لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

تغییرات جسمی و روحی کودک 11 ساله


رفتار با دختر 11 ساله, ویژگی های کودکان 11 ساله, روانشناسی دختر 11 ساله

در 11 سالگی بلوغ آغاز می گردد و تغییرات بسیاری در رفتار و بدن مشاهده می گردد

 

همه چیز در خصوص کودک 11 ساله 

کودک یازده ساله، یکی از پیچیده ترین سال های زندگی خود را می گذراند. انسان در این سن، آغاز به اکتشاف جهان واقعی می نماید.

پدر و مادر در این سن خیلی از معاشرت با کودکشان سرگرم می شوند زیرا کودک آغاز می نماید که مثل بزرگتر ها حرف بزند.

با این حال و این شیرینی ها، شاید این سنین برای والدین کمی سخت باشد، خصوصا اگر کودک دختر باشد. در سن یازده سالگی، بدن کودکان آغاز به تغییر و آغاز بلوغ می نماید و شاید این تغییرات در دختر ها زیادتر باشد و به همین علت کمی کودک را گیج نماید.

 

شاید که کودک از این تغییرات خجالت بکشد و ننتواند مشکل خود را به والدین بگوید.

در این نوشته، سعی نموده ایم که تمام خصوصیات جسمی، رفتاری و اجتماعی یک کودک 11 را برای شما بیان کنیم و سپس به شما بگوییم چطور به آن ها کمک نمایید.

 

رشد جسمی کودک 11 ساله

سن یازده سالگی برای بیشتر دختران آغاز بلوغ است. برای پسران بلوغ معمولا از 12 سالگی آغاز می گردد.

گاهی نیز پیش میاید که پسران نیز از سن 11 سالگی بلوغ را آغاز کنند.

هرچه منطقه زندگی کودک سردسیر تر باشد، بلوغ دیرتر اتفاق می افتد و هرچه منطقه گرمسیر تر باشد، بلوغ زودتر اتفاق می افتد.

 

تغییرات کودک 11 ساله دختر شامل:

•افزایش چربی بدن

•آغاز نخستین دوره قاعدگی

•آغاز بزرگ شدن سینه ها

•افزایش چربی پوست و مو

•آغاز رشد مو در قسمت عانه (شرمگاه)

•مسطح شدن باسن

•رشد موهای زیر بغل

 

تغییرات جسمی پسر در آغاز بلوغ شامل:

•بزرگتر شدن عضلات

•افزایش موهای صورت

•چربی زیادتر در مو و صورت

•تغییر صدا

•رشد مو در زیر بغل

•آغاز رشد مو در قسمت شرمگاه

•تیره تر شدن بیضه و آلت تناسلی

بلوغ برای اکثر کودکان، ناخوشایند است زیرا بدن تغییرات بسیاری می نماید و کودک شاید به آن ها عادت نداشته باشد.

 

رشد جسمی کودک 11 ساله, رشد عاطفی کودک 11 ساله, کودک 11 ساله

تغییراتی که در دوران بلوغ انجام می گردد خیلی گسترده است و شاید سبب خجالت زدگی کودک شود

 

برای فهمیدن این که بلوغ آغاز شده یا خیر اول از علائم بالا استفاده نمایید. علائم دیگر بلوغ، افزایش توانایی در استفاده از ابزار ها، بهبود دست خط، درد و گرفتگی در عضلات که ناشی از رشد ناگهانی است و نیاز به غذا و خواب زیادتر.

در این دوران به علت این که غدد عرق آغاز به فعالیت می کنند، شاید بوی عرق غیرقابل منتظره ای بدهند. پس در این سن نیاز به حمام رفتن زیادتری دارند.

 

رشد عاطفی کودک 11 ساله

احساسات در کودک 11 ساله شاید یک باره تغییر نماید و روبه کج خلقی، نافرمانی و خشونت برود.

کودک تا قبل از 11 سالگی بدون سوال پرسیدن و چون و برای چه از عقاید خانوادگی پیروی می نماید، اما به یک باره در 11 سالگی آغاز به پرسیدن در مورد عقاید می نماید و شاید شبه های بسیاری در او به وجود بیاید.

اگر مواظبت درستی از کودک 11 ساله نشود، شاید از خود رفتار های خطرناکی مثل خودزنی، تنهایی به بیرون رفتن و… نشان دهد.

 

در این سن کودک آغاز می نماید که تصمیم گیری هایش خود مختار شود. کودک دائما از شما در مورد مسائل اعتقادی و شخصیت های بزرگ سوال می پرسد.

کودک 11 ساله دیگر دوست ندارد که محبت خود را به صورت جسمی به او منتقل نمایید و در برابر ابراز محبت های جسمی مثل، نوازش و بغل کردن آغاز به مقاومت کردن می نماید.

 

کودک در این سن آغاز به رشد دادن شخصیت خود می نماید و خیلی مهم است که مفهوم خانواده برای او به درستی درک شود. شما می بایست در این سن رفت و آمد های خانوادگی، پیک نیک های خانوادگی و بازی های خانوادگی را زیادتر نمایید تا مفهوم خانواده را برای او به درستی مشخص نمایید.

همچنین برای کمک زیادتر به رشد شخصیت، قادر هستید قسمت کوچکی از کار های روزانه خانه را به کودک بدهید.

 

رشد اجتماعی کودک 11 ساله

کودک 11 ساله شما در سنین قبل نیز دوست های بسیاری داشته ولی در این سن است که کودک آغاز به اثر پذیری از دوستانش می نماید. در این سن کودک خیلی در حال و هوای دوستانش غرق می گردد و آغاز به پیروی از آن ها می نماید.

با فشار همسالان، شاید کودک آغاز به انجام کار هایی نماید که معمولا آن کار ها را انجام نمی دهد.

 

در این مرحله دوستی در کودکان صمیمی تر می گردد و علاقه زیادتر نسبت به دوستانش نشان می دهد و ارزش خانواده کمی پایین می آید.

شاید که کودک در این سن، شکل دهی شخصیت خود را از روی دوستانش انجام دهد. مثلا از مو، لباس و سرگرمی های دوستانش الگو بگیرد.

 

رفتار با دختر 11 ساله, ویژگی های کودکان 11 ساله, روانشناسی دختر 11 ساله

اثر پذیری کودک 11 ساله از دوستانش خیلی بالا است.

 

در این زمان کودک آغاز به انجام کار هایی می نماید که شاید قبلا نکرده است. معمولا این کار ها، کارهای غیر قانونی و یا مردم آزاری است.

اما مطمئن باشید که اگر به کودک توجه کافی داشته باشید هیچ وقت کار خطرناکی نمی نماید.

 

رشد شناختی کودک 11 ساله

کودکان تا قبل از 11 سالگی، در حال زندگی می کنند، یعنی تمام کارهایی که میکنند، بدون در نظر گرفتن عواقب آن است. اما در 11 سالگی آغاز می کنند به فکر کردن در مورد عواقب کار هایشان و می دانند کار هایی که می کنند شاید عواقب طولانی مدتی داشته باشد.

انسان در این سن آغاز به درک کردن و شناختن مسائل مختلف و اعلام راه حل های منطقی تر می نماید.

 

حرف زدن و زبان

در این سن، مشکلات گفتاری مثل تلفظ های اشتباه، آغاز به از بین رفتن می کنند و اگر از بین نرفتند، قادر هستید با رفتن به کلاس های گفتار درمانی ان ها را رفع نمایید.

 

بازی کوک 11 ساله

کودک 11 ساله ، آغاز به تغییر بازی های کودکانه خود می نماید و به سمت بازی های جدی تر و واقعی تر مثل ورزش های حرفه ای میرود. زیرا در این سن انرژی و وقت بسیاری دارند و از طرفی نیز می خواهند از دوستان و همسالان خود عقب نمانند.

شاید در این سن آغاز به آزمون تفریحاتی مثل سینما رفتن و یا بیرون رفتن با دوستان  بکنند.

 

در این سن کودک قادر هست برای خود حریم خصوصی شکل بدهد و احساس مسئولیت زیادتری می نماید. کودک در این سن دائما تغییر سلیقه می دهد تا به سلیقه مورد نظر خودش برسد.

شاید دانش آموزان در این سن کمی علاقه خود را نسبت به درس از دست بدهند. در این سن شما می بایست تشویق به درس خواندن را زیادتر نمایید و جوایزی را برای نمره های خوب فرزندتان در نظر بگیرید تا از علاقه او کم نشود.

 

رشد جسمی کودک 11 ساله, رشد عاطفی کودک 11 ساله, کودک 11 ساله

در این دوران کودک کمی از درس زده می گردد وجود دوست خوب و درس خوان قادر هست خیلی به او کمک نماید

 

نکته اساسی این است که شما نباید برنامه روزانه کودک را پر نمایید. مثلا فرستادن کودک به چندین کلاس در این سن اصلا مناسب نیست. داشتن یک برنامه با نظم که تمرکز اصلی روی دو الی سه کار گذاشته شده،  خیلی خوب است.

 

رشد های دیگر در 11 سالگی

کودک 11 ساله آغاز به رشد مغزی می نماید و این به ان ها کمک می نماید که استقلال به دست بیاورند  و مسئولیت پذیر باشند. اما هنوز هم در این سن شاید به طور کور کورانه ای از دوستانشان تقلید کنند به این علت که بخش قشر پیشانی آن ها هنوز در حال رشد است و آن ها نیاز به تقلید دارند.

 

پس در صورتی که از کودک 11 ساله خود انتخاب ها و رفتار غلطی دیدید، جای تعجب ندارد. شما می بایست ابتدا با توجه به نکاتی تا این زمان در مورد آن ها به شما گفته ایم، آغاز به درک کودک خود نمایید و سپس آغاز به کمک کردن نمایید.

روش تنبیه و تشویق در این سن هم هنوز خوبترین روش است. این که اگر از او رفتار و علاقه مثبتی سر زد او را تشویق نمایید و در صورت دیدن رفتار غلط و نادرست، او را تنبیه نمایید.

 

تغذیه در کودک 11 ساله

همانگونه که گفتیم بیشتر دختر ها در این سن بلوغ را آغاز می کنند. پس بدن آن ها به استراحت و غذای زیادتری در این دوره نیاز دارد. سعی نمایید یک برنامه غذایی غنی از مواد آلی، معدنی، پروتئینی و ویتامینی داشته باشید تا بدن کودک دچار کمبود این مواد نشود و رشد آسان تر شود.

 

چه موقع می بایست دلواپس کودک 11 ساله بود؟

رشد و بلوغ هر کودکی با شتاب مختلفی اتفاق می افتد، پس نکاتی که پیش تر گفتیم را شاید در این سن و یا سال بعد یعنی 12 سالگی ببینید.

اما اگر کودک دختر شما در این سن و یا در سال بعد آغاز به رشد نکرد، وقت آن است که کمی راجع به این موضوع دلواپس شوید و به پزشک مراجعه نمایید.

البته همانگونه که پیش تر نیز گفتیم، بلوغ به علت شرایط محیطی مثل سرد و یا گرم بودن محیط زندگی شاید تسریع و یا به تعویق بیفتد.

 

رشد عاطفی کودک 11 ساله, کودک 11 ساله, تغییرات کودک 11 ساله

کودکان دختر در 11 سالگی و پسران از 12 سالگی بلوغ را آغاز می کنند.

 

در این سن، خانواده نقش خیلی مهمی دارد، یک خانواده خوب قادر هست در این سنین بحرانی به خوبی به فرزندشان کمک کنند. برای این که به کودک 11 ساله خود کمک نمایید، نخستین و مهم ترین قسمت این است که می بایست به درک درستی از او برسید و سپس قادر هستید با استفاده از روش های درست، و بدون این که کودک را از خود برانید، به او کمک نمایید.

امیدوارم این نوشته توانسته باشد به سوالات شما در مورد کودک 11 ساله، جواب داده باشد و بتوانید از آن به نحو احسن استفاده نمایید.

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها