لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

ناله‌های آخر: تشخیص تنفس آگونال و اقدامات فوری


تنفس آگونال, احیا قلبی ریوی

تنفس آگونال آخرین تلاش بدن برای زنده ماندن

 

زمانی که نفس‌ها به شماره می‌افتد؛ راهنمای جامع تشخیص تنفس آگونال 

تنفس آگونال با تنفس‌های نامنظم، عمیق و گاه همراه با صداهایی مثل خرخر، غرغر و ناله مشخص می‌شود. این نوع تنفس نشان‌دهنده کمبود شدید اکسیژن در مغز و بدن است. اگر فردی دچار تنفس آگونال شده باشد، می بایست فوراً کمک‌های پزشکی دریافت نماید. در این نوشته از بیتوته به راههای تشخیص تنفس آگونال می‌پردازیم.

تنفس آگونال آخرین تلاش بدن برای زنده ماندن قبل از مرگ است. این یک عکس العمل خودکار توسط سیستم عصبی مرکزی برای بازگرداندن ثبات به بدن است. تنفس آگونال شبیه به تقلا زدن فرد برای نفس کشیدن به نظر می رسد.

  

این نوشته به بررسی علل، علائم و درمان های تنفس آگونال می پردازد. از آنجایی که این موقعیت معمولاً زمانی رخ می دهد که فرد در آستانه مرگ قرار دارد، در این نوشته همچنین به نگرانی های مربوط به پایان عمر، مواظبت تسکینی و حمایت پرداخته می گردد.

 

تنفس آگونال, احیا قلبی ریوی

یکی از علائم تنفس آگونال شامل تنفس نامنظم و پر سر و صدا است

 

علائم و نشانه های تنفس آگونال

تشخیص علائم تنفس آگونال ارزش دارد زیرا نشانه‌ای از یک فوریت پزشکی است.مداخله به موقع می‌تواند جان فرد را نجات دهد، بسته به اینکه برای چه تنفس آگونال رخ می‌دهد.

علائم تنفس آگونال عبارتند از: 

• پلک زدن، تکان دادن غیرارادی دست یا پا

• صداهای قل قل مثل در گلو

• بیهوشی

• تنگی نفس، همراه با بالا و پایین رفتن قفسه سینه

• شاید فرد در حین تلاش برای نفس کشیدن دچار لکنت زبان شود.

 

اقدامات اضطراری در صورت مشکوک بودن به تنفس آگونال

اگر فکر می نمایید کسی دچار تنفس آگونال شده است، فورا کمک بگیرید. اگر در بیمارستان یا آسایشگاه هستید، به یک متخصص مواظبت های بهداشتی آگاهی دهید که چه اتفاقی افتاده است. در خارج از محیط مواظبت های بهداشتی،  بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.

 

علل تنفس آگونال

بسیاری از شرایط، از جمله موارد زیر، قادر هستند به علت کمبود اکسیژن منجر به تنفس آگونال شوند: 

ایست قلبی: در موقع ایست قلبی، خون رسانی به مغز و اندام ها متوقف می گردد. 

سکته: سکته ناشی از انسداد یا پارگی در رگ خونی است که خون را به مغز می‌رساند و در نتیجه جریان اکسیژن را مختل یا مسدود می‌نماید.

انسداد راه هوایی: هر جسمی که نای را مسدود نماید سبب اختلال در تنفس و کمبود اکسیژن می گردد.

آمبولی ریه: آمبولی ریه به علت انسداد ناگهانی در یک سرخرگ ریه، معمولا ناشی از لخته خون، اتفاق می افتد. 

نزدیک شدن به مرگ: با آغاز خاموشی بدن، سطح اکسیژن کم شدن می یابد.

 

تنفس آگونال, احیا قلبی ریوی

دانستن علائم تنفس آگونال قادر هست جان یک نفر را نجات دهد

 

درمان تنفس آگونال

اگر تنفس آگونال در آغاز یک رویداد غیرمنتظره تندرستی رخ دهد، مداخله سریع پزشکی قادر هست جان فرد را نجات دهد. همچنین این اتفاق قادر هست در مراحل پایانی یک بیماری لاعلاج رخ دهد. در این صورت، مواظبت های پزشکی فقط برای تسکین علائم ضروری است. 

 

در انتظار کمک

اگر تنفس آگونال به علت یک رویداد ناگهانی تندرستی مثل سکته مغزی یا ایست قلبی رخ می دهد، تماس فوری با اورژانس ضروری است. مغز به شدت به کمبود اکسیژن حساس است و زمانی که سلول ها از اکسیژن محروم شوند، کمتر از پنج دقیقه طول می کشد تا آغاز به مردن کنند. تا رسیدن تیم اورژانس احیا قلبی ریوی (CPR) را انجام دهید. 

 

در بیمارستان

اگر کسی که در حال ملاقات او در بیمارستان هستید دچار تنفس آگونال شد، فورا از یک متخصص مواظبت های بهداشتی کمک بگیرید. در موارد ایست قلبی یا سکته مغزی، اقدام سریع ضروری است. در بیماران لاعلاج، تنفس آگونال نشانه نزدیک شدن به مرگ است. متخصصان مواظبت های بهداشتی در مورد خوبترین راه مدیریت شرایط تصمیم خواهند گرفت.

 

ارزش آشنایی با احیا قلبی ریوی (CPR)

احیا قلبی ریوی (CPR) روشی برای کمک به ادامه جریان خون در بدن است، زمانی که رویدادی سبب توقف آن شود یا فرد به هر دلیلی نفس کشیدن را متوقف نماید. این اقدام موقتی سبب می گردد خون و اکسیژن تا رسیدن کمک های پزشکی اورژانس به جریان خود ادامه دهند. اجرای صحیح CPR در اسرع وقت قادر هست به نجات جان فرد و پیشگیری از صدمه مغزی کمک نماید.

 

تنفس آگونال, احیا قلبی ریوی

تنفس آگونال بخشی طبیعی از فرآیند مرگ است

 

تنفس آگونال و نگرانی های مربوط به پایان عمر

زمانی که تنفس آگونال با نزدیک شدن به مرگ به علت بیماری لاعلاج مرتبط باشد، امری طبیعی است. با این حال، دیدن نفس نفس زدن یک فرد عزیز و نگرانی در مورد رنج کشیدن او قادر هست آزاردهنده باشد. اگرچه مشاهده این موقعیت غمگین کننده است، محققان نتیجه گیری نموده اند که افرادی که تنفس آگونال را تجربه می کنند، بیهوش هستند و در نتیجه دردی احساس نمی کنند.

 

تفاوت بین تنفس آگونال و احتضار (خِرخِره)

بعضی وقت ها اصطلاحات “تنفس آگونال” و “احتضار” به جای هم به کار می روند. اما آنها شرایط متفاوتی هستند و در جایگاه های مختلف رخ می دهند.

احتضار چند روز یا چند ساعت قبل از مرگ اتفاق می افتد و زمانی که بزاق به علت شل شدن عضلات گلو در پشت گلو جمع می گردد، شنیده می گردد. تنفس آگونال یک رفلکس طبیعی است که زمانی اتفاق می افتد که بدن شما اکسیژن کافی دریافت نمی نماید.

 

تنفس آگونال, احیا قلبی ریوی

تنفس آگونال قادر هست ناشی از شماری از شرایط باشد

 

سوالات متداول در خصوص تنفس آگونال 

1. آیا تنفس آگونال دردناک است؟

خیر، تنفس آگونال دردناک نیست. اشخاص در حال تجربه تنفس آگونال بیهوش هستند و دردی احساس نمی کنند. 

 

2. چه چیزی سبب تنفس آگونال می گردد؟

تنفس آگونال زمانی رخ می دهد که بدن به علت کمبود اکسیژن به شدت تحت فشار قرار می گیرد. این قادر هست ناشی از شماری از شرایط، از جمله ایست قلبی، سکته مغزی، آمبولی ریه و خفگی باشد.

 

3. اگر کسی در حال تنفس آگونال باشد چه می بایست نمود؟

اگر فکر می نمایید کسی در حال تنفس آگونال است، فورا با 115 تماس بگیرید و آغاز به CPR نمایید. CPR قادر هست به حفظ جریان خون و اکسیژن در بدن تا رسیدن کمک های پزشکی کمک نماید.

 

4. آیا تنفس آگونال نشانه مرگ است؟

در اشخاص مبتلا به بیماری لاعلاج، تنفس آگونال بیشتر نشانه ای از نزدیک شدن به مرگ است. با این حال، در بعضی موارد، اشخاص شاید بعد از دوره تنفس آگونال بهبود یابند.

 

5. آیا میتوان از تنفس آگونال پیشگیری نمود؟

در بعضی موارد، میتوان با درمان سریع دلیل کمبود اکسیژن، از تنفس آگونال پیشگیری نمود. با این حال، در اشخاص مبتلا به بیماری های لاعلاج، پیشگیری از تنفس آگونال امکان پذیر نیست. 

  

خلاصه

تنفس آگونال آخرین تلاش بدن برای زنده ماندن است. برای پیشگیری از مرگ یا صدمه مغزی ناشی از کمبود اکسیژن، درمان تنفس آگونال می بایست در اسرع وقت انجام شود. اگر شاهد تنفس آگونال بودید، فورا CPR را آغاز نموده و با اورژانس تماس بگیرید. تنفس آگونال همچنین در پایان زندگی رخ می دهد و بخشی طبیعی از روند مرگ است. در طی این زمان، شاید فرد برای اطمینان از گذراندن راحت‌تر دوره پایانی، تحت درمان تسکینی قرار گیرد.

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها