لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

راهنمای سفر به آذربایجان


مکان های دیدنی آذربایجان, مکان های دیدنی جهان

 

راهنمای سفر به آذربایجان
در تعطیلات عید نوروز خیلی ها راهی باکو و آذربایجان می شوند. اگر شما هم جزو این جماعت هستید خوبتر است قبل از سفر از مقررات این سفر و راه و چاه آن مطلع باشید.

اکثر ایرانی هایی که از شهرهای مختلف کشور به همسایه شمالی سفر می کنند تنها شهر باکو را در برنامه سفر خود را دارند، که این امر سبب می‌شود آنان خود را از زیبایی های بی مانند شهرهای دیگر همچون گنجه و شکی و … که فاصله چندانی با بکو ندارند، محروم کنند.

اما شما فقط با برنامه‌ریزی ساده و صرف 50 مانات قادر هستید به طور دربست و با اتومبیل بنز به شهری مثل “شکی” که آب و هوایی بهشت گونه دارد، مسافرت کنید و شب را در هتل-کاروانسرای این شهر بر فراز تپه‌ای جنگلی که کاخ “خان سارایی” در آن واقع شده بگذرانید.

همانگونه که از قسمت‌های مختلف سایت بر می‌آید، تلاش ما بر آن است تا با معرفی مسیرهای توریستی آذربایجان اطلاعات کافی و سودمندی را به هموطنان ایرانی برای انجام سفرهای متنوع‌تر و مطلوبتر به این کشور ارائه نماییم.

افرادی که قصد ندارند فاصله میان آستارا و باکو را برای تفریح های آبی طی کنند، قادر هستند پس از ورود به آذربایجان به شهر لنکران در نزدیکی مرز ایران رفته و در کمپلکس توریستی این شهر به تفریح بپردازند، شهر و دریاچه وان در نزدیکی مرز ایران خدمات مشابهی را برای مسافرانی که به ترکیه سفر می‌کنند، ارائه نموده است.
 
سفر زمینی به باکو
برای سفر زمینی به آذربایجان و پایتخت آن شهر باکو، مسیرها و وسایط مختلفی وجود دارد که در اینجا سفر با اتوبوس های تهران-باکو و یا تبریز-باکو و نیز عبور از مرز و ادامه سفر با سواری های آذربایجانی را به صورت خلاصه آورده ایم.

شما قادر هستید بلیط اتوبوس تهران-باکو-تهران را از تعاونی های مسافری ترمینال غرب در تهران و یا ترمینال تبریز و سایر شهرهایی که برنامه با نظم حرکت به باکو دارند، آماده کردن نمایید. اتوبوس های راه باکو معمولا دارای حرکت با نظم هستند، لاکن متاسفانه این راه نیز مثل سابر مسیرهای اتوبوسی کشور نظم لازم در ساعت حرکت و طول زمان سفر را ندارد. خصوصا طول سفر بسته به میزان توقف  در مرز و مبادلات داخل خاک آذربایجان! کم و زیاد می گردد.

زیادتری زمانی که در طول سفر با اتوبوس تلف می‌شود، موقع عبور از گمرک آستارا است، چون در اینجا تمام مسافران می بایست تک به تک مورد کنترل پاسپورت و ویزا قرار بگیرند و این هم برای شلوغی مرز آستارا همیشه زمان بر است. از این گذشته، شما برای واریز مبلغ عوارض خروج و مالیات شهرداری فقط و فقط می‌توانید از بانک ملی گمرک اقدام نمایید، واریز به سایر بانک‌ها در سطح شهر آستارا و یا شهرهای دیگر ممکن نیست.

گمرک “بیله‌سوار” از آستارا خلوت‌تر است، ولی مشکل بانک در آنجا نیز به قوت خود باقی است.

کنترل پاسپورت و ویزا در طرف آذربایجان به مراتب سریعتر انجام می‌شود، با وجود این پلیس مرزی آذربایجان نیز دردسرهای ویژه خود و گرفتن مبالغ نامعقول و “دمرلی” را در برنامه خود دارد. در سالها و حتی ماه‌های اخیر مقامات آذربایجان تلاش‌های گسترده‌ای را برای برچیدن این موارد آغاز نموده‌اند، که احتمالا در آینده به نتیجه خواهد رسید.

خوبتر است در طول سفر بعضی خوراکی‌های کنسرو شده و تنقلات به همراه ببرید. دو وعده غذایی، یعنی یک صبحانه و یک وعده ناهار در طول مسافرت خواهید داشت که با همراه داشتن غذا می‌توانید در زمان توقف در رستوران‌های جنگلی راه تنها به سفارش چای و نوشیدنی اکتفا نمایید، زیرا شاید غذای رستوران بین راهی به مذاقتان سازگار نباشد و لذت راه را از دست بدهید. زندگی روستایی راه آستارا به باکو برای کسانی که نخستین بار به آذربایجان سفر می‌کنند خالی از هیجان و نشاط نخواهد بود. ضمنا اگر دوستی و آشنایی در باکو منتظر شماست، بردن پسته را فراموش نکنید، پسته مرغوب ایران در آذربایجان طرفدار فراوانی دارد.

ورودی باکو هم حالا با گنبدها و گلدسته‌های بی‌بی هیبت، خواهر امام رضا (ع)، که اخیرا به دستور رییس جمهور آذربایجان بازسازی و مرمت شده از دور قابل تشخیص است. بعد از ورود به باکو و عبور از منطقه “باییل” وارد مرکز شهر باکو در نوار پارک ساحلی خزر می‌شوید که همانجا هم اکثر مسافرین از اتوبوس پیاده می‌شوند. اگر محل خاصی می بایست پیاده شوید، ختما موضوع را به آگاهی راننده برسانید.

عبور از مرز و ادامه سفر
روش دیگری که قادر هستید در سفر زمینی باکو از آن استفاده نمایید، رفتن به شهرهای مرزی آستارا در استان گیلان و “بیله سوار” در استان اردبیل و عبور از مرز و ادامه راه سفر با سواری های آذربایجانی است که معمولا بنز و یا لادا هستند.

این سواری ها فاصله بین آستارا و باکو را همراه با یک توقف کوتاه برای نوشیدن چای در کافه های جنگلی بین راه در عرض چهار ساعت طی می کنند. کرایه هر نفر در این راه بسته به نوع ماشین و ایام عادی و یا تعطیل از 15 الی 25 مانات فرق می نماید، لاکن چانه زنی در آذربایجان نیز قادر هست قیمت ها را تغییر دهد. در این مورد هم چنانچه از قبل هتل رزرو نموده‌اید و یا محل مشخصی می بایست بروید، حتما با راننده طی نمایید تا با همان کرایه شما را به نشانی مورد نظزتان ببرد.

این در صورتی است که چهار نفر باشید و به نوعی ماشین را دربست بگیرید. اگر هم تنها هستید، با چند نفر دیگر صحبت نمایید و باهم یک تاکسی شوید.

سفر با ماشین شخصی
سفر با ماشین شخصی از امتیازات فراوانی برای مسافران آذربایجان برخوردار است. توقف‌های داخواه در راه آستارا – باکو در داخل خاک آذربایجان، استفاده از مناظر زیبای ساحلی و جنگلی این راه، آزادی و راحتی حمل و نقل در سطح شهر باکو و احیانا بازدید از شهرهای دور و نزدیکی همچون شکی و گنجه با اتومبیل شخصی لذتی دوچندان را به همراه دارد. با این وجود استفاده از اتومبیل شخصی برای مسافرت به آذربایجان در صورتی که برای نخستین بار به این کشور سفر می‌نمایید، توصیه نمی‌شود. لاکن، اگر به زبان ترکی تسلط کافی داشته و یا از همراهانتان کسی ترک زبان باشد، سفر با ماشین شخصی سهولت زیادتری پیدا خواهد نمود.

برای این کار ابتدا با مراجعه به مراکز نیروی انتظامی جهت کاپتاژ کردن پلاک اتومبیل و گرفتن گواهینامه بین‌المللی اقدام می‌کنید که این کار معمولا در ایام عادی زمان چندانی نمی‌گیرد. بعد از تکمیل مراحل کاپتاژ پلاک اتومبیل و آماده کردن ویزای باکو یا آذربایجان به سمت مرزهای این کشور حرکت و از گمرک‌های آستارا و یا “بیله سوار” وارد خاک آذربایجان می شوید. در زمان گذر از مرز نیز هزینه‌ای را بابت عوارض و بیمه اتومبیل پرداخت خواهید نمود.

 

طبق قوانین آذربایجان پلیس حق مطالبه هیچگونه هزینه غیر قانونی از توریست‌ها را ندارد، با این وجود متاسفانه در بعضی موارد دریافت چنین مواردی از شهروندان ایرانی شنیده می‌شود.

از باکو معمولا سه خروجی به مقاصد شمالی و فدراسیون روسیه، مقاصد جنوبی و ایران و مقاصد شرقی و گرجستان خارج می‌شود که می‌توانید با خروج از هرکدام از این خروجی‌ها به شهرهای دیگر آذربایجان سفر نمایید.

ویزای آذربایجان
برای گرفتن وبزای آذربایجان قادر هستید از کنسولگری های تهران و یا تبریز اقدام نمایید که در هر دو کنسولگری گرفتن ویزا با ارائه اصل پاسپورت با حداقل شش ماه اعتبار و یک قطعه عکس چاپی 4*3، در روزهای عادی بیش از سه روز طول نخواهد کشید. ولی به جهت سهولت در کار قادر هستید از راه آژانس های مسافرتی معتبر در تهران، تبریز و یا سایر شهرهای کشور اقدام کنید. زیرا گرفتن ویزا مستقیما از سفارت آذربایجان مستلزم مراجعه حضوری، انتظار در نوبت کنسولگری، واریز معادل ارزی به حساب سفارت و یا داشتن تاییدیه رزرو هتل در مقصد و یا دعوتنامه از طرف آذربایجانی است. لذا اقدام از راه یک آژانس معتبر سبب صرفه جویی در وقت و هزینه ها خواهد شد.

 

  زیادتر بخوانید: فرق ویزا و پاسپورت

 
مقررات سختگیرانه آذربایجان
عبورغیر مجاز از مرزهای این کشور یکی از مواردی است که طبق قوانین و مقررات جمهوری آذربایجان مجازات های سنگین و در بیشتر موارد حبس های طولانی زمان را در پی دارد. در حالی که در اکثر کشورها این مساله معمولا با پرداخت جریمه های نقدی و یا مجازات های سبک تر و یا نهایتا اخراج از کشور فیصله می یابد. بر این اساس در سفر به آذربایجان مراقب صحت مدارک عبور و مرورتان باشید. چون در قوانین جمهوری آذربایجان جریمه اقامت غیر مجاز کمتر از سه ماه 300 منات (معادل 300 یورو) و برای زیادتر از این زمان 400 منات به همراه اخراج از کشور در نظر گرفته شده است.

مامورین مرزی این کشور با شمارش دقیق روز های اقامت  در صورتی که از زمان مذکور حتی یک روز گذشته باشد از خروج اشخاص پیشگیری نموده و آنها را مجبور به برگشت به باکو و پرداخت جریمه می کنند.

قوانین و مقررات جزائی جمهوری آذربایجان در رابطه با مواد مخدر و حتی داروهای آرامبخش ویژه درمان اعتیاد سخت گیرانه و انعطاف ناپذیر بوده و بیشتر منجر به حبس های طولانی زمان حداقل 3 الی 4 سال می گردد.

در جمهوری آذربایجان برخلاف مقررات رایج بین المللی و عرف سایر کشورها زمان اعتبار روادید با زمان تعیین شده برای اقامت محاسبه می گردد. اگر کسی دارای روادید با اعتبار یک ماهه و اقامت 30 روز باشد ولی 10 روز بعد از صدور روادید وارد جمهوری آذربایجان شود نمی تواند 30روز در این کشور اقامت نماید و اقامت این فرد در پایان 20 روز تمام شده تلقی می گردد.
 
از آذربایجان تا گرجستان
برنامه سفر دیگری که مسلما طرفدارارن فراوانی پیدا نموده، مسافرت به سه کشور همسایه با علایق و فرهنگ‌های مختلف یعنی آذربایجان، گرجستان و ترکیه با آغاز سفر از مرز آذربایجان است. این سفر می‌تواند یکی از لذت بخش ترین و هیجان انگیزترین سفرهای شما باشد، پس از دیدار از باکو و اقامت در چند روزه در آن به سمت گرجستان به راه افتاده، در بین را از مسیری با مناظر طبیعی و خیلی زیبا لذت برده، سرانجام وارد خاک گرجستان شده و به دیدن شهر کهن تفلیس می‌روید، با مردمانی خونگرم و فرهنگی کاملا متمایز.

پس از اقامت در تفلیس به سمت بندر و شهر ساحلی باتومی حرکت نموده، چند روزی را در آبهای آهسته دریای سیاه به استراحت می‌پردازید. سپس در عرض چند ساعت از گرجستان خارج و وارد جمهوری ترکیه شده و راه خود را در امتداد “قارا دنیز” به سمت طرابزون ادامه داده و یا بعد از بازدید از شهرهای شرقی ترکیه و خرید سوغات از راه مرز ماکو وارد ایران می‌شوید.

منبع:tebyan.net



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها