باگوآژانگ یا پاکوا چانگ
روشهای مهارتمندی باگوآژانگ: تاریخچه و تمرینات
روشهای مهارتمندی باگوآژانگ
باگوآژانگ یا پاکوا چانگ
باگوآژانگ یکی از سه هنر رزمی اصلی سیستم وودانگ چینی است که به عنوان یکی از هنرهای رزمی درونی یا نیجیا شناخته میشود. نام “باگوآژانگ” به معنی “کف دست هشت سهخطی” است که اشاره به سهخطیهای موجود در کتاب ئی چینگ دارد. این کتاب به عنوان یکی از کتابهای مقدس آیین تائوئیسم شناخته میشود.
باگوآژانگ یکی از هنرهای رزمی چینی است که بر اصول حرکت در یک دایره بنیادگذاری شده است. این هنر شامل حرکت های متنوعی است که در یک دایره انجام میشود و تمرینکننده را به تعادل فیزیکی و روحی پیچیدهتری تربیت مینماید. همچنین از کف دستهای باز به جای مشتهای بسته استفاده مینماید و به وسیله ضربات ناگهانی و دقیق به نقاط حساس حریف نفوذ مینماید.
باگوآژانگ به عنوان یکی از هنرهای رزمی سیستم وودانگ در دنیای رزمی چینی شناخته میشود و به عنوان یکی از هنرهای رزمی درونی برای ارزش تکنیکها و اصول داخلی آن مورد توجه است. این هنر نه تنها به توانایی مبارزه فیزیکی بلکه به توسعه تعادل و قدرتمندی فرد در زندگی روزمره نیز کمک مینماید.
تاریخچه باگواژانگ
تاریخچه باگواژانگ
باگواژانگ، یکی از هنرهای رزمی چینی برجسته، دارای تاریخی باشکوه است. این هنر به دونگ هایچوان نسبت داده میشود که او را از تائوییستها و استادان بودایی مناطق روستایی چین در اوایل قرن نوزدهم آموختند. دونگ هایچوان به علت مهارتهای رزمی خود به عنوان یکی از نگهبانان قصر شناخته شدند. امپراتور به تواناییها و تکنیکهای رزمی برازنده او توجه نمود و او را به عنوان آموزش دهنده نگهبانان قصر انتخاب نمود.
از شاگردان دونگ هایچوان که بعد از او به استادان باگواژانگ تبدیل شدند، میتوان به نامهای یین فو، چنگ تینگهوا، سونگ چانگرونگ، لیو فنگچون، ما ویکی، لیو بوآژن، لیانگ ژنگپو و لیو دکوآن اشاره نمود. هر یک از این استادان به روشها و تکنیکهای مختلفی از باگواژانگ تدریس مینمودند.
شاگردان دونگ هایچوان از فشار کف دستها در رزماییشان استفاده مینمودند، در حالی که بعضی از شاگردان او مثل چنگ و لیو از پیوستگی کف دستها، سونگ از الهامگیری از گلهای آلو، و ما از حالت دستهای به نام “چکش” استفاده مینمودند. امروزه، زیادتر تمرینکنندگان باگواژانگ از سبکهای یین، چنگ یا لیانگ بهره میبرند، اما سبکهای دیگر نیز همچنان وجود دارند.
این هنر رزمی با تمرینهای مارپیچی و تغییرات پیوسته در یک دایره شناخته میشود و توانایی توسعه تعادل و قدرتمندی فیزیکی و روحی فرد را تقویت مینماید. شاگردان دونگ هایچوان، علاوه بر استفاده در رزمایی، در مبارزات تاریخی مثل قیام بوکسورها نیز نقش داشتند.
هنر باگوآژانگ
پیادهروی دایرهای در هنر باگوآژانگ
یکی از ویژگیهای برجسته باگوآژانگ، یا همان پاکوا چانگ، پیادهروی دایرهای در آن است. در این قسمت از تمرین، تمرینکننده به شتاب و با قدرت داخل و اطراف یک دایره حرکت مینماید، سپس در اطراف دو، سه، پنج، تا نه دایره دیگر. این حرکتها به نام “پرواز” نیز شناخته میشوند و به هشت جهت اصلی اشاره دارند. در این فرآیند، انرژی معمولاً به صورت افقی استفاده میشود، اما هنگامی که حرکت های بدن آغاز به تغییر موقعیت میکنند، قدرت عمودی نیز درگیر میشود، که این ویژگی را با Xingyiquan مشابه مینماید.
پیادهروی دایره در باگوآژانگ نه تنها به تقویت تعادل فیزیکی فرد کمک مینماید بلکه به تمرینکننده این امکان را میدهد که با هر حریفی به خوبی سازگار شود. در این فرآیند، با دقت و کارآیی، دستها و پاها به دقت حرکت میکنند و خطوط حرکتی خود را با دقت تغییر میدهند. با استفاده از حرکاتی که شامل خم شدن، چرخش بدن، و پیچشهای مختلف هستند، نیروی بدنی به محکمیت و یا از بین رفتن، برای نمایش قدرت در حملهی بعدی ترکیب میشود.
یکی از ویژگیهای منحصربهفرد باگوآژانگ این است که فاصله میان تمرینکننده و حریف ارزش بسیاری ندارد و از فاصلههای مختلف میتوان از آن استفاده نمود. مهمترین مفهوم در این هنر، مارپیچی است که حریف را به داخل میبرد و اجازه نمیدهد از آن فرار نماید. از دید زیستی، این تمرینها شباهتهایی با حرکت های حیواناتی چون اژدها، عقاب، و سایر حیوانات دارند و اینها مهارتهای خیلی حیاتی در هنر باگوآژانگ هستند.
تمرینات دایرهای باگوآژانگ
چهار ستون در هنر باگوآژانگ
هنر باگوآژانگ شامل چهار ستون مهم است که در تمامی سبکهای مختلف باگوآژانگ به کار میرود. این چهار ستون عبارتند از:
دایره مادر بزرگ (Great Circle): تمرین در یک دایره بزرگ که به بدن این امکان را میدهد تا در شرایط حرکتی ناپایدار نیز استوار باقی بماند. این تمرین توانایی بدن در حالی که به صورت پیوسته در حرکت است، را تقویت مینماید.
هشت نخل مادر (Mother Palms): این تمرین تغییرات مختلف در حرکتها و تکنیکها را شامل میشود و به تمرینکننده اجازه میدهد تا از اتصالات بدن به عنوان ابزاری برای مبارزه بهرهبرداری نماید. این تمرینات توانایی بیان Fajing را تقویت میکنند.
تغییر تکی (Single Change): در این تمرین، بدن به صورت تکی تغییر مینماید و تمرینکننده تنها با یک دست به حرکت میپردازد. این تمرین از تمرینات مهمی برای توسعه تکنیکها و ترکیبات در باگوآژانگ استفاده میشود.
تغییر کف دست دوگانه (Double-Palm Change): این تمرین نیز مشابه تغییر تکی است، اما در اینجا تمرینکننده از دو دست بهره میبرد. تغییر کف دست دوگانه به تمرینکننده امکان میدهد تا تنها با دو دست خود تغییراتی در حرکتها ایجاد نماید.
باگوآژانگ همچنین به علت استفاده از کف دستهای باز به جای مشتهای بسته معروف است. این کف دستهای باز هستند و با ضربههای ناگهانی به نقاط حساسی از حریف میتوانند نفوذ کنند و ساختار حریف را تخریب نموده و او را تحت تأثیر قرار دهند. هرچند که از ضربات مستقیم مشت یا لگد بهرهبرداری نمیشود، باگوآژانگ با استفاده از حرکت های پیچیده و چند جهتی بدن امکان اجرای ضربات متنوع و قدرتمندی را فراهم مینماید.
در کل، تمرین در یک دایره به همراه تغییرات پیوسته و پیچ و تابهایی، از تمام قسمتهای بدن استفاده مینماید و تمرینکننده را به یک مبارز حرفهای با قدرتهای زیاد تبدیل مینماید. این تکنیکهای ویژه و آموزههای خیلی با اجازه اجرای مهارتهای مبارزه در هر فاصلهای و ایجاد قدرت در سیستم باگوآژانگ همراه است.
ابزارها و تمرینات باگوآژانگ
باگوآژانگ یک هنر رزمی پیچیده است و برای آموزش مهارتهای مختلفی از ابزارهای خاصی استفاده میشود. در ادامه به بعضی از این ابزارها و تمرینات اشاره میشود:
نخلهای خطی 64 (64 Linear Palm): این تمرین به منظور برای سپردن حرکت های و تکنیکهای مختلف در باگوآژانگ طراحی شده است. هر حرکت یک نمادی از حرکت های است و تمرینکننده می بایست تمامی 64 حرکت را یاد بگیرد.
تمرینات Zhan Zhuang و Dong Zhuang: این تمرینات به منظور افزایش قدرت بدن و اصول تعادل و استحکام مفاصل استفاده میشوند.
برگههای Lianghuanzhang: این برگهها برای آموزش به بدن به طور پیوسته در حال حرکت میباشند و اصول باگوآژانگ را تمرین میکنند.
برگههای یوشنژانگ (Youshenzhang): این برگهها به عنوان معادل رقصی درباگوآژانگ شناخته میشوند و به تقویت اتصال بین حرکت های و تسلط بر تمرکز روی جریان حرکت های کمک میکنند.
شراکت (Shouhuo): در این تمرین، شرکا با همکاری و تعامل با یکدیگر تمرینات را انجام میدهند تا دانش رزمی خود را بهبود ببخشند.
تمرینهای Tui Shou، Da Lu و San Shou Taijiquan: این تمرینها برای تقویت تکنیکهای رزمی از جمله انتقال و رهایی از حملات حریف به کار میروند.
تکنیکهای منفرد (دان لیان): این تمرینات شامل ضربات و تکنیکهای ویژه باگوآژانگ میشوند که تمرینکننده می بایست آنها را با دقت اجرا نماید.
باگوآژانگ نیازمند تمرینات پیوسته و صبر برای تسلط بر آن است. این هنر رزمی از ابزارهای مختلفی برای توسعه قدرت، تعادل، و تکنیکهای رزمی استفاده مینماید و تمرینکننده می بایست به تدریج این مهارتها را ترکیب نماید تا به یک مبارز حرفهای تبدیل شود.
اسلحههای باگوآژانگ
باگوآژانگ یک هنر رزمی چینی چندگانه است که با انواع مختلفی از اسلحهها قابل ترکیب است. این اسلحهها برای تقویت مهارتهای رزمی و تمرین حرکت های خاصی طراحی شدهاند. در ادامه به بعضی از اسلحههای معمولی باگوآژانگ اشاره میشود:
تمرینات مخصوص باگوآژانگ
چاقوهای شاخ گوزن (Deer-Horn Knives): این اسلحهها دو عارضه نوک تیز دارند که به شاخان گوزن شباهت دارند. آنها به صورت جفت استفاده میشوند و در حرکت های پیچشی مورد استفاده قرار میگیرند.
هنر رزمی باگوآژانگ
چاقوهای آرنجی (Elbow Knives): این چاقوها به شکل منحنی طراحی شدهاند و میتوانند به صورت جفت استفاده شوند. آنها به ویژه برای حرکت های نزدیک و تاکتیکهای کمربندی سودمند هستند.
سنجاق دستی (Hand Spikes): این اسلحهها دو سویه هستند و برای ایجاد ضربات ناب مورد استفاده قرار میگیرند. آنها نیز به صورت جفت استفاده میشوند.
سلاح های مخصوص باگوآژانگ
شمشیر (Sword): استفاده از شمشیر در باگوآژانگ متداول است و مهارت در این اسلحه میتواند تمرینکننده را به یک مبارز حرفهای تبدیل نماید.
تیرک (Halberd): این سلاح بزرگ و دوتایی برای حرکت های دورانی و ضربات قوی مورد استفاده قرار میگیرد.
نیزه (Spear): نیزهها نیز در باگوآژانگ استفاده میشوند و حرکت های طراحی شدهاند تا تمرینکننده به دقت و شتاب در حرکت های نیزه دست یابد.
چوب کوتاه (Short Staff): استفاده از چوب کوتاه به منظور تمرین در تفنگهای کوتاه و تاکتیکهای نزدیک سودمند است.
سازهای ویژه: بعضی از اسلحههای باگوآژانگ به عنوان ابزارهای ویژه مورد استفاده قرار میگیرند، مثل دائو بزرگ (Dadao)، جین بزرگ (Dajian) و نیزه بزرگ (Dachiang).
استفاده از اسلحهها درباگوآژانگ به تقویت تمرکز، دقت و قدرت رزمی کمک مینماید و یک بخش مهم از آموزش این هنر رزمی است.
سوالات متداول در خصوص باگوآژانگ
باگوآژانگ چیست و چه تاریخچهای دارد؟
باگوآژانگ یکی از هنرهای رزمی چینی است که در سیستم وودانگ جای دارد. تاریخچه آن به دونگ هایچوان، بنیانگذار آن، در قرن نوزدهم در چین برمیگردد. او این هنر را از تائوییستها و استادان بودایی کوههای مناطق روستایی آموخت و به دربار امپراتوری پکن آورد.
چه اسلحههایی در باگوآژانگ مورد استفاده قرار میگیرند؟
باگوآژانگ با انواع مختلفی از اسلحهها قابل ترکیب است. بعضی از این اسلحهها شامل چاقوهای شاخ گوزن، چاقوهای آرنجی، سنجاقهای دستی، شمشیر، تیرک، نیزه، چوب کوتاه و سازهای ویژه میشوند.
باگوآژانگ چطور به ارتقاء تمرینکننده در مهارتهای رزمی کمک مینماید؟
باگوآژانگ با تمرین حرکت های دایرهای و پیچشی، افزایش قدرت بدن، تقویت تمرکز و دقت، و تمرین با اسلحهها به ارتقاء مهارتهای رزمی تمرینکننده کمک مینماید. این هنر رزمی سبب ایجاد انعطاف پذیری، تعادل و قدرت در حرکت های انفجاری و ناگهانی میشود.
چطور تاریخچه باگوآژانگ در چین شکل گرفت؟
در تاریخچه باگوآژانگ ، بنیانگذار اصلی آن، دونگ هایچوان، این هنر را از تائوییستها و استادان بودایی کوههای مناطق روستایی چین آموخت. او به دربار امپراتوری پکن رفت و از آنجا به عنوان آموزشدهنده نگهبانان قصر شناخته شد.
چطور باگوآژانگ از اسلحهها برای تقویت مهارتهای رزمی استفاده مینماید؟
باگوآژانگ یکی از هنرهای رزمی چینی است که از اسلحهها به عنوان ابزاری برای تقویت مهارتهای رزمی استفاده مینماید. این هنر میتواند با گوناگونی اسلحهها، از جمله شمشیر، چاقو، تیرک، نیزه و بسیاری دیگر، تمرین شود. این تمرینات اسلحهای به توسعه تعادل، انعطاف، تمرکز، و قدرت عضلات اصلی و داخلی کمک میکنند.
سخن پایانی نوشته ی باگوآژانگ
در پایان این نوشته، ما با هم یک نگاه کلی به هنر رزمی باگوآژانگ داشتیم. این هنر با تمرینات دایرهای و حرکت های پیچشی ویژه خود، یکی از جذابترین و مؤثرترین هنرهای رزمی چینی است. از تاریخچهاش در دوران قدیمی چین تا کاربردهای معاصر، باگوآژانگ همچنان یک راه برای تعادل بین بدن و ذهن، تقویت قدرتهای حرکتی و دفاعی، و بهبود کیفیت زندگی اشخاص میباشد. امیدواریم که این نوشته به شما در درک بهتری از باگوآژانگ کمک نموده باشد و شما نیز به این هنر فرصتی برای تمرین و بهبود خودتان بدهید.
گرد آوری:
آخرین دیدگاهها