لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

مهم ترین نیازهای عاطفی کودک چیست؟


نیازهای عاطفی کودک,مهم ترین نیازهای کودک,روانشناسی کودک

 نیازهای عاطفی در رشد و تعالی جنبه های فیزیکی کودک نیز تاثیرگذار است

 

کودکان مثل بزرگسالان نیاز به پذیرفته‌شدن دارند. نباید والدین را نماینده آنها بدانید. هر کودکی نیازها، خواسته‌ها، آرزوها، احساسات و عقاید متفاوتی دارد که می بایست به هر یک از اینها توجه شود.

مهم ترین نیازهای عاطفی کودک

تمام پدیده ها محدود، نیازمند و وابسته اند و درجه این نیازها در ظرفیت ها متفاوت می گردد؛ و هر چه رشد و کمال انسان زیادتر شود، این نیازها کم شدن می یابد ولی این نیازها و غرایز تمام شدنی نیستند. در این میان، کودکان و نوجوانان بیش از بزرگ ترها نیازمندند و بدون دیگران قادر به رفع نیازهای طبیعی و عاطفی خویش نیستند. نیازهای کودکان و نوجوانان، تنها در قلمرو نیازهای مادی، همانند غذا، پوشاک و مسکن محدود نمی شود؛ هریک نیازهای طبیعی درونی و بیرونی انسان، بخشی از زندگی را در برمی گیرد که کامل کننده نیازهای انسانی است.

از جمله نیازهای روانی که ارتباط نزدیکی با شخصیت بیرونی انسان دارد و تأثیرات آن در رفتار اشخاص و به خصوص کودکان و نوجوانان ملموس است، نیازهای عاطفی و احساسی و روانی است که در رشد و تعالی جنبه های فیزیکی و روانی وجود انسان خیلی اثربخش است و اگر به آن توجه جدی نشود، شاید کودکان و نوجوانان به ناهنجاری های اجتماعی، افسردگی، خلاء شخصیت، فرار از خانه و … دچار آیند. چنین فرزندانی، چون زمینه های تربیتی خود را از دست می دهند یا دچار نقصان شخصیت می شوند، به جامعه و نیازهای آموزشی صدمه هایی می رسانند. در این نوشته به چند نمونه از نیازهای عاطفی کودکان اشاره شده است.

 

نیازهای عاطفی کودک,مهم ترین نیازهای کودک,روانشناسی کودک

 همه انسان‌ها از جمله کودکان نیاز دارند تا محترم شمارده شوند

 

نیاز به محبت
به اعتقاد بسیاری از روانشناسان مهم ترین نیاز عاطفی و روانی کودک در محیط خانواده، مهر و محبت و توجه و احترام است. به طوری که کمبودهای عاطفی، صدمه های جبران ناپذیری را به آینده کودکان وارد می سازد. کودک می بایست احساس نماید که دیگران او را دوست دارند و همان طوری که هست او را می پذیرند برای چه که این احساس کودک، سبب حس ارزشمند بودن در وی می گردد و به این راه حس ایمنی و نیاز عاطفی کودک ارضا می گردد.
حضرت امام علی(ع) در باب احترام به کودکان می فرمایند: «وارحَمْ مِن اهلِکَ الصَّغیر وَ وَقّر مِنْهُم الْکَبیر؛4 در خانواده خود با کودکان مهربان باش و بزرگترها را احترام کن.»

 

نیاز به احترام
همه انسان‌ها از جمله کودکان نیاز دارند تا محترم شمارده شوند. برای داشتن رفتار و رابطه‌ای مبتنی بر احترام با فرزندتان می بایست تلاش نمایید تا به اندازه کافی به او توجه نمایید و احترامی معقول را در ابعاد مختلف رابطه‌تان به کار بگیرید. اگر می‌خواهید که فرزندتان احساس محترم بودن را تجربه نماید و خود هم به دیگران احترام بگذارد می بایست علاوه بر اینکه به او احترام می‌گذارید در روابط خود با اشخاص دیگر هم این احترام را نشان بدهید.

برای ایجاد احترام در فضای منزل می بایست از فریاد زدن، پرخاشگری، صحبت کردن با طعنه و تحقیر کردن بپرهیزید. بی‌حوصلگی و عصبانیت هم از جمله رفتارهای نامناسبی هستند که سبب می‌شوند کودک چیزی در خصوص احترام و محترم بودن در زندگی یاد نگیرد. از جمله اقداماتی که می بایست برای جاری کردن احترام در روابط خانوادگی خود به کار بگیرید، گوش دادن تاثیرگذار به جای پرحرفی، پرهیز از دروغ گفتن، استفاده از واژه ها مودبانه مثل لطفا و خواهش می‌کنم و…، فرمان ندادن به کودک است. یکی دیگر از مهم‌ترین نکاتی که می بایست در این زمینه رعایت نمایید، این است که اگر اشتباهی از شما سر زد، آن را قبول نمایید و به فرزندتان نشان دهید که می بایست برای خود و دیگران ارزش قائل باشد و پای کاری که می‌نماید بایستد.

 

نیازهای عاطفی کودک,مهم ترین نیازهای عاطفی بچه ها,روانشناسی کودک

 بسیاری از اشخاص، فکر می‌کنند که کودکان به علت سن کمی که دارند، حق اظهار نظر ندارند

 

نیاز به پذیرفته‌ شدن
کودکان مثل بزرگسالان نیاز به پذیرفته‌شدن دارند. نباید والدین را نماینده آنها بدانید. هر کودکی نیازها، خواسته‌ها، آرزوها، احساسات و عقاید متفاوتی دارد که می بایست به هر یک از اینها توجه شود. می بایست به طور مستقل از کودک در خصوص عقایدش سوال نمایید و آنها را بپذیرید. نه به این معنا که هر چه می‌گوید، قبول نمایید. بلکه به معنای اینکه قبول نمایید که او برای خود به طور مستقل از هر کس دیگری دارای عقیده و فکر است.

بسیاری از اشخاص، فکر می‌کنند که کودکان به علت سن کمی که دارند، حق اظهار نظر ندارند یا نباید آنچه را می‌خواهند و می‌گویند کاملا جدی گرفت. چنین دید اشتباهی سبب می‌شود تا کودک سرخورده شود و عقده‌های مختلفی در وجودش شکل بگیرد. همه دوست دارند که نظرات‌شان شنیده شود و استقلال روحی و فکری‌شان از سمت دیگران پذیرفته شود. پس کودکان را دست‌کم نگیرید و به دید فردی کاملا مستفل و منحصربفرد به آنها نگاه نمایید.

نیاز به بازی های گروهی
بازی و سرگرمی برای کودکان و نوجوانان یک خصیصه طبیعی به حساب می آید و زمینه رشد جسمانی و روانی آنها را فراهم می نماید هنگامی کودک در بازی های گروهی شرکت می جوید، روحیه تعادل و خویشتنداری او تقویت می گردد و از تجربیات و لیاقت دیگران استفاده می نماید و بر توانایی های شخصی خویش می افزاید. حضور بزرگترها ـ هرچند به زمان محدود ـ در این بازی ها، بها دادن به شخصیت کودک به حساب می آید. بعضی از بازی های خوب شاید سبب انتقال بعضی از رفتارهای پسندیده و مسائل تربیتی شود.

 

 

منبع های:

hawzah.net

koodaket.com

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها