لوگو چشم انداز cheshmandaz.ir

راه های برخورد تاثیرگذار با کودکان در مقابل استفاده از بازی های کامپیوتری


فواید بازی های رایانه ای بر کودکان

  حداکثر زمانی که کودک قادر هست به بازی با کامپیوتر بپردازد نباید بیش از سه ساعت باشد

 

 کامپیوتر ها که امروز تقریباً در بیش تر شئون زندگی انسان ها راه یافته اند، هم چون دیگر ساخته های دست بشر، دو روی سکه دارند که یک روی آن، بهره گیری درست و سودمند برای شتاب بخشی، دقت در کارها و کمک به پیشرفت امور است و روی دیگر آن، استفاده های نادرست و نابجا است که گاه، صدمه های زیاد را در پی دارد و استفاده از آنها در بین کودکان رونق پیدا نموده است .

 
 اثر بازی های کامپیوتر ای بر کودکان
 می بایست واقع بین باشیم که بازی های کامپیوتری جالب هستند. کودکان حرکت های تولید شده توسط خودشان و امتیاز آوردن و تجربه هیجان را دوست دارند. بعضی از بازی های کامپیوتری جنبه آموزشی نیز دارند. آنها هماهنگی بین دست ها و چشم ها را زیاد می کنند و توانایی های پردازش اطلاعاتی را که از چند راه مختلف حسی همزمان وارد مغز می شوند، زیادتر می کنند و زمان عکس العمل به محرک ها را کم شدن می دهند و ازجنبه دیگر استفاده زیاد از بازی های کامپیوتری سبب می گردد که کودک در انجام فعالیت های مهم دیگر نظیر تکالیف مدرسه کوتاهی نماید.
 
اگر احساس می نمایید کودکتان بیش از حد با انجام بازی های کامپوتری مشغول شده است می بایست با آن به صورت جدی برخورد نمایید. به طور کلی حداکثر زمانی که کودک قادر هست به تماشای تلویزیون یا بازی با کامپیوتر بپردازد نباید از سه ساعت در روز تجاوز نماید. با این حال برای بسپارید که در مورد بسیاری از کودکان جالب بودن و جذابیت بازی ها در ابتدا زیادتر است و به مرور زمان کم می گردد. 

 فواید بازی های رایانه ای بر کودکان

اگر کودکتان بیش از حد با انجام بازی های کامپوتری مشغول شده می بایست با آن به صورت جدی برخورد نمایید

 
راه های برخورد تاثیرگذار با کودکان در مقابل استفاده از بازی های کامپیوتری:
 والدین با راهکارهای مختلف قادر هستند در استفاده تاثیرگذار از کامپیوتر توسط کودکان دخیل باشند که بعضی از آنها عبارتند از :
 
1- همراه کودک بازی نمایید تا زمان را بتوانید کنترل نمایید.
 
2- از بازی های کامپیوتری به عنوان جایزه استفاده نمایید .از این برنامه ها به عنوان انگیزه ای برای انجام کارهای مهم نظیر تکالیف مدرسه یا کارهای منزل استفاده نمایید. مثال: “علی می تونی پس از اینکه مشق هایت را نوشتی و من آنها را دیدم نیم ساعت با کامپیوتر بازی کنی”.
 
3- اجازه دهید کودک از بازی کردن سیر شود.هدف از این برنامه این است که کودک از بازی های کامپیوتری دلزده و سیر شود تا این بازیها دیگر جذابیت اولیه را برای وی نداشته باشند. قادر هستید روزهای خاصی مثل روزهای تعطیل را در نظر بگیرید که کودک ساعات بسیاری را به بازی های کامپیوتری بپردازد تا خسته شود دراین تکنیک حتی هنگامی خسته شد به او بگویید می بایست کمی دیگر بازی نماید.
 
4- روش محروم کردن را به کار بگیرید.هنگامی که روش های فوق موفق واقع نشد کامپیوتر را قفل نمایید و یا اینکه سیم آن را بیرون بکشید. به تدریج به او بفهمانید نتیجه سوء استفاده از امکانات چه خواهد بود و زمان محروم شدن از کامپیوتر را برای او مشخص نمایید.

 

منبع:  aftabeyazd.ir



منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید :

آخرین دیدگاه‌ها