لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

سرکه سیب برای عفونت گوش؛ فواید، مضرات و روش استفاده


سرکه سیب برای عفونت گوش, درمان خانگی عفونت گوش

درمان عفونت گوش با سرکه سیب

 

آیا سرکه سیب قادر هست ناجی گوش های دردناک شما باشد؟ 

سرکه سیب به علت خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی که دارد، قرن‌هاست که به عنوان یک درمان خانگی برای انواع بیماری‌ها از جمله عفونت گوش استفاده می‌شود. بعضی اشخاص معتقدند که سرکه سیب می‌تواند به تسکین درد، کم شدن التهاب و از بین بردن باکتری‌های مسبب عفونت کمک نماید. در این نوشته از بیتوته به بررسی استفاده از سرکه سیب برای درمان عفونت گوش می‌پردازیم.

اگر چرک، درد یا احساس فشار در گوش خود دارید، شاید دچار عفونت گوش شده باشید. در حالی که قادر هستید با سرکه سیب در خانه آن را درمان نمایید، اما این نباید جایگزین توصیه پزشک شود. عفونت گوش زمانی اتفاق می افتد که باکتری، ویروس و یا حتی قارچ در گوش میانی یا خارجی گیر می نماید. کودکان زیادتر از بزرگسالان در معرض عفونت گوش هستند.

 

سرکه سیب برای عفونت گوش, درمان خانگی عفونت گوش

درد گوش شاید نشانه عفونت خفیف گوش باشد

 

علل شایع عفونت گوش

سرماخوردگی، آنفولانزا، آلرژی یا سیگار کشیدن قادر هست سبب عفونت گوش میانی (otitis media) شود. ورود آب به مجرای گوش قادر هست سبب عفونت گوش خارجی (otitis externa) شود. 

 

عوامل افزایش دهنده خطر عفونت گوش خارجی در بزرگسالان

دیابت نوع ۲

اگزما

• پسوریازیس

درد گوش شاید نشانه عفونت خفیف گوش باشد و معمولا به خودی خود برطرف می گردد. اما اگر پس از ۳ روز همچنان درد داشتید، خوبتر است به پزشک مراجعه نمایید. این امر به ویژه برای کودکان خیلی مهم است. در صورت مشاهده موارد زیر به پزشک مراجعه نمایید:

• ترشح گوش

• تب

• از دست دادن تعادل همراه با عفونت گوش

سرکه سیب شاید به عفونت های خفیف گوش خارجی کمک نماید. سرکه سیب دارای خاصیت ضد میکروبی است، به این معنی که باکتری ها، قارچ ها و احتمالا ویروس ها را از بین می برد.

 

سرکه سیب برای عفونت گوش, درمان خانگی عفونت گوش

ایا سرکه سیب برای عفونت گوش خوب است

 

درمان با سرکه سیب

هیچ مطالعه‌ای قطعا ثابت نکرده است که سرکه سیب عفونت گوش را درمان می‌نماید، اما شامل اسید استیک است. طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۳، اسید استیک خاصیت ضد باکتریایی دارد، به این معنی که باکتری‌ها را از بین می‌برد. مطالعه دیگری نشان می‌دهد که سرکه سیب همچنین می‌تواند قارچ‌ها را از بین ببرد. مطالعه سوم نشان داده است که سرکه سیب در برابر باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها تاثیرگذار است.

 

سرکه سیب نباید جایگزین مراجعه به پزشک یا درمان سنتی برای عفونت گوش شود. این ماده فقط می بایست برای عفونت های گوش خارجی استفاده شود. اگر پرده گوش (tympanic membrane) شما سالم نیست، بدون اینکه به پزشک مراجعه نمایید، چیزی را داخل گوش خود نریزید.

 

عفونت‌های گوش میانی می بایست توسط پزشک، به ویژه در کودکان، دیده و درمان شود. اگر درد گوش دارید و مطمئن نیستید چه نوع عفونت گوش سبب آن شده است، قبل از ریختن هر چیزی در گوش خود، برای تشخیص به پزشک مراجعه نمایید. حتماً سرکه را با مقادیر مساوی آب رقیق نمایید. سرکه خالص می‌تواند بافت حساس مجرای گوش را بسوزاند.

 

قطره گوش با سرکه سیب و آب گرم

برای آماده کردن این قطره گوش، سرکه سیب را با آب گرم (نه داغ) به نسبت مساوی مخلوط نمایید. با استفاده از یک قطره چکان پاکیزه یا سرنگ بچه، ۵ تا ۱۰ قطره از محلول را در هر گوش بریزید.

گوش خود را با یک پنبه یا پارچه پاکیزه بپوشانید و به پهلو دراز بکشید تا قطره‌ها وارد گوش شده و برای چند دقیقه در آن باقی بمانند. این کار را به زمان ۵ دقیقه انجام دهید.

برای درمان عفونت گوش خارجی، قادر هستید این کار را به دفعات دلخواه تکرار نمایید.

 

قطره گوش با سرکه سیب و الکل (احتیاط!)

این دستورالعمل شبیه روش قبلی است، با این تفاوت که به جای آب گرم از الکل استفاده می گردد. الکل خاصیت ضد میکروبی و ضد باکتریایی دارد. اگر از گوش شما ترشح خارج می گردد یا فکر می نمایید دچار عفونت گوش میانی هستید، از این روش استفاده نکنید. همچنین، در صورت احساس سوزش یا ناراحتی موقع استفاده از این قطره ها، استفاده آن را قطع نمایید.

سرکه سیب را با الکل طبی (ایزوپروپیل الکل) به نسبت مساوی مخلوط نمایید. با استفاده از یک قطره چکان پاکیزه یا سرنگ بچه، ۵ تا ۱۰ قطره از محلول را در هر گوش بریزید.

گوش خود را با یک پنبه یا پارچه پاکیزه بپوشانید و به پهلو دراز بکشید تا قطره‌ها وارد گوش شده و برای چند دقیقه در آن باقی بمانند. این کار را به زمان ۵ دقیقه انجام دهید.

برای مبارزه با عفونت گوش، قادر هستید این کار را به دفعات دلخواه تکرار نمایید.

 

نکته های مهم:

• حتما سرکه سیب را با آب گرم رقیق نمایید. سرکه خالص قادر هست بافت حساس مجرای گوش را بسوزاند.

• قبل از استفاده از هر نوع قطره گوش با سرکه سیب، با پزشک خود مشورت نمایید، به ویژه اگر از سلامت پرده گوش خود مطمئن نیستید.

• در صورت مشاهده هرگونه درد، سوزش یا ناراحتی موقع استفاده از قطره های سرکه سیب، استفاده را متوقف نمایید.

• عفونت گوش میانی نیاز به مواظبت پزشکی دارد، به خصوص در کودکان. در صورت داشتن درد گوش به پزشک مراجعه نمایید تا نوع عفونت تشخیص داده شود.

 

سرکه سیب برای عفونت گوش, درمان خانگی عفونت گوش

استفاده از سرکه سیب برای عفونت گوش خطراتی به همراه دارد

 

سوالات متداول در خصوص سرکه سیب و عفونت گوش

1. آیا سرکه سیب برای عفونت گوش تاثیرگذار است؟

بعضی از شواهد نشان می دهد که سرکه سیب شاید به درمان عفونت های خفیف گوش خارجی کمک نماید. سرکه سیب دارای خواص ضد باکتریایی است که قادر هست به از بین بردن باکتری هایی که سبب عفونت می شوند کمک نماید. با این حال، هیچ مطالعه قطعی وجود ندارد که ثابت نماید سرکه سیب برای عفونت گوش تاثیرگذار است.

 

2. چه خطراتی با استفاده از سرکه سیب برای عفونت گوش همراه است؟

استفاده از سرکه سیب برای عفونت گوش قادر هست خطراتی را به همراه داشته باشد. این خطرات عبارتند از: سوزش ، عفونت و صدمه به پرده گوش 

 

3. چه زمانی می بایست به پزشک مراجعه نمود؟

اگر درد گوش شما شدید است، بیش از 3 روز طول می کشد، یا با تب، ترشح گوش یا سایر علائم همراه است، فوراً به پزشک مراجعه نمایید. اینها قادر هستند علائم عفونت جدی گوش باشند که نیاز به درمان پزشکی دارند.

 

خلاصه

عفونت گوش معمولا نتیجه عفونت ویروسی یا باکتریایی است و قادر هست خیلی دردناک باشد. سرکه سیب به عنوان یک درمان ضد باکتریایی امیدوار کننده به نظر می رسد. با این حال، هیچ تحقیق خاصی در مورد استفاده از سرکه سیب برای درمان عفونت گوش وجود ندارد. در نتیجه، افرادی که می خواهند از قطره گوش سرکه سیب استفاده کنند، می بایست آن را همراه با درمان های دارویی سنتی به کار ببرند. افرادی که از گوششان ترشح خارج می گردد یا عفونت گوش میانی یا داخلی دارند نباید از سرکه سیب استفاده کنند. در صورت وخیم تر شدن یا ادامه یافتن علائم، می بایست به پزشک مراجعه نمود.

 

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها