لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

چشمه های شفابخش گیلان


 

چشمه های شفابخش گیلان

 

 

 

کمتر کسی گیلان را با چشمه هایش می شناسد اما واقعیت این است که چشمه های آب معدنی و گرم این استان از مواهب طبیعی گیلان است که زیر سلطه چشمگیر طبیعت بی مثل و مانندش پنهان مانده است. با این حساب، میتوان بیان کرد گیلان سرزمین رودها، جنگلها، چشم اندازهای رویایی، سواحل زیبا، آبشارها، تالابها، شالیزارها، باغهای چای، چشمه های آب معدنی و جاذبه های طبیعی بی شمار و بی نظیری است که با جاذبه های ارزشمندش قادر هست بیش از گذشته به یک منطقه توریستی تبدیل شود.

مجید وهابی، کارشناس مسائل گردشگری با اعلام اینکه تعداد آب گرمهای معدنی استان گیلان خیلی زیاد است، به خبرگزاری مهر می گوید: تنها تعداد معدودی از چشمه های آب گرم معدنی در گیلان مورد بهره برداری قرار می گیرند و بقیه به دلایل مختلف از جمله عدم معرفی، در دسترس نبودن، نبود امکانات جانبی حداقلی در کنار چشمه های آب گرم، عدم شناسایی خاصیتهای مختلف آب چشمه های معدنی، بی ارزش قلمداد کردن منبع های طبیعی موجود درست استفاده نمی شوند و این در حالیست که بسیاری از این آبها مواد و ترکیباتی دارند که قادر هستند در درمان بعضی از یبوست های مزمن، بیماری های کبدی و کیسه صفرا، بیماری های پوستی و سایر امراض سودمند و تاثیرگذار باشند.

 

 

 

چشمه های شفابخش گیلان

 

او چشمه های آب معدنی ماسوله، چشمه های آب شور لاکان، چشمه آبگرم ماستخور منجیل، چشمه چشما گل طالم سه شنبه سنگر، چشمه آب معدنی علی زاخونی ماسوله، چشمه های آب معدنی سجیران، چشمه های آب معدنی سنگرود را از این دسته معرفی می نماید و می گوید: شهرک ماسوله در جنوب غربی شهرستان فومن و درارتفاع یک هزار و 500 متری از سطح دریا واقع شده که دارای آب و هوای کوهستانی است، مهمترین رود ماسوله رودخان است، این رود از دید طبیعی دارای بستری کوهستانی با آبشارهای زیباست و چشمه آب معدنی زمزمه در کنار این رود قرار گرفته است.

آب این چشمه دارای مواد آهنی زیاد بوده و مزه تلخی دارد، رنگ آب در تمام طول راه تا ماسوله رودخان نارنجی است، این چشمه در مجاورت معدن آهن قرار دارد که در زمان گذشته فعال بوده است، گاه اهالی منطقه این آب را با شکر مخلوط نموده و می آشامیدند.

محلی ها اعتقاد دارند که آب این چشمه در مداوای بیماریهای ریوی و گوارشی تاثیرگذار است و به همین علت، ارائه خدمات لازم برای بهره برداری اصولی، بهداشتی، کارشناسی و صحیح از آب این چشمه می تواندعلاقه مندان بسیاری را از داخل و خارج استان برای استفاده از این آب و دیدار منطقه راغب نماید.

 

 

چشمه های شفابخش گیلان

 

لاکان در جنوب رشت واقع شده است، در انتهای جاده رشت – لاکان جاده خاکی وجود دارد که در اواسط این جاده روستای آقا دانا پیر قرار دارد و در شرق آن جنگلی انبوه و زیبا چشمه آب شور لاکان را در بر گرفته است، همان طوری که از اسم آن پیداست آب?چشمه دارای مقادیر بسیاری املاح نمک بوده و مزه آن شور است، دیواره های چشمه از رسوبهای آهکی پوشیده شده است، مردم منطقه این چشمه را مقدس دانسته و آب آن را شفابخش می دانند و در فصل تابستان برای درمان بیماریهای پوستی با آب چشمه استحمام می کنند.

طالم سه شنبه، دهی است از توابع بخش سنگر که در جنوب شرقی رشت در 12 کیلومتری جاده رشت – قزوین واقع شده است، چشمه آب معدنی چشما گل در کنار رودی به همین نام قرار دارد، زمینهای اطراف چشمه، رسی و دیواره های آن از ماسه سنگ تشکیل شده است، در کنار چشمه درخت تنومندی دیده می گردد که مورد احترام اهالیست، از آب معدنی این چشمه در درمان امراض جلدی بخصوص جوشهای صورت و بدن استفاده می گردد.

چشمه های ماستخور در مجاورت دهکده ماستخوردرپنج کیلومتری رودبار و در سمت غربی سد منجیل قرار دارد، آب این چشمه موقع خروج گرم و جوشان است، اهالی این منطقه و منطقه علی آباد سفلی از گذشته آب چشمه را به خزینه هایی ریخته و در آن استحمام می نمودند. آنهامعتقدند که استحمام در آب گرم این چشمه بسیاری از بیماریهای چشمی، ناراحتی های استخوانی و رماتیسمی را درمان می نماید.

 

چشمه سجیران در منطقه اشکورعلیا در بالادست روستا های نیلو، جیرکل، سجیران (در قسمت شمال شرقی) قرار دارد، گفته می گردد این آب معدنی در درمان سنگ کلیه تاثیرگذار است، حتی مبتلایان به سنگ کلیه آب چشمه را در بطری ریخته و به محل سکونت خود می برند، البته براساس نظر کارشناسان بدیهی است که با از بین رفتن گاز و فعل و انفعالاتی که انجام می گردد آب، بعضی از خواص درمانی خود را از دست می دهد و خوبتر است با حضور در منطقه از فواید آب این چشمه بهره مند شد.

آب چشمه سجیران خیلی گواراست به طوری که بعضی از اشخاص در زمان 15 دقیقه سه لیتر از آن را به آسانی می نوشند، آب این چشمه جرم و رسوب را به آسانی و در مدتی کم حل می نماید، درآزمایشهای به عمل آمده آب این چشمه بعضی از انواع سنگ کلیه را در مدتی کمتر از یک شبانه روز کاملا در خود حل نموده است.

می گویند استحمام با آب چشمه سجیران در درمان بیماریهای پوستی بخصوص قارچ انگشتان و سایر نقاط بدن اثر بسیاری دارد، به طوری که بعد از یکی دو بار استفاده از آب این چشمه، این بیماری بهبود یافته و پوست به حالت عادی بر می گردد.

چشمه آب معدنی علی زاخونی کمی بالاتر از بازار ماسوله قرار دارد، آب این چشمه دارای بی کربنات است و در مداوای ناراحتی های جهاز هاضمه اثر گذار است، البته از این آب برای آشامیدن نیز استفاده می گردد.

سنگرود روستایی از توابع دهستان عمارلو در رودبار است و تقریبا در شمال شرقی لوشان قرار دارد، روستای سنگرود در دره ای که جهت شمالی – جنوبی دارد، واقع شده و در دو طرف این دره سنگهای کربناته دیده می گردد. در عمق دره، رودی جریان دارد که آب چشمه بعد از طی راه نسبتا کوتاهی به آن می ریزد.

در سنگرود دو چشمه جدا ولی نزدیک هم وجود دارد، یکی چشمه آب گاز با حوضچه های که آب آن از قسمت شمال غربی و از دل کوه خارج می گردد و از ارتفاعی بلند به سمت سنگهای آهکی بستر خود و جنگل اطراف جریان داشته به رود خانه می پیوندد و چشمه دیگر چشمه آب کولور است که حوضچه ای به شکل مثلث دارد، آب با فشار از کف حوضچه خارج می گردد و از اطراف تپه سرازیر می گردد، در بستر این آب رسوبهای کربناته ورقه ای دیده می گردد، آب این چشمه در مداوای رماتیسم و ناراحتیهای استخوانی و همچنین بیماریهای پوستی تاثیرگذار است.

 

برگرفته از مهر (با تغییر و تلخیص)



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها