لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

درمان اختلال «کم توجهی – بیش فعالی» بدون دارو


علائم بیش فعالی

برای بچه‌های بیش‌فعال، رفتاردرمانی، انتخابی عالی است

 

خواهرم و همسرش تصمیم گرفتند برای کنترل اختلال بیش‌فعالی پسرشان از دارو استفاده نکنند. این یک تصمیم شخصی است که آنها مدتهاست گرفته‌اند و به آن پایبندند. آنها از افرادی که شیوه دارویی را به‌کار می‌برند حمایت می‌کنند اما این راهکار را برای پسرشان پاسخگو نمی‌دانند.

 

در اینجا چهار روشی را که این دو برای مدیریت بیش‌فعالی پسرشان به‌کار می‌برند می آورم:

 

مکمل‌های روغن ماهی

روغن ماهی شامل اسیدهای چرب امگا۳ مثل EPA و DHA می‌باشد. مکمل‌های امگا۳ عموما به‌عنوان “عذای مغز” شناخته می‌شود زیرا توانایی تقویت عملکرد مغز و کم شدن علائم ناهنجاری‌های مغزی مثل افسردگی و بیش‌فعالی و کم‌توجهی را دارد.

 

بدن انسان خودش این اسیدهای چرب را تولید نمی‌نماید! 

حتی به زنان باردار هم توصیه می‌شود پیش از زایمان از ویتامین‌های شامل امگا۳ استفاه کنند چون به‌روش شگفت‌انگیزی باعث بهبود رشد مغز جنین می‌گردد.

 

خواهرم هر روز به پسر بیش‌فعالش مکمل روغن ماهی می‌دهد(با دوز مناسب وزن و سنش) و شاهد بهبودهای چشمگیری در رفتارش بوده‌است.

 

تغییر در تغذیه

هر بچه‌ی بیش‌فعالی متفاوت است. حوزه‌هایی که در آن درگیر هستند و با آن رشد می‌کنند همگی با هم تفاوت دارند و هر بچه‌ای به درمان عکس العمل متفاوتی نشان می‌دهد. برای خواهرزاده من، غذایی که می‌خورد روی عملکردهای بدنش تاثیرات عظیم و گوناگونی دارد. برای مثال، هرگاه در رژیم غذایی‌اش رنگ قرمز و زرد باشد، علائم بیش‌فعالی او به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

 

غذایی که می‌خورد درست مثل زدن دکمه‌ی ظرفیت و توانایی‌های اوست! 

هنگامی پسر خواهرم تا مدتی تغذیه‌ای بدون رنگ تند دارد، خیلی خوبتر می‌تواند با دنیای پیرامونش انسجام و هماهنگی برقرار نماید، تمرکز و توجهش کمی خوبتر می‌شود و زمان زیادتری می‌نشیند. با برگرداندن رنگ‌ها به غذایش، دوباره جدال‌ها و چالش‌ها آغاز می‌شوند.

 

والدینش همچنین می بایست حواس‌شان به شکری که استفاده می‌نماید هم باشد، اما نباید به‌طور کلی از تغذیه‌اش حذف شود. بچه‌های دیگر می بایست تمام افزودنی‌ها، نگهدارنده‌ها و عناصر مصنوعی را از رژیم غذایی‌شان حذف کنند تا به آرامش برسند. هر کسی متفاوت است، اما تغییرات تغذیه‌ای، تاثیرات خیلی بسیاری روی کنترل این اختلال دارد.

 

درمان(رفتار درمانی)

بعضی از اشخاص فکر می‌کنند”درمان” یعنی لم دادن روی مبل و حرف زدن در خصوص مشکلات. خیلی از اشخاص هم فکر می‌کنند درمان تنها مربوط به افسردگی، اضطراب، و رهایی از تراژدی است.

 

اما درمان کاملا شکل و اندازه‌های متفاوتی دارد، و می‌تواند به طیف عظیمی از مشکلات کمک نماید مثل اختلال بیش‌فعالی و کم توجهی.

 

برای بچه‌های بیش‌فعال، رفتاردرمانی، انتخابی عالی است چون می‌توان موقع بازی این رفتارهای را همزمان نمود، بدون‌این‌که کودک بداند در حال یادگیری است.

 

گاهی در این درمان‌ها می بایست با بچه‌ها وارد نقش بازی کردن شد، گاهی هم می بایست در جایگاه‌های حقیقی زندگی رفتارهای مثبت او را تشویق نمود. درمانگرها گاهی اجازه می‌دهند این بچه‌ها با سایر بچه‌های بیش‌فعال بازی کنند. والدین هم درطول این جلسات درمانی، چیزهای بسیاری یاد می‌گیرند، آنها می‌آموزند چطور به رفتارهای کودک بیش‌فعال‌شان به‌طور مثبت عکس العمل نشان دهند و به آنها توصیه‌های عملی و کاربردی در خصوص چطور عمل کردن موقع بروز مشکل ارائه می‌گردد.

 

پروبیوتیک‌ها

آیا می‌دانستید که سلامت روانی ارتباط قوی با سلامت گوارشی دارد؟ بله درست است!

 

در خصوص‌اش فکر نمایید. چندبار پیش آمده که نگرانی و دلشوره‌تان به شکم‌درد ختم شده؟ چند بار شنیده‌اید که بعضی‌ها از اصطلاح” اسهال عصبی” استفاده می‌کنند؟ این واقعیت دارد! میان روان و معده و روده ارتباط وجود دارد که شامل عکس العمل‌های زیاد و اصطلاحات بیولوژیکی بیشمار دیگری می‌شود.

 

پروبیوتیک‌ها مملو از باکتری‌های خوب و مخمرهایی هستند که به معده و روده‌تان کمک می‌کنند آن‌طوری که درست است عمل کنند. این مکمل‌ها تقریبا برای همه خوب و بی‌ضرر هستند و خیلی خوب می‌توانند مشکلات گوارشی را از شما دورنگه‌دارند اما ابتدا با پزشک‌تان مشورت نمایید.

 

منبع: مجله سلامت

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها