لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

کودک حسود را این گونه تربیت نمایید!


کودک حسود,برخورد با کودک حسود,رفتار با کودک حسود

 

پدر و مادرهای بسیاری هستند كه كودكان حسود دارند و اگر این نوشتار را بخوانند چند راهكار ساده برای حل مشکل حسادت کودکان یاد می‌گیرند.

یك آمار جالب توجه جهانی می‌گوید كه تمامی‌کودکان درصدی از حسادت را نسبت به خواهر، برادر یا کودکان دیگر تجربه می‌کنند. در عین حال روانپزشكان معتقدند والدین می بایست حسادت كودك را به عنوان احساس طبیعی کنترل کنند زیرا اگر کودک خودش را با كوچولوهای اطراف خود مقایسه نماید به مشکلاتی دچار خواهد شد. كنترل حسادت كودك به او احساس بهتری خواهد داد و می‌تواند روابط اجتماعی بهتری موقع برخورد با دیگر کودکان داشته باشد.

 از سوی دیگر كنترل نشدن چنین احساساتی سبب سرخوردگی و ناراحتی او می‌شود و روابط كودك با همسالانش را از حالت عادی خارج می‌كند. اگر دوست دارید به عنوان پدر یا مادر بتوانید حسادت كودك را راحت‌تر كنترل كنید و احتمال صدمه رساندن به خودش و دیگران را كاهش دهید از روش‌های زیر بهره بگیرید.

 به احساس كودك توجه ‌نمایید
هنگامی کودک می‌بیند كه احساسات او را نمی‌شناسید و درخواست او برای شما مهم نیست سعی می‌كند كاری كند كه به او توجه نمایید. اگر بازهم ناموفق بماند كارهای بدتری می‌كند و به عنوان نمونه بلندتر فریاد می‌زند. می بایست به کودک بفهمانید که احساس او برای شما خیلی ارزش دارد. اگر به عوض كردن لباس‌های برادر كوچكش توسط شما یا بازی شما با این رقیب كوچولو حسادت می‌كند می بایست به او بفهمانید كه اگر صبر نماید به او هم در همین زمینه کمک خواهید كرد یا اینكه با او زیادتر بازی خواهید كرد. حتی اگر سه نفری بازی كردید و او به رقیب كوچكش باخت هم می بایست به او بگویید كه مطمئن هستید می‌تواند در نوبت بعدی بازی برنده شود.

 او هم موفق می‌شود
کودکان خیلی زود خودشان را با دیگران مقایسه می‌كنند و به این نتیجه می‌رسند که توانایی خوبی در یک فعالیت ویژه ندارند و ممكن است ناامید شوند. در چنین شرایطی تکلیف پدر و مادر ایجاد توازن بین داشته‌ها و نداشته‌های اوست تا مانع از حسادت ورزیدن كودك به همسالان شود. علاقه‌مندی به نقاشی یا فوتبال را مثال می‌زنیم. اگر كوچولوی شما اندكی ضعیف است و می‌خواهد این قبیل كارهای ویژه را كنار بگذارد با او صحبت كنید تا بفهمد كه قرار نیست خوبترین نقاش یا خوبترین فوتبالیست ایران باشد. همین كه چنین هنری دارد كافی است و خیلی از همسالان او هستند كه از چنین هنری بی‌بهره‌اند و به او حسادت می‌کنند. با او تمرین كنید و با تشویق پیوسته فرزندتان را به نقطه مطلوب رسانید. مهم این است كه خودش از ترك آن فعالیت منصرف شود.

 

  زیادتر بخوانید: عوامل تاثیرگذار بر حسادت در بین فرزندان

 
 بگذارید هدیه بدهد
رایج‌ترین نوع حسادت کودکانه حسادت به اسباب بازی‌ها، لباس‌ها و دارایی‌هایی است كه دیگران دارند و او ندارد. اگر آماده کردن چنین چیزهایی از عهده شما خارج است به او پس‌انداز کردن را بیاموزید و بگویید می‌تواند با پول‌های روزانه یا عیدی‌های خودش چنین وسایلی را خودش بخرد. گذشت را هم به او بیاموزید.

اینكه بداند بعضی همسالان او همین چیزهایی كه كودك‌تان در اختیار دارد را هم ندارند به او كمك می‌كند حسادت كمتری به دیگران بورزد و حتی به دوستانش كمك كند تا از داشته‌هایش استفاده كنند. می‌تواند لباسی كه پوشیده و حالا برایش كوچك شده را به دوستش هدیه بدهد. این آغاز راه است و كودك شما علاوه بر شكرگزاری بخشیدن چیزهای خوب را هم خواهد آموخت.

 عادل باشید
اگر برای یکی از فرزندان‌تان چیزی می‌خرید برای فرزند دیگرتان هم چیزی هر چند كوچك و ارزان بخرید. به توانایی‌های هردو نظر داشته باشید و هر كدام را در فاز خاصی بیندازید تا به هم حسادت نكنند. حتی اگر هردو در یك فعالیت ویژه باهم رقابت دارند هم با حرف‌ها و تشویق‌های‌تان یكی را علیه دیگری نكنید. ابراز محبت شما به هردو می بایست در یك سطح باشد و البته نه از یك جنس!

 این شما هستید كه با رفتارتان با همسالان فرزندتان به او نشان می‌دهید چطور با کودکان دیگر رفتار نماید و مهربانی با کوچک‌ترها را به عنوان یك اصل زندگی در خود برشمرد. در عین حال می بایست انضباط داشته باشید و به او هم بیاموزید كه می بایست منضبط و احترام گذار باشد. به این ترتیب دایره حسادت‌ها كوچك‌تر خواهد شد و او به جای دست درازی به اموال دوستش به او احترام می‌گذارد و از او اجازه می‌گیرد.

منبع:7sobh.com



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها