لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

کودک 10 ساله خود را خوبتر بشناسید


کودک 10 ساله,روانشناسی کودک 10 ساله,طرز رفتار با کودک 10 ساله

کودک ۱۰ ساله شما حالا در آستانه نوجوانی به سر می برد

 

همه چیز در خصوص کودک 10 ساله

کودک 10 ساله در انتهای دوران کودکی و در آستانه نوجوانی قرار دارد. کودک 10 ساله در موقع گذر از این مرحله دچار هیجانات و احساسات مختلف می گردد. 

کودک 10 ساله چه ویژگی هایی دارد؟

کودک ۱۰ ساله شما حالا در آستانه نوجوانی به سر می برد و در دهه دوم زندگی قرار دارد. کودک ۱۰ ساله شما برای عبور از این راه و رسیدن به بزرگسالی همچنان به شما احتیاج دارد، رفتارهای کودک ده ساله شاید زیادتر به بیست ساله ها شباهت داشته باشد و بعضی از کودکان ۱۰ ساله تغییرات بلوغ را تجربه می کنند. 

 

روانشناسی کودک ۱۰ ساله برای جنسیت های دختر و پسر کمی متفاوت است برای چه که دختران از لحاظ فیزیکی شتاب رشد زیادتری دارند و و زودتر به بلوغ می رسند، بر این اساس شاید حالات و رفتارهای متفاوتی از پسران ده ساله داشته باشند.

 

گذار از جوانی به نوجوانی می‌تواند حالاتی از قبیل هیجان، عدم اطمینان، ترس و حتی خجالت برای کودک ۱۰ ساله شما داشته باشد.

 

 کودک ۱۰ ساله دیگر در انتهای راه کودکی قرار دارد و نقش شما در کمک به او برای عبور از از این راه و رسیدن به بزرگسالی خیلی ارزشمند است.

 

کودک ۱۰ ساله در طی گذار از این مرحله رشد در معرض فشارهای روانی گوناگون قرار می گیرد و گاهی این فشارهای روانی به علت شدت و استمرار باعث بروز اختلال رفتاری و روانی در او می گردد

 

عامل دیگری که در تغییرات خلق و خوی کودک ۱۰ ساله نقش دارد استرس است. استرس در کودک ۱۰ ساله امری طبیعی است زیرا کودک در این سن تلاش می نماید با تمام تغییرات فیزیکی و تغییرات در زندگی اش روبرو شود .

 

احساس تیزهوشی در کودک ۱۰ ساله به حدی از کمال رسیده که میتوان آن را با یک جوان یا حداقل نوجوان مقایسه نمود. کودک حالا قادر هست درس های دشوار مدرسه را پشت سر گذارد و با دوستان خود و دیگران ارتباطی سازگار داشته باشد.

 

کودک در این سن مسئولیت پذیرتر می گردد و قادر هست کارهای شخصی خودش را مثل تکالیف مدرسه، نظافت، کارهای روزانه و حتی بعضی از کارهای ساده منزل را انجام دهد. 

 

با وجود اینکه کودک شما در سن ۱۰ سالگی رشد یافته است، اما گاهی شاید رفتارهای ناپخته از خود نشان دهد پس اگر کودک شما بخواهد که در مکان های عمومی او را بغل ننماییدولی همچنان در خانه او را به آغوش بکشید و ببوسید، امری غیر معمول و غیر طبیعی نیست. فراموش ننماییدکه ده سالگی زمانی برای تناقضات است.

 

کودک شما در حالی که از هر زمانی مستقل تر شده است، ولی بعضی اوقات نیاز دارند که به انها رسیدگی شود و  راهنمایی شوند و با برنامه به کارهایشان سازمان دهی شود. 

 

کمک به فرزندتان برای یادگیری روش برخورد با احساسات غمگین کننده از جمله سرخوردگی ، خشم ، ناامیدی ، گناه ، اضطراب ، ناراحتی و خستگی امری خیلی نیازمند توجه است. فراموش ننماییداین گروه سنی برای تقویت اعتماد به ‌نفس نیازمند حمایت‌ها و تشویقات پدر و مادر هستند.

 

 

رشد شناختی کودک 10 ساله

 

روانشناسی کودک 10 ساله,طرز رفتار با کودک 10 ساله,تربیت کودک 10 ساله

کودک ۱۰ ساله حالا قادر هست مکالمات طولانی تری با همسالان و یا بزرگسالان داشته باشد

 

از دید شناختی کودک ۱۰ ساله نسبت به کودک ۸ یا ۹ ساله تکامل زیادتری پیدا نموده است او حالا قادر هست مکالمات طولانی تری با همسالان و یا حتی بزرگسالان داشته باشد، به سمت خواندن کتاب های طولانی تر می رود و گاهی حتی شاید خودش نیز قصه بنویسد.

 

اگر تاحالا کودک شما در ریاضی و جمع و تفریق مهارت کافی نداشته است حالا او قادر هست از عهده جمع و تفریق، ضرب و تقسیم و حتی کسر برآید . 

 

کودک ۱۰ ساله شما از دید تحصیلی در مدرسه با چالش هایی روبرو می گردد ولی انجام تکالیف مدرسه به او یاد می دهد که چطور مستقل عمل نماید و مهارت حل مسئله را می آموزد.

 

کودک ۱۰ ساله شما در خانه نیز قادر هست به شما کمک نماید و کارهایی مثل شستن لباس و آشپزی را بر عهده بگیرد. کودک شما به استقلال زیادتر در مدیریت و سازماندهی کار مدرسه و تکالیف خود نیاز دارد  و اصولا نیاز به نظارت کمتر از سوی والدین دارد.

 

رشد هیجانی کودک 10 ساله

 

طرز رفتار با کودک 10 ساله,تربیت کودک 10 ساله,رفتارهای کودک 10 ساله

کودک ۱۰ ساله شما با یک خشم ناگهانی در حال زور آزمایی است

 

کودک ۱۰ ساله شما با یک خشم ناگهانی در حال زور آزمایی است و همین شاید گاهی سبب گریه کردن او شود تغییرات هورمونی نیز سبب ایجاد این خشم ناگهانی در آن ها می گردد. 

 

 رابطه کودک با شما نیز شاید دچار تغییر شود برای چه که کودک در این سن احساس استقلال زیادتری دارد، پس ضروری است که شما نیز خود را با شرایط  او تطبیق دهید.

 

همچنین کودک ۱۰ ساله شما شاید با تغییراتی در شکل ظاهری اش به خصوص در زمان بلوغ روبه رو شود و ضروری است که شما با تشویق او به رژیم مناسب، ورزش و همچنین با ایجاد خودباوری در او به پذیرشش در مورد سبک زندگی کمک نمایید.

 

رشد اجتماعی کودک 10 ساله

 

تربیت کودک 10 ساله,رفتارهای کودک 10 ساله,ویژگی های کودک 10 ساله

محبوب بودن و مورد توجه قرار گرفتن در جمع برای کودک ۱۰ ساله ارزش دارد

 

محبوب بودن و مورد توجه قرار گرفتن در جمع برای کودک ۱۰ ساله ارزش دارد. کودک در این سن احساس صمیمیت زیادتری به مادرش دارد و همچنین یک حس قوی به عدالت طلبی. همین احساس به عدالت طلبی او را وادار می نماید که زیادتر از صحیح بودن چیزی روی اینکه چه چیزی اشتباه است تمرکز نماید و یک چهارچوب اخلاقی برای خود بسازد.

 

دایره اجتماعی کودک شما تغییر نموده است مثلاً دختران ۱۰ ساله از طرف دوستان خود به یکدیگر اطمینان زیادتری دارند. پسران ۱۰ ساله دوستی راحت‌تری دارند روابط آنها بر پایه منافع متقابل است تا احساسات شخصی.

 

فشار همسالان نقش بزرگی در روابط اجتماعی کودک ده ساله دارد بچه ‌ها در این سن مشتاق به پوشیدن لباس های مناسب، گوش دادن به موسیقی مناسب یا دوست داشتن یا دوست نداشتن چیزهای مشابه هستند. خوبتر است به کودک خود اجازه دهید حریم خصوصی با دوستان خود داشته باشد. 

 

داشتن روابط اجتماعی با دوستان برگزاری، مکالمات خصوصی و اشتراک گذاری اسرار و رازها در این سن به رشد سالم کودک ۱۰ ساله شما کمک می نماید. در ده سالگی جنس مخالف برای کودک شما جذاب است پسر ها در این سن برای دخترها خودنمایی می کنند و گاهی نیز دچار احساس عشق زودگذر به جنس مخالف می شوند.

 

کودک ۱۰ ساله در این سن از سبک زندگی و رفتار دوستان خود الگو می گیرد و به تدریج وابستگی اش به والدین کمتر می گردد، همین امر سبب درگیری بین والدین و کودک می گردد. پدر و مادر می بایست محیطی را برای کودک فراهم کنند که رفتارهای او تبدیل به رفتارهای مثبت شود به عنوان مثال اگر  کودک ۱۰ ساله شما دوست دارد لباسی متناسب با سلیقه دوستانش بپوشد به او اجازه دهید که در کنار رعایت اصول اخلاقی مورد قبول خانواده لباس مورد نظر خود را به تن نماید.

 

 کودک ۱۰ ساله شما حالا در حال مستقل تر شدن است ولی همچنان حمایت کامل و تشویق از جانب شما  راه را برای او هموار می نماید، بخصوص زمانی که با تغییرات اساسی مثل عوض شدن مدرسه رو به رو می گردد.

 

کودک ۱۰ ساله در کنار مستقل شدن همواره به والدین خواهر و برادران و خانواده هایشان نزدیک هست و گاهی شاید با خواهر و برادر خود درگیر شود.

 

تغذیه کودک 10 ساله

 

تربیت کودک 10 ساله,رفتارهای کودک 10 ساله,تغذیه کودک 10 ساله

والدین می بایست سعی کنند حتی الامکان در خانه با همدیگر غذا بخورند

 

کودکان در سن ۱۰ سالگی وارد عادتهای غذایی که در دوران کودکی آن را آغاز نموده‌اند، می‌شوند. کودک ۱۰ ساله ای که تغذیه ناسالم مثل نوشابه و فست فود داشته است به علاقه به غذاهای ناسالم ادامه می دهد در حالی که کودکانی که تغذیه سالم داشته اند در ادامه نیز از تغذیه سالم و متعادل لذت میبرند.

 

به همین علت است که به والدین گفته می گردد یک الگوی عادت تغذیه سالم در کودکانشان ایجاد کنند و به کودکان غذاها و تنقلات سالم بدهند.

 

والدین می بایست به کودک ۱۰ ساله خود یاد بدهند که در مدرسه انتخاب های سالمی برای خرید غذا و تنقلات داشته باشند یا اینکه خود برای آنها غذا آماده کردن کنند که بچه ها به مدرسه ببرند.

 

پدر و مادرها می بایست توجه کنند انواع گوناگون میوه ها و سبزیجات و حبوبات و پروتئین های بدون چربی را برای کودک خود خریداری کنند. نکته دیگر در مورد تغذیه کودک ۱۰ ساله این است که والدین می بایست سعی کنند حتی الامکان در خانه با همدیگر غذا بخورند.

 

دانش آموزانی که با خانواده شان غذا می خورند منفعت بسیاری از این کار می برند که شامل کم شدن خطر ابتدا به چاقی کودک، الگوی تغذیه سالم، و حتی کم شدن خطر سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و استفاده از مواد مخدر است.

 

کودک شما شاید اشتهای متفاوتی از خود نشان دهد و یک روز زیاد غذا بخورد و روز دیگر فقط لقمه های کوچکی به عنوان غذا داشته باشد.

 

رشد فیزیکی کودک 10 ساله

 

رفتارهای کودک 10 ساله,ویژگی های کودک 10 ساله,روانشناسی کودک 10 ساله دختر

کودکان در سن ده سالگی رشد فیزیکی گسترده‌ای دارند

 

کودکان در سن ده سالگی رشد فیزیکی گسترده‌ای دارند، بعضی از کودکان بلندتر نسبت به همسالان شان هستند و بعضی نیز شاید جهش چندانی در رشد شان مشاهده نشود.

از آنجایی که نوجوانی از ده سالگی آغاز می گردد دختران شاید قبل از این سن نیز علائم بلوغ در آنها آشکار شود، والدین می بایست کودک ۱۰ ساله خود را به انجام فعالیتهای ورزشی تشویق کنند، همچنین کودک ده ساله می بایست خواب مناسب تفریحات و تغذیه مناسب نیز داشته باشد.

 

از آن جایی که دختران زودتر از پسران به سن بلوغ می رسند والدین می بایست کودکان شان را برای تغییرات فیزیکی این سن آماده کنند، حتی گاهی شاید در بعضی از دختران  ده ساله عادت ماهیانه زودتر آغاز شود.

 

والدین قادر هستند با صحبت کردن با کودک در رابطه با تغییراتی که در دوران بلوغ می بایست کودک انتظار آنها را داشته باشد به آماده کردن کودکشان برای زمان بلوغ کمک کنند.

 

کودک ۱۰ ساله تمایل زیادتری برای حفظ حریم خصوصی خود دارد، او در این سن از بدن خود آگاهی زیادتری دارد و زیادتر در معرض حمام کردن و لباس پوشیدن در حریم خصوصی هستند، همچنین به چیزهایی مثل لباس، مدل مو و آنچه که دوستانشان پوشیده‌اند توجه می‌کنند.

 

هماهنگی مهارت های حرکتی

 

رفتارهای کودک 10 ساله,کودک 10 ساله پسر,مهارتهای کودک 10 ساله

کودک ۱۰ ساله مهارت های حرکتی رشد یافته دارد

 

کودک ۱۰ ساله مهارت های حرکتی رشد یافته دارد. این امکان را برایش به وجود می آورد فعالیت های ورزشی مثل فوتبال بیسبال ژیمناستیک اسکیت و دیگر فعالیت ها را انجام دهد اکثر کودکان در این سن قادر به دوچرخه سواری هستند.

 

 کودک ده ساله قادر هست با کنترل زیادتری نقاشی نماید و بنویسد، کار کردن با کامپیوتر و انجام بازی های کامپیوتری برای او آسان تر می گردد، اگر کودک ۱۰ ساله شما قبل از این موسیقی کار نکرده است این سن خوبترین زمان برای آغاز آموزش موسیقی است.

 

مهارتهایی که یک کودک 10 ساله می بایست یاد بگیرد:

شما به عنوان والدین می بایست مهارت های گوناگونی را به کودک ده ساله خود آموزش دهید مهارت هایی مثل خرید کردن، آشپزی کردن و آماده سازی یک غذای ساده، نظافت، تمیزکاری چکش کاری کردن، کاشت درخت و حتی لباس شستن. 

 

در چه مواردی می بایست دلواپس کودک ده ساله خود از دید اختلالات تکاملی باشیم

 

روانشناسی کودک 10 ساله,طرز رفتار با کودک 10 ساله,رفتارهای کودک 10 ساله

مهارت های گوناگون را به کودک ده ساله خود آموزش دهید

 

اگر کودک ۱۰ ساله شما اشکالات زیر را داشته باشد می بایست توسط پزشک متخصص اطفال یا روانپزشک از دید اختلالات تکاملی مورد ارزیابی قرار بگیرد.

 

1. بازی نکردن با هم سن و سالان و همکلاسی ها و انجام ندادن کارها و بازی های گروهی

2. پیروی نکردن از قوانین حاکم بر بازی ها و یا قوانین مدرسه

3. تمایل زیاد به بازی های خشونت آمیز و راه اندازی دسته های خشونت مثل گانگسترها

4. خشن و بی رحم بودن نسبت به دوستان و اطرافیان و حتی حیوانات

5. لذت بردن از آتش افروزی

6. داشتن رفتار مقابله جویانه و تلافی کردن کارهای دیگران

7. احساس افسردگی و دوری کردن از جمع

8. نداشتن درک درست از رابطه دلیل و معلول در چیزهایی که می بیند به عنوان نمونه ناراحتی معلم از ننوشتن تکالیقش را درک نمی نماید

9. ناتوانی در حل مسائل ریاضی و خواندن فارسی

10. ناتوانی در پیوسته نوشتن واژه ها و داشتن خط ناخوانا

11. ناتوانی در پرتاب اشیا و همچنین ناتوانی در دریافت اشیای که به سمت وی پرتاب می‌شود 

12. داشتن افکار و رفتارهای وسواس گونه به گونه ای که برای خودش عذاب آور نیست اما اطرافیان نمی توانند آن را قبول نماید

 

روش‌ برخورد والدین‌ درهنگام‌ مواجهه‌ با اختلال‌ رفتاری‌و روانی‌ كودكان:

 

طرز رفتار با کودک 10 ساله,رفتارهای کودک 10 ساله,ویژگی های کودک 10 ساله

والدین می بایست سعی کنند در مقابل کودک ۱۰ ساله خود کنترل خود را از دست ندهند

 

1. والدین می بایست سعی کنند در مقابل کودک ۱۰ ساله خود کنترل خود را از دست ندهند زیرا عصبانیت سبب افزایش اصطراب و تشویش کودک می گردد.

 

2. همچنین یکدیگر را در مورد تربیت کودک نباید متهم کنند مقصر دانستن یکدیگر باعث ایجاد جو ناسازگار در خانواده می گردد و وجود چنین جو مخربی نه تنها دلیل اختلال رفتاری و روانی کودک را مشخص نمی نماید بلکه باعث تشدید این اختلالات می گردد.

 

3. پرخاشگری تنبیه بدنی و یا تحقیر و سرزنش باعث می‌شوند رفتارهای ناسازگارانه اختلال رفتاری به شکل گسترده تر و جدیدتری بروز نماید. 

 

4. والدین می بایست رفتارهای مثبت و ویژگی های خوب رفتاری کودک خود را تشویق کنند.

 

5. پدر و مادر در چنین زمانهایی می بایست ساختار تربیتی خانوادگی خود را مورد بازبینی قرار دهند زیرا ساختار تربیتی خانوادگی طرد کننده، کنترل گرا، بی تفاوت و مستبد باعث بروز اختلال رفتاری و روانی در کودک ۱۰ ساله می گردد.

 

6. مراجعه به روانپزشک و مشاوره خانواده در موقع بروز اختلال رفتاری کودکان از اقدامات ضروری است تا هم دلیل این اختلالات مشخص شود و هم از مزمن شدن این اختلالات پیشگیری شود 

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها