لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

چین ماکولا: چطور دید شما را تحت اثر قرار می دهد؟


چین ماکولا, درمان چین ماکولا

چین ماکولا یک بیماری چشمی است

 

چین ماکولا چیست: علائم، علل و درمان

چین ماکولا یک بیماری چشمی است که در آن ماکولا، ناحیه مرکزی شبکیه که مسئول دید مرکزی و جزئیات است، دچار چین خوردگی می گردد. ماکولا مسئول دیدن جزئیات ریز، مثل خواندن، رانندگی و تشخیص چهره است. در این نوشته از بیتوته زیادتر در مورد چین ماکولا خواهیم خواند.

چین ماکولا تشکیل بافت اضافی در مرکز شبکیه است. این یک موقعیت خیلی رایج نیست. بعضی وقت ها با علائم خفیف خود را نشان می دهد. با این حال، در موارد دیگر، قادر هست بینایی فرد را تحت اثر قرار دهد.

  

دلیل همیشه مشخص نیست، اگرچه با دژنراسیون مرتبط با سن مرتبط است. اکثر بیماران نیازی به درمان ندارند مگر اینکه انجام فعالیت ها برای فرد مشکل باشد.

 

چین ماکولا, درمان چین ماکولا

چین ماکولا تشکیل بافت اضافی در مرکز شبکیه است

 

چین ماکولا چیست؟

در پشت چشم شبکیه قرار دارد. به طور ویژه، در مرکز شبکیه، ماکولا قرار دارد که از سلول های خاصی تشکیل شده است که به نور عکس العمل نشان می دهند. 

با این حال، شرایط مختلفی وجود دارد که قادر هست این ناحیه از چشم را تحت اثر قرار دهد و توانایی ما را برای درک عکس ها کم شدن دهد. اینها عبارتند از سوراخ ماکولا، ادم ماکولا، و دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن.

 

از سوی دیگر، سلول های داخل چشم قادر هستند رشد کنند. این سبب چروک شدن، انقباض یا سفت شدن بافت می گردد و در نتیجه ورقه یا برآمدگی غشایی مثل اسکار ایجاد می گردد.

به این حالت ماکولا یا تاخوردگی لکه زرد می گویند. با نام های دیگری نیز شناخته می گردد:

• غشای اپی رتینال یا پیش شبکیه

• رتینوپاتی سلفونی

• چین و چروک در شبکیه چشم

 

علائم چین های ماکولا

در بعضی اشخاص هیچ علامتی وجود ندارد. در موارد دیگر، آنها نسبتاً خفیف هستند و سبب کم شدن بینایی قابل توجهی نمی شوند. با این حال، شاید یک ادراک تحریف شده نیز وجود داشته باشد که انجام فعالیت های روزانه را دشوار می نماید. از شایع ترین علائم چین خوردگی ماکولا میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

√ تاری دید مرکزی

√ مشکل در خواندن حروف کوچک

√ شاید در درک جزئیات مشکل وجود داشته باشد.

√ اجسام موجی به نظر می رسند (حتی خطوط مستقیم)

√ بعضی وقت ها، یک منطقه خاکستری یا ابری و حتی خالی قابل مشاهده است (مثل یک نقطه کور)

 

چین ماکولا, درمان چین ماکولا

زیادتر موارد دلیل چین ماکولا مشخص نیست

 

علل چین های ماکولا

زیادتر اوقات دلیل آن مشخص نیست. از جمله مواردی که شناسایی شده اند میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

افزایش سن: با گذشت زمان، زجاجیه چشم شاید فشرده شده و از شبکیه جدا شود. همچنین شاید به هم بچسبد و سبب تشکیل بافت اسکار شود.

صدمه یا بیماری: مثل دیابت.

مداخلات جراحی: مثل جراحی شبکیه یا جراحی آب مروارید

علل دیگر : مثل پارگی شبکیه یا جداشدگی یا مشکلات خون رسانی در ناحیه 

همچنین عوامل خطری وجود دارند که خطر چین خوردگی ماکولا را افزایش می دهند. از این نظر التهاب داخل چشم و یووئیت خودنمایی می نماید

 

چطور تشخیص داده می گردد؟

برای تشخیص، چشم پزشک مقداری قطره به منظور گشاد شدن مردمک می‌ریزد. این به شما امکان می دهد با استفاده از دستگاهی به نام افتالموسکوپ، داخل را ببینید.

اگر مشکوک به چین خوردگی ماکولا باشد، یک اسکن انسجام نوری اضافی (OCT) شاید انجام شود که پشت چشم را اسکن می نماید و عکس ها دقیقی از شبکیه و ماکولا ارائه می دهد.

 

چین ماکولا, درمان چین ماکولا

معاینه چشم با افتالموسکوپ یکی از راههای تشخیص چین ماکولا است

 

راههای درمان چین ماکولا

در موارد زیادتر، هیچ علامتی وجود ندارد یا خفیف است، بر این اساس اگر بینایی فرد تحت تأثیر قرار نگیرد، نیازی به درمان نیست. با این حال، شرایطی وجود دارد که شاید عینک تجویز شود. همچنین شاید شخصی باشد که قبلاً از تصحیح نوری استفاده نماید، می بایست آن را اصلاح نماید.

جراحی فقط در بعضی موارد توصیه می گردد ، زمانی که قادر هستند علائم شدیدتر یا ناسازگار باشند. در این زمینه دو احتمال وجود دارد:

ویترکتومی : در این جراحی بخشی از زجاجیه و بافت اسکار برداشته می گردد. این یک روند سرپایی است که در پی کم شدن یا صاف کردن ماکولا است. زمانی توصیه می‌شود که دلیل مربوط به روش‌های اصلی جراحی باشد.

 

• ممبرانکتومی : در این جراحی غشای شبکیه برداشته می گردد. همچنین میتوان آن را به صورت سرپایی انجام داد. این روش معمول در عواقب ناخواسته جراحی آب مروارید یا بعد از یوویت است.

 

خطرات ناشی از جراحی

با جراحی، شاید در بعضی موارد، بینایی بهبود یابد، اما به خوبی قبل از ایجاد چین نخواهد بود. با این حال، افرادی هستند که بعد از جراحی چنین بهبودی را تجربه نمی کنند.

علاوه بر این، مثل هر عمل جراحی، ویترکتومی و ممبرکتومی خطراتی دارند. این موارد شامل موارد زیر است:  

• آب مروارید

• عفونت ها

• خونریزی

• جداشدگی شبکیه

 

چین ماکولا, درمان چین ماکولا

همیشه نمی توان از ایجاد چین خوردگی ماکولا پیشگیری نمود

 

آیا قادر هستید از چین خوردگی ماکولا پیشگیری نمایید؟

با توجه به اینکه دلیل این موقعیت در همه موارد مشخص نیست، همیشه نمی توان از ایجاد چین خوردگی ماکولا پیشگیری نمود یا حتی آن را متوقف نمود. با این حال، در اشخاص دیابتی یا افرادی که دچار پارگی شبکیه شده اند، ضروری است اقدامات احتیاطی انجام شود. این امر در مورد کسانی که تحت عمل جراحی آب مروارید قرار گرفته اند نیز صدق می نماید.

 

به طور مشابه، از آنجایی که سن یکی از عوامل مرتبط با این بیماری است، مراجعه با نظم به چشم پزشک برای معاینه چشم ضروری است. این مورد در صورتی است که از چین خوردگی ماکولا رنج می برید تا مطمئن شوید که بدتر نمی شود و برای تشخیص زودهنگام.

 

درمان چین ماکولا جدید آسان تر از چینی است که مدتی در آنجا بوده است. همچنین شاید در بعضی موارد، مشکل از یک چشم آغاز شود و سپس روی چشم دیگر تأثیر بگذارد.

چین ماکولا شاید بعد از برداشتن دوباره رشد نماید، اگرچه این شایع ترین اتفاق نیست.

 

چه زمانی می بایست به پزشک مراجعه نمود؟

بیشتر، ما پدیده های عجیب و غریب خاصی را در بینایی خود تجربه می نماییم، مثل تاری لحظه ای. اگر از یک مکان روشن به یک مکان تاریک برویم، شاید خوب نبینیم. 

با این حال، اگر بیشتر مشکلاتی مثل تاری دید، اعوجاج و مشکل در تمرکز بر آنچه در مقابل ما است وجود دارد ، خوبتر است به چشم پزشک مراجعه نمایید.

 

در همین حال، هنگامی که چین ماکولا تشخیص داده می گردد، نیازی به نگرانی نیست. اگر علائم خفیف باشند معمولاً درمان لازم نیست و چه این مشکل وجود داشته باشد یا نباشد، هر شرایطی که بینایی شما را تحت اثر قرار می دهد نباید اجازه پیشرفت داشته باشد.

 

چین ماکولا, درمان چین ماکولا

چین ماکولا قادر هست به سایر قسمت های چشم صدمه برساند

 

سوالات متداول در خصوص چین ماکولا

1. چین ماکولا چیست؟

چین ماکولا یک بیماری چشمی است که در آن ماکولا، ناحیه مرکزی شبکیه که مسئول دید مرکزی و جزئیات است، دچار چین خوردگی می گردد. 

 

2. علل چین ماکولا چیست؟

دلیل دقیق چین ماکولا مشخص نیست، اما شاید به علت تغییرات طبیعی در زجاجیه، که ماده ژله ای شفاف پشت چشم است، ایجاد شود. زجاجیه با افزایش سن قوام خود را از دست می دهد و قادر هست از شبکیه جدا شود.

 

3. عوامل خطر چین ماکولا چیست؟

عوامل خطر چین ماکولا عبارتند از: سن بالای 50 سال ، نزدیک بینی ، سابقه خانوادگی چین خوردگی ماکولا ، جراحی چشم مثل جراحی آب مروارید ، صدمه چشمی

 

4. علائم چین ماکولا چیست؟

 علائم چین ماکولا شاید شامل موارد زیر باشد:تاری دید در مرکز دید ، خطوط موج دار در مرکز دید ، نقطه کور در مرکز دید ، دید دوگانه در مرکز دید

 

5. آیا چین ماکولا قادر هست به سایر قسمت های چشم صدمه برساند؟

بله، در موارد نادر، چین ماکولا قادر هست به سایر قسمت های چشم صدمه برساند. این صدمه قادر هست شامل موارد زیر باشد:پارگی شبکیه ، خونریزی در شبکیه و جدا شدن شبکیه

 

6. آیا چین ماکولا قادر هست سبب از دست دادن بینایی شود؟

در موارد خفیف، چین ماکولا معمولاً سبب از دست دادن بینایی نمی شود. با این حال، در موارد شدیدتر، چین ماکولا قادر هست سبب از دست دادن بینایی مرکزی شود.

 

7. آیا چین ماکولا قادر هست در اشخاص جوان رخ دهد؟

بله، چین ماکولا قادر هست در اشخاص جوان نیز رخ دهد. با این حال، چین ماکولا در اشخاص جوان معمولاً خفیف تر از چین ماکولا در اشخاص مسن است.

 

سخن پایانی

چین ماکولا یک بیماری چشمی است که قادر هست سبب تاری دید، خطوط موج دار یا نقطه کور در مرکز دید شود. علل دقیق چین ماکولا مشخص نیست، اما شاید به علت تغییرات طبیعی در زجاجیه، که ماده ژله ای شفاف پشت چشم است، ایجاد شود. تشخیص چین ماکولا معمولاً با معاینه چشم توسط چشم پزشک انجام می گردد. درمان چین ماکولا به شدت چین خوردگی بستگی دارد. در موارد خفیف، شاید هیچ درمانی لازم نباشد. در موارد شدیدتر، شاید جراحی برای برداشتن بافت اسکار مورد نیاز باشد.

 

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها