بابونه

آرنیکا همچنین قادر هست سبب افزایش فشار خون و ضربان قلب شود. این احتمال در صورت استفاده بیش از حد یا روی پوست شکسته زیادتر است. زیادتر از ماده فعال قادر هست از راه پوست شکسته جذب شود. در پوست شکسته، آرنیکا نیز شاید سبب گزش شود.

 

استفاده خوراکی

اکثر داروهای هومیوپاتی آرنیکا خیلی رقیق هستند. اینها به طور کلی ایمن در نظر گرفته می شوند. اگرچه بعضی از اشکال شاید شامل مقادیر قابل تشخیص هلنالین باشند. این اشکال خطرات تندرستی دارند. هلنالین در صورت استفاده خوراکی قادر هست سبب موارد زیر شود:

• تحریک دهان و گلو

• دل درد

اسهال

• استفراغ

• تنگی نفس

• کبودی و خونریزی آسان

• ضربان قلب تند

• فشار خون بالا

 

گیاه آرنیکا, نحوه مصرف آرنیکا, موارد مصرف گیاه آرنیکا

آرنیکا قادر هست عوارض جانبی داشته باشد

 

روش استفاده گیاه آرنیکا

شما نباید آرنیکا را به صورت خوراکی بدون نظارت مستقیم پزشکی استفاده نمایید، مگر به شکل خیلی رقیق شده به عنوان یک داروی هومیوپاتی، زیرا عوارض جانبی شاید شدید باشد. از محصولات هومیوپاتی با توجه به دستورالعمل روی برچسب یا توصیه پزشک خود استفاده نمایید. پزشک شاید آماده سازی هومیوپاتی را با تزریق انجام دهند.

موقع استفاده موضعی از آرنیکا، هرگز آن را بدون نظارت پزشک روی زخم باز قرار ندهید.

 

اطفال

همچنین می‌توانید از داروهای هومیوپاتی برای درمان کبودی، تورم و ضربه به بافت‌های نرم استفاده نمایید. دستورالعمل های دوز روی برچسب محصول را دنبال نمایید یا با یک متخصص مجاز مشورت نمایید. فقط در فرمولاسیون هومیوپاتی استفاده نمایید. از خود گیاه استفاده نکنید.

 

بزرگسالان

آماده‌سازی تجاری کرم‌ها، پمادها و لوسیون‌ها از راه بعضی فروشگاه‌های تخصصی و ارائه‌دهندگان بهداشت طبیعی در دسترس هستند. داروهای هومیوپاتی به طور گسترده در فروشگاه های مواد غذایی بهداشتی و بسیاری از داروخانه ها موجود است.

 

گیاه آرنیکا, نحوه مصرف آرنیکا, موارد مصرف گیاه آرنیکا

شما نباید آرنیکا را به صورت خوراکی بدون نظارت پزشک استفاده کنیدپ

 

موارد احتیاط استفاده از گیاه آرنیکا

زمانی که آرنیکا روی پوست استفاده شود، به طور کلی بی خطر است. با این حال، استفاده طولانی زمان شاید سبب تحریک پوست، ایجاد اگزما، لایه برداری، تاول یا سایر بیماری های پوستی شود. آرنیکا نباید روی پوست شکسته مثل زخم پا استفاده شود. در یک مطالعه، محققان دریافتند که آرنیکا به صورت موضعی سبب افزایش درد پا 24 ساعت بعد از انجام تمرینات ساق پا شد. همچنین افرادی که به این گیاه حساسیت دارند می بایست از آن اجتناب کنند.

 

آرنیکا به ندرت به عنوان یک داروی گیاهی داخلی استفاده می گردد زیرا قادر هست سبب سرگیجه، لرزش و بی نظمی های قلبی شود. همچنین شاید غشاهای مخاطی را تحریک نموده و سبب استفراغ شود. دوزهای زیاد حتی قادر هست کشنده باشد. آرنیکا را به صورت خوراکی استفاده ننماییدمگر با نظارت دقیق پزشک. به طور کلی قادر هستید داروهای هومیوپاتی را که از مقادیر خیلی کمی آرنیکا استفاده می کنند، با خیال راحت استفاده نمایید.

 

اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید، از استفاده آرنیکا خودداری نمایید و قبل از استفاده از آن بر روی پوست خود با پزشک خود مشورت نمایید. قبل از استفاده هر دارویی، از جمله گیاهان دارویی، با پزشک خود صحبت نمایید.

 

گیاه آرنیکا, نحوه مصرف آرنیکا, موارد مصرف گیاه آرنیکا

در دوران بارداری و شیردهی از استفاده آرنیکا خودداری نمایید

 

تداخلات دارویی گیاه آرنیکا

اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می نمایید از آرنیکا خودداری نمایید. این ترکیب قادر هست خطر خونریزی و کبودی را افزایش دهد. آرنیکا شاید با این داروها تداخل منفی داشته باشد: 

• جانتوون (وارفارین)

• پلاویکس (کلوپیدوگرل)

• هپارین

• NSAID ها مثل ایبوپروفن و ناپروسین (ناپروکسن)

همچنین می بایست از استفاده مکمل‌هایی که می‌توانند لخته شدن خون را نماید کنند، مثل سیر، زنجبیل، جینکو و جینسینگ Panax اجتناب شود. 

 

ضروری است که فهرست مواد تشکیل دهنده مکمل و پانل حقایق تغذیه را به دقت بخوانید تا بدانید کدام مواد و چه مقدار از هر یک از مواد تشکیل شده است. لطفاً این برچسب مکمل را با پزشک خود مرور نمایید تا در مورد تداخلات احتمالی با غذاها، سایر مکمل ها و داروها صحبت نمایید.

 

گیاه آرنیکا, نحوه مصرف آرنیکا, موارد مصرف گیاه آرنیکا

درمان التهاب مربوط به آرتروز با استفاده موضعی از آرنیکا

 

سوالات متداول در خصوص گیاه آرنیکا

1. آیا آرنیکا ضد التهاب خوبی است؟

شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه آرنیکای موضعی شاید التهاب مربوط به آرتروز را درمان نماید. با این حال، همیشه می بایست قبل از استفاده هر مکملی با پزشک خود صحبت نمایید. مکمل ها نباید جایگزینی برای درمان استاندارد پزشکی در نظر گرفته شوند.

 

2.آیا استفاده مکمل های آرنیکا بی خطر است؟

محصولات خوراکی آرنیکا دارای عوارض جانبی بالقوه سمی هستند. در حالی که بعضی از محصولات هومیوپاتی خیلی رقیق شده شاید بی خطر باشند، خوبتر است قبل از استفاده قرص، تنتور یا روغن با پزشک خود صحبت نمایید. 

 

3. آیا آرنیکا فشار خون را افزایش می دهد؟

زمانی که آرنیکا به صورت خوراکی استفاده شود، شاید فشار خون را افزایش دهد. 

 

4. آیا آرنیکا برای همه اشخاص بی خطر است؟

آرنیکا برای همه اشخاص بی خطر نیست. زنان باردار، شیرده و اشخاص مبتلا به بیماری های خاصی مثل بیماری قلبی، فشار خون بالا، صرع یا خونریزی می بایست از استفاده آرنیکا خودداری کنند.

همچنین، اشخاص مبتلا به آلرژی می بایست قبل از استفاده آرنیکا با پزشک خود مشورت کنند.

 

5. آرنیکا را از کجا میتوان آماده کردن نمود؟

آرنیکا را میتوان به صورت پماد، ژل، کپسول یا چای از داروخانه ها یا فروشگاه های گیاهان دارویی آماده کردن نمود.

 

سخن پایانی در خصوص گیاه آرنیکا

آرنیکا بیشتر به عنوان یک محصول بدون نسخه (OTC) در اشکال موضعی و خوراکی فروخته می گردد. آرنیکا به عنوان قرص خوراکی هومیوپاتی نیز فروخته می گردد. داروهای هومیوپاتی خیلی رقیق شده و بیشتر بی خطر هستند. با این حال، آرنیکا در مقادیر زیاد قادر هست سمی باشد. استفاده خوراکی از آرنیکا به طور کلی توصیه نمی شود مگر اینکه خیلی رقیق شده و تحت مواظبت یک پزشک باشد. 

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها