لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

روش رفتار با کودک 4 ساله


نحوه رفتار با کودک 4 ساله,رفتار با کودک 4 ساله,طریقه رفتار با کودک 4 ساله

رفتار با کودک 4 ساله

 

شاید تولد چهار سالگی پسر یا دختر شما نزدیک باشد و به این فکر نمایید که آیا تربیت بچه چهار ساله شرایط خاصی داره یا نه. در چهار سالگی عموما بچه ها رفتارهای خوبی از خودشون نشان نمیدهند و گاهی سبب دردسر پدر و مادر ها میشوند. در این نوشته به شما روش رفتار با کودکان چهار ساله را آموزش می دهیم.

خصوصیات کودک 4 ساله:
سن چهار سالگی کودک به عنوان یکی از مهمترین دوره های رشد کودک محسوب می گردد که در این سن علاوه بر خلاقیت، قدرت تخیل و همچنین بازیگوشی کودک نیز افزایش می یابد. بر این اساس مطلع شدن از خصوصیات کودک چهار ساله کمک شایانی به والدین می نماید، برای چه که باعث می گردد تا روش رفتار خود با کودک چهار ساله را فرا بگیرند و کمتر در این زمینه دچار مشکل گردند.

خصوصیات اجتماعی:
در سن چهار سالگی کودک این توانایی را دارد که تا حدی دوری مادر را تحمل نماید و همچنین از محیط خانه دور باشد و فارغ از دل تنگی در مهد کودک مشغول بازی و سرگرمی شود و در این مواقع به دیگران توجه ای ندارد و تنها به خود ارزش می دهد و میتوان بیان کرد رفتاری مستقل دارد.

دوست دارد با همجنسان خود بازی نماید و نسبت به اموال خود خساست نشان نمی دهد. همچنین کودک در این سن خیلی سرکش می گردد و غالبا با موضوعاتی که بر خلاف میل او است مخالفت می نماید و گاهی شاید مخالفت خود را با گریه کردن، لگد پراندن، شکستن وسایل و … ابراز نماید که بعضی عکس می کنند این رفتارها نشانه کودک لوس است اما می بایست بدانید اینگونه برخوردها از ویژگی های کودک چهار ساله است.

خصوصیات جسمانی:
تا قبل از ۴ سالگی کودک رشد جسمانی وی سریع است، اما با آغاز چهار سالگی شتاب رشد کودک در یک سیر با نظم و آرام قرار می گیرد. در مقابل فعالیت و انرژی کودک افزایش پیدا می نماید. همچنین هماهنگی بین حرکت دست و پاهای کودک نیز افزایش می یابد به نحوی که توانایی انجام حرکت هایی از قبیل تاب خوردن، چرخیدن و پریدن را پیدا می نماید و بدون کمک گرفتن از دیگران کار های شخصی خود همچون دست شویی رفتن، شستن دست و صورت، پوشیدن لباس و کفش و … را انجام دهد. کودک در ۴ سالگی مستعد ابتلا به بیماری های بسیاری است.

خصوصیات جنسی:
به عنوان یه مامان بابا شاید دوست نداشته باشید که به این موضوع فکر نمایید، اما مسائل جنسی بعد طبیعی زندگی همه اشخاص بدون در نظر گرفتن سن هست. به گفته روانشناسان اگه بچه ها در سن چهار سالگی نسبت به اعضای خصوصی بدنشان عکس العمل نشان میدهند و یا از شما در خصوص بدن دیگران سوال می کنند این نگرانی نیست. فقط مراقب باشید که مسائل حاد مثل روابط جنسی و مسائل این چنینی را نبینند و اگر چنین اتفاقی افتاد از یک مشاور کمک بگیرید.

خصوصیات عاطفی:
یکی دیگر از خصوصیات کودک ۳ ساله و ۴ ساله صداقت و صمیمیتی است که در اظهار و بیان حالات عاطفی خود دارد. همانگونه که به آسانی احوالات درونی اش را بیان می نماید، احساساتش نیز خیلی زود دست خوش تغییر قرار می گیرد. به نحوی که سریعتر دچار احساس خشم، ترس و حسادت می شوند. (زیادتر بخوانید: ویژگیهای کودک سالم از دید روانی)

 

نحوه رفتار با کودک 4 ساله,رفتار با کودک 4 ساله,طریقه رفتار با کودک 4 ساله

سن چهار سالگی کودک به عنوان یکی از مهمترین دوره های رشد کودک است

رفتار با کودک 4 ساله:
جهت منضبط کردن کودک چهارساله چالش های به خصوصی وجود دارد. کودک شما دیگر نوپا محسوب نمی شود، ولی آنقدر بزرگ نشده است که بتوان او را یک بچه ی بزرگ نامید، کودکان در سنین محدود کودک آزادی زیادتری برای ساماندهی کارهایشان می خواهند.

تغییرات رشدی بسیاری در کودک چهارساله اتفاق می افتد، مهم تر از همه ی آنها نشان دادن توانایی قابل توجه کودک در پیروی از قوانین است. در مقایسه با کودکان کوچکتر، کودک چهارساله می بایست به اندازه ای رشد نموده باشد که به روشنی عواقب منفی را تشخیص دهد و درک نماید.

ولی این اتفاق سبب نمی شود که آنها عبور از محدودیت ها و عدول از قوانین را آزمون نکنند. در اینجا بعضی از خوبترین روش هایی که قادر هستید به کودک چهارساله تان یاد بدهید که رفتارهایش را مدیریت نماید ارائه شده است.

تقلید در کودکان معمولا در این سن زیاد اتفاق می افتد، کودکان در این سن رفتار والدین را تقلید می کنند , برای همین می بایست توجه داشته باشید که آنها از کوچکترین حرکت شما حتی اگر اشتباه باشد الگو میگیرند. همین قادر هست عاملی برای  روش صحیح رفتار با کودک 4 ساله و تربیت و آموزش هنجارهای درست در غالب خانواده و اجتماع باشد. به طور مثال قادر هستید روش صحیح غذا خوردن, غذای سالم خوردن و آداب قبل و بعد غذا مثل دست شستن و تشکر کردن را در این سن به کودکان بیاموزید.

– قوانین که در خانه به اجرا گذاشته می گردد مهم ترین ابزار برای مدیریت رفتارهای کودک است. بر روی قوانینی که سبب حفظ امنیت کودک می گردد تمرکز داشته باشید قوانینی مثل «در پارکینگ دست یک بزرگتر را بگیر» و نسبت مسائلی شخصی که سبب حفظ امنیت کودک می گردد به او بگویید «به چیزهای خطرناک دست نزن.»

– در چهار سالگی، به توانایی ها و مهارتهایی که خودشان به تنهایی قادر هستند انجام دهند مثل لباس پوشیدن و مسواک زدن افتخار می کنند. ولی مهم است که نسبت به کارهایی که کودک خودش قادر هست انجام دهد محدودیت هایی قائل شوید و به او تذکر دهید که «اگر شیر زیادتری می خواهی می بایست به من بگویی.»

– قبل از ورود به شرایط و جایگاه های جدید می بایست انتظاراتتان را به کودک بگویید. کودک چهارساله نیاز دارد که بداند که چه رفتارهایی از دید اجتماعی قابل قبول است. برای کودک توضیح دهید که در کتابخانه می بایست یواش و آهسته صحبت نماید ولی در زمین بیس بال قادر هست فریاد بزند و بلند بلند حرف بزند.

– منع کردن یکی از خوبترین روش هایی است که در رابطه با تربیت کودک چهارساله کارآمد است. سعی داشته باشید که نسبت به شرایط سختی که کودکتان در آن قرار می گیرد یک گام جلوتر باشید و آگاهانه با شرایط برخورد نمایید. قوانین و عواقب و انتظارات روشنی را با توجه به سن کودک مشخص نمایید.

– تا زمانی که  برای کارهای خوب کودک چهارساله از او تعریف و تمجید می نمایید ، آنها به رفتار خوبشان ادامه دهند.

– نادیده گرفتن رفتارهای بد ناچیز قادر هست روش موثری برای کم شدن رفتارهای بد و آزار دهنده ای باشند که کودک برای جلب توجه انجام می دهد.

– توجه کودک چهارساله تان را برای زمان کوتاهی به چیزی دیگر جلب نمایید. برای پرت کردن حواس کودک از چیزی که در حال انجام آن است و شما نمی خواهید که آن کار را انجام دهد قادر هستید از روش منحرف کردن حواس کودک استفاده نمایید. اگر کودکتان علاقه ی بسیاری به کوبیدن روی کیبورد کامپیوترتان دارد، به او چیز دیگری بدهید (به گونه ای که کودک متوجه نشود که شما از کوبیدن روی کیبورد غمگین شده اید) تا با آن بازی نماید.

 

نحوه رفتار با کودک 4 ساله,رفتار با کودک 4 ساله,طریقه رفتار با کودک 4 ساله

برای تربیت فرزندان به هیچ وجه از تنبیه بدنی استفاده نکنید

 

 



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها