لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

چطور با 7 عادت ناخوشایند کودک مقابله کنیم؟


مقابله با رفتارهای اشتباه در کودکان,رفتار اشتباه در کودکان

مقابله با رفتارهای زشت کودکان

 

بسیاری از رفتارهای کودکان توسط والدین نامطلوب تلقی می شوند. شما میتوانید برای اینکه کودکتان بتواند بر این رفتارها غلبه نماید به آن ها کمک نمایید ما در این نوشته قصد داریم عملی ترین نکته های را برای والدین در مورد چگونگی خلاص شدن از عادت های بد در کودکان آموزش دهیم.

1. مکیدن انگشتان دست و پا

مقابله با رفتارهای اشتباه در کودکان,رفتار اشتباه در کودکان

مکیدن انگشتان دست و پا در کودکان

 
به گفته روانشناسان، مکیدن انگشتان دست و پا برای کودکان یک فعالیت آرامش بخش است که از آنها استفاده می کنند تا اضطراب ناشی از بزرگ شدن را کم شدن دهند.

بر این اساس، اگر فرزند شما در سن پیش دبستانی است، اما هنوز این عادت را دارد، قادر هستید به آرامی به آنها کمک نمایید تا از شر آن خلاص شوند:

– سعی نمایید  زمانی را که کودک شما برای مکیدن انگشت شست خود صرف می نماید محدود نمایید. به عنوان مثال ، به توافق برسید که این یک فعالیت خواب است و نباید در جای دیگر یا در ملاء عام انجام شود.

– شما نباید با عصبانیت به او نشان ندهید که این کار اشتباه است و به او بگویید “شما دیگر نباید انگشت شست خود را بمکید” ، در عوض ، سعی نمایید هر وقت آن کار را انجام نداد او را تشویق نمایید.

– سعی نمایید در مورد این کار کودک با او صحبت نمایید مثلا از کودک بپرسید که “آیا می دونی که الان انگشت شست خود را می مکی؟” این سبب می گردد که کودک متوجه این کار خود شود و شما میتوانید به او کمک نمایید که این کار را با فعالیت دیگری جایگزین نماید.

– چند روش خلاق پیدا نمایید تا به فرزندتان توضیح دهید که در حال رشد و بزرگ شدن است و دیگر نیازی به مکیدن انگشت شست آنها نیست. به عنوان مثال، از آنها بپرسید “آیا فکر می نمایید که مرد عنکبوتی انگشت شست خود را می خورد؟”

2- درخواست کردن به صورت غیر مودبانه:

مقابله با رفتارهای اشتباه در کودکان,رفتار اشتباه در کودکان

خواهش و درخواست غیرمودبانه کودکان

– شما می بایست به کودکتان آموزش دهید که چطور درخواست های خود با گفتن واژه ها لطفا و … مطرح نماید.

– می بایست در خصوص تفاوت رفتارهای مودبانه و غیر مودبانه با کودکتان صحبت نمایید. همچنین، به فرزندتان آگاهی دهید که در جواب به بعضی از درخواستهایی که دارند شاید جواب “بله” را بگیرند ، و بعضی از آنها “نه” را بشنوند و می بایست با این مسئله کنار بیاید.

– مهمترین بخش این است که فراموش ننماییدکه شما الگوی نقشی برای کودکان هستید. اگر درخواست ها را به صورت غیرمودبانه در مقابل فرزند خود  انجام دادید، اگر همان رفتارها را از طرف کودکان مشاهده نمایید تعجب نکنید.

– سعی نمایید  نسبت به رفتار کودکان عکس العمل شدید نشان ندهید . قادر هستید از آنها سؤال نمایید ، “آیا روش دیگری برای بیان درخواست خود نبود؟”

– همیشه از درخواست های غیرمودبانه فرزندتان چشم پوشی نمایید، اما در عین حال همیشه نسبت به درخواست های مودبانه آنها عکس العمل مثبت نشان می دهید.

 

3- بروکسیسم یا دندان قروچه کردن:

مقابله با رفتارهای اشتباه در کودکان,رفتار اشتباه در کودکان

دندان قروچه کردن کودکان

 
بسیاری از والدین معمولاً متوجه می شوند که فرزندانشان چه در خواب و چه در حالت بیداری، دندانهایشان را محکم روی هم فشار میدهند به این حالت بروکسیسم یا دندان قروچه گفته می گردد و راه هایی وجود دارد که قادر هستید به فرزند خود کمک نمایید تا با آن مقابله نماید:

– همانطور که مطالعات نشان میدهد، بروکسیسم  زیادتر ناشی از استرس در کودکان است. همیشه می بایست با فرزند خود در خصوص مواردی که شاید سبب استرس آنها شود صحبت نمایید تا بتواند با آن مقابله نماید.

– شما همچنین قادر هستید  با کارهایی مثل تشویق کودک به حمام رفتن قبل از خواب، گوش دادن به موسیقی یا خواندن کتاب ، کمک نمایید که با آرامش به خواب رود و بتواند دندان قروچه کردن را کنترل نماید.

– در موارد نادر، اگر استرس جدی تر باشد ، شاید لازم باشد  با پزشک مشورت نمایید تا با یک روش درمانی ویژه ، این رفتار کودک را درمان نماید. این موضوع رانادیده نگیرید زیرا شاید به فرزند شما صدمه برساند.

4- جویدن و خوردن ناخن ها:

مقابله با رفتارهای اشتباه در کودکان,رفتار اشتباه در کودکان

جویدن ناخن ها در کودکان

 
دلایل بسیاری مثل: استرس ، کنجکاوی ، کسالت ، یا فقط یک عادت و … وجود دارد که کودک شما قادر هست ناخن های خود را بخورد. بدترین قسمت آن این است که احتمالاً این رفتار تا بزرگسالی ادامه خواهد یافت. بر این اساس اگر شما متوجه این رفتار کودکتان در زمان طولانی شده اید برای رفع این مشکل روش های زیر را آزمون نمایید:

– سعی نمایید  دلیل آن را درک نمایید. شاید آنها استرسی را تجربه می کنند که قادر هستید به آنها کمک نمایید تا بر آن غلبه کنند.

– به آنها کمک نمایید تا از این عادت مطلع شوند. مثلا موقع انجام این روش میتوانید به آرامی و مهربانی به او بگویید که الان دارد این رفتار را انجام میدهد.

– یک جایگزین خلاقانه برای آن کار ارائه دهید. مثلا اگر کودک شما دختر است میتوانید ناخن های او را مرتب نمایید و برایش لاک بزنید که دستانش زیباتر شود و احساس شاهزاده بانو کوچک را داشته باشد. و نخواهد که دستانش خراب شود

5- دست در بینی کردن:

مقابله با رفتارهای اشتباه در کودکان,رفتار اشتباه در کودکان

دست در بینی کردن کودکان

 
بعضی اوقات کودکان ما کارهای ناخوشایندی انجام میدهند مثلا دست در بینی کردن و یا خوردن موادی که از بینی خارج میکنند ، همانطور که بعضی مطالعات نشان می دهد، این نه تنها یک عادت ناخوشایند است، بلکه روشی برای گسترش میکروب در بدن است. در اینجا چند نکته برای رفع این عادت ها آورده شده است:

– هربار که کودک این کار را انجام میدهد او را از این رفتارشان آگاه نمایید. شاید متوجه عوارض این کار نیستند و شما می بایست به آنها کمک نمایید.

– در مورد مسائل بهداشتی با کودک خود صحبت نمایید. مثل یک بزرگسال با آنها صحبت نمایید ، بچه ها واقعاً دوست دارند هنگامی جدی گرفته می شوند.

– سعی نمایید کودک خود را با بعضی فعالیت هایی که نیاز به دست است درگیر نمایید تا دیگر این کار را انجام ندهند.

6- پیچ و تاب و کندن موها:

مقابله با رفتارهای اشتباه در کودکان,رفتار اشتباه در کودکان

کندن و کشیدن موها

 
پیچ و تاب مو یک عادت ناخوشایند است که هر از گاهی شاید در بسیاری از کودکان اتفاق بیفتد ، با این حال ، برای بچه های مضطرب زیادتر اتفاق می افتد. اگر این کار کودک زمان طولانی ادامه یابد، قطعاً می بایست اقدام نمایید:

– سعی نمایید علت این رفتار کودک را پیدا نمایید و حواس کودک را از این کار پرت نمایید زیرا توجه به این کار سبب بدتر شدن این رفتار خواهد شد.

– با فعالیتهایی مثل رقصیدن، ورزش کردن و غیره، به آنها کمک نمایید تا انرژی خود را صرف این کارها کنند.

– یافتن یک جایگزین، به عنوان مثال، به کودک خود یک عروسک با موهای بلند بدهید تا بتواند به جای خودش، با موهای عروسک بازی نماید.

7- دروغ گفتن:

مقابله با رفتارهای اشتباه در کودکان,رفتار اشتباه در کودکان

دروغگویی در کودکان

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها