لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

تغییرات کودک 12 ساله و روش رفتار با آن


کودک 12 ساله, روانشناسی نوجوان 12 ساله, رشد کودک 12 ساله

خود را برای تغیرات کودک 12 ساله خود اماده نمایید

 

روانشناسی کودک 12 ساله 

کودکان در سن 12 سالگی دست خوش تغیراتی می شوند که می بایست به عنوان پدر مادر آن را بپذیرید و با آن مواجه شوید. در این دوران فرزند شما به ظاهر کودک است و در تمامی فعالیت هایش سعی می نماید مثل قبل رفتار نماید مثلا بازی کردن را دوست دارد اما به صورت ناگهانی یک فرد بالغ تر می بینید.

کودک شما در این سن درحال تبدیل شدن به یک نوجوان است یعنی سیر حرکت از کودکی به نوجوانی را طی می نماید به همین علت ، کودک 12 ساله را پیش نوجوان هم می گویند.

پدرمادر ها نیز می بایست خود را اماده این تغیرات کنند. در ادامه به روش مواجهه با این رشد های عاطفی ، اجتماعی و جسمی می پردازیم همراه ما باشید.

 

کودک در سن 12 سالگی دچار چه تغیراتی می گردد؟

هنگامی که کودکان به این سن می رسند ، از لحاظ عاطفی قادر هستند تعلق خود به دیگران را به خوبی درک کنند. دختران 12 ساله به بلوغ رسیده اند و پسران نیز در حال حرکت به سمت بلوغ هستند که این قادر هست دچار تغیراتی هم در ظاهر و هم در باطن کودک 12 ساله شود.

 

تغییرات کودک 12 ساله, روانشناسی کودک 12 ساله, کودک 12 ساله

با اینکه کودکان در 12 سالگی دچار بلوغ فکری می شوند اما به خوبی نمی توانند تصمیم بگیرند

 

والدین می بایست بدانند که مغز کودک 12 ساله در حال رشد است و به همین علت قادر هست سبب خلاقیت و حل مسائل منطقی شود از طرفی قشر پیشانی کودک نابالغ است و نمی تواند او را در برابر محرک ها و ضربه هایی که از سمت بیرون وارد می گردد را درک نماید.

در این زمان است که می بایست با فرزند خود تعامل داشته باشید و کانال های ارتباطی قوی میان خودتان ایجاد نمایید.

 

از طرفی کودک 12 ساله در این سن مهارت های زبانی خود را به صورت کامل فرا گرفته و به همین منظور قادر هست کنایه ها و ضرب المثل ها را به خوبی تشخیص دهند.

یکی دیگر از تغیراتی که شاید برای شما هم قابل فهم باشد ، تغیر رفتار کودک از بازی کردن و روی اوردن به ورزش های سازمان یافته است. و این مورد نشان دهنده این است که کودک به خود ارزش می دهند و در حال اغاز ارتباط های اجتماعی است. 

کودک 12 ساله به خوبی ارتباط اجتماعی و تفاوت ان بین هم جنس و غیر همجنس را تشخیص می دهند و تحت اثر این مورد نیز قرار می گیرد.

 

نقش پدر و مادر در خصوص تغیرات کودک 12 ساله 

با توجه به اینکه کودک از لحاظ روحی و روانی نیز دچار تغییرات می گردد شما به عنوان والدین می بایست به او کمک نمایید. در واقع کودک شما می خواهد زندگی مستقل خود را اغاز نماید اما او کاملا نابالغ است و در بیشتر تصمیم های مهم به خوبی تصمیم نمی گیرد. 

 

تغییرات کودک 12 ساله, روانشناسی کودک 12 ساله, کودک 12 ساله

ارتباطات اجتماعی و عاطفی کودکان 12 ساله را خوبتر نمایید

 

با توجه به روانشناسی کودک ، کودک 12 ساله مهارت های خود را می شناسد و شما می بایست به او کمک نمایید مهارت های خود را تقویت نماید.

یکی از این مهارت ها ، ارتباط اجتماعی و عاطفی است که می بایست به خوبی در کودک 12 ساله خود رشد دهید. در صورتی که در تقویت و رشد این مهارت ها کم کاری نمایید ، فرزند شما در دوران دبیرستان نمی تواند به خوبی با مسائل اجتماعی و عاطفی مبارزه نماید.

 

در این دوران سعی نمایید همواره او را هدایت نمایید و راه صحیح را به او نشان دهید. فرزند شما دوست دارد استقلال داشته باشد ، به او کمک نمایید تا فضا خانه و قوانین حاکم در ان را به خوبی درک نماید؛ همچنین به او یاد دهید امنیت خود را در مواجهه با مسائل مختلف حفظ نماید.

 

رشد فیزیکی و ظاهری در 12 سالگی 

همانگونه که اشاره کردیم ، کودکان در این سن یا به بلوغ رسیده اند یا در حال حرکت به سمت بلوغ هستند. دخترانی که به بلوغ رسیده باشند ، رشد سینه ، قاعدگی یا عادت ماهانه و رشد مو را شاهد خواهید بود.

از طرفی پسران 12 ساله با حرکت به سمت بلوغ ، رشد بیضه ها و الت تناسلی ، رشد مو های زائد در زیر بغل ، بم شدن صدا و نهایتن کلفت تر شدن عضلات بدن و رشد موهای صورت همراه خواهند بود.

 

البته این را هم می بایست بدانید که بلوغ در یک زمان مشخص اتفاق نمی افتد شاید برای پسر یا دختر شما زودتر یا دیر تر از زمان طبیعی اتفاق بیوفتد.

 

نقش دوستان در رشد احتماعی کودک 12 ساله

 

کار برای بچه 12 ساله در خانه, رفتار با نوجوان 12 ساله, مشکلات کودکان 12 ساله

در سن 12 سالگی کودک شاید در فشار همسالان قرار بگیرد

 

پیش تر هم گفتیم به علت اینکه کودکان دوست دارند زندگی مستقل داشته باشند و خود را مربوط به دیگران به جز اعضای خانواده بدانند ، دوستی های اجتماعی آغاز می گردد که این دوستی ها سبب تغییر ناگهانی رفتار او خواهد شد.

 

بر این اساس اگر در رفتار و اخلاق کودک خود تغیر ناگهانی دیدید زیاد دلواپس نشوید ، شاید در حال تقلید رفتار یکی از دوست های اجتماعی خود باشد یا تحت اثر ان قرار گرفته است که شما می بایست این مشکل را برطرف سازید.

در این حالت که شاید کودکان تحت اثر فشار همسالان قرار بگیرد ، شما می بایست به کودک خود اثبات نمایید که از او حمایت می نمایید و با او دوست هستید.

 

چه زمانی می بایست دلواپس تغیرات کودک 12 ساله شویم؟

یکی از سوالاتی که بیشتر پدر مادر ها با ان درگیر هستند این است که چه زمانی می بایست دلواپس فرزند خود شویم و چه زمانی فرایند رشد طبیعی است و ما نباید دلواپس باشیم.

قبل از هر چیزی می بایست بدانید همه مواردی که تا الان گفتیم بخشی از زندگی یک کودک 12 ساله است که چون به سمت نوجوانی حرکت می نماید اخلاق و رفتار خود را به روش عجیبی تغییر می دهد.

 

در این بین حواستان باشد دچار بیماری های روانی نشده باشند. یکی از این بیماری ها افسردگی است که شاید حتی در کودکان هم رخ دهد. شما می بایست به هر طریقی با فرزند خود ارتباط برقرار نمایید تا از موقعیت روحی او با خبر شوید.

و یا شاید معلم او به شما اخطار دهد که در روابط اجتماعی و دوستانه به خوبی رفتار نمی نماید که در این موقع شما می بایست دلواپس اینده کودک 12 ساله خود باشید. به عنوان مثال زندگی دانشجویی یکی از نگرانی های است که شاید به ان فکر نمایید.

 

یکی دیگر از مواردی که می بایست حتما به ان توجه داشته باشید ، ناراحتی کودک از رشد غیر طبیعی اندام هاست. در این سن رشد غیر طبیعی اندام های بدن کاملا طبیعی است اما شاید ان را به خوبی درک نکنند و این موضوع قادر هست بر روان فرزند شما اثر داشته باشد.

 

در ادامه این نگرانی ها چه می بایست نمود؟

خب یکی از خوبترین کارهایی که قادر هستید انجام دهید ، مشاوره گرفتن از مراکز اموزشی مرتبط است. این مشاوره ها و اموزش ها شما را مطمئن می سازد که در تربیت فرزند و شیوه برخودر با او صحیح عمل می نمایید.

 

مشکلات کودکان 12 ساله 

 

کودک 12 ساله, روانشناسی نوجوان 12 ساله, رشد کودک 12 ساله

فشارهای همسالان روی کودکان 12 ساله را با مشاوره کنترل نمایید

 

یکی از عمده ترین مشکلات پیش نوجوان ها فشار همسالان است. در این موقع که کودک نمی تواند تحت اثر این رابطه و ضربه های حاصل از ان تصمیم صحیحی بگیرد ، شاید اینده خود را ناخاسته نابود نماید.

در این موقع در مواردی که ضروری است حضور داشته باشید تا کودک شما قوانینی که برای او وضع کردید را فراموش نکند.

 

یکی دیگر از مشکلات این کودکان این است که نمی توانند درک کنند هنوز به طور کامل نوجوان نشده اند. و این قادر هست کار را برای شما در تربیت او سخت نماید. که یکی از راه حل های منطقی مشاوره است.

 

نقاط عطف رشد کودکان 12 ساله

1. توانایی درک و به کار گیری منطق و تصمیم گیری درست در جایگاه های مختلف و مشکلات

2. توانایی درک مفهوم عدالت و برابری

3. توانایی درک دیدگاه و نظرات دیگران نسبت به خود

4. نگرانی های اخلاقی مثل دلواپس دوست داشته شدن و غرور

5. آغاز به درک قانون دلیل و معلول 

6. علاقه مند به جنس مخالف و کار های او

7. مهارت در ورزش و علاقمندی به ان

8. جهش های رشدی 

 

لجبازی در کودکان 12 ساله

بسیاری از کودکان در این مرحله از رشد دچار لجبازی می شوند که دلیل های متعددی دارد و به ان خواهیم پرداخت اما مهم روش رفتار شما با کودکتان است.

در این سن با اینکه کمی رشد را مشاهده کردید و از ان مطمئن شدید اما باز هم کودک از شما تقلید خواهد نمود و در صورتی که رفتار نا مناسب داشته باشید کودک ان را فرا می گیرد.

 

بعضی از دلایل لجبازی کودکان : 

تقلید از دوستان و اثر پذیری از دیگران

بیش فعالی یا انرژی اضافی 

خلق تهاجمی 

ناامیدی و ترس از خانواده

روش تغذیه

و..

 

در این موقع چطور می بایست برخورد کنیم؟

ابتدا می بایست آرامش خود را حفظ نمایید تا کودکان کمی ارام تر شود. سپس با علت و منطق اشتباه او را به او بگویید. هیچ جای نگرانی نیست زیرا کودکان توانایی درک منطق را دارند و این کار نه تنها سبب پیشگیری از لجبازی های او می گردد بلکه سبب افزایش اعتماد به نفس او می گردد.

 

در پایان

هنگامی که با تغییراتی در کودک 12 ساله خود مواجه می شوید تا حدودی نباید دلواپس او باشید اما در صورتی فرایندی غیر طبیعی مثل افسردگی طی می نمود حتما به در خصوص روش رفتار با او مشاوره بگیرید. 

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها