لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

کلاس‌ های تابستانی کودکان


کلاس‌ های تابستانی کودکان,کلاس های تابستانی مناسب برای کودکان,کلاس تابستانه کلاس‌های آموزشی تابستانی برای کودکان
 
ثبت‌نام انواع و اقسام کلاس‌ها می‌توانند تابستانی پربار برای فرزندان رقم بزنند ولی جدا از ضرورت کلاس‌های آموزشی تابستانی برای کودکان، والدین می بایست بدانند که کودک ریتم‌های بیولوژیکی دارد که ازجمله آنها می‌توان به ریتم تغذیه،‌ خواب و یادگیری اشاره نمود که می بایست همه موارد را در نظر داشته باشیم.

این روزها تابستان و زمستان بچه‌ها به هم گره خورده و دیگر مثل گذشته تابستان را با شور و هیجان بازی کودکان نمی‌توان دید. یکی از دلایل این موضوع تغییر زندگی امروزه و هوشمند‌تر شدن آن است و دنیایی که افرادی تیزتر و باهوش‌تر طلب می‌نماید.

 

شاید هم به همین علت والدین فکر می‌کنند نباید هیچ فرصتی را از دست بدهند و با آخرین آزمون فرزندشان، ‌دست به کار ثبت‌نام کلاس‌های تابستانی می‌شوند که بیشتر هم شکل چشم ‌و هم‌چشمی دارد. تصور زیادتر والدین این است که با ثبت‌نام انواع و اقسام کلاس‌ها می‌توانند تابستانی پربار برای فرزندشان رقم بزنند والدین قبل از هرکاری بایدکودک خود را زیادتر بشناسند و بدانند چطور با کمک خود او امسال را آنطور که خودش دوست دارد، برنامه‌ریزی کنند.

مهدکودکی‌ها برنامه تابستانی می‌خواهند
کلاس تابستانی برای کودکانی که به مهدکودک می‌روند بستگی کامل به روش برنامه‌ریزی 9ماه سال دارد. می بایست مشخص شود که والدین در این زمان کودک را فقط برای نگهداشتن به مهدکودک سپرده‌اند یا جنبه یادگیری هم برایشان ارزش داشته. در سال‌های اخیر یادگیری بخش خیلی مهمی در مهدکودک‌هاست هرچند تا پیش از 5سالگی توصیه به یادگیری نمی‌شود. بعضی والدین کودکان‌شان را به مهدکودک‌های دوزبانه می‌سپارند در حالی که کودک هنوز زبان مادری‌اش برایش جا نیفتاده است. خوبترین حالت این است که در 9 ماه سال آنقدر به کودک سخت نگیرید که در تابستان مجبور شوید به او ارفاق نمایید و مثلا اجازه دهید تا ظهر بخوابد و برنامه غذایی‌اش هم به هم بریزد.

 به ریتم کودک توجه نمایید!
جدا از ضرورت کلاس‌های آموزشی تابستانی برای کودکان، والدین می بایست بدانند که کودک ریتم‌های بیولوژیکی دارد که ازجمله آنها می‌توان به ریتم تغذیه،‌ خواب و یادگیری اشاره نمود. معمولا والدین از ارزش این ریتم‌ها آگاه نیستند و از آنجا که خودشان والدین منظمی نیستند کودک را در خانه نگهداشتن می‌کنند و ریتمش را به هم می‌زنند. مثلا مادر چون خودش دوست دارد بخوابد کودک را هم با خود همراه می‌نماید یا خانمی که شاغل است و شب‌ها دیر می‌خوابد کودکش را هم دیر به رختخواب می‌برد. براساس گفته روانشناسان مهم‌ترین ریتم در کودک ریتم خواب است که حتی از غذا هم ارزش زیادتری دارد. اگر فرض بر این باشد که ریتم کودک در دوره مهدکودک یک ریتم آرام و پیوسته بوده است و کودک ساعت 8 صبح در مهد بود و 12 به خانه برمی‌گشته دیگر کودک نباید در تابستان دیر بخوابد یا دیر بیدار شود و به طور خلاصه دچار بی‌برنامگی شود زیرا در این حالت به او صدمه وارد می‌شود.

به زمان یادگیری توجه نمایید
کودکان در دنیایی در حال بزرگ شدن هستند که خیلی هوشمند است و لازمه این هوشمندی، بچه‌هایی تیز و باهوش است تا با وجود امکانات زیاد پشتکار زیادتری به خرج دهند. نکته اساسی آن است که نباید محتوای آموزشی زودتر از موعد آغاز شود. توصیه می‌شود تا پیش از 5 سالگی بازی و وسایل حسی و حرکتی در اولویت باشد. فعالیت‌هایی مثل اسکیت، دوچرخه‌سواری و کلاس‌های ورزشی و بردن کودک به فضای بازی با همسالان خوبترین گزینه‌های سرگرمی کودک زیر 5 سال در تابستان است. پس از 5 سالگی می بایست برنامه‌هایی متناسب با نیمکره چپ که مخصوص یادگیری است، ترتیب داده شود و برنامه آموزشی متناسب با حوصله، وقت و علاقه فرزندان به آنها داده شود. از سوی دیگر خوبترین زمان یادگیری کودک قبل از ظهر است و در واقع موتور حسی و حرکتی پیش از ظهر تنظیم می‌شود.

 

کلاس‌ های تابستانی کودکان,کلاس های تابستانی مناسب برای کودکان,کلاس تابستانه کلاس های تابستانی برای کودکان

 
قرار نیست «یانی» شود
والدین تصور می‌کنند که بازی و ورزش فقط موتور حسی و حرکتی کودک را به کار می‌اندازد و بر این اساس چندان در یادگیری تاثیرگذار نیست در حالی که با وجود آنکه یادگیری مستقیم نیست اما هوش کودک را تقویت می‌نماید. یکی از مشکلات والدین این است که از برنامه‌های تابستانی خروجی می‌خواهند و مدام فرزندشان را پایش می‌کنند و از او در خصوص آنچه یاد گرفته، سؤال می‌کنند در حالی که این حالت کودک را از یادگیری بیزار می‌نماید. همین که او طاقت می‌آورد و در کلاس می‌نشیند و به صورت شنیداری مطلبی را یاد می‌گیرد کافی است. قرار نیست کودک شما در 7 سالگی پیانیست حرفه‌ای شود و همین که عطش یادگیری دارد، کافی است. کمال‌گرایی در به موفقیت رساندن کودکان آنها را شاد بار نمی‌آورد. کودک می‌تواند موفقیت را در زندگی‌اش پله‌به‌پله به دست بیاورد اما شادی را نمی‌توان جبران نمود.

گاهی نیازی به آموزش ندارد
تابستان یک فرصت استراحت برای کودک است برای آنکه آن‌طور که دلش می‌خواهد زندگی نماید. همین که او احساس نماید قرار نیست به کسی جواب بدهد، اضطراب او را کم می‌نماید. بر این اساس در مورد مسائل آموزشی می بایست محتاط برخورد شود. اگر کودکی مبنای پایه درسی‌اش را در ذهنش نشانده مرور چند باره آنها سبب می‌شود از تابستان لذت نبرد و با به هم ریختن برنامه‌ریزی والدین اعتمادش را به پدر و مادر از دست بدهد. تک‌بعدی نگاه کردن به فرایند هوش عقلانی و یادگیری درسی سبب می‌شود هوش هیجانی کودک دچار مشکل شود و از دید رفتاری کودک نابهنجار‌شود یا اعتماد به نفس کمی پیدا ‌نماید یا حتی بی‌انگیزه شود.

محتوا را تغییر دهید
خیلی واضح است که کودک نباید از روال زندگی سودمند خارج شود. آنچه می بایست در تابستان تغییر نماید،‌ محتواست. خوبتر است کودک در همان ساعت از خواب بیدار شود و به فعالیت بپردازد اما تفاوت اینجاست که می بایست برنامه‌ای باشد که او خودش دوست دارد یا ضرورتی باشد که مشخص است مثل ورزش. او 9ماه از سال را آموزش گرفته و اگر قرار باشد این روال در تابستان هم ادامه پیدا نماید، می بایست با خواست کودک هماهنگ باشد و برایش اولویت داشته باشد. بعضی کودکان خودشان از آموزش مستقیم استقبال می‌کنند و کلاس‌هایی مثل نقاشی یا زبان را ترجیح می‌دهند اما بعضی دیگر بازی را دوست دارند كه می بایست با حفظ چارچوب برنامه‌ و محتوا هماهنگ با کودک مشخص شود.

بگذارید خودش ‌انتخاب نماید
نکته حائز ارزش اینجاست که کودک خود نیز می بایست در برنامه‌ریزی‌های تابستانی شرکت داشته باشد. به عنوان مثال اگر قرار است 3 برنامه مشخص در تابستان دنبال شود، 2برنامه آن انتخاب خود او باشد تا متوجه شود که والدین به او توجه دارند و او را می‌بینند. اگر والدین، کودک را تحت فشار قرار دهند پس از آنکه به سن خاصی رسید، می‌تواند به آسانی والدین را کنار بزند.بر این اساس می بایست با تعامل با کودک کلاس‌هـــــا و برنامه‌ها مشخص شود. هدف فقط تابستان امسال نیست و برنامه بلندمدت است، بر این اساس کودک می بایست برنامه‌پذیر باشد.

تابستان قرار نیست فراموشکارش نماید
کودک قرار نیست در تابستان همه‌چیز یادش برود. بعضی مطالب در حافظه خودآگاه می‌مثل، مثلا هر وقت از کودک بپرسید جمع2 و 2 چند می‌شود، سریع جواب می‌دهد 4 اما بعضی از مطالب در حافظه ناخودآگاه قرار دارد و ضروری هم نیست که در خاطر بماند مثلا شاید یادش برود که پرنده جزو کدام گروه از حیوانات است. او آنچه برای پایه بعدی ضروری است با خود می‌آورد و اگر هم یادش برود در کلاس درسی در هفته اول مرور می‌شود و دوباره به‌خاطر می‌‌آورد، اما می‌توانید با کودک توافق نمایید، به‌عنوان مثال هفته‌ای یک بار بازی و ریاضی یا بازی با واژه ها را مرور نمایید. اگر کودک بزرگ‌تر از10 سال دارید، می بایست به طور واضح به او بگویید در وقت مشخصی مروری بر درس‌هایش داشته باشد.

 

منبع: مجله سیب سبز

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها