
در سالهای اخیر، در بعضی از مدارس ابتدایی شماری از کشورها، بودجهای را برای انجام کارهای دستی و هنری مثل گلِ بازی، اختصاص دادهاند، چراکه محققان معتقدند این نوع از سرگرمیها و تفریحات اثر مستقیم روی رشد کودکان دارند.
خاک و گِلبازی، نوعی تجربه بازی طبیعی برای کودکان است.
گِل نرم است. کودک آن را فشار میدهد، میکوبد، میاندازد و به آن هر شکلی که دلش میخواهد میدهد.
فواید عجیب گل بازی برای کودکان:
رشد حواس و تقویت مهارتهای حرکتی کودکان
کودکان از گِلبازی لذت بسیاری میبرند. آنها از راه حواس خود بافت گِل را حس میکنند و از نرمی آن لذت میبرند. بعضی از آنها میگویند گِل نرم است، خیس است، سرد است و یا سنگین است.
آنها گِل را میکوبند، تاب میدهند، میپیچند و در دست خود به هر شکلی در میآورند و از این راه مهارتهای حرکتی اصلی خود را تقویت میکنند.
کودکان به طور بصری به سطح، رنگ و بوی گِل توجه میکنند، حتی هنگامی که خیسی گِل زیادتر است، به صداهای ریز و خفیف آن توجه میکنند و از این راه حواسشان را تقویت میکنند.
مسلما گِلبازی برای بزرگترها و والدین به علت نظافتهای پس از آن خوشایند نیست، ولی بدون شک، ارزش آن را دارد کمی زیادتر دچار کار و زحمت شوید.
افزایش عزتنفس در کودکان
گِل ماهیتی ویژه دارد، منحصر به فرد است و به محض آنکه به دست کودکی داده میشود، آغاز به شکل دادن به آن مینماید.
آنها با انگشتان کوچک خود وارد عمل میشوند و احساس مسئولیت میکنند که چیزی درست کنند. از این راه حس اعتماد به نفس آنها تقویت میشود.
تلاش میکنند پروژهای را به پایان برسانند و در این میان تخیل و تصورات ذهنیشان نیز رشد مینماید.
آنها میآموزند که اشتباهات خود را تصحیح کنند و از این راه یاد میگیرند که از اشتباهات خود نترسند.
اشتباه کردن نیز سبب رشد و پیشرفت آدمی میشود، اما دریافت این موضوع برای کودکان کمی دشوار است.
گِلبازی سبب میشود کودک روی پروژهای که در حال کار کردن است، کنترل زیادتری داشته باشد و از این راه به خود ابرازی و عزت نفس میرسد و یاد میگیرد که اشتباهات نمیتوانند مانع از موفقیت و رسیدن به هدف شوند، مثلا در یک زمان مشخص کودک سعی مینماید چیزی درست نماید، مثل یک مجسمه یا یک گُل.
بعد یک بخشی از آن خراب میشود، اما کودک دست نمیکشد و سعی مینماید آن بخش را درست نماید. با گِل میتوان بخشهایی که خراب شده را ترمیم نمود و همین کار به کودک احساس لذت زیادتری میدهد.

توانایی زیادتر برای حل مشکلات
گِلبازی و سفالگری از تمام هنرهای دیگر متفاوت است و به نوعی به فهم درست و منطقی از ۳ بعد در جهان،نیاز دارد.
آنها مثلا یک ماشین با گِل درست میکنند و بعد آن را روی میز و یا لبه پنجره میگذارند و از زوایای مختلف به آن نگاه میکنند بر این اساس نخستین درس هندسه را یاد میگیرند (هندسه فضایی).
کودک یاد میگیرد که نگاه حقیقی و واقعبینانه به دنیا داشته باشد. یاد میگیرد که مهارت و دانش لازم برای برنامهریزی حل مشکلات را به دست بیاورد.
مثلا چقدر می بایست درخت را بلند درست کنیم تا نیفتد؟ در کجای مربع (خانه) می بایست قرار بگیرد؟ آیا دُم سگ صاف باشد یا حالت موجدار داشته باشد؟
آیا اگر سر خرگوش نسبت به بدنش خیلی بزرگ باشد، میافتد؟ و بسیاری موارد دیگر که کودک عملا به آنها توجه مینماید.
به موقع گِلبازی، می بایست قواعد و مقرراتی را رعایت نمود. کودکان معمولا موقع انجام این کار به این قواعد ارزش میدهند. در حین بازی آنها یک چیز مهم دیگر را نیز یاد میگیرند، نظم.
اثر آهستهبخشی
زیادتر والدین شکایت میکنند که فرزندشان نمیتواند برای زمان زمانی روی یک کار و هدف بماند و زود خسته میشود، اما در گِلبازی یک معجزه رخ میدهد، احتمالا از راه عکس العملهای حسی نسبت به گِل، توانایی کودک برای ماندن در یک حالت و ساختن چیزی که در فکرش است، زیادتر میشود.
بچههای خشنتر شاید گِل را سوراخ سوراخ کنند یا آن را بکوبند و به این وسیله انتقام میگیرند، سرکوبهایشان را روی گِل خالی میکنند و از لحاظ روانی، آرامش زیادتری پیدا میکنند.
رشد خلاقیت
هنگامی که به کودکان آزادی عمل داده میشود، شکوفاتر میشوند و بعد با کمک قوه تخیلشان آغاز به ساختن چیزهایی میکنند.
آنها دست به آفرینش میزنند و از انعطافپذیری گِل آخر استفاده را میبرند.
چیزی را که درست میکنند میتوانند خراب کنند و دوباره از نو درست کنند.
گِلبازی از آن دسته کارها و سرگرمیهایی است که علاوه بر لذتبخش بودن، تاثیرات مثبت بسیاری روی کودکان دارد.
منبع: zendegionline.ir
آخرین دیدگاهها