لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

چه کنیم بچه ها از آرایشگاه رفتن نترسند؟


علل ترس کودک از آرایشگاه

برای کمتر شدن ترس کودک از آرایشگاه، زمان مناسبی را برای این کار انتخاب نمایید

 

«از زمانی که پسرم ۹ ماهه بود وحشت بسیاری از کوتاه کردن موهایش داشت و در حین این کار مدام جیغ می‌زد تا اینکه پس از مدتی فهمیدیم دلیل ترسش صدای ماشین مو‌زنی است. ولی به ما قول داد تا در داخل گوش‌هایش چیزی بگذارد تا صدای آن را نشنود. بالاخره ترس او از آرایشگاه از بین رفت.»

شاید فرزند شما همیشه به موقع رفتن به آرایشگاه و یا سلمانی و کوتاه کردن موهایش گریه سر دهد، جیغ بکشد و با تکان دادن سرش به آقا یا بانو آرایشگر اجازه این کار را ندهد. نتیجه شاید عصبانیت شما، کلافگی آرایشگر و در آخر موهایی نه چندان یکدست باشد.

اما مگر کوتاه کردن مو هم ترس دارد؟ برای چه می‌ترسند؟
دلایل متفاوتی برای این ترس و ناخرسندی برای فرزند شما وجود دارد. که در اینجا به شایع‌ترین آن‌ها اشاره می نماییم:

صدای ماشین مو تراش
ترس از تیغه‌های قیچی
دیدن خود در آینه
پاشیده شدن آب اسپری بر روی صورت
خوشایند نبودن محیط آرایشگاه
نشستن بر روی صندلی‌های بزرگ و نه چندان راحت
استفاده از کاور برای پیشگیری از ریختن مو
حس ناخوشایند داشتن موهای خیس
حضور اشخاص غریبه در سالن
حس بد لمس شدن موهایش توسط یک غریبه
حس ناخوشایند اجبار به یکجا بی‌تحرک نشستن

 

علل ترس کودک از آرایشگاه

برای کم شدن ترس کودک از آرایشگاه، سعی نمایید از آرایشگری مهربان و صبور کمک بگیرید

 

 چه راهکارهایی وجود دارد؟
با وجود ترس و نگرانی‌هایی که برای بچه‌ها در این کار وجود دارد ولی می‌توان با استفاده از راه حل‌هایی این مساله را برای آنها به موضوعی شیرین و قابل هضم تبدیل نمود.

– یکی از نخستین کارها این است که فرزندتان حس نماید شما طرف او هستید، در غیر این صورت رفتارهای او بدتر شده و یک کوتاهی ساده مو می‌تواند برای خودش، شما و البته آرایشگر، به یک شکنجه حسابی تبدیل شود.

– سعی نمایید از آرایشگری مهربان و صبور کمک بگیرید که با روحیه بچه‌ها آشنایی دارد و زود کلافه و عصبی نمی‌شود.

– زمان مناسبی را برای این کار انتخاب نمایید. معمولا زمانی که بچه ها مشغول تماشای کارتون و بازی با تبلت هستند و یا دارند صحبت می‌کنند و سرشان گرم است، زمان خوبی است. البته به این شرط که مزاحم حرف زدن یا تماشای کارتون و یا بازی نشوید!

– از یک سیستم جایزه‌ای استفاده نمایید که برایش جذابیت داشته باشد. البته افراط ننماییدو انتظارش را بالا نبرید.

– برای آن‌ها که کوتاهی بلدند، بازی کردن در حمام و همزمان کوتاه کردن موها، قادر هست راحت حل خوبی باشد. همچنین داشتن یک دکوراسیون آرایشگاه که متناسب با سن کودکان باشد در کم شدن ترس آنها سودمند خواهد بود.

– سعی نمایید خودتان آرامش داشته باشید و این کار را به یک تفریح تبدیل نمایید. کافی است قدری خلاق باشید و از کوره در نروید.

روش های دیگری نیز مثل آواز خواندن با یکدیگر و تعریف قصه‌هایی از کوتاه کردن مو نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد. اگر فکر می‌نمایید فرزندتان شاید در خانه به شما خوبتر اجازه کوتاه کردن موهایش را بدهد، خانه را به یک سالن آرایشگاه کوچک تبدیل نمایید. می‌توانید از خود او نیز کمک بگیرید. درگیر کردن او در این کار شاید این کار را برایش لذت بخش نماید. روزنامه‌هایی بر روی زمین مسطح نمایید و از صندلی مورد علاقه‌ش کمک بگیرید. به علاوه می‌توانید به طور همزمان کمی از موهای عروسک او را نیز کوتاه نمایید. استفاده از قیچی‌های رنگی نیز شاید برای او ترغیب‌کننده باشد. همچنین سعی نمایید تمامی این موارد را با شتاب زیادتر انجام دهید تا کوتاهی مو برایش ملال آور نشود.

اگر تمامی این موارد را رعایت کردید اما هنوز هم فرزندتان از کوتاهی موهایش می‌ترسد، ترس او را با اجبار زیادتر ننماییدو بگذارید تا موهایش کمی بلند تر شود شاید پس از مدتی استرس او در خصوص این کار کمتر شده و بتوانید موهایش را کوتاه نمایید.

 

منبع: ninisite.com



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها