لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

ورزش پنجگانه نوین؛ جذاب ترین رقابت های المپیک


ورزش پنجگانه مدرن, معرفی رشته های ورزش پنج گانه مدرن, تیراندازی با تپانچه یکی از ورزشهای پنجگانه مدرن

تیراندازی با تپانچه یکی از ورزشهای پنجگانه نوین

 

ورزش پنجگانه نوین چیست؟ (+ تاریخچه) 

ورزش پنج گانه نوین یکی از جذاب ترین رقابت های المپیک است که در 5 رشته ورزشی، شمشیرزنی، تیراندازی، شنا، اسب دوانی و دو صحرانوردی انجام می گردد. 

ورزش پنج گانه نوین (به انگلیسی : Modern pentathlon) یک پیکار ورزشی است که دارای 5 مرحله از 5 رشته ورزشی است . این 5 مرحله عبارتند از شمشیربازی اِپِه ، تیراندازی با تپانچه ، شنای آزاد 200 متر ، پرش با اسب و دو صحرانوردی 3 کیلومتر. 

 

این رشته ورزشی توسط پیتر دوکوبرتن بنیان  گذار بازی های المپیک نوین ابداع شد و در تمام دوره های المپیک برگزار شده است. در گذشته در بازی های المپیک باستانی یونان ، ورزش پنج گانه ای انجام می شد که به نام پنج گانه باستان شناخته می گردد.

 

ورزش پنجگانه مدرن, معرفی رشته های ورزش پنج گانه مدرن, شنا و شمیربازی از ورزش های پنجگانه مدرن

شنا و شمیربازی از ورزش های پنجگانه نوین

 

تاریخچه ورزش پنج گانه نوین

در گذشته ورزش پنج گانه ارزش منحصر به فردی در بازی های المپیک باستان داشته است و نقطه اوج بازی ها در نظر گرفته می شده است. ورزش های پنچ گانه برای نخستین بار در در سال 208 قبل از میلاد آغاز شد ، نخستین مسابقه 5 گانه شامل دویدن در طول استادیوم ، پریدن ، پرتاب نیزه ، پرتاب دیسک و کشتی  بود و به قهرمان این بازی ها لقب  victor ludorum داده می شد. 

 

ورزش پنج گانه نوین در سال 1912 با تشویق بنیانگذار فرانسوی المپیک نوین و در پنجمین دوره بازی های المپیک نوین در استکهلم سوئد معرفی شد. 

از سال 1949 مسابقات قهرمانی پنج گانه نوین هر سال به زمان 4 – 5 روز برگزار می شد. این ورزش هر ساله تکامل پیدا نموده و تبدیل به یک رویداد سریع شده است و از سال 1949 هر پنج رشته در یک روز به رقابت می پردازند تا مخاطب پسندتر باشند. 

 

ورزش پنجگانه مدرن, معرفی رشته های ورزش پنج گانه مدرن, ورزش پنجگانه مدرن در المپیک

ورزش پنجگانه نوین در المپیک

 

معرفی رشته های ورزش پنج گانه نوین

شمشیربازی اپه : در شمشیر بازی اپه دو ورزشکار با یک شمشیر کوچک مبارزه میکنند. شمشیر این رشته نازک و مثل طراحی سوزن است. تیغه اپه های نوین 90 سانتی مترطول و 770 – 350 گرم وزن دارند . آغاز حملات با نوک شمشیر  است و هدف تمام بدن حریف است. 

 

شنا آزاد 200 متر : شنا آزاد 200 متر سریعترین سبک شنا است که شناگر میتواند از تمامی شناهای موجود در راه استفاده نماید به شرط این که برای هر طول استخر فقط از یک گونه شنا استفاده نماید و مجاز نیست در  بین راه سبک شنا را تغییر دهد. 

 

ورزش پنجگانه مدرن, معرفی رشته های ورزش پنج گانه مدرن, پرش با اسب و شمشیر بازی از ورزش های پنجگانه مدرن

پرش با اسب و شمشیر بازی از ورزش های پنجگانه نوین

 

تیراندازی با تپانچه: تپانه سلاح گرم کوچک و قابل حمل با دست است که  نوعی سلاح کمری محسوب می گردد. دقت شتاب و تصمیم گیری به موقع در تیراندازی با تپانچه ارزش بسیاری دارد. 

 

دو صحرانوردی 3 کیلومتر: دو صحرانوردی جزو دوهای استقامت محسوب می گردد که در فضای آزاد و طبیعت انجام می گردد که در آن علفزار ، زمین های خاکی ، عبور ا ز درخت زارها ، دشت های باز و تپه هایی با شیب ملایم وجود دارد. 

 

پرش با اسب : اسب و سوار در این ورزش از روی موانع مشخص در راه معین عبور میکنند. 

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها