لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

روش های تشویق کردن یکی از فرزندان برای پیشگیری از حسادت فرزند دیگر


تشویق کردن فرزندان,حسادت کودک به خواهر و برادر,جلوگیری از حسادت کودکان به خواهر و برادر به موفقیت‌های ویژه هر یک از فرزندانتان توجه نمایید
 
همه پدر و مادرها دوست دارند بچه‌های درس‌خوان و موفقی داشته باشند. حالا فرض نمایید که از بین دو فرزند شما یکی‌شان در درس موفق‌تر از دیگری است. طبیعتاً شما تمایل خواهید داشت او را به ادامه این راه زیادتر تشویق نمایید. چه راهکاری را برای ترغیب کردن هر چه زیادتر او لحاظ می‌نمایید آن هم با توجه به اینکه به احساسات فرزند دیگرتان لطمه نخورد؟

تشویق‌هایی که قصه می‌شوند.
هنگامی حرف از تشویق فرزندان به میان می‌آید پدر و مادرها به دو دسته تقسیم می‌شوند: دسته اول کسانی هستند که با تصور برانگیختن انگیزه فرزند دیگرشان، در خلوت و جلوت به تشویق کردن فرزند موفق‌ترشان می‌پردازند و دسته دوم کسانی هستند که فرزند موفق‌ترشان را تشویق نمی‌کنند تا مبادا به بچه دیگرشان بر بخورد و یا حسادت او قلمبه شود! هر دو شکل این کار هم برای فرزندان آنها تبعات منفی در پی خواهد داشت. به همین علت آگاهی والدین از ریزه‌کاری های تشویق کردن بچه‌ها ارزش بسیاری دارد.

نکته های ایمنی در تشویق کردن فرزندان
اگر از بین فرزندان شما یکی از بقیه درس‌خوان‌تر است، مسلماً او این استحقاق را هم دارد که مورد تشویق زیادتر شما بگیرد البته این تشویق نباید طوری باشد که میانه‌ی خواهر و برادرها را شکر آب نماید. برای اینکه بتوانید یک تشویق اصولی داشته باشید چند راهکار به شما پیشنهاد می‌شود:

1. به موفقیت‌های ویژه هر یک از فرزندانتان توجه نمایید
درست است که مثلاً درس دختر شما خوبتر از برادر بزرگترش است اما حتماً پسرتان هم موفقیت-هایی داشته که دخترتان به آنها دست نیافته است برای مثال شاید او در ورزش یا هنر توانایی‌های زیادتری از خود نشان داده باشد. بر این اساس زیادتر از اینکه دخترتان را بی امان تشویق نمایید کاری نمایید که هر دوی آنها تشویق مناسبی را از طرف شما دریافت کنند.

2. هرگز فرزندانتان را با هم مقایسه نکنید
مقایسه خواهر و برادرها فقط باعث ایجاد رقابت منفی، تفرقه و احساس حسادت بین بچه‌های شما می‌شود. بر این اساس از گفتن چیزهایی مثل «کاش برادرت هم مثل تو درس‌خوان بود» یا «برای چه تو نمی‌توانی مثل خواهرت در ریاضی نمره خوب بیاوری؟» پرهیز نمایید.

3. هنگامی یکی از فرزندانتان را تشویق می‌نمایید بقیه فرزندانتان را هم درگیر نمایید
به جای اینکه از ترس ایجاد حسادت در مثلاً پسرتان، دختر شاگرد اولتان را از تشویق محروم نمایید سعی نمایید پسرتان را هم با خودتان همراه نمایید؛ برای مثال هنگامی با هر دو فرزندتان دور هم نشسته‌اید به دخترتان بگویید: «من و برادرت از نمرات خوبی که تو گرفتی خیلی خوشحالیم».

 

تشویق کردن فرزندان,حسادت کودک به خواهر و برادر,جلوگیری از حسادت کودکان به خواهر و برادر برای پیشگیری از حسادت فرزند دیگرتان هرگز فرزندانتان را با هم مقایسه نکنید

 
4. کُری خوانی‌ها را تقویت نکنید
به فرزندی که موفقیتی کسب نموده یاد بدهید که چطور می بایست در خصوص موفقیت‌هایش صحبت نماید. به او یادآوری نمایید که آنقدر بزرگ شده که بفهمد شاید مثلاً برادر بزرگترش برای اینکه مثل او نمره‌های خوبی نگرفته احساس بدی داشته باشد. البته می بایست این حق را هم برای او قائل باشید که برای موفقیت‌هایش خرسند باشد اما او بایستی بداند که اجازه ندارد موفقیت‌هایش را به رخ برادرش بکشد و یا به او طعنه بزند.

5. تفاوت‌های فردی را پرورش بدهید
هر یک از بچه‌های شما توانایی‌ها، استعدادها و خصایص فردی خودش را دارد، بر این اساس دلیلی ندارد که انتظار داشته باشید موفقیت‌های تحصیلی آنها یک جور باشد. مهم آن است که شما توانایی‌های ویژه آنها را بشناسید و تقویت نمایید.

6. متوجه فرزندی که موفقیت‌های کمتری کسب نموده، باشید
ضروری است با فرزندی که موفقیت چندانی به دست نیاورده خصوصی صحبت نمایید و ببینید که احساس او نسبت به این مسئله چیست. اگر به این نتیجه رسیدید که او از پیشرفت‌های خواهرش غمگین است، به او یادآوری نمایید که او هم توانایی‌های ویژه خودش را دارد و اطمینان بدهید که شما برای توانایی‌های خاصش به او افتخار می‌نمایید.

7. متعادل باشید
فرزندی که نمرات کمتری گرفته است لزوماً آدم کم هوشی نیست و اگر شما نسبت به کارهای خوب خیلی کوچک او توجه مثبت افراطی نشان بدهید متوجه خواهد شد و در نتیجه بر خلاف نیت شما او احساس حقارت زیادتری خواهد نمود. بر این اساس سعی نمایید نسبت به موفقیت‌های او عکس العمل متعادلی نشان بدهید.

آهسته باشید و با تأنی برخورد نمایید. گذشته از همه اینها شاید برای فرزند بزرگتر شما پیشرفت تحصیلی خواهر کوچکترش آزاردهنده نباشد و حتی از موفقیت‌های او و همین‌طور موفقیت‌های ویژه خودش خوشحال هم باشد. پس لطفاً تا هنگامی از وجود مشکل بین آنها مطمئن نشده‌اید، وارد رابطه خواهر و برادری‌شان نشوید.
 

منبع: ninisite.com

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها