لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

نشانه های استرس در کودکان و راههای کم شدن آن


استرس در کودکان,علائم استرس و اضطراب در کودکان,کاهش استرس کودکاناسترس در کودکان معمولا منجر به کج خلقی در آنها می گردد 

 

علائم و راههای کم شدن استرس در کودکان
تشخیص و کم شدن استرس در کودکان نقش کلیدی در فرایند اجتماعی شدن کودک دارد. ترس و تشویش سبب ابتلا به اضطراب و استرس در کودکان می گردد و لذا والدین می بایست در راه رشد کودکان خود کاملا متوجه بروز و ظهور این عوامل در رفتار ایشان باشند. رفتارهایی مثل خجالتی و گوشه گیر بودن، جزو شایع ترین استرسهای اجتماعی کودکان است که قادر هست زندگی آنان را مختل نماید.

 

بروز ترس در کودکان، قابل پیش بینی و در تمام سنین، یکسان نیست. نقش محوری خانواده به عنوان عاملی در ایجاد اختلال اضطراب در کودکان و یا رفع آن همیشه مورد تاکید است. در مواردی انتقال استرس برای کودک از پدر و مادر، بر اثر مشاهده و الگوسازی رفتارهای ایشان صورت می گیرد. کودکان قادر هستند برای مقابله با استرس و اضطراب و ناکامی، از روش های دفاعی مثل کناره گیری، انکار کردن، سرکوبی و فرافکنی استفاده کنند.

 

کودک یاد گرفته همیشه از موقعیتها و شرایط غمگین کننده و محرکهای آزار دهنده، کناره گیری نماید تا به آرامش برسد. مشاورین روانشناس همچنین مکیدن انگشتان و شب ادرای را نیز از علائم اضطراب و استرس کودکان میدانند که حتی در سنین نوجوانی هم قابل مشاهده است.

 

در واقع هنگامی کودک نتواند روشهایی برای مقابله با اضطراب بجوید، مجبور می گردد به زمان خردسالی برگردد. دنیای کودک کوچک است و اگر برایش مشکلی پیش بیاید؛ مثلا امتحانی را بد داده باشد و یا در ورزش یا کاری شکست خورده باشد، بدترین سناریو را می نویسد و دنیای خود را تیره و تار می نماید. تحقیقات روانشناسان نشان میدهد از هر هشت کودک، یک نفر دچار اضطراب است.

علائم اضطراب و استرس در کودکان
موارد زیر میتواند نشان دهندۀ این باشد که فرزند شما مضطرب است. در این صورت شما بعنوان خانواده مهمترین نقش را در کمک به وی دارید و برای تسهیل این نقش میتوانید از جدیدترین نتایج تحقیقات علم روانشناسی و مشاوران روانشناس استفاده نمایید تا دلیل اضطراب را در وجود کودک پیدا نمایید تا زندگی بهتری داشته باشد. نکته ای که می بایست یک بار دیگر بر آن تاکید کنیم ضرورت تشخیص این اختلال است که هرچه زودتر صورت بگیرد درمان سهل تر خواهد بود.

استرس کودکان و اشتغال فکری به بدترین انتخاب
اگر برای این دسته از کودکان مشکلی پیش بیاید ایشان همیشه به بدترین گزینه فکر می کنند و به جای امید داشتن، ناامیدی همۀ وجودشان را فرا می گیرد.

بدغذایی نشانه بارز استرس کودک
عادتهای غذایی کودکان هم شبیه بزرگسالان به احساساتشان بستگی دارد. کودکان مضطرب شاید بطور ناگهانی از غذایی که همیشه دوست داشتند بیزار شوند و یا نسبت به وعده غذایی خود وسواس بسیاری به خرج دهند؛ نیز تمایل دارند مخفیانه غذا بخورند، در این صورت قادر هستند خودشان انتخاب کنند و یا بطور دلخواه غذا بخورند.

ابتلا به مشکلات جسمی ناشی از استرس در کودکان
زیادتر کودکانی که اضطراب دارند از مجموعه ای از مشکلات جسمی مثل سردرد، دل درد، دردهای عضلانی هم شکایت می کنند، این علائم شاید سبب شود فرزند خانواده نتواند به مدرسه برود یا در کلاس های فوق برنامه شرکت نماید. عکس العملهای فیزیکی نسبت به اضطراب زمانی در فرزندتان آشکار می گردد که او نتواند در مورد احساسش با کسی صحبت نماید. شاید شما هم عصبی شوید و تصور نمایید فرزندتان ادای مریضی را درمی آورد، اما در واقع این اضطراب است که در پس این علائم نهفته است.

استرس در کوکان سبب کج خلقی می گردد
اگر کودک استرسی و مضطرب، در تکلم مشکل داشته باشد و یا نتواند احساسش را نسبت به عاملی که باعث اضطرابش شده در قالب واژه ها بیان نماید، شاید تندخو و کج خلق شود.

استرس در کودکان سبب بزرگ کردن مشکلات می گردد
در این برهه، کودک تفکرات منفی خودش را بسط میدهد و بیش از حد بزرگ می نماید و از عبارات همه یا هیچ بیش از پیش استفاده می نماید: «من هیچ چیز را درست انجام نمی دهم» و «برای چه من همیشه اینقدر بدم؟» والدین تصور میکنند او دارد همه چیز را بزرگ می نماید؛ اما می بایست به جای این سوء تفاهم سعی نمایید از راه همین واژه ها اغراق¬آمیز همه یا هیچ با فرزندتان ارتباط برقرار نمایید تا بفهمید عامل اضطراب و نارحتی او چیست.

دعوا و خشونت بی علت نشانه استرس در کودکان است
کودکان مضطرب معمولا رفتاری خشن و عصبی دارند. شاید وسایل خود را شکسته و یا تکالیف خود را انجام نداده و کتابهای خود را پاره کنند، با دوستان و یا حتی بزرگترهای خود دعوا و درگیری فیزیکی داشته باشند. از جمله نشانه های اضطراب در این مورد این است که اگر از او بپرسیم برای چه چنین رفتاری دارد قادر نیست علت مشخصی برای رفتارش بیاورد. این رفتار عصبی و خشن و بی علت هشداری است به والدین که فرزندشان دچار مشکل شده است.

 

استرس در کودکان,مقابله با استرس در کودکان, استرس و اضطراب در بچه ها,کاهش استرس کودکان

دعوا کردن و خشونت بی علت از علائم استرس در کودکان است

 

کمال گرائی و استرس کودکان
بچه هایی که اضطراب و استرس دارند در این مواقع معمولا همه چیز را سیاه و سفید می بینند. دوست دارند همه چیز کامل باشد؛ تکالیف شان، کلاس هایی که شرکت می کنند و یا مرتب اتاق شان را پاکیزه میکنند. معمولا اضطراب سبب می گردد از آزمون کردن چیزهای جدید منصرف شوند، برای چه که می دانند هنگامی برای بار اول انجامش می دهند نمی تواند درست و کامل باشد. خانواده می بایست سعی نماید به فرزندش تفکرات مثبت را نشان دهد و او را تشویق به انجام کار تازه نماید.

 

رابطه بدخوابی و استرس
مشکل خوابیدن نشانه استرس کودکان است درست مثل بزرگ ترها بچه های مضطرب هم وقت خواب نمی توانند فکر خود را آهسته کنند و نگرانی ها و اضطراب ها به سراغ شان می آید. خوابیدن یکی از خوبترین زمان های زندگی است و فرزند شما که مضطرب است نمی تواند از خوبترین ساعت زندگی خود استفاده کافی را ببرد. پس اگر فرزندتان مشکل خواب دارد شاید دچار اضطراب و استرس کودکی باشد.

اضطراب و استرس داشتن کودک نسبت به آینده
هیچ کس در مورد آینده خبر ندارد. همین ناشناخته بودن آینده برای یک عده هیجان انگیز است، اما برای کودکانی که دچار اضطراب هستند شاید به کابوس تبدیل شود؛ آن ها تصور می کنند تمام اتفاقاتی که در دنیا می افتد خارج از کنترل آن هاست. اگر اطرافیانشان تجربه های بدی داشتند، تصور می کنند همین تجربه های بد هم برای آن ها اتفاق می افتد؛ بر این اساس از آینده می ترسند. این تجربه های بد شاید شامل گم شدن در فروشگاه، تصادف کردن و … باشد. در این جور مواقع شما نمی توانید ضمانت نمایید که همچین اتفاقی برای آن ها نمی افتد، بر این اساس کارتان سخت می گردد. فقط فضایی را ایجاد نمایید که فرزندتان بتواند احساسش را با شما در میان بگذارد.

ترس از جدا شدن از والدین نشانه اضطراب و استرس کودکان است
هنگامی والدین کودکان یکی دو ساله حتی برای چند ثانیه آن ها را ترک می کنند، آغاز به جیغ زدن و گریه کردن می کنند. بچه هایی هم که مضطرب هستند دقیقا همین عکس العمل را دارند؛ آن ها از جدا شدن از والدین شان وحشت دارند. در واقع در کنار والدین بودن به آن ها حس امنیت میدهد. اما این عکس العمل قادر هست به درس و فعالیت های زندگی شان ضربه بزند. در صورتی که چنین علائمی را در فرزندتان دیدید، در پی دلیل این اضطراب بگردید.

در پایان نکته ای که می بایست یک بار دیگر مورد تاکید قرار بگیرد این است که دانش مشاوره در زمانه ما توانسته دستاوردهای بزرگی در رفع مشکلات و اختلالات رفتاری داشته باشد. در موارد حاد و بحرانی میتوانید با مشاوران کودک و روانشناس هنر زندگی تماس بگیرید.

 

منبع: honarehzendegi.com



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها