لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

علل جیغ زدن کودک نوپا و روش صحیح برخورد با آن


جیغ زدن,علل جیغ زدن کودک,دلایل جیغ زدن کودک جیغ زدن کودک بعضی مواقع برای دردهای جسمی است که حس می نماید

 

جیغ زدن کودک نوپا
خیلی از پدر و مادر ها از رفتارهای جیغ زدن و قشقرق کردن کودک خردسال خود کلافه و خسته می شوند. رفتار های جیغ زدن کودکان نوپا گاه و بی گاه به دلایل مختلف طبیعی و معمولا گذراست. اما گاهی جیغ زدن کودکان نوپا به حدی زیاد می گردد که کنترل آن برای خانواده مشکل می گردد. جالب است بدانید رابطه شما و نوع برخورد شما تا حد بسیاری قادر هست این رفتار کودکتان را کنترل نماید. شاید نشانه هایی از بیش فعالی در کودکتان ببینید. اما خوبتر است برای تشخیص به یک متخصص و مشاور کودک مراجعه کنید.

 

دلیل جیغ زدن کودکان زیر 2 سال
کودکان در سنین پایین به خصوص در سنینی که به مهارت های کلامی کافی نرسیده اند، رفتارهای جیغ و داد کردن و قشقرق راه انداختن را زیاد نشان می دهند. گاهی این جیغ زدن به نوعی به زبان کودک برای بیان خواسته هایش و جلب توجه تبدیل می گردد که به تدریج برایش تبدیل به عادت می گردد. گاهی خانواده ها رفتارهای کودک را نشانه ای از بیش فعالی یا اختلالات دیگری چون اوتیسم می پندارند. در کل جیغ زدن کودکان قادر هست دلیل های مختلفی داشته باشد که بعضی از آن ها شامل موارد زیر است:

 

درخواست داشتن
کودکان زیر 2 سال که هنوز کلام به خوبی در آن ها شکل نگرفته است، خیلی اوقات برای نشان دادن نیازها و درخواست هایشان از زبان غیر کلامی مثل نشان دادن ایما و اشاره، صدا درآوردن و خیلی اوقات جیغ زدن استفاده می کنند. معمولا برای اصرار به داشتن چیزی زیادتر جیغ می زنند و خیلی اوقات با جیغ زدن به خواسته خود می رسند. درواقع هرچه والدین خواسته آن ها را در این مواقع زیادتر اجابت کنند، این رفتار تقویت می گردد.

 

جلب توجه
کودکان به خصوص در سنین پایین خیلی دنبال جلب توجه والدین هستند. خیلی از کودکان خردسال یاد می گیرند که با جیغ زدن قادر هستند سریع توجه پدر و مادر خود را جلب کنند. والدین خیلی اوقات ناخواسته با رفتارهایی این جیغ زدن را تقویت می کنند. مثلا سریع آن ها را در آغوش می گیرند، سعی می کنند با بازی و سرگرمی حواسشان را پرت کنند اما در واقع دارند به این رفتار پاداش می دهند. حتی توجه منفی والدین مثل دعوا کردن صدا کردن کودک و هر برخورد افراطی قادر هست این رفتار را تقویت نماید چون کودک از این راه به توجه رسیده است.

 

عصبانیت
ناکام گذاشتن قادر هست کودک را عصبانی نماید. کودکان در این سن هنوز به راه های کلامی برای ابراز عصبانیت نرسیده اند و راه های کنترل هیجان و خشم را یاد نگرفته اند به همین علت تنها راه ممکن برایشان جیغ و داد کردن است.

درد جسمی
جیغ و داد کودک بعضی مواقع برای دردهایی است که حس می نماید، مثل درد شکم و دل پیچه، یا درد هایی که در اثر ضربه دیدن در آن ها ایجاد شده است. خیلی اوقات این دردها برایشان مبهم است یا توانایی ابراز درد را ندارند.

 

جیغ زدن,علل جیغ زدن بچه ها,دلایل جیغ زدن کودک گاهی کودک از راه جیغ زدن میخواهد به نوعی جلب توجه نماید


راه های برخورد با جیغ زدن کودک
برای برخورد صحیح با جیغ و داد کودک می بایست دلیل آن را بشناسید و بر پایه آن برخورد صحیحی با آن داشته باشید. در نظر داشته باشید که با برخورد صحیح قادر هستید این رفتارها را کنترل و تعدیل نمایید. بعضی راه های برخورد با جیغ زدن کودک این موارد هستند:

با جیغ زدن تسلیم درخواست کودک نشوید
اگر او برای درخواست چیزی جیغ می زند، در این مورد با هر بار جیغ زدن سریع چیزی که می خواهد را به او ندهید.  قادر هستید به او بگویید “اگر جیغ بزنی نمی فهمم چی می خوای” از او بخواهید به آرامی نشان دهد چه می خواهد. قادر هستید حدس بزنید و به آرامی در بیان خواسته اش به او کمک نمایید. هنگامی به آرامی درخواستش را ابراز نمود خوبتر است چیزی که می خواهد را به او بدهید و با توجه مثبت و محبت برای اینکه خواسته اش را آهسته ابراز نمود او را تحسین نمایید. دقت نمایید اگر خواسته اش غیر معقول است برای جیغ و داد کودک تسلیم خواسته اش نشوید قادر هستید به او خیلی ساده توضیح دهید. مثلا الان نمی توانی این را داشته باشی پس از غذا می دهم. یا اینکه قادر هستید جایگزینی برای آن در نظر بگیرید.

صبر و حوصله داشته باشید
دوره رشد کودک را در نظر بگیرید. کودکان در سنین خیلی پایین جیغ زدن گاه و بی گاه دارند که معمولا گذرا است و خود به خود کم شدن می یابد. برخورد شدید و عکس العمل افراطی قادر هست اوضاع را بدترکند و یا این دوره را طولانی نماید خوبتر است با صبر و حوصله با کودک برخورد نمایید و اجازه ندهید این رفتار کودک شما را خیلی پریشان و مضطرب نماید.

تعامل مثبت با کودک را افزایش دهید
در زمان هایی که کودک آهسته است تا حد ممکن ارتباط مثبت با کودک خود را زیاد نمایید. این کار اثر بسیاری برای کم شدن رفتار منفی دارد. قادر هستید زمان هایی را اختصاص دهید که با او بازی نمایید، او را در آغوش بگیرید، برایش قصه بگویید.

جیغ زدن های کودک برای جلب توجه را نادیده بگیرید
اگر کودکتان برای جلب توجه شما جیغ و قشقرق می نماید، به عکس العمل های خود دقت نمایید. نه تنها توجه مثبت مثل بغل کردن، شکلات دادن بلکه حتی توجه منفی مثل اخم کردن و دعوا کردن قادر هست این رفتار را تقویت نماید. حتما به الگوی جیغ زدن ها و علت آن توجه نمایید. هنگامی برای توجه گرفتن شما جیغ می زند، آن را نادیده بگیرید و توجه نکنید. در عوض وقت هایی که ارتباط مثبت دارد و جیغ نمی زند توجهتان را دو چندان نمایید. کم کم کودک یاد می گیرد برای توجه گرفتن رفتارهای آهسته و مثبت نشان دهد.

به رفتارهای مناسب کودک پاداش دهید
قادر هستید برنامه ای برای پاداش دادن به کودک داشته باشید. هر وقت کودک رفتار مثبتی نشان داد، یا مثلا درخواست هایش را بدون جیغ و داد ابراز نمود، به او پاداش بدهید. قادر هستید جایزه های کوچکی مثل خوراکی هایی که دوست دارد را برای پاداش در نظر بگیرید. به کودک بگویید این پاداش را دقیقا برای چه رفتاری می گیرد.

 

منبع: honarehzendegi.com



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها